Nekromanti EON lite (lait)

Naqser

Veteran
Joined
24 Aug 2016
Messages
36
Efter en längre tids EON paus tänkte jag slänga mig in i Mundana igen, och forumet för vi har börjat spela igen. Ska förbättra min engelska version av rollformuläret etc och lite annat smått och gått då jag får tid över.

Hur som helst satt jag och en kompis och funderade lite på EON 4's uppbyggnad. Visst var vi missnöjda över att vissa delar av reglerna var "låsta" bakom crowdfunder nivåer för ganska länge sen, om jag nu minns rätt, som t.ex strid på häst.

Dock inget vi kan göra något åt.

Då funderade vi vidare på hur eon 4 utformas, med landsmoduler och ländernas innehåller mer än böcker som omfattar ett visst ämne, t.ex Damarien gentemot den gamla boken Religioner. En bok behandlar ett land med dess innehåll medan den andra behandlar ett ämne.

Eon 4's grundbok känns lite som en Jargien bok med grundreglerna inskrivna.

Hur skulle det vara med en Eon "lite" bok/pdf?

En lite mindre bok med en uppsättning färdiga karaktärer att spela med, allt från utrustning till bakgrunderna beskrivna och hur rollpersonen beter sig. Det som behövs för att spela, alltså spelreglerna samt tabeller och dylikt (gifter, läkning, skador, mentala trauman etc.)
Samt ett eller två kortare äventyr att spela med karaktärerna.
Äventyret skulle då kanske vara utformat så att det ger spelarna möjlighet att testa alla olika regler, exempel på hur man kan klara av en situation, diplomati mot strid, smyga mot att bara rusa in, charm mot injaga fruktan.

Dessutom kunde det innehålla de supplement som kan behövas, en handlare som säljer diverse saker, så att man får in några saker att köpa, samt passliga fiender att använda sig av.

Kort sagt en demonstrations version av Eon 4 som innehåller allt man behöver för att spela, som skulle vara till ett mycket billigare pris än grundboken. Om de som testar eon "lite" gillar det har de ju då möjlighet att fördjupa sig genom att köpa grundboken samt moduler.

Vet ju då sen igen inte om en sån här modell är vettig. Är inte alltför insatt i RP kretsar så kan ju inte säga hur den gemene rollspelaren tänker. Själv är jag nog beredd att testa andra rollspel som skulle köra liknande system om jag skulle hitta ett sådant då vi någon gång funderar på andra rollspel äm eon och d&d.

Skulle något sånthär månne lyckas att locka nya spelare? Åtminståne ser jag en möjlighet att låta rollspelare testa systemet, skulle gärna se en engelsk version också.
 
Top