Nekromanti EON IV - ur en estetisk synvinkel.

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Ja, vi har ju nu en tråd på fem sidor, och några andra i vilka många har skrivit vad de tycker om de nya reglerna.
Vissa har nämnt det estetiska, att boken är sjukt snygg i färg till exempel, men alla gillar olika, och jag bland annat störde mig på vissa bilder som jag tyckte bröt stil. Jag och en i min spelgrupp har diskuterat bilderna mycket och den estetiska stilen i boken som helhet.

Med detta i åtanke vill jag ställa frågorna till er här. Vad är snyggt i boken? Vad var snyggast? Är någonting omaka? Hur kan Helmgast förbättra utseendet på boken?



Jag tycker att kolritat/svart på pergamentsbakgrunden är sjukt snyggt.
Marginalerna är jättevackra! Sirliga mönster med röda illuminerade Daak-kors. Mums!
Enligt mig är utdraget ur libera, med lejonet och den korsfästa damen, den enda färgbild som inte skär sig.
Arketypsbilderna är lite för färgglada, och det faktum att de går ut över kanterna stör mig, jag tror jag hade gillat dem mer i svartvitt. De blir så komiskt färgglada nu, särskilt ledaren och donaren. Underhållaren har dispens. Jag tycker dock att karaktären på 81, Daynara är så mycket snyggare än krigaren från arketyperna.
Det faktum att vi får i bilder följa Vargarna tycker jag är sjukt mysigt.

Vissa av de gamla återanvända bilderna ser lätt omaka, särskilt bilden på alven och hydran är alldeles för rak i kanten. Jag tycker dock att bilden är okej, och med lite diffusare kanter så passar den kanske in bättre.

Bilden på personen med daak-kort i rustning på en hög av lik, ska inte det vara framsidan? Känns lite tårta på tårta att ha den med i boken...

Trots att jag stört mig på att färgbilderna går emot de svartvita, har för tydlig kant mot pappret och ser ut som photoshopbilder ibland så är de sjukt snygga och stämningsfulla! Jag hade dock föredragit dem presenterade på ett annat sätt. Kanske innan varje nytt kapitel med annan bakgrund än pergamentsbakgrunden. Återigen, se de senare mutantböckernas illustrationskapitel.

(PS. Helmgast, det är awesome, men det kan bli bättre, jag gör detta av kärlek!)
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Mystikern på sidan 63 är svartvit på sidan 35. Mycket snyggare med svartvitt tycker jag.

Annars tycker jag att boken är skitsnygg! :grin:
Telephalsion said:
Oj, den har jag bläddrat förbi, och jag håller med, mer stämningsfull i svartvitt.

Det är något med svartvitt som låter mig tänka själv kring färger, mer öppet för mitt fantiserande helt enkelt.
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Mer passande med gråskala om boken ämnar att likna en gammal bok.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,089
Jag hade nog också föredragit mer svartvita bilder, framför allt när det gälelr yrkesbilderna. Sen gillar jag inte bilden av krigaren i yrkerkapitlet. Han ser ut som en pojkvasker. De andra yrkesbilderna är däremot riktigt schyssta. Men med det sagt tycker ja de större färgillustrationerna gör sig bra i färg.
pingas said:
Ska inte det vara en kvinna?
Chad said:
Har också sett krigaren som man. Mer specifikt en rädd hob. Inte den stereotypiska bilden av en krigare, på gott o ont.
 

Dark_Lotus

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
29
Älskar att få se rollspels exempels karaktärerna i färg ,men ännu kul att få se en adasiers hudfärg och att de ser så annorlunda ut emot det andra folkslagget ,om man nu ska kommentera lite spontant! :)
Älskar färgbilderna ,av de jag har sett och hoppas på det blir mer färgbilder ,skulle lätt vilja slänga mer pengar på helmgast så man får färg rakt igenom hela boken på varenda illustration. :)
Gemstone said:
fel ställe... att kommentera på xD dammit gemstone!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Ras-bilderna måste fixas till. Både tirakerna och adasierna är grymt fula (jämför med att titta på hur de ser ut i sina respektive rasböcker).

Sedan håller jag med att det inte blir särskilt snyggt med färgbilderna på arketyperna då de har alldeles för grälla färger. Ser ut som någon har gått bärsärk med kritor på vissa av bilderna.

Däremot är bilden på Udar helt fantastisk, likaså är bilden på den knästående tempelriddaren mitt i slagfältet samt bilden på kedjan av fångar som går över en bro. Många av bilderna är dock plockade från gamla Eon böcker (och de har hög kvalitet, tillexempel bilden på thruken som blir halshuggen av en Leream-alv). Men, om man nu ska vara petig, så tycker jag att det är lite tråkigt att majoriteten av alla bilderna fokuserar för mycket på människor. Av de tre bilder som jag sett på adasier, så visar alla tre en mycket annorlunda ras än vad de andra visar, så jag har helt ärligt ingen aning om hur adasier ser ut.

Dels finns där en schysst färgbild i början/mitten på boken, där de ser ut som de är lätt grönaktiga människor.
Dels finns där rasbilden där de ser ut som något taget ur The Tommyknockers.
Dels finns där en rasbild (med barn!!!) i Barbarer och människofolk, där de ser ut som människor (nästan).

Det gör det lite svårt för mig som spelledare att beskriva rasen samt för mina spelare att spela den.
Gemstone said:
Flyttade den här: Tirakerna ser ut som STANDARD_ORC_01 och STANDARD_ORC_02 imo, vilket är ett stort steg bakåt i jämfört med tidigare versioner av Eon. Förutom håret. jag älskar håret på båda bilderna.

Vart är den päls som tirakerna beskrivs ha?
Mundo said:
Jo, tirakerna har verkligen gått bakåt i sin rasbild.

Och än en gång måste jag klaga på att alla har riktigt feta tjurnackar, sådana där muskler får man inte ens om man pumpar skrot fem dagar i veckan liksom. Tillochmed misslorna har dem!
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Tycker bilderna som tillhör folkslagsbeskrivningarna har på tok för stora nackmuskler i allmänhet, vilket får karaktärerna att se riktigt konstiga ut, säg vad ni vill, men folk ser inte ut så i verkligheten, inte ens i närheten.. Inte ens väldigt deffade personer ser ut så, här är det som att de avbildade utsatt sig för extrem nackmuskel-träning medans resten av kroppen ser relativt normal ut.

Gillar färgbilderna, tycker yrkes-bilderna är riktigt snygga. Krigaren är väl den svagaste, då hen ser lite märklig ut, vet inte vad det är, för stort huvud kanske. Tycker inte det är något fel med de ljusa färgerna, allt behöver inte vara smutsigt och mörkt.
Gillar bilderna som är i början av alla kapitel, och som sedans syns på varje sida. De "runor" som finns i samband med ceremonier avsnittet sid213 och framåt gillar jag skarpt, funkar väldigt stämningshöjande och är snyggt gjorda.

Man borde ge de stora färgbilderna någon slags ram så att det inte bryter mot pergamentet så mycket. Ser inget större problem med att blanda svart-vitt och färg, dock så hade man kunnat hålla sig till principen att det som är i färg, är bilder man verkligen vill att läsaren ska lägga märket till, som är viktiga för kapitlets helhet, medans det svartvita kan vara mindre viktiga bilder med motiv över mer detaljerade saker, tex när man visar föremål, olika klädesplagg mindre skisser över byggnader osv. Man följer detta till en viss grad, men tycker det finns vissa bilder man kunnat byta ut till färgbilder som tex den på sida 241 som dessutom är från tidigare spel. Det är en bild som är relativt stor och tydligt illustrerar vad det avsnittet handlar om, så den hade passat bättre i färg. sid 253, denna bild borde verkligen vara i färg. Sid 206, här passar det utmärkt med svartvitt då det illustrerar olika föremål eller som på sidorna 31 och 33, där skisser på flertalet personer finns.

Den nya zombie illustrationen ser riktigt bra ut, ger mig goda förhoppningar inför magi-boken, lite småtråkigt att man inte valt att uppdatera någon monsterblid, men det är okej.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Inget fan av estetiken. Lite intetsägande. Och bilderna ser ut att vara ett ihopkok av massor av konstnärer... vilket det är också. Man borde gått mer som Symbaroum eller Mutant År Noll med en mer genomgående estetik och bara använda en, riktigt bra, konstnär.
 
Top