Nekromanti Eon III i SVEROX

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Här finns annonsen att betitta, med omslag.

Undrar om vi kan få Theo och Marco att gå upp i ringen och göra upp med nävarna
Nu har jag varken träffat Marco eller Theo på riktigt, men jag vill minnas något om att Marco är en ganska stadig bit... Hur stor är Theo egentligen? Och vore det inte mer rättvist om det var CJS mot Theo?

/Joel - hade gärna sett Sweden RPG Slugfest, med alla rollspelstillverkarna representerade.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Här finns annonsen att betitta, med omslag.

Alla vet ju att grundegenskaperna inte har någon viktig roll, det är ju hur man optat sina Stridskonster.. :gremsmirk:
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Gnällmaskineriet gnisslar vidare

Massor av nytt material och en nybanande indelning i två böcker alltså? Det låter ju helt okej, det är bara tragiskt att ni på Neogames inte har möjlighet att döpa denna utgåva till Eon II som den kanske borde få ha hetat. Eon II var ju bara ett omtryckt original EON med lite nytt material inkastat för att få folk med originalet att köpa även tvåan.

Vår spelgrupp har slutat inhandla böcker till Eon av den anledningen att vi inte tycker att de tillför vår kampanj eller fantasi tillräckligt mycket för att vara värda våra pengar. Det tycker jag är både synd och svårförklarligt, med ett sådant otroligt utmärkt regelsystem och en så fascinerande spelvärld - Hur kan böckerna som släpps till spelet vara så ... vad ska man säga... Mediokra och gråa.

Jag anser att om man omlanserar sin produkt ska man ha något ordentligt nytt att komma med. Att Neogames till min stora förvåning ser sig ombedda att lansera en ny huvudbok kan bara betyda att de antingen försöker sig på en strategi liknande den som användes vid tvåans lansering och bara är ute efter pengar, eller att de faktiskt introducerat betydande ändringar i regelsystemet och nu bestämt sig för att vända en trend där böckerna till spelet verkat utgivna helt utan inspiration.

Jag hoppas givetvis innerligt på den sistnämnda tolkningen eftersom jag älskar Eons spelsystem och Mundana.

/Alexander - Håller tummarna.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Angående namnen

Det som slår mig mest är namnet på böckerna. Spelarens bok och spelledarens guide: har vi hört något liknande förr, kanske? Jag är mycket nyfiken på om det finns någon vettig motivering bakom det här.


/Dimfrost
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Illustrationer

"Vem ligger bakom dem? Kim Vässmar? Alf Svensson? Bildbyrå?"

Nej, nej, nej. Naturligtvis har Neogames passat på att kopiera in alla Hellerviks underbara illustrationer istället. :gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja, annonsen är i alla fall bra mycket snyggare och proffsigare än den på efterföljande sida. :gremsmile:
Synd bara att omslagsbilderna är snodda som vanligt. Vad är det för fel på ett bildlöst omslag á la Grande Luxe? Finns det åtminstone inte lite mindre kända böcker att ta omslagsbilderna ifrån?

Vad är egentligen skillnanden mellan "Spelarens bok" och "Spelledarens guide"? Hur många av sidorna är spelvärld? Är det för övrigt inte lite märkligt att skryta med att regelboken blir större och större för varje utgåva? Vore det inte bättre om det vore de mest spelade, kritikerrosade eller sålda rollspelet?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Synd bara att omslagsbilderna är snodda som vanligt.

Fel, de är inte "snodda". De är köpta. De passade det vi letade efter så därför blev de dem.

Hur många av sidorna är spelvärld?

Jag har inte siffran här, men många. Det beror på hur man räknar - tar man med spelar- och spelledartips, samt kampanjbygge (där många referenser görs korsvis) är det väl kanske 100+ sidor. Detta är sagt utan att kontrollera siffran så jag kan mycket väl ha fel.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Gnällmaskineriet gnisslar vidare

Eon III är kraftigt reviderad - flödet när mans kapar rollpersoner är omgjort, tabellresultaten uppdaterade, strids- och skaderegler reviderade och förbättrade.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Här finns annonsen att betitta, med omslag.

Marco är en ganska stadig bit...

Jovars - 198cm lång och ca 120kg tung. ,-)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Fel, de är inte "snodda". De är köpta. De passade det vi letade efter så därför blev de dem."

Snodda i betydelsen att de är tagna ifrån vad som ursprungligen var ett bokomslag naturligtvis. :gremsmile:

"Jag har inte siffran här, men många. Det beror på hur man räknar - tar man med spelar- och spelledartips, samt kampanjbygge (där många referenser görs korsvis) är det väl kanske 100+ sidor. Detta är sagt utan att kontrollera siffran så jag kan mycket väl ha fel."

Är världsinformationen (Och då menar jag av typen länder, seder, geografi, historia etc) begränsad till den ena av modulerna och om inte blir det inte då väldigt opraktiskt?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Jag tycker att det är lite synd

Gillar att det känns polerat och... jag vet inte... att det känns... storslaget på nått sätt.


Eon reser sig ur leran och torkar bort bort smutsranden under naglarna? ,-)

Nåväl - Eon stöder i princip alla typer av fantasyrollspel iom Eon III. Allt från grisodling till episk. Jag menar, vi har till och med sektioner här och var kallade "Nybörjarregler" så förenklar ned regelmekanismerna till en nivå som känns som DoD anno '82. =)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Är världsinformationen (Och då menar jag av typen länder, seder, geografi, historia etc) begränsad till den ena av modulerna och om inte blir det inte då väldigt opraktiskt?

Inte alls - i Spelarens bok är det skrivet som korta reseskilldringar/subjektiv information medan Spelledarens guide innehåller mer objektiv faktainfo.

Spelarens bok är generellt en bok som det är tänkt att en spelare kan bläddra i utan fara att läsa "hemligheter", och där det mesta finns som en spelare behöver ha, både när det gäller regler och världsorientering.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Bjässig bjässe

Gulp... själv är man 157 cm och väger knappt 42,5 kg... en ganska ostadig bit. !98 cm... jisses! STY 15 och TÅL 15 var det väl du hade? Nänä, mig lurar du inte - du kan max vara 193 cm lång, sådetså! :gremsmirk:
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Gnällmaskineriet gnisslar vidare

Jo, Eon III som sådant låter ju intressant och det är ju uppfriskande för det var längesen nu som jag hade hopp om en riktigt bra bok till detta spel. Kan man även ha hopp om att Neogames har sett till att hålla en mer kontinuerligt hög nivå på illustrationerna i detta verk så kanske det är läge för en glädjedans. Synd bara att jag inte uppskattar omslagsbilderna, men det diskuteras ju redan på annat håll.
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Försäljningsformat?

I och med att det är två böcker så undrar jag om de kommer att säljas. Blir det löst som D&D eller i en låda?

Trevliga omslagsbilder förresten, även om de för mig bär på vissa associationer tack vare deras tidigare användning som omslag till Tad Williams böcker.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Här finns annonsen att betitta, med omslag.

Alla vet ju att grundegenskaperna inte har någon viktig roll, det är ju hur man optat sina Stridskonster..
Och Marco har skrivit stridssystemet... jag sätter nog inga pengar på Theo... faktiskt.

/Joel
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Jag har inte siffran här, men många. Det beror på hur man räknar - tar man med spelar- och spelledartips, samt kampanjbygge (där många referenser görs korsvis)

Isåfall är vapenkapitlet också värld, och sjukdomar, och så vidare. Dock så anser jag att rollspelskapitlena är riktigt bra och samtidigt något som icke-Eoniter kan ha stor nytta av även om de varken gillar Eon eller Mundana. Det är betydligt mer världsinfo än i Eon I och Eon II tillsammans hursomhelst.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Illustrationer

Någon annan. ,-)

(Och nej, det är inte Hellervik heller)
CJs ungar med en ask kritor?

Då blir du ju så att säga in house... :gremwink:

/Joel - som tror att det fortfarande hade blivit bättre än Hellervik.
 
Top