Nekromanti EON IV pbtA tipsa mig!

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Såatteh.... Jag funderar på att spelleda lite Eon IV för mina gamla hoodies i Roslagens djupaste skogar men är osäker på hur. Vi vill spela Jargien och peta in spelarna i toppen av rikets makthierarkier, spela politik på hög nivå blandat med familjefejder och personliga agendor i mindre skala samt viss kungadömes-management. Mina tankar gick direkt till AW och olika kloner av hardholdern, choppern och hocusen som kanske redan sköter det här bra?

Jag ber er om hjälp och tips för hur jag kan ändra systemet så att det passar den lite större skalan, så att tärningsslagen ger spännande output likt i AW samt arbetar med moves och/eller konfliktresolutipn (rak handlingsresolution hår bort)? Tips på playbooks från AW-hack eller andra bra och alternativa vägar? Tack på förhand!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Låter som ett mycket bra koncept och i AW skulle man kunna hitta mycket bra inspiration.

Mitt förslag är att du i detta fokuserar på Utmaningar & Konflikter som finns beskrivna i regelboken. Här finns en regelmekanik som kan hantera allt ifrån fältslag, resor i vildmarken, sociala konflikter med mera. Att skapa nya utmaningar/konflikter med denna mekanik är inte en svår sak. Dessutom kan du sätta in lyckade effekter och vid exakta nivåer.

Jag skulle också vilja tipsa om Reign av Greg Stoltze som innehåller många bra verktyg för maktkamp på hög nivå och världsbyggande.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Det finns ett AW-hack som heter The Sword, the Crown and the Unspeakable Power (SCUP), som är mörk politisk fantasy. Kanske kan va värt att kika på.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
gustaf s;n127425 said:
Det finns ett AW-hack som heter The Sword, the Crown and the Unspeakable Power (SCUP), som är mörk politisk fantasy. Kanske kan va värt att kika på.
Låter fett! Är det något du har en länk till?
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
RasmusL;n127438 said:
Låter fett! Är det något du har en länk till?
Nja. En av författarna heter Todd Nicholas och går att hitta på google+. Annars kan jag nog med dela med mig via pm eller nåt.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
gustaf s;n127444 said:
Nja. En av författarna heter Todd Nicholas och går att hitta på google+. Annars kan jag nog med dela med mig via pm eller nåt.
Jag vill också ha ett PM med det. Låter mycket spännande.
 
Top