Nekromanti Eon III - Uppdatering

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Eftersom gensvaret och feedbacken var så överväldigande när jag ställde mina frågor som skadesystemet till Eon tidigare så är det inte mer än rätt att jag ger en lägesuppdatering.

"Utmanaren" är speltestad och med smärre justeringar så kommer den att ersätta det nuvarande skadesystemet. Som en del av "Utmanaren" ingår ett helt nytt grundläggande skadesystem som upptar ca en halv A4 i storlek (och som inte kräver en enda tabell), för att bevisa att det går att spela snabbt och intensivt även med Eon. Själv kommer jag antagligen att använda det nya grundläggande skadesystemet i strider med många SLPer är med. En fördel är att både det grundläggande och det avancerade skadesystemet är kompatibla med varandra så man kan sömlöst växla mellan dem.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Eftersom gensvaret och feedbacken var så överväldigande när jag ställde mina frågor som skadesystemet till Eon tidigare så är det inte mer än rätt att jag ger en lägesuppdatering.

"Utmanaren" är speltestad och med smärre justeringar så kommer den att ersätta det nuvarande skadesystemet. Som en del av "Utmanaren" ingår ett helt nytt grundläggande skadesystem som upptar ca en halv A4 i storlek (och som inte kräver en enda tabell), för att bevisa att det går att spela snabbt och intensivt även med Eon. Själv kommer jag antagligen att använda det nya grundläggande skadesystemet i strider med många SLPer är med. En fördel är att både det grundläggande och det avancerade skadesystemet är kompatibla med varandra så man kan sömlöst växla mellan dem.
Det som jag trodde kunde bli den stora flaskhalsen med Eon III, att komma på ett bra skadesystem, verkar nu vara borta. Eon III blir bäst, optmism. Att grundsystemet går in på en halv sida är hur bra som helst, iochmed att det är för dyrt att göra fyrasektionersspelledarskärmar; den nya spelledarskärmen kan nog bli rätt bra den med.

Och att man kan växla mellan systemen är självklart, och bra.


// avatarex, vill ändå ha fyrasektionersskärm med lite plats bakom, men nu skall jag korra Eon III-kapitel
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Eon III - Spelledarskärm

Oavsett material etc. finns det enligt mig tre viktiga saker att tänka på med spelledarskärm.

1. Baksidan ska vara helt motiv. Där ska det inte finnas några tabeller. Det förstör syftet med skärmen och en del spänning.

2. Utrustningslistor är onödiga. Vapentabeller är ok, men då behöver man inte inkludera exampelvis pris, utan bara rena stridsvärden.

3. Tre sidor är för lite. Det täcker inte tillräckligt. 4 sidor är bra.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Eon III - Spelledarskärm

3. Tre sidor är för lite. Det täcker inte tillräckligt. 4 sidor är bra.

Själv gillar jag nog de skärmar jag har med 2 x 3 sidor. Rolemaster har en sådan bland annat. Man får lite mer utrymme bakom skärmen också. Och de täcker mer.

/Honken
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Eon III - Spelledarskärm

1. Baksidan ska vara helt motiv. Där ska det inte finnas några tabeller. Det förstör syftet med skärmen och en del spänning. 2. Utrustningslistor är onödiga. Vapentabeller är ok, men då behöver man inte inkludera exampelvis pris, utan bara rena stridsvärden.

Håller helt med.

3. Tre sidor är för lite. Det täcker inte tillräckligt. 4 sidor är bra.

Håller med, men en fyrasektionersskärm är dubbelt så dyr att trycka.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Dubbelt så dyr: Aj aj aj.

Kanske ett koncept med två olika skärmar? En med resor, läkning, träning etc. Och en med stridsvärden? Sen kan man antingen inkludera båda i samma paket eller sälja dem separat. Jag har svårt att se problemen eftersom jag inte vet så mkt om efterfrågan och tryckeripriser etc.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Dubbelt så dyr: Aj aj aj.

Anledningen till att det finns med manöverkort i Eon I spelledarskärm är att de inte kostade nåt att trycka, tryckpressen var av storleken 3*A4+2*Manöverkort. Byter man till storleken 4*A4 så blir tryckpressen dubbelt så dyr, cirkus. Men då kanske man får med ännu fler manöverkort...
 

Mimir

Veteran
Joined
11 May 2004
Messages
1
Spelledarskärm

Skulle personligen gärna betala det dubbla priset för en fyrasektioners spelledarskärm... en bra skärm är ovärderlig (fråga Åke Rosenius om ni inte tror mig) och är särskilt värdefull för att snabba upp mer avancerade rollspel såsom Eon...

Undrar dock om detta skulle löna sig för Neogames att trycka den dyrare varianten, då jag tvivlar på att alla har samma inställning som jag i denna fråga.
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Eon III - Spelledarskärm

1. Baksidan ska vara helt motiv. Där ska det inte finnas några tabeller. Det förstör syftet med skärmen och en del spänning.
Vi har klistrat dit en karta, vilket funkar fint. Prova det! :gremwink:
 
Top