Nekromanti EON III vs EON II

Demolas

Veteran
Jag undrar om det är värt att köpa EON III om man redan har EON II (orkar inte bläddra igenom alla trådar). Är det en stor skillnad eller spelar det inte så stor roll vilken version man använder.

Phelan

Hero
Tja... stridssystemet är väl lite smidigare nu. Samtidigt är det jobbigare att slå ihjäl folk, vilket ju kan orsaka att striderna tar mer tid därför. Överlag så är det en hel del skillnader, mestadels småsaker som man lätt bläddrar förbi men som faktiskt gör en hel del (mildare belastningsregler, t ex). Fler bakgrundsalternativ är ju alltid kul... Kapitlen med tips för spelledare respektive spelare är faktiskt riktigt bra, även om man spelat länge.

Äh, vad fan, du har nog rätt mycket glädje av III:an kontra II:an. Dessutom är det jul och köper du boxen får du Eon III för ett riktigt bra pris! (Eller den du önskar den av kommer billigt undan...)

Mvh / Phelan

Arvid

Warrior
Själva regelbiten är innehåller inga större skillnader. Framför allt skadesystemet och små detaljer i stridssystemet som märks. Den största skillnaden är alla extrakapitel som behandlar olika folk och länder samt en massa kapitel om konsten att spela, spelleda, skriva kampanjer & äventyr, spellderarpersoner och platser. Överallt är det förbättringar - t.ex. har stridssystemet blivit smartare och skadessystemet mycket bättre och extra plus till klädbilderna - men om det ska vara värt att köpa om du har Eon 2 beror väl mest på om du vill ha extrakapitlena. Alternativt kan du köpa endast spelledarens bok (om du vill ha spelledartipsen) eller spelarens bok (om det är mer världsinformation du söker, vilket dock finns i andra böcker) För övrigt går det att "bläddra" i böckerna på neogames hemsida och Pendragon har skrivit en bra recension på här på rollspel.nu

Demolas

Veteran
Tack för tipsen. Jag tror att jag och två polare köper EON III tillsammans eller nått, den är prisvärd tror jag och jag har inte köpt nått från neogames på ett tag.

Mumfie

Veteran
köp inte Eon 3 det är inte värt pengarna har du Eon 2 klarar du dig länge på det. Skadesystemet suger. Det som finns i krigarens väg är 10 faldigt bättre. Visserligen finns där lite regler för gifter o sjukdomar men man klarar sig finnt utan dem. Vi har bökerna men de används sällan. Köp roligare moduler för pengarna istället typ Drakar den rekomenderas varmt

Madon

Warrior
Skadesystemsskillnader?

Jag orkar inte göra en ny tråd för denna, men det ligger ganska nära till ämnet.

Ni säger att det är skillnader i skadesystemet? Är det stora skillnader eller är det bara småsaker?

Jag har båda versionerna men har inte orkat jämföra...