Nekromanti Eon IV, spela på Asharinahalvön osv

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
I och med min nya spelgrupp som jag övertalat att köra Eon med kastar vi oss nu in i Eon IV. Så taggad! Jag har satt ihop en pdf för att föra in spelarna i världen lite mjukt. Vi planerar att spela runtom på Asharinahalvön och Takalorr snarare än i Jargiska Kejsardömet. Jag sitter nu med allehanda konvertering av äventyr och andra lösningar. Jag kommer inte spelleda men är är den som spelat Eon sen 90-talet och står för övertalningen haha, så det har fallit på mig :O. Kul! Älskar knåpet. Men är lite nyfiken på förslag angående folkslag, har någon pillat med Sanari, Léaram, Thism, Ghor? Samt standardvanaren i typ Asharien? Vill ge spelarna så mkt möjligheter jag hinner innan dom skapar RP. Har idéer men vill gärna höra hur andra tänkt/gjort!

Har så ledsamt nog inte Codex Mundana, men finns nån användbar info där? Typ attribut eller hur man kan modifiera för bakgrundsslag?

Tack!

Jascon
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
https://www.rollspel.nu/threads/707...na tyvärr. Learam finns inte så vitt jag vet.
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Åh tack! Du får gärna ladda upp Ghor! Och ska kolla in Fenix artikeln.
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Grymt! Beställt!

Apropå Soldier, hann du få klart tabellen du skrev i inlägget?

Hur ska jag hitta Codex Mundana :)? Om nån har ett ex dom mot förmodan vill bli av med. Hör gärna av er!

Jascon
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Bra artiklar ska ha gratisreklam!

Jag blev inte i närheten av klar. Tyckte det var svårt att avgöra vad som utmärkte de olika hertigdömena, men jag ska försöka få den klar när jag har tid.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Ghor [HR][/HR]
Grundattribut
Styrka 3T6
Tålighet 2T6+2
Rörlighet 1T6+3
Uppfattning 1T6+3
Vilja 2T6+2
Psyke 2T6
Visdom 2T6
Utstrålning 2T6 [HR][/HR]
Egenskaper
Fast mark: Dvärgarnas balanssinne gör att de föredrar att ha fast mark under fötterna. Få saker är så beryktade såsom den dvärgiska sjösjukan. Färdigheterna Simma och Sjömannaskap är svårlärda. De är vana att gå långa sträckor och är lättlärda i Marsch.
Kort och kraftig: En dvärg kan bära tunga rustningar utan att hindras. De modifierar sin totala belastning med -8 för att se hur belastade de är. De är dock et kortvuxet släkte och får därför -1T6 Förflyttning.
Mörkersyn: Dvärgar kan se i totalt mörker. De får kännetecknet Mörkersyn 4T6.
Vontars folk: Dvärgarna är Vontars folk och är svurna att lyda gudens strikta regler. De får expertisen Vontars levnadsregler 4T6. Förolämpas dvärgens klan, familj eller tro av en annan dvärg måste denne få upprättelse eller drabbas av Nedbrytning 40 (utsatthet).
Hedern sitter i skägget: Få är de som inte hört det dvärgiska talesättet, hedern sitter i skägget, men få förstår verkligen innebörden i det. För en ghordvärg inger skägget och tron i sina förfäder en känsla av stolthet och är ett tecken på dvärgens bedrifter. Ghor-dvärgar får +1T6 i Självkontroll på grund av detta. Om dvärgens skägg förloras på ett eller annat sätt så drabbas dvärgen av Nedbrytning 40(utsatthet).
Bergskunskap: Ghor-dvärgar lever största delen av sina liv under bergets beskyddande tak. Att göra detta innebär dock alltid en risk för man vet aldrig när en passage eller hall kan rasa in. Ghor-dvärgar lär sig därför sedan barnsben att identifiera de stensorter som är dåliga bärare och hur man ska motverka riskerna för stenras. Alla av klan Ghor får expertisen Kunskap om sten på 5T6 och +2 i Vaksamhet.

Nått sånt kanske?

Detta är inte riktigt de Ghor-dvärgar jag själv gjort eftersom de var gjorda för att representera ett visst hus. Först hade jag inte Vontars folk på för jag tyckte de blev för lika Zolod, men den passar ju. Sen är det meningen att det ska vara samma nedbrytning på skägg och Vontar. :) Det är nog lika illa i dvärgens ögon.

Om du struntar helt i spelbalans kan du ge dvärgen ett slag på tabellen för hus, annars kan du byta ut någon annan egenskap. :)

Hoppas det hjälper iaf till de riktiga reglerna kommer ut.
 
Top