Nekromanti Eon II eller DoD 6?

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
Jag och några kompisar har bestämt oss för att börja spela rollspel... men vad ska vi välja Eon II eller DoD 6?
Vilket utav dem är lämpligast för nybörjare.
DoDs Äventyrspoäng hur funkar det?
Eon har jag klassisk fantasy värld och DoD nordisk, trollsk, dessutom har Eon hela världen färdig medans DoD tänker släppa delar utav sin värld efter hand, vilket borde vara bäst att börja med, en hel värld eller bitar?
Priset är ju det samma...
/Alikzus
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Eon är lite svårt för nybörjare men den är klart att rekomendera i jämförelse med DoD6 i alla fall.
Ett tipps som även står i Eon är att inte använda ALLA regler.
Eon är så uppbyggt att du kan ignorera vissa regler och på så sätt få strider att bli snabbare sen när du som SL blivit uppvärmd kan du börja föra in fler och fler av reglerna allt efter tycke och smak.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
expert

jag tycker ni ska spela DoD expert (det äldre).
Det var det första spelet jag spelade och om man tar bort alla regler som blödning och sån't så blir det ett jättelätt och roligt rollspel..

EON är inte klassiskt p.g.a att dom att "vanliga raserna" inte finns utan har bytts ut mot t.ex thiraker m.m.
Men så fort man har vant sig så är det himmla kul det också.


Gemini är iof. det roligaste spelet jag någonsin spelat men där finns inga monster, så om ni vill ha ett rollspel i en "klassisk" Tolkien miljö så bör ni välja DoD.

Let's face it,
Gemini rocks..<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mambo on 2001-07-23 12:10.</EM></FONT></P>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: expert

"jag tycker ni ska spela DoD expert (det äldre)."

Det gör inte jag, av två skäl:

1) Expert saluförs inte. Man kan, om man har tur, hitta det begagnat. De moduler som finns är sedan länge förpassade till auktionssidor och antikvariat. Som om inte det var nog så kräver Expert dessutom en grundbox som inte heller saluförs sedan 13 år tillbaka. Detta är egentligen den bästa anledningen till att inte köpa Expert.

2) Expert är faktiskt inte särskilt lätt. Det är inte pedagogiskt skrivet, det bygger på ett modultänkande och är tänkt att läggas som ett lager ovanpå DoD 2-3. Vissa delar är en pedagogisk katastrof (till exempel bitarna med färdigheter och kostnad). Därmed är det definitivt inte avsett för nybörjare - man bör faktiskt vara van vid tidigare DoD innan man börjar med DoD Expert, eller ha tillgång till en spelledare som kan det sedan tidigare.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Eon har jag klassisk fantasy värld och DoD nordisk, trollsk, dessutom har Eon hela världen färdig medans DoD tänker släppa delar utav sin värld efter hand, vilket borde vara bäst att börja med, en hel värld eller bitar?</I>

Eon är välgjort och allt det, men inget som jag skulle rekommendera till någon som nybörjarspel. Jag skulle köpa DoD6, lira Vinterskogen och Vildhjarta - och sen kasta mig över de <I>berg</I> av gamla DoD-äventyr som ändå finns därute. Systemen är ändå såpass lika att man kan förstå sig på figurers spelvärden o dyl, och att vill du inte bygga ihop en världs-hybrid i din kampanj (sånt är annars väldigt vanligt) så låt spelarna gå genom en mystisk dimmig dal och komma ut i Ereb. (-:

--
Åke
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: expert

<I>om man tar bort alla regler som blödning och sån't så blir det ett jättelätt och roligt rollspel..</I>

Är det jag som har fått hjärnsläpp eller? Finns det blödning i Expert? De måste vara väldigt luddiga regler, typ att man förblöder efter FYS antal runder om ingen lägger 1:a hjälpen eller liknande... ?

// Jan
 

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
Vad är det som gör att Eon skulle vara svårare än DoD6? Varför ska jag/vi börja med just DoD6?
Jag tycker det verkar som om alla ser olika på det... Det är väl ok... men jag vill ha argument för & emot... Varför?! Är frågan som ingen besvarat bara att spela inte DoD eller spela DoD, Eon är okej, Gemini är ifs det roligaste jag spelat osv... Men varför?!
Jag ska ju börja någonstans, men korkad är jag inte. Kom med argument som övertygar men om vilket svenskt fantasy bordsrollspel jag och mina kompisar ska börja med, med mig som SL.

/Alikzus
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Är frågan som ingen besvarat bara att spela inte DoD eller spela DoD, Eon är okej, Gemini är ifs det roligaste jag spelat osv... Men varför?!</I>

Om jag tar min egen ståndpunkt då... När man är ny i gamet (vilket jag förmodar att även dina medspelare är) så brukar den största tjusningen komma av att få uppleva själva <I>grejen</I> med rollspelandet -- gå runt med sina nya rollpersoner och göra grejor, interagera med den fiktiva omvärlden, utforska det balla i att ta sig igenom en historia som man själv är med och skapar handlingen i -- och det gör man enklast när man har ett ganska enkelt och snabbt regelsystem, och en ganska enkel och lättförståelig setting.
Invecklade regler saktar ner saker & ting, och en komplicerad spelvärld kräver uppmärksamhet som det är bättre om nybörjaren lägger på själva rollspelandet. Eon har både och, varför jag tycker att det är mer lämpat för lite mer erfarna spelare (och även inbitna Eonisar brukar ju säga att t.ex dess stridssystem är jättebra <I>när man kan det</I>) medan DoD är mer basic till såväl regler som spelvärld.
Gamla gröna 2:an och 3:an (utan Expert) vore väl iofs bättre än DoD6 i det avseendet - och rollspelet Vägen är <I>ännu</I> mer basic - men de är desto knepigare att få tag på.

--
Åke
 

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
Vad jag förstår så ska Eon II har ett krångligare regelsystem än DoD, men gäller det sexan oxå. För vad jag oxå förstår är det praktiskt taget helt nytt, bara namnet är detsamma... eller, har jag fel?
Ska jag köpa, ska det vara ett nytt. Så då blir det ju Eon II eller DoD6 isf. Men i Eon kan man ju välja att inte bygga på alla regler från början, förenklar inte det spelet?
Många verka tycka att DoD är bäst bara för det var deras första spel.

Gemini, då hur är det med det?

--------
/Alikzus
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Alikzus on 2001-07-23 17:25.</EM></FONT></P>
 

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
Ok. Om det nu är så att DoD6 har enklare regelsystem för en nybörjare än Eon II (det är det inlägget gäller, iaf huvudsakligen), skulle man inte kunna använda DoD6s regelsystem till Mundana. Det är nämligen RiotMinds värld Trudvang som stör mig mest. Det är liksom inte fantasy i den bana som Tolkien skapade och som sen Jordan, Eddings, Brooks m.fl byggt vidare på utan mer som våra svenska folksagor. Den är kanske kul att spela i ändå, men det är bara det är jag älskar fantasy och tycker saga är tråkigt.
Men är verkligen Eons regelsystem så mycket mer avancerat än DoD. Hur är det med Geminis då?

/Alikzus
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Vad gäller DoD6 jämfört med ädre DoD-versioner så är det så att DoD6 har lägt in en del nytt och gått tillbaka till en del gammalt. I mitt tycke har de ordnat med ett mycke bättre magisystem jämfört med tidigare versioner samt lagt till regler religion med bl.a. böner som funger lite som besvärjelser.

Sedan vad gäller världen som verkar vara det som stör dig mest så kan jag vill jag bara säga att reglerna är skrivna så att dem skall gå att spela i vilken värld man vill dvs sin egen eller Mundana om man nu skulle vilja detta. Trudvang finns inte så mycket beskrivet i regelboken. Vad gäller Trudvang och dess stämning så vill jag säga att den är främst nordisk så hur mycker saga det blir i Trudvang är upp till dig. Vad varelser så finns alver, dvärgar, halvlängdsmän, drakar, skelett osv. I en förhandstitt från monsterboken som är på gång så fick man se en bild på en grip.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Hur är det med Geminis då?</I>

Gemini har också ett ganska enkelt regelsystem. Jag vet om ett spelgäng som lirar i Mundana med Gemini-regler, så det går uppenbarligen att göra...

--
Åke
 

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
Ok! Jag än nog mest inne på DoD6 för tillfället. De flesta påstår ju att det är bättre för nybörjare än Eon. Men det finns ju inte så mycket bakgrund om världen. Hur går det då med att skriva egna äventyr, speciellt om man är ny på det?
Till Eon finns det ju fruktansvärt mycket moduler, nästan för många tycker jag det verkar som och fler är på väg.

[color:blue]/Alikzus /images/icons/smile.gif</font color=blue>
[color:green]"The truth is out there!"</font color=green>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
gäller det sexan oxå. För vad jag oxå förstår är det praktiskt taget helt nytt, bara namnet är detsamma... eller, har jag fel?

Man känner igen det mesta, tycker jag; vissa bitar är ut- eller ombyggda, men stommen i regelmotorn är sig ganska lik. Just därför jag tyckte att man kan gräva i bergen av gamla DoD-äventyr i Ereb Altor (som definitivt är "klassisk fantasy") och köra med DoD6 - det torde iaf vara enklare än att konvertera Eon-äventyr.
    Sen tycker jag nog inte att Trudvang är fullt så mycket saga som du säger; snarare fantasy med en nordisk touch. En trevlig touch, anser jag, men de har inte avlägsnat sig SÅ mycket från standardmallen. DoD5 däremot...

Många verka tycka att DoD är bäst bara för det var deras första spel.

Jag har aldrig spelat DoD, så det gäller knappast för mig. (-:  Mitt första fantasyspel var AD&D (som jag skulle rekommendera som nybörjarspel framför min riktiga långkörare Rolemaster, av samma anledningar).

Gemini, då hur är det med det?

Ganska lätta regler, som sagt, men dess värld är väldigt specifik och knappast "klassisk fantasy"... liksom världarna till Gondica och Khelataar (den senares system är dessutom i samma svårighetsklass som Eons) - de är allihop spel gjorda för folk som redan har kört vanlig fantasy till leda och vill ha nåt annorlunda.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
""... liksom världarna till Gondica och Khelataar (den senares system är dessutom i samma svårighetsklass som Eons) - de är allihop spel gjorda för folk som redan har kört vanlig fantasy till leda och vill ha nåt annorlunda."
Eller inte gillar vanlig fantasy alls. Om min far mot förmodan inte skulle ha tyckt att rollspel var bland det dummaste som finns, skulle jag testat Gondica eller Västmark på honom, eftersom jag VET att han rådiggar såväl swashbuckling som Prins Valiant. Både DoD6 eller Eon skulle vara far out eftersom han inte gillar fantasy (han har aldrig kommit igenom en bok jag rekommenderat i genren i alla fall).

Nightowl, de irrelevanta infallsvinklarnas mästare

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det är liksom inte fantasy i den bana som Tolkien skapade

Det är ju inte Eon heller med sina tokiga alver, kommunistiska dvärgar, civilicerade orchmotsvarigheter, smala och söta hobbitmotsvarigheter eller med sin allmänt förekommande magi. Bara en sådan sak som att Eon saknar objektiv ondska (vilket skiljer sig från tolkiens, jordans, eddings m.fl.s världar där ondskan är en påtaglig kraft) är skillnad nog.

Men är verkligen Eons regelsystem så mycket mer avancerat än DoD.

Ja. På i princip alla områden är eons lösningar mer komplicerade och tidskrävande än DoDs (oavsett version). Ta bara grundmekaniken; i DoD slår man (i alla moderna versioner) 1T20 lägre än Fv, i Eon slår man ett variabelt antal (ca tre) T6or och är dessutom tvungen att slå om alla sexor med två nya tärningar. Denna skillnad är symptomatisk för hur resten av systemen ser ut.

Geminis system är ännu enklare än DoDs.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Det finns iofs inte så många färdiga äventyr att köpa till eon heller, två om man är snäll (Jarla och Sorgernas brunn).

Jag måste hävda att jag inte tror att det spelar så stor roll om du börjar med eon eller dod6, jag tror att systemen är ganska lika att lära sig. Om man börjar utan alla tilläggsregler i eon så kanske det tom är lättare att begripa sig på än dod6. Eons system byger nämligen på en genomtänkt princip, och fattar du bara den så kan du i princip regelsystemet. Dod6 klöddar dessutom en hel del när det gäller vilka anfall och parader man kan göra, medan det i eon mer handlar om huruvida du kan anfalla eller parera i en viss runda.

Annars är det mest en fråga om tycke och smak. Eon är enligt mitt tycke betydligt mer givande i längden, det är inte rangbaserat som dod6. Det är mer klassisk fantasy än dod6 vilket jag upplever som en svag nackdel. Jag skulle köra eon, så slipper du köpa nytt spel när du tröttnat på dod6 (vilket i mitt fall gick på en eftermiddag).

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Dahl

Veteran
Joined
3 Jul 2001
Messages
90
Location
Växjö
Jag tycker DEFINITIVT att du skall välja EonII.
Därför att:
Du får härligt unika karaktärer som håller länge, med hjälp av bakgrundsslag och ödesslag som Eon tillämpar får du en unik karaktär varje gång.

Världen är också mkt komplex, med väl genomtänkt geografi, statsskick politik och sånt är mycket centralt.

Ett stort brett urval av tillbehör har släppts, och mkt mera är på väg, såhär långtr har jag bara sett moduler av mkt god kvalitet..

Stridssystemet är slött till en början, men man lär sig snabbt, och efter sisådär en 2-3 spelmöten börjar man få upp flytet! Dessutom tycker jag att skadesystemet är unikt och väldigt bra och genomtänkt.

Jag vet inte hur insatt du är, men man kan säga att ett vapen gör typ 3t6+1 i skada utan ev bonusar. varje sexa du slår på tärning gör att di sår en tärning till.

Varför är då detta bra?? jo: RESPEKT för allt moststånd man möter! Säg att en bonde med sin Högrep anfaller och gör typ 2t6 med den..han SKULLE kunna utdela skada massiv nog att döda vem somhelst! BRA realism.. enligt mig.

Magi är dock väldigt krångligt, och Varelserna är inte de bästa i alla lägen, men de kan man modifiera om som man vill och sen möter vi i alla fall mest humanoider när vi lirar.. Mitt råd, KÖP EONII Ni kommer att få mkt roligt =)
*pust*

Har jag motiverat dig??

"Och allt som kan gå åt helvete gör det" =)

-Dahl
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Säg att en bonde med sin Högrep anfaller och gör typ 2t6 med den..han SKULLE kunna utdela skada massiv nog att döda vem somhelst! BRA realism.. enligt mig.

Det går dock ännu längre... En femåring med en vanlig bordsgaffel kan döda en jättebarbar genom att sticka honom i foten. :)
 
Top