Eon Eon fyller 25 år!

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Varför ändra fokus från Jargien till Asharien? Varför inte fördjupa med mer info om Jargien istället? Asharien är minst sagt uttjatat.
Jag håller delvis med. Jag älskar Asharien, men stället är ganska gjort redan. Med det sagt finns det säkert mycket som kan förbättras och fräschas upp.

Men helst hade jag sett Eon 5 i en ny spännande region såsom Västlanden.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Spännande! Jag kom aldrig riktigt in i Eon varvid tyvärr Eon IV legat väntande i min rollspelshylla. Jag tror mitt problem var att Eon IV kändes lite som något för dem som redan spelat Eon tidigare, och att det var svårt att kallstarta med bara Eon IV. Jag kan jämföra med Neotech Edge som jag upplever var mer välkomnande för nykomlingar och för den typ av spelande jag letar efter.

När jag sitter och drömmer om vad jag vill spela fantasymässigt så blir det med åren mindre tyngd på uppdragsbaserade äventyr (sådana man får av en främling en stormig kväll på den lokala tavernan), och mer av annat...kanske att driva ett handelshus...eller alla är med i ett kompani legoknektar...eller alla bor i samma by och måste lösa lokala problem (det finns kanske ngn term för denna typ av spel). Hoppas Eon V kommer att ge bra uppslag för detta.

Ser fram emot en framtida kickstarter (?, antar rent kyligt att det blir en sådan)!
Tack för dina kommentarer! Sådant är väldigt värdefullt för oss. Och ja Eon är helt rätt fantasyspel både för dem som gillar uppdragsbaserade äventyr och de sorter du skriver om. Vi tar med oss att det ska märkas i Eon 5!
 
Last edited:

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag älskar EON, framförallt Mundana som kampanjvärld. Jag vore oerhört glad om det kunde tas in lite fler folk för att skriva introduktionsäventyr till EON. Det är den enda stora bristen i att introducera nytt folk till EON som jag upplevt. Det finns ytterst få färdiga äventyrsmoduler som ger en bra introduktion till spelvärlden och systemet. Visst, en van SL kan justera äventyr från andra system, men det vore trevligt med lite äventyr i enkvällsformat som kan spelas på konvent eller med nya spelare, och med nya spelledare.

Kan också tipsa eventuella spelmiljöskapare om att kolla in MÖRK BORG och hur de hanterar kartor. Där en miniatyr av dungeon-kartan visas vid varje rumsbeskrivning, och det aktuella rummet är markerat i kontrastfärg. Det slår bokstavs och sifferkartor med hästlängder.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Jag älskar EON, framförallt Mundana som kampanjvärld. Jag vore oerhört glad om det kunde tas in lite fler folk för att skriva introduktionsäventyr till EON. Det är den enda stora bristen i att introducera nytt folk till EON som jag upplevt. Det finns ytterst få färdiga äventyrsmoduler som ger en bra introduktion till spelvärlden och systemet. Visst, en van SL kan justera äventyr från andra system, men det vore trevligt med lite äventyr i enkvällsformat som kan spelas på konvent eller med nya spelare, och med nya spelledare.

Kan också tipsa eventuella spelmiljöskapare om att kolla in MÖRK BORG och hur de hanterar kartor. Där en miniatyr av dungeon-kartan visas vid varje rumsbeskrivning, och det aktuella rummet är markerat i kontrastfärg. Det slår bokstavs och sifferkartor med hästlängder.
Det finns bra enkvällsäventyr i Äventyrarens väg. Jag har för mig den är slutsåld, men äventyren finns på Helmgasts hemsida. (Spelsnackarna har spelat äventyret S:t Kerons sista vila i poddform).

Det ska ju också vara med tre kortare äventyr i Troll & Vättar. Med det inte sagt att jag inte håller med dig! Snabbspelade äventyr är en brist i de svenska rollspelen.

Din tanke om kartor håller jag med om. Fler borde ta efter Mörk Borg.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Det finns bra enkvällsäventyr i Äventyrarens väg. Jag har för mig den är slutsåld, men äventyren finns på Helmgasts hemsida. (Spelsnackarna har spelat äventyret S:t Kerons sista vila i poddform).

Det ska ju också vara med tre kortare äventyr i Troll & Vättar. Med det inte sagt att jag inte håller med dig! Snabbspelade äventyr är en brist i de svenska rollspelen.
Rättelse: det kommer att vara med ett kort äventyr i boken Troll & vättar, nämligen Vito Chaseres sista färd. Dessutom kommer det att kickstartas tre äventyr som separata böcker tillsammans med Troll & vättar, och namnen på dessa tre äventyr är Piratöarna, Klostrets klagan samt Ingenmansland.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Rättelse: det kommer att vara med ett kort äventyr i boken Troll & vättar, nämligen Vito Chaseres sista färd. Dessutom kommer det att kickstartas tre äventyr som separata böcker tillsammans med Troll & vättar, och namnen på dessa tre äventyr är Piratöarna, Klostrets klagan samt Ingenmansland.
Jag ser nu att du nämner fyra separata böcker i originalinlägget. Jag tar en snigel på ögat (den andra för denna månad).
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Det finns bra enkvällsäventyr i Äventyrarens väg. Jag har för mig den är slutsåld, men äventyren finns på Helmgasts hemsida. (Spelsnackarna har spelat äventyret S:t Kerons sista vila i poddform).

Det ska ju också vara med tre kortare äventyr i Troll & Vättar. Med det inte sagt att jag inte håller med dig! Snabbspelade äventyr är en brist i de svenska rollspelen.

Din tanke om kartor håller jag med om. Fler borde ta efter Mörk Borg.
Ska erkänna att jag inte har kollat äventyren du nämner, ska definitivt göra det!
Generellt är det ju ett jätteplus om det finns ett bibliotek med kortare äventyr. De kan med fördel användas som fyllnad mellan större äventyrsmoment, eller som sagt, för att introducera nya spelare i gruppen utan att de ska känna sig vilsna i en större kampanjs rullande handling.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Ska erkänna att jag inte har kollat äventyren du nämner, ska definitivt göra det!
Generellt är det ju ett jätteplus om det finns ett bibliotek med kortare äventyr. De kan med fördel användas som fyllnad mellan större äventyrsmoment, eller som sagt, för att introducera nya spelare i gruppen utan att de ska känna sig vilsna i en större kampanjs rullande handling.
Verkligen! Äventyrspaketen till Symbaroum är ett toppenexempel på hur saker och ting bör skötas (men då får äventyren inte vara för långa).

Här är en länk till äventyren: https://helmgast.se/eon/aventyr-till-eon
 

Excelsior

Veteran
Joined
28 Nov 2018
Messages
1
Månne vi få se en spelladarskärm till EON V?
Snälla, skulle gärna se en EON V(?!) spelledarskärm.

En idé till den perfekta spelledarskärmen jag haft länge och inte sett någonstans: En spelledarskärm med tabeller och regler på insidan som vanligt men med genomskinliga plastfickor ovanpå eller klämmor i överkanten. Då kan man välja att köra den officiella infon eller egna blad på insidan och fortfarande behålla det snygga artworket på framsidan.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Snälla, skulle gärna se en EON V(?!) spelledarskärm.

En idé till den perfekta spelledarskärmen jag haft länge och inte sett någonstans: En spelledarskärm med tabeller och regler på insidan som vanligt men med genomskinliga plastfickor ovanpå eller klämmor i överkanten. Då kan man välja att köra den officiella infon eller egna blad på insidan och fortfarande behålla det snygga artworket på framsidan.
Ja! Kanske något i stil med spelskärmen från brädspelet Mysterium? Där finns det fack för spelkort som hålls fast med ett genomskinligt plastband.
 

Drafur

Veteran
Joined
31 Mar 2018
Messages
35
"I januari följer vi upp med att kickstarta Troll & vättar, samt tre separata kortare äventyr på vardera runt 40 sidor (Ingenmansland, Klostrets klagan, Piratöarna)."

Har jag missat något? Såg aldrig någon info om kickstarter. Jag som missat eller är den helt enkelt försenad?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
"I januari följer vi upp med att kickstarta Troll & vättar, samt tre separata kortare äventyr på vardera runt 40 sidor (Ingenmansland, Klostrets klagan, Piratöarna)."

Har jag missat något? Såg aldrig någon info om kickstarter. Jag som missat eller är den helt enkelt försenad?
Det blir februari istället! Kampanjen är på granskning hos Kickstarter och när det är godkänt så kör vi!
 
Top