Eon Eon i Dagens Nyheter?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
I förordet till EON II står det "Revideringen av denna upplaga syftar till att befästa Eon position som det ledande fantasyrollspelet på marknaden, något som också har uppmärksammats av inte minst Dagens Nyheter."

Jag sökte lite på Eon på DN.s hemsida men fick bara träffar på elbolaget. Är det någon som vet vad förordet syftar på?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
I förordet till EON II står det "Revideringen av denna upplaga syftar till att befästa Eon position som det ledande fantasyrollspelet på marknaden, något som också har uppmärksammats av inte minst Dagens Nyheter."

Jag sökte lite på Eon på DN.s hemsida men fick bara träffar på elbolaget. Är det någon som vet vad förordet syftar på?
Jag kan inte läsa gamla artiklar på DN, men det skulle kunna vara den här det handlar om:
KONSUMENT/Ung: Rollprestationer som lockar - DN.SE
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Det är ingen lång artikel, det här var ungefär det som handlade om Eon:

”Det finns fyra fantasyspel på den svenska marknaden: Eon, Gemini, Chronopia och Gondica. Konsument/Ung har testat dem.”

”Eon, som av testspelarna ansågs som det bästa spelet, utspelas i en klassisk fantasyvärld som heter Mundana. Som på vår egen jordglob finns här olika länder, olika religioner och kulturer.”

”Testspelarna anser att Gondica och Eon är de mest lämpliga att fantisera ihop äventyr i. Detta för att världarna är mest mångfacetterade.”


Bonus att DN tar upp debatten om man ska ha färdigskrivna äventyr eller inte:

”Cell Entertainment, som producerat Gemini, skickar varje månad ut äventyr via e-post och denna service är gratis. Det råder emellertid debatt om färdigproducerat material. Ena sidan anser att dessa inte är speciellt viktiga eftersom de sällan passar spelarnas rollpersoner och spelledarnas kampanjer. Dessutom att de dämpar stämningen.

Den andra sidan anser att gratisäventyr visst kan vara användbart. Du behöver inte slänga ner hundralappar på att köpa extra äventyr, som spelas en gång och sedan aldrig mer.”
 
Top