Nekromanti EON III 0.9

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Nu är den äntligen klar! Eller nästan i alla fall...
Ni som har läst min tråd om "Automatiska skador" vet vad jag snackar om. Det som den saknar är kritik och brytrisk. I övrigt tycker jag den funkar bra. Går snabbt (tycker i alla fall jag) och vad jag vet har den inga buggar. Den kanske inte är den snyggaste och tydligaste, men grafik kommer inte förrens i C-kursen så jag är rätt stolt för att ha gjort den i A-kursen (inte för att det är nån grafik...). Men som ni ser är den inte helt klar (0.9), men den funkar helt okej. Om det är någon som inte gillar någon detalj går det säkert att ändra (har inte så mycket att göra i alla fall).

Men som sagt, för att den ska bli bättre krävs kritik! Ett tips kan vara att läsa Tips och Trix som följer med.

För övrigt finns det ingen Mac-version och lär inte bli om någon stackars sate inte vill göra om den (jag kan inte "Mac-programmering"). Den kanske funkar på handdatorer, det vet jag inte (skulle vara bra om den gjorde).

Enjoy!

(Personligen blev jag inte så nöjd med den)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Utan att komplicera det mer med ännu fler krav hade jag bara tänkt påpeka de buggar och konstigheter jag hittat under min korta snabbkoll.

-En träff i foten gav över fyrahundratusen Trauma och mer än två miljoner i Smärta (Aj! Ont! :gremsmile:). "Namnet" var skrivet med siffror, men vid ett senare test fungerade även det utmärkt, så jag har faktiskt ingen aning om vad felet var.

-Liten detalj bara; det kan förenkla om de icke använda kolumnerna får ett annat tecken än de kryssade, även om det fungerar bra ändå.

-Ansikte står som område 0, vilket känns lite konstigt.

-Har fått negativa skaderesultat på attacker, dvs. attacken minskar Trauma, Smärta eller Blödning, istället för att öka dem (jag har även fått blandat resultat: T och S minskar, medan B ökar).

Så, det är väl vad jag har kunnat hitta så pass länge. Det enda andra jag direkt kan anmärka på är att det känns onödigt att behöva ge rustningsvärde för H, K och S när det bara är ett av dem som är relevant, annars hänvisar jag väl till det fåtal saker som jag föreslagit som saknas (som utskrivning av höger/vänster kroppsdel, t.ex.). Fortsätt så! )
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Error: Overflow (More than 100)

Total trauma 400704
Total smärta 400704
Total blödning 2003520

Jag gillar eons dödlighet, men jag tror det här inte är helt bra för spelbalansen :gremsmile:

Men den kommer nog äga med lite bugfixning.
 

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
Ser nästan bra ut, men (finns alltid ett men)

siktade på höger arm och träffade knä med träffområde 0
fick även trauma/smärta/blödning på runt 740,000 (vilke skulle döda mig, min släkt, resten av takalorr och Ob40T6 andra länder)

Försökte även att inte sikta på något speciellt ställe, valde högt, träffade huvud/skallben med trauma 2, smärta 2, blödning -7 (ett slag i huvudet som gör att man blöder mindre ur andra sår man har fått? :p)

Har noll koll på programering nuförtiden (toklängesen jag höll på med det) men lyckas du laga hur skadan räknas ut så kommer det här bli helt överlägset, keep up the good work!
 

Nail

Veteran
Joined
5 Dec 2006
Messages
16
Location
Göteborg
HAHA! Det var hårdast! :)

vilke skulle döda mig, min släkt, resten av takalorr och Ob40T6 andra länder
Jag tror inte att jag skrattat så mycket innan på något jag läst på ett forum. Tack för detta!
doh...Give me a break

Hoho XD
 

Nail

Veteran
Joined
5 Dec 2006
Messages
16
Location
Göteborg
En bugg är ju att den aldrig slutar fråga mig "sikta på delområde?" hur många gånger jag än svarar nej.
Och om jag svarar ja på frågan om att sikta på delområde så låter den mig välja träffområde, vilket är en helt annan sak.
Jag väljer huvudet på delområde [0] (vilket är fel redan), men när den ska räkna ut skadan står det att träffområdet är vaden (vilket iofs är ett delområde).

Allt annat verkar stämma, amp-risk, specialskador och så.

Jag tror att felet ligger i att du blandar ihop delområde/delområdeskor (detta är samma sak, fast delområdet är namnet, koden är siffran) med träffområde.
Frågan "Rustning? Ja/Nej" är överflödig, det räcker ju att man skriver in rustningsvärdet. Vill man inte ha nån rustning skriver man in 0 som värde. Annars tycker jag att man borde vara klok nog att skriva in den reducerade skadeverkan med en gång, så kan man eliminera den frågan helt och hållet.
En annan bugg är att den inte skriver ut trauma/smärka och blödning för att "Error: Overflow (More than 100)".

Men som sagt innan, jag tror att programmet blir super om du får det buggfritt! Fortsätt tills du har något :p om du orkar, that is.
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Buggar

Nu vet jag vad alla fel ligger. Att sikta på delområden var tydligen inte helt komptatibelt med resten av koden, så jag ska titta på det nu. Har dock fixat lite mindre buggar, t.ex. negativ skada vid rustning (gjorde inte så mycket eftersom man inte kunde få negativt totalt, men såg fult ut) samt gjort skadekolumnerna i andra tecken (+).

Tack annars för kritiken!

/Mvh Oscar.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Sjysst, snabbt och enkelt...
Jag har sett många skadegeneratorer... Men personligen använder jag dem i princip aldrig... :gremwink: Jag är mer för papper och penna...

Men ett sjysst program är det iallafall! :gremlaugh:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
verkar ju funka bra. men det står Ob1T6 på alla svårigheter efter skadekolumnerna, ska det inte öka med +Ob1T6 per nivå??
annars bra jobbat!!
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
men det står Ob1T6 på alla svårigheter efter skadekolumnerna, ska det inte öka med +Ob1T6 per nivå
Jo, jag märkte det (klippa och klistra har jag aldrig varit bra på). Men det är fixat nu.
Har också fixat konstiga resultat när man siktar på träffområden.
 

Nail

Veteran
Joined
5 Dec 2006
Messages
16
Location
Göteborg
Jag märkte en annan grej. När man valt att den ska slumpa fram träffområde, så frågar den efter delområde. Det finns inga regler i eon som tillåter en att välja delområde efter det att träffområdet har slagits fram.
Det som är lite tråkigt med detta är att det är för många frågor innan man får ett resultat. Jag undrar om det inte ens tar längre tid med programmet än att kasta fram i boken med så här många frågor...försök att korta ner det!
Mitt råd är att du t.ex. tar bort frågor angående rustning, så kan man själv skriva i reducerad skada. Annars är allt bra fortfarande, tror jag. Fortsätt så ^^
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Rustningar, tid och val av träffområde

Mitt råd är att du t.ex. tar bort frågor angående rustning, så kan man själv skriva i reducerad skada
Anledning är väldigt simpel: den slumpar automatiskt fram träffområde och innan man vet träffområde (kod) vet man inte om man har rustning. Alltså måste denna fråga vara med.
Det som är lite tråkigt med detta är att det är för många frågor innan man får ett resultat
Efter att du har matat in frågorna och fått ut skadan kan du ta alternativ [1] så använder du samma inställningar som innan.
När man valt att den ska slumpa fram träffområde, så frågar den efter delområde
Tror det är en bugg i förra versionen. Fixat nu.
 

Nail

Veteran
Joined
5 Dec 2006
Messages
16
Location
Göteborg
Re: Rustningar, tid och val av träffområde

Jag tror inte du förstår.
Man kan visst, väldigt simpelt ta bort frågorna angående rustning. Det är bara att kollla på formuläret vad det är för rustning (detta brukar man redan oftast veta) och reducera skadan med rustningsvärdet. Och sedan skriver man i den reducerade skadeverkan.

T.ex. om man träffar foten. Skadan man slagit fram är 14 och rustningsvärdet är 3. Den reducerade skadeverkan är således 11, och detta skriver man in i programmet.

Det enkla knepet är att programmet tar reda på vart slaget träffar innan den frågar efter skadan.

You like?
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Re: Rustningar, tid och val av träffområde

Jag fattar precis. Det går att göra så. Men i så fall måste du mata in varje träffområde för din rustning och om du dessutom har flera olika rustningstyper blir ännu krånligare. Och då tar det längre tid. Alltså, antingen matar man in det vid eventuell träff eller matar man in ALLT i början. Och det kommer ta längre tid. Och i så fall spelar det ingen roll om skadan kommer först eller inte.
Det enkla knepet är att programmet tar reda på vart slaget träffar innan den frågar efter skadan.
Antingen kollar man rustning före, slår in skada, tar minus skriver ut. Eller slår in skadan, kollar rustning, tar minus och skriver ut skadan. Skadan skrivs ut sist i alla fall, spelar ingen roll om den matas in först eller precis innan, uträkningarn visas inte, right?
 
Top