Nekromanti Eon IV magi med Harry Potter-vibbar

Thyliab

Guldlurker
Joined
7 Jun 2008
Messages
18
Jag har funderat en del på magi i Eon och har kommit fram till att jag nog vill ha en mer klassisk känsla på magi, med trollkarlar som har trollstavar och att det bara är utvalda som kan använda det. Det är ett sätt för mig att inte få inflation i hur vanliga magiker är. Samtidigt så skapar det intressanta möjligheter intrigmässigt med försvunna barn mm... Jag vill förvarna redan nu att jag låtit mig vara starkt influerad av (i vissa fall helt enkelt snott rakt av) Harry Potters koncept. Det är dock känslan av magi och att den är fantastisk som jag är ute efter, mer än den torra vetenskap som jag tycker presenteras i Mystik och Magi. Några funderingar jag inte knäckt är hur de faktiska fördelarna ska läggas upp regelmässigt. Jag har börjat titta på Jens of Swedens inlägg från december om magiregler generellt. Har nog för avsikt att använda det i väldigt hög grad. Nu till mitt koncept:

Född magiker
Alla magiker föds med en magisk förmåga. Man föds in i en aspekt och den kan man alstra naturligt. Det krävs dock träning för att få kontroll på sin förmåga och många barn har en väldigt jobbig uppväxt om de inte har turen att fångas upp av ett gille som kan hjälpa dem vidare. Beroende på aspekt och omgivningens förstående så är det även mer eller mindre vanligt att barnen blir utstötta eller stämplade för häxeri. Okontrollerad dissipation och slumpmässiga magiska besvärjelser har en förmåga att skrämma folk som inte vet bättre. Och den stora massan i Mundana gör inte det.

Trollstaven
De flesta magiker har en trollstav. Det är inte ett måste men det förenklar drastiskt deras möjligheter att kasta magi. För att en trollstav ska fungera behöver den ha en magisk beståndsdel som baseras på samma aspekt som magikern har fötts med. Exempel på beståndsdelar kan vara enhörningshorn för en biotrop, ett fjäll från en lumiandrake för en pyrotrop och ett hårstrå från en pegas svans för en heliotrop. Det finns även de som skapar en trollstav genom att ha ett kongelat som en beståndsdel. Det brukar ses som godtagbart men de stora trollstavsmakarna ser ofta på det som en allt för simpel genväg som skapar en svag trollstav. Huruvida det är sant eller ej är omtvistat, men det är inte ovanligt att trollstavsmakare ger sig iväg på resor till alla möjliga högmagiska områden eller där det finns magiska varelser bara för att få fatt i rätt beståndsdelar för att skapa perfekta stavar.

De flesta stavar är mellan en och två fot långa, men det finns undantag åt bägge håll. Ett exempel är Xorinth av Bazirk, en gigantisk trukh som är mer känd för sin 3,5 fots trollstav än sin skicklighet.

Aspekternas förhållanden
En person som fötts med en aspekt kan träna upp transformation till andra aspekter. Till aspekter som ligger nära den egna är det relativt enkelt, medan mot neutrala aspekter är det svårt. De aspekter som står längst ifrån den egna aspekten har ingen magiker så vitt känt lyckats att transformera till. Ett exempel är transformering mellan biotropi och nekrotropi.

Magikerhusen
Det finns ett flertal magikerhus, flera av de stora presenterades redan i Mystik och Magi. Många magikerhus arbetar med att söka upp och föra in barn och unga som visar sig ha en magisk förmåga för att lära upp dem till kloka och renläriga magiker. Vad som är klokt och renlärigt är ju dessvärre något som ligger i betraktarens öga. Verkligheten är betydligt mer nyanserad än att barn går med frivilligt och blir kloka självständiga människor. Det finns magikerhus som rövar bort lovande “förmågor” och lär upp dem under hårda förhållanden där de mer eller mindre hjärntvättas till “rätt” synsätt. Det gör att magikerhusen är både mäktiga och fruktade. I vissa länder har regenten valt att gå in och reglera hanteringen av barn med förmågor i lag för att stävja magikerhusens makt och utöka sin egen. Om alla barn med en förmåga måste presenteras för regenten och registreras så ger det stora fördelar på sikt.


Magi som vetenskap
Det finns många magikerhus som forskar inom magi och en hel del teorier har presenterats. Den största gåtan är dock obesvarad, varför föds vissa med magisk förmåga medan flertalet inte gör det. Här finns många teorier kring människor och övermänniskor och det är utan tvekan en dominerande åsikt att det är en gåva som getts de som är “lite bättre”. Det misstänks även att förmågan går i arv, men det följer inte rakt nedstigande led vilket gör det till en svår och ganska omstridd forskningsgren. Det finns även andra teorier. Magister Conney av huset Duncreigh har till exempel framfört teorin att det rör sig om en defekt i hjärnan som gör en person extra mottaglig för omgivande fält. Han har dock stött på hårt motstånd, delvis av den enkla anledningen att mäktiga damer och herrar har svårt att se sig som ett resultat av en defekt de råkat få som barn.

En annan teori är att det beror på stjärnornas postition då barnet föds korrelerat till deras position då mamman föddes. Det har gett upphov till en ganska känd vetenskaplig inriktning i magisk matematik.

Dvärgar och magi
Av någon anledning så föds inga dvärgar med andra förmågor än något av de fyra elementen. Det gör att dvärgars magi är annorlunda formad än många andra folks. Det finns många teorier om varför det förhåller sig så. En av de mer populära är att dvärgar rent generellt är väldigt nära knutna till de fyra elementarkrafterna.

Alver och magi
Alver särskiljer sig inte på något sätt förutom att det är något vanligare att de barn som föds med magisk förmåga har biotropi som medfödd aspekt. Det tros bero på de starka biotropiska fält som omger alverna. (Jag är lite allergisk mot alver som får extra fördelar. De har tillräcklig fördel av att kunna studera ett par decennier längre än en genomsnittlig människa.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
"... mer än den torra vetenskap som jag tycker presenteras i Mystik och Magi." Här måste jag nog tyvärr motsätta mig; magin som den beskrivs i MoM med resonansriktningar, fältteori och allt annat härligt är spännande på ett naturvetenskapligt sätt! Som studerande teoretisk fysiker kanske jag är aningen partisk i det här avseendet får jag väl erkänna, men jag tycker att "lore"-mässigt vet helmgastarna verkligen vad de gör. Vidare tycker jag att Eon har en mysig nisch med denna typ av värld och att göra magin mer som i Harry Potter skulle vara lite som att smeta chokladsås på en pizza; jag kan inte se att det passar helt enkelt.
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Trots att jag är minst lika kåt på Eons nuvarande magiteori som ovanstående postare så tycker jag ändå att det här är en riktigt mysig omtolkning av det! Om du kör ett äventyr i den här stilen vill jag verkligen läsa om hur det går.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Deckard;n80322 said:
"... mer än den torra vetenskap som jag tycker presenteras i Mystik och Magi." Här måste jag nog tyvärr motsätta mig; magin som den beskrivs i MoM med resonansriktningar, fältteori och allt annat härligt är spännande på ett naturvetenskapligt sätt! Som studerande teoretisk fysiker kanske jag är aningen partisk i det här avseendet får jag väl erkänna, men jag tycker att "lore"-mässigt vet helmgastarna verkligen vad de gör. Vidare tycker jag att Eon har en mysig nisch med denna typ av värld och att göra magin mer som i Harry Potter skulle vara lite som att smeta chokladsås på en pizza; jag kan inte se att det passar helt enkelt.
Jag håller till viss del med. Magin som existerar i Eons nuvarande eon bör ju vara lite mer riktad åt det naturvetenskapliga hållet, men jag tycker defintivit inte att det ska vara vetenskap. Magi ska ju skilja sig ifrån vetenskap på ett sätt som gör det tydligt att det inte går att återskapa med mekanik.

Samtidigt så förstår jag tjusningen i att ha ett magisystem som är mystiskt och främmande, så kanske vore det bättre att göra systemet lite mer öppet för tolkning? Min största förhoppning är att det nya magisystemet till Eon IV skrivs på ett sådant sätt att man kan ha olika magiska förklaringar och att olika magiteorier fungerar på olika sätt.
 
Top