Nekromanti [Eon] Hitmen för ormguden

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Listan

IRASHAR NEPERZIEKEL
SESKASENNI TAN SHARI
MAGNUS DRAKE MAGNUSSON
LARS BRACKESSON
MARGARETA EK
SNÖDROPPE
MEGAN GILBERTSDOTTER
JAC VOBAR
HENRIK WACKT
HUBERT MURARE

LATHAG GURUMTHAG
STÄPPENS HERRE

Det är midnatt mellan tisdag den 10 juni och onsdag den 11 juni.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Re: Listan

Bobby Magikern said:
Den huvudsakliga reflektion vi har efter spelmötet är att gift- och örtreglerna är helt uppåt väggarna. Lea lyckades lätt samla ihop örter för åtskilliga tusen silver genom att spatsera i skogen (särskilt eftersom hon också spenderade dagen därpå med letande), och giftiga substanser behandlades som något extremt sällsynt och dyrt.
Betänk även att reglerna är gjorda för tillfällen då det faktiskt finns örter. Det är inte säkert att det ens finns örter i skogen, än mindre rätt sort. Just Asharisk brandmåra finns i skogar på Asharina under sommaren, så det verkar vettigt, tom. troligt (men det visste du säkert redan), men om det ens fanns några blommar att finna är upp till SL, den är trots allt ovanlig. Kanske fanns det bara två doser eller så hade en örthandlare redan tagit dom. Dessutom kan det vara farligt för en ensam person att ströva runt i dom gamla skogarna i Soldarn, och på andra platser.
Dessutom tror jag att nästan alla kräver slag mot alkemi också om det är en lite mer avancerad ört. Annars krävs ofta bara ett slag mot matlagning, inget av det hör nämns visserligen, men det står att man måste förbereda giftet, men ingenstans nämns hur, så jag bara antar det typ såhär Asharisk brandmåra är en blomma och använder nektaren, skulle säge Ob4t6 mot matlagning eller Ob3t6 mot Alkemi. Ett lyckat slag så lyckas personen få ut nektaren från EN blomma, det tar X okända tidsenheter. Ett misslyckat slag så blir giftet utspätt med nåt annat från blomman (som kanske gör att dryck och mat blir gul och/eller smakar tvål). Ett fumlat slag gör att personen förstör blomman helt, eller tar fel del (vilket inte är troligt om personen tar flera doser.).
Den sista saken jag brukar göra är att ändra priserna, för precis som mycket annat i EON så är priserna extremt höga. 450 silver för en dos?!

Det är så jag har gjort, för kör man bara som reglerna blir det konstigt, som du sa.

EDIT: Har tid och tråk så jag gör en hel omskrivning av reglerna.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Listan

En lite kortare session blev det i måndags. Rollerna var:
Markehed som Melena.
Lena som Azita, som dessvärre knappt hade något att göra.
Sebbe som Albrekt Tannhauser.
Jokk som dels Shamus, dels (om än nästan enbart i en statistroll) den man som tidigare kallat sig Arok och Glajp och nu bestämt sig för Mordac. Åtminstone tills han tröttnar igen.
Jag själv som Darjana, som liksom Azita hade mycket litet att göra, varför jag tillfälligt tog kommandot över Orfinn, Darjanas damariske lakej.

Då Azita, Darjana, Shamus och Orfinn ankom i Hadarlon beslöt de att ta in på samma värdshus som tidigare -- Darjana något diskret, för att undvika att dra herr Morgans uppmärksamhet till sig. Det bestämdes snart att Shamus skulle söka runt på stadens skummare krogar efter Lars Brackesson, som enligt hans källor jobbade för en tirakisk kartell. Lars, som Shamus träffat tidigare och beskrev som ett "dumt geni", skulle gömma sig i Hadarlons slumområden. Darjana och Azita antog, i egenskap av överklasstöser, att de inte skulle kunna bidra med så mycket, utan höll sig i värdshuset.

Till Hadarlon kom också Melena, som några nätter tidigare smugit ifrån den sovande Thomas och lämnat honom ensam i Talon. Hon hade en plan: att hävda att hon började utveckla känslor för Thomas och ta detta som ursäkt för att åtminstone tillfälligt lämna ordenstjänstgöringen. Dessvärre misslyckades hennes lögner fatalt, och inför sin kommendants skärskådande blick lyckades hon dessutom erkänna att hon, eller åtminstone en färdkamrat, stulit Somnersvärdet efter Tzorcelans död. En sådan artefakt var nu självfallet av intresse för Nyckelorden, varför hon ställdes inför ett ultimatum: skaffa tillbaka den, så kunde hon få lämna orden i tysthet, eller så ställdes hon inför tinget för mordet på Tzorcelan och stölden av svärdet. Dessutom skulle hon skriva ett brev till Thomas, där hon förklarade allt. Tyngd av ångest nödgades hon ge sig därifrån och rida mot Kemithor Riskoz.

Samtidigt, vid fronten i Daan Hammal, hade Arok/Glajp/Mordac återhämtat sig från sina brännsår med en förvånande hastighet, varför han nu åter kunde delta i supandet och horandet tillsammans med Albrekt, som satts som befäl över en större grupp mannar. Dock hade han fortfarande tagit förluster, varför han fick tillåtelse att resa till Kemithor Riskoz för att samla nytt manskap och låta sitt gamla manskap festa upp sin sold. Shore leave, helt enkelt. Väl i Kemithor Riskoz begav han och Mordac sig på färd mot Hadarlon, då de tidigare haft korrespondens med de övriga rollerna. På denna väg mötte de förstås Melena. Albrekt, som fortfarande bar på Somnersvärdet, blev snart införstådd med den röra hon satt sig i, men detta gjorde honom inte mer benägen att lämna ifrån sig det. I stället utarbetades en plan: de skulle ta sig till Kemithor Riskoz och tillverka en falsk klinga till svärdet, vilken de sedan skulle montera på det riktiga hjaltet. Den fabulöst välsmidda Somnerklingan, som ju inte såg så väldigt annorlunda ut än något annat tvåhandssvärd, skulle monteras på ett nytt hjalt. Nyckelorden glad, Melena glad, Albrekt glad, alla glada! De begav sig därför mot Kemithor Riskoz, i syfte att hitta en skicklig smed.

I Hadarlon hade Shamus hittat en krog där han sedan gammalt visste att kriminella tjänster förmedlades. Med ett smutsigt stop tibaner i näven började han därför göra efterforskningar, vilka efter ett tag ledde honom till en tirak. Stans enda tirak, visade det sig, vars brottslighet mest tycktes begränsa sig till illegal spritförsäljning. Denne tycktes inte ha någon koppling till Lars, men kunde tipsa om de områden i staden där folk som hade anledningen att inte bli hittade kunde gömma sig. Med denna information återvände han till det fina värdshuset där hans färdkamrater var inkvarterade.

I värdshuset möttes nyheterna av frustration. Plötsligt erbjöd sig Orfinn, den gravt damariskbrytande betjänten till Darjana, att följa med Shamus -- han sade sig kunna erbjuda "damariska problemlösningsmetoder". Tillsammans begav sig de båda in bland de vindlande gränder och smutsiga skjul som utgjorde Hadarlons skuggsida. Ganska snart erfor den skarpögde Shamus att en lokal gosse skar loss Orfinns börs. Efter en kort jakt med Shamus käpp och Orfinns värja i högsta hugg fick Orfinn tag i lymmeln, som han tryckte upp mot en vägg. Orfinn, som utstrålade en form av faderlig hotfullhet, fick snart grabben, av någon anledning försedd med blåspräckliga händer, att visa vägen till den överbyggda gränd där de värsta typerna sades leva. För besväret fick han ett silver och en hutt ur Orfinns fickplunta. Orfinn, som tyckte gossen var kvicktänkt, förklarade också att om han -- Mikael, som han hette -- var intresserad av ett arbete skulle han möta Orfinn på en krog en av de tre kommande kvällarna. Därefter släpptes han iväg. Shamus, som tycktes vara en mildare själ, uttryckte sitt missnöje med Orfinns metoder, men på det örat lyssnade han inte. De båda började därefter utforska området enligt sina respektive expertisområden -- Shamus genom att smyga och klättra, Orfinn genom att sitta i ett hörn och låtsas vara ett fyllo.

Gränden där husen låg var överbyggd av en annan byggnad, i vilken det visade sig bo några garvare som satt och söp. Här tog sig Shamus in, vilket väckte viss förvåning, men snart fick han dem på sin sida. Där satt han ett tag, varpå han fortsatte sin rekognosceringsrunda. Vid kvällens slut var dock varken han eller Orfinn särskilt mycket visare.

I Kemithor Riskoz hade Albrekt lokaliserat en lokal dvärgasmed, som sades vara stadens skickligaste. Han kunde mycket väl ordna en sådan klinga som Albrekt ville ha -- men skulle det gå snabbt skulle det minsann kosta på. Albrekt, som utförde detta uppdrag utanför Melenas vakande öga, kunde här helt och hållet låta sitt dåliga sinne för finanser löpa amok. Om två dagar skulle klingan vara ordnad. Montering och putsning bestämde Albrekt skulle tas senare, på annan ort.

Dagen efter slumutforskningen fortsatte Shamus och Orfinn sin stakeout, dock med lika lite resultat denna gång. Redan denna kväll söktes dock Orfinn upp av Mikael. Efter att ha avtalat en summa pengar med hans föräldrar (garvare och färgare -- det senare förklarade hur det blåa pigmentet kunnat bli så ingrott i pojkens hud) beslutades det att han skulle tas upp som tjänare hos huset van Culnar. Då han tagit farväl av sin familj beslöt sig Orfinn för att förklara ett och annat för honom -- att Orfinn inte skulle skydda honom om han stal igen och blev påkommen, att han skulle upprätthålla tystnad om familjens göromål och att han skulle vara både mätt och säker om han kom ihåg detta. Mikael, som inte var långsam i fattningen, började misstänka att Orfinn var den damariske lönnmördare det börjat ryktas om tack vare Huberts död och Darjanas lögner, vilket bara fick skrockande till svar.

Till sist, efter tre dagar, fick stakeouten så äntligen resultat. Orfinn och Shamus observerade en man som mycket väl kunde vara Brackesson bege sig in i en av slumbostäderna de bevakat. Där avslutades också sessionen.

En lite halvhjärtad omgång, allt som allt, där folk var trötta och det var svårt att få in alla roller i handlingen. Nåja, det var åtminstone setup för nästa omgång.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Listan

IRASHAR NEPERZIEKEL
SESKASENNI TAN SHARI
MAGNUS DRAKE MAGNUSSON

LARS BRACKESSON
MARGARETA EK
SNÖDROPPE
MEGAN GILBERTSDOTTER
JAC VOBAR

HENRIK WACKT
HUBERT MURARE

LATHAG GURUMTHAG
STÄPPENS HERRE

Det är kväll tisdagen den 17e juni.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Listan

Spelade i måndags, har inte kommit mig för att skriva förrän nu. Nåväl, den här gången bestod rolluppsättningen av:
Sebbe som Albrekt.
Markehed som Melena.
Jokk som Shamus.
Jag som Orfinn och Darjana.

Äventyret följde upp direkt på den tidigare sessionen. Orfinn och Shamus befann sig i Hadarlons sämre kvarter, där de nyligen sett en man som Shamus definitivt kände igen som Lars Brackesson. Hur skulle de nu ta sig an detta? Enligt Shamus var Brackesson ett "dumt geni" som säkerligen skulle ha vissa paranoida planer, men antagligen inte tänka igenom saker särskilt mycket. Efter lite överläggning fick Orfinn Shamus att smyga runt huset och blockera Brackessons fönsterluckor, för att han inte skulle kunna fly. Sedan Shamus dessutom stulit en yxa från en närliggnade vedbod inleddes planen. Shamus slog upp dörrens lås med yxan, och Orfinn fattade posto utanför med Darjanas dubbelarmborst i händerna. Om Brackesson reagerade på detta gjorde han det ohörbart. För att hetsa honom slängde Orfinn in en tänd lykta i rummet, något som inte heller tycktes få någon nämnvärd reaktion, kanske för att oljan mest spillde ut på jordgolvet utan att sätta eld på något.

Orfinn beslöt nu att inte tveka längre, utan göra sitt för Kaa. Han sparkade upp dörren, såg Brackesson stå bakom den med dragen dolk och avfyrade utan att tveka två skäktor i ansiktet på honom, vilket fick honom att prompt störta till marken, där Orfinn lätt kunde avsluta jobbet med sin värja. Efter att han och Shamus snabbt kvävt elden och plundrat rummet på allt av värde (knivar, gift och förklädnader) tog Orfinn det säkra före det osäkra och kapade Brackessons huvud, lade det vid hans fötter och slog ett stolsben genom hans hjärta. Shamus hade svårt att acceptera detta, men Orfinn insisterade på att det var så man gjorde i det gamla landet. De båda kumpanerna rörde sig därefter kvickt tillbaka till värdshuset.

Melena hade samtidigt återvänt till Hadarlon, med ett brev från Albrekt adresserat till Darjana -- bland annat innehållande en rad om vad Darjana skulle göra i den händelse hon träffade Melena. Uppenbarligen hade Albrekt inga ambitioner att dra ned på drickandet. Darjana skickade i gengäld en bankväxel på tvåtusen silver till Albrekt -- givetvis att använda i kultens syften.

Å sin sida hade Melena allvarligare saker att bry sig om. Med det falska Somnersvärdet över ryggen och sitt avskedsbrev till Thomas i handen begav hon sig till ordensborgen, där ordensmästaren väntade flankerad av två riddare. Han tog emot svärdet, vägde det i händerna, nickade och accepterade det. Brevet togs även det väl emot -- ordensmästaren fick rent utav något glansigt i blicken då han läste det. Melena lösgjordes från sina ordenslöften och lämnade tornet, för att resa tillbaka till Kemithor Riskoz med Darjanas brev till Albrekt.

Mordac och Albrekt hade samtidigt fortsatt med sitt drickande och horande -- särskilt Mordac, som nu var återställd från sina skador, behövde ta igen vad han missat under sin konvalescens. Melena, ekonomiskt sinnad som hon var, hade förstås synpunkter på detta -- synpunkter som dramatiskt underströks då en av Albrekts alviska fordringsägare sökte upp honom. Genom att betala åter en fjärdedel av Albrekts skulder kunde Melena få alven på avsevärt bättre humör, något Albrekt så klart ville fira genom att låna pengar och supa mer. Att Melena vid denna punkt mer eller mindre tog kontroll över Albrekt ekonomi bör av varje läsare ses med sympati och förståelse.

Då Albrekt kontrakterat en av sina gamla vapenbröder som ny, tillfällig befälhavare för legotrupperna hade han inte längre något som band honom vid Kemithor Riskoz. Därför begav sig han, Melena och Mordac tillbaka mot Hadarlon, där hela gänget mötte upp och beslutade att resa mot Jhamalo Tamatz så snart de utrustat sig, i syfte att där plocka ned sina båda mål Irashar Neperzekiel och Margareta Ek.

På vägen mötte de tre vandrande bönder, som uppgav att de var på väg till sin länsherre för att be om hjälp mot de tiraker som den senaste tiden gjort räder och brutit sig in i hus i deras by. Uppfyllda av plötslig ridderlighet beslöt Darjana och Albrekt gemensamt att hjälpa de stackars byborna. Nästa gång får vi ser hur det går!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Dramatis Personae

Det börjar bli rätt mycket folk i kampanjen. För den som behöver hjälp att hänga med har jag sammanställt nedanstående lista på rollpersoner och associerade personer.

Huvudgruppen
Albrekt Tannhauser: vandrande riddare utan lokalsinne eller ekonomiskt förnuft, därtill nu ledare av den Vita Ormens knektkompani. Spelad av Sebbe.
Azita: cirefalisk köld- och mörkermagiker med någon form av koppling till Irashar Nepersekiel. Spelas av Lena.
Darjana van Culnar: ung adelsdam med hetsigt temperament och till synes outtömliga ekonomiska resurser. Spelas av mig.
Melena: före detta riddersdam i Nyckelordern, numera utan någon riktig försörjning. Spelas av Markehed.
Mikael: tolvårig tjänarpojke till Darjana, nyligen rekryterad av Orfinn. SLP.
Mordac, med flera namn: brännskadad sol-och-vårare med ökänt stela leder. Spelas av Jokk.
Orfinn: brutal damarisk tjänare till Darjana. SLP, tillfälligt spelad av mig.
Shamus: albino och spejare med vissa övernaturliga talanger. Spelas av Jokk.

På annan ort
Egil: karismatisk och intelligent dödgrävare, nu till synes djupt ångestfylld. Spelas av Markehed.
Hanna: fjortonårig musikant, numera utklädd till pojke och på rymmen. Spelas av Sebbe.
Lea: skogshuggerska. Spelas av Sebbe.
Nora: skogshuggerska. Spelas av Lena.

Hos Kaa
Nargem: albino, präst och rätt obehaglig typ. Dog strax efter att han mördat Henrik Wackt. Spelades av mig.
Ottar: råttfångare och psykopat. Hängdes i Talon. Spelades av Sebbe.

Inte krångligt alls!
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Dramatis Personae

Jag gillar eran kamapanj skarpt. Speciellt intressant är det att ni spelar vad som normalt skulle vara skurkar, jag blir själv riktigt sugen på att prova något liknande någon gång.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Tiraker!

Vi inledde nästföljande spelmöte i Talon någon vecka tillbaka i tiden. Den ende som fanns där var Egil, spelad av Markehed. Egil visste nu att hans kontakt, barbaren Pól, skulle dansa hampatango inom kort om det inte framkom nya data kring mordet på Seskasenni. Pól hade lägligt nog sagt till sina fångvaktare att han hade en kontakt som kunde avslöja mer, något som förts ut i staden. Nackdelen var att Egil varken ville avslöja sig inför stadens styresmän eller äventyra kulten för Póls skull, men likafullt inte ville se en oskyldig man hängd tack vare hans underlåtenhet. Men om han lät någon trovärdig person -- till exempel en präst -- föra hans talan?

Frågan är då var man finner en trovärdig präst. Lyckligtvis visade det sig att skogshuggerskan Noras man var en kyrkans man (även om han, så klart, egentligen var lojal mot Kaa) och kunde hjälpa Egil att skriva ned en berättelse (det där med att läsa och skriva hade ju Egil aldrig lärt sig) om den lömska Daakkult som nu infiltrerat Talon och mördat Seskasenni för att hon visste för mycket, så som värdshusvärdinnor lätt gör. Med sin naturliga begåvning kunde Egil lätt svänga ihop en fantastisk historia, garanterad att övertyga snart sagt vem som helst. Pól vann sin frihet, staden mobiliserade mot jargiernas lömska angrepp, och vi lämnade för tillfället Egil.

Vi återvände därefter till Albrekt, Azita, Darjana, Melena och Shamus, vilka nu planerade hur de bäst skulle ta sig an de smutsiga tirakiska banditerna (med hopp om att detta skulle gagna dem senare). Att gömma sig i byn och vänta tills natten skulle innebära säkra positioner, men också att tirakerna hade fördel av sin mörkersyn. Att i stället söka upp dem i deras kula skulle kanske vara mer riskabelt, men skulle också kunna lösa saken snabbt. Dessutom sade sig Azita kunna ordna med mörkersyn i kortare perioder, som vid undersökning av en grotta, men inte så länge att det skulle vara till någon nytta för spanande under natten.

Vi begav oss därför mot tirakernas grotta, ledda av Shamus spårande. Troppen som marscherade mot grottan bestod av de ovan nämnda samt Arok/Glajp/Mordac, som nu bytt namn till Cassius. Av okänd anledning hade Shamus dessutom förklätt sig till Lars Brackesson. Med Shamus som spanare och spårare, de tungt rustade Melena och Albrekt i täten, armborstskyttarna Cassius och Darjana bak och det magiska understödet Azita i mitten tog sig gruppen upp mot tirakbandets håla. En småvuxen spejartirak upptäcktes snart av den skarpögde Shamus, och Cassius plockade honom med en välriktad armborstskäkta.

Viss förvirring kring ledarskapet i gruppen uppstod nu. Darjana beordrade Shamus att söka efter alternativa ingångar och sedan rapportera tillbaka, men innan han hunnit återvända kommenderade Albrekt att gruppen skulle röra sig mot grottans huvudmynning (Cassius klagade dock över dåliga knän och fick stanna och vakta hästarna). Väl inne i grottan kom Azitas mörkermagi väl till pass för att sätta gruppen på lika nivå med tirakerna. Albrekt, Melena och Darjana visade tydligt vad tre skickliga krigare, varav två plåtrustade från topp till tå, kunde göra mot mestadels orustade och odisciplinerade fiender (inte minst när vi använde det sista av den tirakiska eld vi fått tag på!), medan Azita efter sin ursprungliga understödsroll även hon tog upp sitt svärd och försvarade sig väl. I stridens hetta återkom även Shamus och Mordac, som genom den alternativa ingång Shamus hittat kunde falla tirakerna i ryggen. Slutpunkten, efter en lång och smutsig strid, var en grupp rollpersoner som klarat sig utan större skador, och en skara döda tirakiska rövare. Följet tågade därför åter till byn.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Tiraker!

Det är vid den här typen av spelomgångar som Eons stridssystem visar sina brister. I strid man mot man fungerar det utmärkt men i takt med att antalet kombattanter ökar så blir det fruktansvärt drygt. Det är det som gör att en hel spelomgång kan tas upp av en strid.

Well well nu har vi i alla fall gjort slarvsylta av tirakerna i Iracskogen. Det gick för övrigt förvånansvärt lätt. Vi fick ett par skråmor men det var allt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Dubbeluppdatering och dubbelmord

Då vi hunnit med två spelmöten under tiden forumet varit nere blir det här en dubbeluppdatering, dessvärre med lite färre detaljer då jag inte minns lika mycket.

Efter att ha återvänt till byn med det byte vi plockat från tirakerna (mestadels spridda rustningsdelar och vapen, däribland en noloinbåge som vi senare sålde till en samlare för ett utmärkt pris) firades vi som de hjältar vi var. Dagen därpå reste vi vidare till Daan Hammal. För att undvika att bli känd för sitt tirakdödande bytte Cassius namn till Wilmer.

Vi blev snart varse att Irashar Nepersiekels borg låg en rätt bra bit utanför staden, högt belägen på en klippa med branta stup ned mot havet. I Daan Hammal stannade vi några dagar, under vilka Darjana hade möjlighet att bo hos sin farbror, en ogift gentleman med många manliga bekanta. Från honom fick hon veta att Margareta Ek bodde på Irashars borg tillsammans med sin syster Eva, som hade varit redo att gifta sig med den mördade Magnus Drake Magnusson men numera höll sig undan från världen i sin sorg. Albrekt tog under denna tid tillfället i akt att skriva ett brev till Irashar, där han förklarade att han ville utnyttja dennes biotropiska tjänster för att få bukt med sin impotens (fullständigt sant). Svar kom snart, där Albrekt med följe bjöds in till borgen. Shamus och Melena stannade i staden, liksom Darjanas tjänstefolk, men resterande kultister reste till borgen.

Borgen hade en mycket säregen prägel, tack vare att Irashar betjänade en mängd adliga eller rika kunder med sådant som läkande av sår och bot av sjukdomar, samt mer intima bekymmer. Vi var alltså bara en grupp bland många besökare, där de flesta var uppdelade i två grupper -- sårade krigare och äkta par. Gruppen delade ganska snart upp sig på så vis att Albrekt och Wilmer vandrade iväg för att hitta Irashar, Darjana sökte upp Eva Ek och Azita letade runt i borgen i allmänhet.

Albrekt och Wilmer hittade snart en anatomisk teater, i vars mitt Irashar utförde magiassisterad kirurgi på en man. Efter att de sett detta begav de sig ned för att tala med mannen själv. Irashar, en härjad, utmärglad cirefalier med fullmåneskimrande ögonen, visade sig knappast vara bekväm i sociala sammanhang, men på något vis fick ändå Wilmer honom att gå med på att dela en flaska vin senare under kvällen. Albrekt blev också utlovad medicin mot hans genitala bekymmer.

Darjana fick snart reda på vilket torn Eva Ek bodde i. Dörren till tornet öppnades av en ung kvinna med kroppsbyggnad som en vitval och tomt stirrande blick -- Margareta, skulle det visa sig, uppenbarligen sinnessvag. Darjana frambar sina kondoleanser till Eva och förklarade att hon hade träffat Magnus Drake kvällen då han dog, och fick reda på att Eva numera blev uppvaktad av Linus Hök -- den riddare som tidigare jagat efter Darjana, övertygad om att hon var skyldig. Eva hade dock inte mycket till övers för honom, och Darjana började fundera på alternativa giftermålspartners för henne -- kanske Albrekt? På vägen tillbaka från tornet sprang hon mycket riktigt in i herr Hök, som hon i vanlig ordning förolämpade intill bristningsgränsen innan hon begav sig iväg för att hitta Azita.

Azitas vandring genom slottet avbröts snart av ett chockat utrop från en för henne okänd kvinna, som därefter rusade bort från rummet för att snart återkomma med en muskulös man i släptåg. Dessa hävdade sig vara hennes gamla amma och hennes svärdslärare Gorgos, som hade varit fruktansvärt oroade för henne sedan hon försvunnit. Detta var inget Azita mindes något av, men hon accepterade snart deras berättelse. Uppenbarligen hade både hon och hennes mor försvunnit för omkring ett år sedan, men hennes far hade aldrig förklarat något kring detta. I samband med den vision Azita tidigare fått gav detta upphov till onda aningar, men hon följde likafullt med de båda då de tog henne till den anatomiska teatern för att möta Irashar.

Det var i den anatomiska teatern alla närvarande rollpersoner sammanstrålade. Irashars reaktion på Azita var knappast positiv -- snarare skräckslagen -- varpå han uppmanade henne att hålla sig borta från honom så länge hon var i borgen. Han drog sig därefter snabbt tillbaka till sitt astronomitorn. Gorgos, som uppenbarligen var en god vän till Azita tidigare, tog med sig henne till träningslokalerna för att friska upp gamla minnen, medan Darjana och Wilmer började utarbeta en mordplan.

Wilmer, charmig som han var, skulle under kvällens middag ha Margareta Ek till bordet och därefter ta upp henne på en promenad på murverken, där han lätt skulle kunna knuffa ned henne till en vattnig död. Planen sattes i verket, och mycket riktigt lyckades Wilmer plocka med sig den lättlurade Margareta, som annars inte fick mycket uppmärksamhet. Väl uppe på murverken såg dock Wilmer ett perfekt mål -- Irashar, stående vid sin stjärnkikare, till synes helt omedveten om omvärlden. "Vilket läge!", tänkte han, bad Margareta stå kvar och vänta, varpå han på sina stela knän hastade ned och hämtade sitt armborst, vilket han dolde under sin kappa. När han återvände stod mycket riktigt Margareta kvar, men han beslöt att döda henne först. "Titta ner mot havet", förklarade han, "det finns valar där! Och sälar! Och de leker med varandra!" Margareta lutade sig över kreneleringarna, och Wilmer gav henne en rejäl knuff. Det hade säkert fungerat, om inte Wilmer varit så svag och klumpig, och om inte Margareta varit så tjock. Nu fastnade hon skrikande mellan kreneleringarna, och Wilmer fick henne först ordentligt nedknuffad då såväl vakter som Irashar hört hennes tjutande. Så snabbt han kunde med sin reumatiska kropp tog sig Wilmer ut ur borgen, på resa mot Fala, den plats där gruppen bestämt att mötas i Asharien. En bit på vägen fick han den behagliga känslan av höjd Qadosh, och han visste därmed att Margareta gått åt.

Samtidigt, då middagen var över, försökte Azita och Darjana få tag på Irashar, som hade nyckeln till Azitas gamla rum. Han höll sig dock ute på sitt torn fram tills mordet på Margareta, då han kom in, såg Azita stå och vänta och stannade till. "Är du här för att mörda mig?" frågade han, men Azitas lögnaktiga nekande tycktes blidka honom nog för att lämna ifrån sig nyckeln. Dock återvände han därefter snabbt till sitt torn.

I Azitas rum upptäckte vi flera intressanta föremål -- en uppsättning kongelat och hennes gamla dagbok (samt boken "Magiska kärleksriddaren", vilken på ett mystiskt vis försvann ner i Darjanas packning). En avsevärt mer intressant upptäckt för Darjana var dock att dörren mitt emot var olåst och ledde in i Irashars sovrum. Hon beslutade sig därför för att göra slut på jobbet en gång för alla. Azita fick bud om att ta sig till Daan Hammal och säga åt de andra att göra sig redo för avfärd, samt att informera Albrekt på vägen ut. Darjana tog därefter sitt svärd och en flaska krippsav och gömde sig under Irashars säng.

Det blev en lång väntan, men framåt tiden för soluppgången tog sig Irashar in i rummet. Då han närmade sig sängen skar Darjana honom i benet med sitt svärd, varpå hon rusade upp för att avsluta jobbet innan han ropade på hjälp. Krippsaven verkade dock snabbt, och Irashar kollapsade medvetslös innan han kunde ta sig ut ur rummet. Darjana försökte nu kväva honom, men var tvungen att vänta och ta sig samman innan hon kunde utföra dådet.

På vägen ned från rummet träffade Darjana på den hon minst av allt ville träffa -- Linus Hök. Denne skulle uppsöka Irashar, men Darjana rådde honom att vänta, då Irashar först nyligen hade lagt sig. Efter att ytterligare ha slagit undan hans anklagelser (vilka nu även rörde mordet på Margareta), förolämpat honom och förklarat att Eva Ek inte var det minsta intresserad av honom begav hon sig ned, åt frukost och försvann därefter till Daan Hammal.

I Daan Hammal samlades gruppen (utom Albrekt, som valde att stanna i borgen ett tag) sedermera snabbt ihop, varefter de gav sig iväg mot Fala, där de också träffade Wilmer, som nu bytt namn ytterligare en gång (till vad minns jag dessvärre inte). I Fala lyckades de också få reda på vem Stäppens Herre var: en oerhört snabb och uthållig häst som brukade delta i kapplöpningar, och vars ägare hade en gård utanför Fala. Detta fick omedelbart rollpersonerna mer sympatiskt inställda än de tidigare varit till något mordoffer -- människor går det tretton på dussinet av, men bra kapplöpningshästar är värda mycket. De beslöt sig för att åtminstone använda Stäppens Herre för avel innan de dödade honom. Darjana skrev därför ett brev till hans ägare, men fick ett mycket oartigt avslag. Gruppen beslöt därför att vänta och se vad som skulle ske. Darjana skrev ytterligare ett brev till sin trolovade Jor Wackt, där hon föreslog ett giftermål inom en månad (då en allians med en mäktig släkt verkade allt mer lockande i ljuset av misstankarna mot henne), medan Azita tog sig till det lokala magikergillet för att söka tillstånd att arbeta. Det visade sig snart vara avsevärt dyrare att verka i staden som icke-gillesmedlem än hon kunde acceptera, men hon hörde i förbigåendet att en fototropiker sökt efter henne, något hon dock inte valde att undersöka närmre.

Fototropikern kom dock att ganska snart undersöka henne närmre. Mitt i natten bröt sig tre män in i Azitas värdshusrum och angrep henne med påkar och ljusblixtar. Lyckligtvis lyckades hon låta tillräckligt mycket för att Shamus, Melena och lite senare även Darjana skulle vakna och rusa in i rummet. Shamus slog magikern medvetslös, Melena sårade en av de andra männen, och Darjana rände svärdet genom den tredje så att han snabbt blödde ihjäl. Från den sårade mannen, som snabbt gav upp, fick de veta att Azita numera var eftersökt för mordet på sin far, och att de tre var prisjägare, något de enligt Darjana borde sluta upp med -- faktum är att det bästa för deras hälsa nog vore om de mönstrade på någon båt till ett fjärran land. Med magikern över axeln och sina vapen beslagtagna rörde sig därför den överlevande prisjägaren hastigt från värdshuset, medan värdshuspersonalen fick förfäras över blodet och Darjana fick lugna sina skakiga nerver med vin.

Därmed slutade även detta spelmöte. Två spelmöten, två dödade och ytterligare en på spåret.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Dubbeluppdatering och dubbelmord

IRASHAR NEPERZIEKEL
SESKASENNI TAN SHARI
MAGNUS DRAKE MAGNUSSON
LARS BRACKESSON
MARGARETA EK

SNÖDROPPE
MEGAN GILBERTSDOTTER
JAC VOBAR
HENRIK WACKT
HUBERT MURARE

LATHAG GURUMTHAG
STÄPPENS HERRE

Det är nu tidig morgon den 7:e juli.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Dubbeluppdatering och dubbelmord

Några dagar tidigare vaknade Albrekt i Irashar Nepersiekels borg, fast besluten att få tag på lite snoppmedicin. Han märkte dock snart att Irashar inte stod att finna -- han var till synes försvunnen. Till slut hittades han oväntat nog i sitt sovrum, vilket var märkligt eftersom han inte sovit på flera år. Genast började spekulationerna flyga genom luften, och det hela utmynnade i att en efterlysning skickades efter Azita. Herr Hök var givetvis ivrig på att skuldbelägga Darjana, men där fanns inga bevis. Även Margareta Ek saknades, men det antogs allmänt att hon rymt tillsammans med Wilmer. Då det inte fanns särskilt stor chans att vända opinionen och fjongpillren dessutom var skitdyra reste Albrekt iväg mot Fala.

Då han nådde Fala, strax efter de händelser som timat under det tidigare spelmötet, möttes han av ett värdshus i oreda och en medvetslös Azita. För att dryga ut tiden innan de reste till den ranch där Stäppens Herre hölls av sin ägare Tarmo tyckte Melena att de skulle spela på hästar. Albrekt, Melena, Shamus och den där bedragartypen (som nu kallade sig Samson*) begav sig därför ned till kapplöpningsbanans stall, där de började kika på hästarna. Darjana höll sig i värdshuset, där hon drack vin och såg över Azita. I stallet kunde Melena och Albrekt snart inte nöja sig med att se ut de hästar som verkade bäst, utan försökte så klart också sabotera för de andra hästarna. Detta urartade snart i ett slagsmål där det ett tag såg riktigt illa ut för Samsons huvud, och de dessutom lyckades köra en nål med smärtsamt gift i kusken för hästen de hade tänkt satsa pengar på. Missnöjt gav de sig hem igen.

Efter denna besvikelse beslutade sig gruppen för att röra sig ut till Tarmos ranch. Då vi inte hade någon plan på att återvända till Fala packade vi på oss rejält med proviant och beslöt att ta oss till nordvästra Soldarn, varifrån vi sedan skulle ta oss in till Sunariskogen för att hitta den där jäkla alven Snödroppe. Vi skickade också brev till Vita Ormens kompani, där de uppmuntrades att resa till samma plats -- västra Soldarn är tirakmarker. Följaktligen var vi en rejäl karavan när vi begav oss till Tarmo.

Ute i den ashariska vildmarken möttes vi snart av ett gäng beridna boskapsfösare, vilka frågade oss om vårt ärende. Med hjälp av lite mutor fick vi snart lejd till ranchen, och dessutom löften om att vi skulle rekommenderas till Tarmo. Tack vare detta lyckades vi, när vi väl var framme, förhandla fram att Melenas stridshäst Silver (den enda brunstiga märr av någon kvalitet vi hade) skulle befruktas av Stäppens Herre för det facila priset av 2250 silver. Hon sattes i en hage tillsammans med en praktfull fuxfärgad hingst med en svart stjärna i pannan, och därefter fick vi stanna på ranchen i väntan på att naturen skulle ha sin gång.

Då kvällen kom samlades vi kring en eld, där vi satt tillsammans med de boskapsdrängar som för tillfället inte arbetade och berättade historier. Då hörde vi på håll en bekant visa om Jac och Tzorcelan ljuda över den ashariska stäppen, samtidigt som hästarna började bli oroliga, som ifall de känt doften av ett rovdjur. Darjana, som kände igen rösten, red ut för att möta dess ägare -- Hanna, som tack vare direktiv från Albrekts ställföreträdare tagit sig upp mot Asharien. Det blev ett kärt återseende, och Hanna gjorde sig snabbt populär med sina sånger, även om hennes drake oroade hästarna. Under kvällens gång kom vi dock att märka att en av boskapsdrängarna, Johnny, inte längre fanns på gården. Shamus spaning efter honom gav inga resultat, så Darjana smög in i drängarnas sovbyggnad och stal ett par av hans gamla stövlar. Med hjälp av dessa kunde hon och Hanna ge sig av efter honom -- horndraken Nosis hade alldeles utmärkt luktsinne.

Framåt morgonen hann de upp Johnny, som de såg sittande vid en lägereld. Bredvid honom stod en praktfull fuxfärgad häst med en svart stjärna i pannan, till synes identisk med den de tidigare sett gå i hagen. Johnny hastade kvickt upp på hästen, men en av Darjanas armborstskäktor snuddade vid hans huvud och slog honom medvetslös. Han föll av hästen, som rusade iväg i en rasande takt. En så snabb häst måste vara Stäppens Herre! När Johnny vaknat till liv igen bekräftade ett litet förhör detta -- Tarmo hade målat en falsk stjärna på Stäppens Herres bror och använt honom i stället. Johnny skulle kanske velat tala mer, men i sin iver att få information ur honom sparkade Darjana honom i revbenen så att han åter försjönk i medvetslöshet.

Mer tal behövdes dock inte. Nu var det tid för handling! Hanna och Darjana hittade ganska snart Stäppens Herre, som slutat springa och nu stod och betade. Tam som han var fanns det inga problem för Darjana att ta sig nära honom, bara så länge Hanna och Nosis höll sig borta och i lä. Men så var det det här med att skicka två tonårstjejer att skjuta hästar. Darjana var nödgad att supa ner sig och vänta någon timme innan hon kunde orka med att skjuta Stäppens Herre. Det gick dock galant, och han stupade snart. Darjana såg till att ta två armborstskäktor från Johnnys koger, för att därmed flytta över skulden på honom.

Strax möttes de av Melena, Shamus, Tarmo och två av hans boskapsskötare. Hanna förklarade vad som hade hänt -- Johnny hade ridit iväg med Stäppens Herre (här verkade Tarmo inövat förvånad) och sedan skjutit honom. Den inövade förvåningen byttes till genuin chock. Melena drog sitt svärd och satte det till Tarmos strupe, vilket fick hans båda boskapsskötare att plocka upp armborsten och sikta på henne. Efter ett tag lyckades ett avtal förhandlas fram -- sällskapet skulle ta sig tillbaka till ranchen, där Tarmo skulle betala tillbaka pengarna och dessutom skänka dem två hästar för att han bedragit dem och gjort Melenas häst dräktig med fel hingst, så skulle information om den här historien aldrig komma fram. Detta gick bra -- vi fick med oss Stäppens Herres bror, Röden, och en till. Vi begav oss därefter från ranchen, ned mot Soldarn igen.

*Inofficiellt kring spelbordet Samson Biceps.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Dubbeluppdatering och dubbelmord

En notis angående Samsons huvud: under slagsmålet tog han 12 poäng krosskada i huvudet som hade tagit i hjärnan (och förmodligen dödat honom courtesy of 8 i Chockvärde) men eftersom han hade fått en fruktansvärd brännskada av tirakisk eld tidigare i kampanjen så bar han alltid läderhuva för att dölja den. Tre i pansar mot krosskada puttade ner skadeverkan till 9 och han överlevde med lite ont.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Vi lever!

Efter ett mycket långt uppehåll återvände vi igår till kampanjen. De deltagande spelarna var idag jag (som Darjana), Markehed (som Melena), Jokk (som den mångbenämnde bedragaren) och gästspelaren Lange (som Shamus). Vi tog vid där vi hade slutat, på väg till Västerbrygga.

Vår färd från Fala till Västebrygga gick över den ashariska slätten, där vi lyckades hitta en isolerad bondgård och ett torn tillhörande några munkar från de Fem Vindarnas Tempel. Vi brydde oss inte särskilt mycket om någondera. Väl i Västerbrygga upptäckte vi att staden var full med soldater, samlade för att bekämpa tirakhotet från Kiaz (flera av soldaterna var själva marnakher, inhyrda för att kunna slåss om natten). Bland deras banér såg Darjana på håll några som tillhörde vasaller till Lars Drake Magnusson, vilket innebar att Hanna återigen fick lämna gruppen och hålla sig i en by en bit bort.

Inne i staden tog samtliga in på ett värdshus, utom Shamus, som valde att sova i en gränd. Nu gällde det att hitta information om Snödroppe och Lathag Gurumthag! Lyckligtvis såg vi en marnakhisk soldat i skänkrummet, och Melena gav sig in för att samtala med honom. Vad resten av gruppen inte visste var dessvärre hur rasistisk Melena var. När hon började prata om "sådana som er" tog tiraken anstöt: "Sådana som er?". "Ja," förklarade Melena, "grisnäsor".

Vi fick ingen information ur den tiraken.

Samtidigt jobbade Shamus för fullt med sin plan -- förklä sig till tirak och prata med andra tiraker. Detta gick bättre än förväntat, trots att han inte kunde någon sakhra, och han fick reda på att namnet "Gurumthag" var ett typiskt Frakknamn som antagligen tillhörde en shaman. Samma sak hörde Darjana, Modar (som han hette nu) och den i upptuktning tagna Melena, som samtalade med en skara tirakiska "fiskare" -- bågskyttar med uppgift att skjuta och hämta upp frakktiraker som försökte simma över Bzarfloden. Fortfarande hade vi inte hittat någon information om den där förbannade henéaalven Snödroppe.

Under natten, när Shamus sov i sin gränd, vaknade han av att någon rotade igenom hans tillhörigheter. Han hastade upp och försökte sticka banditen med sin syl, och skrämde därigenom iväg honom. Shamus var dock fortfarande upprörd, och kastade en tegelsten täckt i den avföring som också fanns i gränden efter skurken. Stenen missade, men fick tjuven att vända sig om och visa sina skinande röda tirakögon. Shamus sprang, skrikande efter hjälp, mot värdshuset, vilket fick Modar att vakna. Då han öppnade fönstret och såg två figurer springa runt på gatan valde han att skjuta den jagande av dem med sitt armborst. Tiraktjuven blev så klart förvånad över detta, och Shamus slog honom sedan med sin stav. Till hans stora förtvivlan träffade han direkt på struphuvudet, och tiraken kvävdes framför hans ögon. Shamus, som egentligen inte gillade det här med att döda folk något vidare, fick släpa in honom i en gränd. Dock stod han inte över att ta den påse med stöldgods (några mynt och tre mössor) som tiraken bar med sig.

Uppe på värdshusrummet undrade Darjana vad i helvete Modar hade för sig. Hon försökte få honom att gå ned och se till så att han inte skjutit Shamus, men nödgades till sist själv bege sig nedåt. När hon och Melena såg att tiraken var en riktig tirak (även om Melena hävdade att man "inte kunde se skillnad på grisnäsorna") kunde de gå till sängs igen.

Nästa dag var Shamus fortfarande rätt härjad, men hade ändå fått en idé: tänk om Snödroppe var en missla? Det hade ingen tänkt på tidigare, och det verkade faktiskt vara vettigt. Vi frågade därför värdshuspersonalen om var närmsta missla fanns, och begav oss sedan ut till den lilla by som låg i skogen en bit norrut. Där fick vi reda på att Snödroppe var ett misslesläkte som höll till i Daggbacken i norra Asharien. En lång färd, alltså!

För att fortsätta våra efterforskningar återvände vi till Västerbrygga. Vi försökte ett flertal metoder för att få mer information. Darjana hyrde in de tirakiska “fiskarna” för att plocka upp levande tiraker att förhöra. Modar försökte först besöka stadens spåtanter, vilket bland annat gav oss spåret att misslan Snödroppe associerades med ett berg, örnar och en vit ren. Örnklippan? Dessvärre var det inget vi kunde gå på.

Till sist insåg vi att det enda sättet vi kunde göra det här på var genom en gudomlig divination. Någon Kaapräst fanns dock inte att tillgå, så vår enda möjlighet var att lura någon annan religions präster att göra det åt oss. Sagt och gjort. Modar fick förklä sig till samorisk mivell, enligt vår historia på flykt undan tirakerna kring Daan Hammal – hans brända huvud och stela knän fick stå som bevis för hans vedermödor. Han tog sig också ganska lätt in i templet och slog i huvudprästen att en divination för att finna Lathat Gurumthag var av yttersta vikt. Där fick vi också reda på vad han var för någon: en tirakisk shaman, bosatt på en platå på den ashariska stäppen. Med denna kunskap reste vi iväg.

Eller, ja, inte riktigt. Darjana kunde fortfarande inte släppa att Örnklippan hade kunnat innehålla misslan Snödroppe. Hon köpte sig en rejäl galt som distraktion för eventuella gripar och tog en klättringstur. Dessvärre fanns varken vita renar eller snödroppar här – däremot undkom hon med nöd och näppe en grip genom att offra galten. Nå, med detta avklarat kunde vi färdas.

Vår väg gick först mot Nimto, men efter att vi fått råd av ett gäng cirefaliska grävare vid Pyramiden insåg vi att platån snarare låg i trakten av Fala. Väl där skaffade vi oss rejäl backup för vår expedition. Tanken var att Albrekt (tillsammans med Azita) skulle leda en trupp på tjugo legoknektar för att distrahera resten av tirakstammen, medan de övriga tog sig upp och dödade shamanen. Vi hade dock fått klart för oss att shamaner kan vara mycket farliga även när man har haft ihjäl dem. Därför hyrde vi också in en gammal ausisk medicinkvinna, Vita Molnet, som skulle skydda oss själsligen.

Efter omkring en dags färd nådde vi klippan. Då det var mitt på dagen kunde legoknektarna ta tirakerna med överraskning, medan Darjana, Modar, Melena och Shamus tog sig upp på andra sidan klippan. Där kunde de mycket riktigt se en enögd, mediterande gammal tirak som de kvickt tog korn på. Darjana och Modar fick in två klockrena pilträffar i huvud och bröst, och tiraken föll. Därmed var inte allt över. Modars tama korp fick slåss mot en shamanbesatt kråka, samtidigt som Vita Molnet, förskansad på behörigt avstånd, fick ta fighten på andeplanet. Till sist tycktes dock shamanens ande bortdriven och borttynad, och vi kunde därför lämna klippan med fullgjort uppdrag. Mot Daggbacken!
 
Top