Nekromanti Eon IV - One shot kill

Toast

Veteran
Joined
16 Feb 2017
Messages
22
Hej!

Jag ska precis starta en kampanj i Eon 4 och sitter och går igenom reglerna för att uppdatera mig. Jag har tidigare spelat en hel del Eon 3 vilket är mitt favoritsystem så sätter mycket emot det.

Fråga: Jag har gjort några få teststrider och känner att det lätt kan bli, särskilt när en kommer upp i högre svårigheter, one shot kills (när en motståndare eller spelare går ner på en träff). Jag gillar systemet med utmattning istället för "hp" men när jag testat nu så får jag uppfattningen om att det lätt kan bli ett tursamt slag som totalt krossar motståndaren genom att gå igenom rustning och ökad skada.
Det jag känner att jag har problem med och som jag är rädd för är jag inte ska kunna lägga ett lagom motstånd mot spelarna. Om de slåss mot ett antal banditer så känner jag inte att de antingen ska slå ner dem som gräs eller att hälften av gruppen ska dö innan motståndarna är besegrade. Längre in i kampanjen, när de blir bättre på särskilt strid, så måste jag öka "svårigheten" vilket också ökar chansen ytterligare för "one shot kills".

Är det så att detta inte borde vara något jag borde oroa mig över eller finns det någon husregel eller sätt att anpassa motståndet som gör att detta minskar?

Mvh
Toast
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Risken för "one shot kills" är hög. Spelarna har dock fokus som de kan använda för att slippa bli utslagna, genom att få fler tärningar på sina chockslag/dödslag/läkekonstslag/brytriskslag o.s.v.

Så det är hälsosamt att oroa sig i eon iv.
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Efter ha lirat en hel del eon 4 nu så förstår jag oron. Jag upplever det mest som bra, går du upp med riddaren med storsvärd då är det inte roligt att sitta på läder och bli träffad. Samtidigt som du reagerar snabbare än den samma(pga avdrag från rustning). Det kan ju bli att alla skaffar plåt men så länge striden är jämbördiga brukar de även ta tid. Dock är det ju en de vackra sakerna med ob att det kan sticka iväg, spelaren som sa "jag tar den" när en kriminell skulle sticka honom med en kniv och sedan dog visar endå på riskerna.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
951
Location
Uppsala
Har spelat med Eon IV ett tag och har stött på att detta är något problem. Som andra säger så bör spelarna ta hänsyn till detta och ta beslut där efter. Att möta en grupp banditer kan vara lika farligt som ett monster eller riddare. Jag gillar att strid blir farligt för då måste spelarna överväga om det är den ända utvägen. Men det handlar väl lite om vilken typ av spel man vill spela.
 

Famine

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
39
Om du inte redan tänkt göra det så slå dina SL- tärningar dolt, då kan du ju alltid "justera" slagen lite ;)
 

Naqser

Veteran
Joined
24 Aug 2016
Messages
36
Sist vi spelade så var de tre spelare mot två padd-mumier.
Tanken i partyt laddad med massor med vapen gick ner i andra rundan med en träff i knäet och dåligt kast mot chockslaget.
Den andra mer stridiga Rangern gick ner efter tre rundor i närstrid, medan den lilla Misslan med ett kortsvärd höll i över 10 rundor, innan han krossade, med ett kortsvärd, den sista paddmumien.

7D6 i kross skada kändes ganska högt som skada, men körde på med det.
Dock är min grupp erfarna med EON från tidigare och känner till den högre dödligheten än t.ex D&D, så antingen sitter de på massor med pansar eller extremt hög undvika, eller annan försvarsfärdighet.

Spelarna har ännu inte använt fokus för något, det konceptet är lite främmande.
 

Toast

Veteran
Joined
16 Feb 2017
Messages
22
Då är det alltså inte bara påhitt från min sida, denna oron. Problemet jag ser det är lite att det känns som jag nästan måste undvika strid i vissa delar och att det blir svårt att ha intressanta "boss-fighter" då bossen med stor risk kommer vinna. I Eon 3 var strid fortfarande möjligt och något som var en stor del av spelet, nu känns det betydligt mer begränsat. Det är synd då jag tycker att Eon 3s system lätt blev långsamt och bökigt medan 4an verkar snabbare och lättare. Tråkigt då att det ska vara svårare att använda utan att spelarna ska behöva ha med sig en pärm extrakaraktärer. Att slå dolda tärningar går såklart men jag tycker att det tar bort lite av grejen, det känns då som ett inte så bra system om det är vad jag måste göra för att kunna balansera strider.

Ingen som har några fler tips?
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Se till att spelarna använder fokus, både för att slippa ta träffar och för att klara chokslag. Här kommer ju även in att välja stridsteknik med kontringar och defensiva försvar. Har spelare som spenderar minst 5fokus/möte. Uppmuntrar även att spela karaktärsdragen vilket är nice(där av mods popularitet). Jag har flera strider och konflikter(sociala/vildmark/mm) för att dränera dem på fokus. När det kommer till dödslag så påminner jag alltid om att nu är det bara att spendera fokus för annars dör du nog.(som när du skyddar dig mot nekromantikerns dödsmagi)
Kan tillägga att storsvärd och tunga armborst ska man alltid frukta.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Toast;n222409 said:
Då är det alltså inte bara påhitt från min sida, denna oron. Problemet jag ser det är lite att det känns som jag nästan måste undvika strid i vissa delar och att det blir svårt att ha intressanta "boss-fighter" då bossen med stor risk kommer vinna. I Eon 3 var strid fortfarande möjligt och något som var en stor del av spelet, nu känns det betydligt mer begränsat. Det är synd då jag tycker att Eon 3s system lätt blev långsamt och bökigt medan 4an verkar snabbare och lättare. Tråkigt då att det ska vara svårare att använda utan att spelarna ska behöva ha med sig en pärm extrakaraktärer. Att slå dolda tärningar går såklart men jag tycker att det tar bort lite av grejen, det känns då som ett inte så bra system om det är vad jag måste göra för att kunna balansera strider.

Ingen som har några fler tips?
Hmm 3:an var ju dödligare än vad 4:an är
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Eon har alltid haft denna tendensen till att ett enda tärningsslag kan totalt förrändra en strids utkomst, både till ens för- och nackdel. Så det tycker jag inte är något nytt alls med Eon oavsätt version utav spelet. Eon IV är inte mer benägen till att "one-shot'a" en karaktär än vad äldre Eon versioner var.

Skillnaden är att det krävs en hel del i Eon IV innan en karaktär börjar närma sig någon nivå utav obrukbarhet i strid... medan i Eon I, II och III så krävdes det inte allt för mycket skada, etc, innan en karaktär var mer eller mindre obrukbar i strid.

Tog du en stor träff i början utav strid i Eon I-III, och höll dig vid liv och/eller vaken, så hade den karaktären inte allt för mycket att säga till om i resten utav striden, pga svårighetsökningen utav att ha extra tärningar från de olika skadetyperna. Samtidigt som det var oerhört riskabelt att försöka göra något i strid med alla de extra tärningarn, pga den ökade risken för fummel. Att t,ex försvara sig då kunde göra att motståndarens anfall blev ännu skadligare än vad det hade varit om man inte gjorde någonting alls för att försvara sig.

Medan i Eon IV, om din karaktär tar en stor träff, och överlever och/eller håller sig vaken, så kommer den karaktären generelt kunna fortsätta striden med sin fulla stridskapasitet, eventuelt något sänkt om man tog en skada som gav Smärta eller annan special effekt. Och även om man har negativa tärningar på sitt slag pga skador, mm, så finns ju inte "fummel" igentligen när det gäller strid. Att försvara sig, eller anfalla, i Eon IV med bara 1 tärning t.ex, är fortfarande långt mycket bättre än vad det var i tidigare versioner när man kanske behövde slå ett 5-6-7+ ObT6 tärningslag för att göra anfalla/parera pga skador.

För om man inte försvarar sig i Eon I-III så är motståndarens chans att misslyckas träffa lika stor som om man försöker fösvara sig. Medan i Eon IV så räknas ens motståndsslag i striden som 0 om man inte försvarar sig, medan om man slog den där enda ynka T6'an som man har kvar till försvar så räknas den ju åtminstone som 1+ i försvar, vilket kan vara den där lilla marginalen som gjorde skillnad.

Samtidigt så är Eon IV inte lika dödligt som tidigare Eon versioner. Man kan förlora en strid lika lätt i Eon IV som i Eon I-III, men chansen att ens karaktär faktiskt dör är inte lika stor i Eon IV. Man kan om man har otur dö på första slaget i Eon IV så klart, den chansen finns ju alltid... men så var det i Eon I-III också... det har hänt mig ett flertal gånger under de ca 20 åren som jag har spelar Eon.

Jag har alltid gillar Eon's dödlighet när det gäller strid, och där är många grejer med Eon I-III som jag föredrar när det gäller strid och skador mm jämfört med Eon IV. Vad jag dock tycker Eon IV gör bättre är att så länge en spelares karaktär inte har blivit knockad, eller dödats, så kan den spelaren ta del utav striden på ett mycket mer användbart sätt än vad en sådan spelare/karaktär kunde göra i tidigare Eon... och man tvingas inte heller till att köra med lika många stora tidshopp i storyn pga att en karaktär blev så pass skadad att denne är tvungen till att vara sängliggande i flera dagar eller veckor, eller något, innan denne kan ta del i storyn igen, vilket är något som är rätt vanligt i Eon I-III tycker jag.

Visst, sådant kan ju hända i Eon IV också, med special skador och så... ett brutet ben är ett brutet ben trots allt, och det kräver sin tid för att läka... men hela den där biten med att en karaktär kunde vara ur bruk i flera dagar, veckor, kanske månader i vissa fall, för att ta sig ner till hanterbara nivåer utav trauma och blodsförlust, det är något som jag definitivt inte saknar med de äldre Eon's. I Eon IV så är något som ett brutet ben antagligen den enda sådan special skada som definitivt kan försätta en karaktär helt ur bruk för en längre tid, medan det går till viss del att fortsätta spela med de flesta andra special skadorna (med diverse minus så klart). Och det tycker jag är bra.


Jag tror att det kanske är det som har visat någon typ av... synvilla... för dig här, Toast, med Eon IV. Att pga att ens karaktär i Eon IV tenderar ha en mycket länge "hang-time" i strid, att de kan fortsätta slåss mer eller mindre obehindrat och utan allt för mycket negativt på sina färdigheter, oavsätt hur mycket utmattnings skada de har tagit... långt mycket mer än vad en karaktär i Eon I-III någonsin kunde när de har tagit en del trauma, blödning, smärta, och utmattning, plus eventuella specialskador... så kanske det känns mer som att ens karaktär blev utslagen från ingenstans i Eon IV, just pga att de var vid fult striddugligt skick genom det hela... medan i Eon I-III så börjar man se faktiska effekter på sin karaktärs förmåga att slåss långt tidigare när man börjar tvingas lägga till extra tärningar pga Traume, Smärta, etc.

Där Eon I-III skadesytem har en någerlunda konstant nedåtbacke från toppen av backen utav maximal stridsduglighet för karaktären, ner till botten utav backen med obrukbar/utslagen/död... så har Eon IV flat mark, eventuelt en lätt nedåtlurning pga specialskador, utav maximal stridsduglighet, hela vägen fram tills man når ett stup där karaktären faller ner till marken nedan när man blir utslagen/dödad.

Och här, i denna konstiga liknelsen som jag precis använde med backar och stup etc ( XD ), räknar jag inte de där random, ovanliga slagen, "ObT6 effekten", som ibland händer med Eon... där någon helt plötsligt slog fyra 6 eller något och avslutade striden med ett enda anfall... för dessa slagen kan hända minst lika mycket i Eon I-III som i Eon IV. I min liknelse ovan så skulle dessa slagen mer vara övertäckta hål fällor som man råkade ramla ner på vägen nerför backen/till stupet. XD
 

phastari

Veteran
Joined
19 Apr 2014
Messages
58
Detta har jag aldrig varit med om. Händer det er ofta? Och vad är det som ger one shot kills? Jättetur med slag eller?
 

Toast

Veteran
Joined
16 Feb 2017
Messages
22
Jag förstår vad du menar och håller till viss del med. Det jag ser som ett problem i Eon4 är att både attackslaget och skadeslaget är Ob, båda kan lägga till enorma mängder skada och det finns inget fummel (fummel saknar jag dock inte). Det finns alltså fler chanser och fler tärningar för att få det där otroligt bra slaget som helt vänder eller avslutar striden.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
phastari;n222442 said:
Detta har jag aldrig varit med om. Händer det er ofta? Och vad är det som ger one shot kills? Jättetur med slag eller?
I Eon I-III (och de exakta reglerna varierar lite grann mellan de olika versionerna) så är där vissa extraskador som kan rakt av framtvinga ett dödsslag från en karaktär... antingen direkt (pga att man tog en stor mängd trauma, och/eller blodsförlust), eller efter några rundor (pga t.ex stor mängd blodsförlust som kom ifrån en hög blödningstakt), eller längre tid än så (lite mer speciella grejer, som t.ex inre blödningar, skador till inre organ, etc)... och i vissa fall, med vissa specifika delområden (huvud, bröstkorg, mage), så kan ett misslyckat amputations slag automatiskt leda till att man dör rakt av.

I vissa fall så kan det räcka med en enda extraskada för att tvinga fram ett dödsslag. Dessa extraskador som kan orsaka detta redan vid bara en extraskada, är lite baserade på hur många skadekolumner som man har ju. Så någon med klen kroppsbyggnad har ju färre kolumner, än någon med kraftig kroppsbyggnad.


I Eon IV så är där en hel del Allvarliga skador som automatiskt framkallar dödsslag också.


Som du föreslog så handlar det ibland om tur/otur med ens slag i alla versioner av Eon... men i vissa fall så kan man råka ut för det även om man bara har slagit ett rätt normalt slag.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Toast;n222451 said:
Jag förstår vad du menar och håller till viss del med. Det jag ser som ett problem i Eon4 är att både attackslaget och skadeslaget är Ob, båda kan lägga till enorma mängder skada och det finns inget fummel (fummel saknar jag dock inte). Det finns alltså fler chanser och fler tärningar för att få det där otroligt bra slaget som helt vänder eller avslutar striden.
Det är något som jag personligen starkt gillar med Eon IV dock. Att man kan komma från underläge och vinna från ingenstans. Det kunde man ju till viss del i tidigare Eon också... men inte på samma nivå... om något så var man mer eller mindre dömd att misslyckas i äldre Eon så fort man hade börjat dra på sig en del skador, eller en stor skada.

Jag förstår vad du menar med det du ser som problemet... och kan väl till viss del hålla med. Men för mig så väger fördelarna med systemet upp detta, samtidigt som jag inte nödvändigtvis ser det som ett problem till att börja med.

Tanken är ju lite också att strider i Eon IV skulle vara snabbare än strider i Eon I-III. Och detta är en utav många andra egenheter med Eon IV som gör att strider blir just lite snabbare än äldre Eon versioner.

Inte för att jag hade problem med tiden det tog att köra strid i Eon I-III... för strid i rollspel är trots allt en av mina favorit aspekter med rollspel, och jag har alltid gillat kraftigt detaljerade stridsystem också. Jag tycker att Eon IV's system är lite för simpelt jämfört med tidigare versioner, men jag gillar skarpt en hel del utav systemets egenheter, och hoppas också på att lite mer detaljerad/avancerad version av Eon IV's stridssystem kommer komma med den där stridsbaserade modulen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om rollpersonerna har ringbrynjor eller så, det vill säga decent rustning, är oddsen mycket, myyycket högre att de går ned på utmattning istället för att dö. I min Tarkaskampanj hade vi bataljer mot horder av ökennomader, demoner i gruvor, galna Rotrax-kultister, granasch-mästare och självaste Den blå hästen, och rollpersonerna gick levande genom alltihop, för de hade ringbrynjor. I ingen av Eon IV-kampanjerna jag kört hittils har en rollperson någonsin dött i strid, utöver när de av dramaturgiska skäl blivit nedhuggna av granascher -efter- att ha gått ned av utmattning.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Många bra idéer på hur man kan minska dödligheten i denna tråd.
Motståndare och varelser är i allmänhet designade för att rollpersonerna ska använda Fokus mot dem i strid och kan därmed bli oväntat svåra om rollpersonerna inte använder sina Fokus.

Litet kuriosum är formeln för Grundskada, dvs (Styrka/2)+1T6 fick sin "+1T6"-del under slutet av speltestet när vi tyckte att dödligheten var för låg jämfört med Eon 3.
 

Toast

Veteran
Joined
16 Feb 2017
Messages
22
Så det är endast tänkt att rollpersoner har Fokus, inte SLPs eller varelser?

När det komme till dödligheten så är det just att _både_ träffslaget och skadeslaget gör massor av skada. Att tränga igenom rustning till exempel är ju otroligt starkt eller ett vapen med Vådligt om någon har svag rustning. Svårt att reagera emot och kan kännas orättvist. Jag har dock inte testat så mycket än och ser fram emot att göra det mer. Efter att ha läst här så verkar det som att det kanske inte är ett lika stort problem som jag är rädd för. Nu är jag mer orolig över varelser som kontrar varje attack med 7T6 skada även när de är defensiva, känns.. overkligt.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Toast;n223389 said:
Så det är endast tänkt att rollpersoner har Fokus, inte SLPs eller varelser?

När det komme till dödligheten så är det just att _både_ träffslaget och skadeslaget gör massor av skada. Att tränga igenom rustning till exempel är ju otroligt starkt eller ett vapen med Vådligt om någon har svag rustning. Svårt att reagera emot och kan kännas orättvist. Jag har dock inte testat så mycket än och ser fram emot att göra det mer. Efter att ha läst här så verkar det som att det kanske inte är ett lika stort problem som jag är rädd för. Nu är jag mer orolig över varelser som kontrar varje attack med 7T6 skada även när de är defensiva, känns.. overkligt.
Vilka varelser tänker du på, Troll?

Man gör bara skada som anfallare är det vändningsslagen du tänker på?. Vådligt är ju bara farligt om du får många övertag, strid utan rustning är farligt, men man dör inte oftare i EON än i D&D
 
Top