Nekromanti Eon förläningar

phastari

Veteran
Joined
19 Apr 2014
Messages
58
Är det någon som har orkat fixa ett helt land? Fått ekonomin att fungera någolunda?

Har pillat lite på ett excell ark som gör hela processen smidigare, men försöker fundera ut något sätt att göra
priserna på bas/lyx/timmer/sten/järn mer flytande beroende på produktionen i landet etc etc.
Någon som har läst ekonomi?

Sen klurar jag också på förläningens yta, hur mycket plats tar en binäring? en gruva?

Och fler saker som bageriet och kvarnen eller kanske skita i faktiska byggnader och istället köra på någon slags
utvecklings nivå som kan ge bonus till de olika kvaliteterna. Väldigt mycket att läsa upp om annars.

Vore bra att få lite ideer/synpunkter från er alla.

Mvh
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Jag gjorde ett grevskap en gång, och då kändes det uppenbart att förläningsreglerna går sönder när man försöker göra något större än ett litet baroni.

Mitt tips är att söka i andra källor och försöka bygga ett eget abstrakt regelverk utifrån dem.
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Jag sitter själv och pillar lite på ett upplägg för ett förläningsspel. Riddaren är medvetet vag i sina regler och handelsvarorna, det blir snabbt väldigt många varor att hålla koll på annars.
Min tolkning av asharinahalvön är att de befinner sig på en nivå motsvarande 1100-talets england. Vad jag har kunnat läsa mig till så var handel inte något vanligt förekommande vid den tiden. Byarna var självförsörjande i princip. Det som de inte kunde producera själva var mestadels metallarbeten. Det fanns oftast inte tillräckligt med arbete för att sysselsätta en bysmed, därav resande smeder som kittelflickare.
Just nu funderar jag över hur man kan balansera djup, historiska fakta och spelarglädje. Riddarens spelsystem är väldigt brutet, det är imo ett stöd snarare än spelregler.
Mitt tänkta upplägg just nu är att rollpersonen skickas som ledare för en nybyggarexpedition till utkanten av riket och att rollpersonen får forma sitt domän genom utforskning.
På din fråga om yta så beror det helt på. En gruva som drivs som dagbrott kräver en hel del yta, men är relativt enkel att bruka. En gruva med schakt kräver mycket liten yta då det mesta sker under jorden.
Det känns generellt inte som att reglerna kan appliceras som en helhet och det blir nog svårt att spelleda en hel ekonomi. Enklare är det kanske att etablera handel när rollpersonerna möter den och att folusera fokusera på ett sätt att enkelt skapa handelsrelationer vid behov.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Kiwok;n210547 said:
Vad jag har kunnat läsa mig till så var handel inte något vanligt förekommande vid den tiden. Byarna var självförsörjande i princip.
Enligt Pillars of the Earth så var markadsrättigheter jävligt viktiga dock. Även om du inte har en permanent handelsstation värdig Venedig så kan en länsherre tjäna duktigt på att ha en årlig höstmarknad i sitt län, tex.

För att svara på OP...

1: Har aldrig fixat ett helt land. Försökte en gång med ett hertigdömme som skulle ha flera greveskap och baronier under sig. Systemet lämpar sig överväldigande till att göra enstaka, mindre förläningar. Att göra något så stort var inte bara enormt tidskrävande, det blev konstigt balansmässigt också.

2: Jag lät inte några binäringar ta någon speciell yta. Jag placerade dem dock på en karta.

3: Bageri, bikupor, etc. är alla sånt som kan vara intressant om du driver ett baroni med två byar i det... Men mindre intressant om du har ett hertigdöme med kanske 200-300 byar i det och ett halvdussin städer. Jag hade gjort det till någon slags utvecklingsnivå.

I övrigt rekommenderar jag att du tittar på reglerna till A song of Ice and Fire RPG för läns/husskapande. De är mer absrakta (om än grymt klumpiga i många fall de också) men har en del bra inspirationsmässigt för specifika byggnader, organisationer etc. inom ditt eget län.
 

phastari

Veteran
Joined
19 Apr 2014
Messages
58
@Kiwok, min tanke är att ha ett excell ark som underlag för vad som händer. Det behöver dock fungerar rätt så ok utan att jag ska behöva lägga enormt massor av tid på att ändra i det under spelets gång. Så producerar man ett år för lite bas så blir upplägget kanske att ta sig till en stor nog stad för att köpa det som behövs och sedan transportera det hem etc. Min tanke på att ha ett excell ark för ett helt land är mer av de skälet. Kanske går det dåligt för Hertigen och han vill köpa bas till bra priser, kanske sjunker priserna för att det går bra i hela riket etc etc. Kanske dog baronen i baronatet bredvid utan arvinge.... vad händer då? Lite sånt.

@Mundo

2. Binäringar blir lätt obalanserade om det varken kräver yta, dagsverk, underhåll eller liknande.

3. Jag tror också på utvecklings nivå av något slag, som sedan modifierar produktionen. Så kan man tillsammans med spelarna hitta på något som låter ok vid behov.


Har funderingar på att försöka skapa Nermada, det är ju inte så stort. Hade kunnat va ett bra underlag för en politisk/grisfarm kampanj att se hur det går i de olika delarna av landet. Vilka som dör och sånt.

Någon som vet hur beskattning av städer går till?
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Om du vill etablera den diplomatiska kartan i landet så kanske det är lättare att fokusera på personerna? Sen tror jag att det är enklare att ge dessa personer ett grundresursvärde och att slå ett individuellt framgångsslag varje år för att se hur mycket resurser de har. Om du vill få fram varubrister och liknande så är det nog enklare att ha en händelsetabell som du slår på varje år med bl a resultatet: Missväxt, skörden har slått fel. Slå 1t10 för att se vilken gröda som det gäller.
Slå på den tabellen ett par gånger för varje SLP så borde du få samma effekt som om du räknar fram det. Hur har du tänkt sköta SLPs investeringar och handlingar för övrigt? :)
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Har inte gjort ett helt lans men nästan med hjälp av excel,handlade främst om att titta på trupper och försörjning i feudal miljö. Då kunde jag få en bild av hur många gods/adelsperssoner det behöver finnas för att försörja en viss armé storlek osv.
Med excel kan man ganska fort få ut de relevanta värdera för ett/flera gods, finns ju desutom generatorer på nätet man kan nytja.(I just excel)
 

phastari

Veteran
Joined
19 Apr 2014
Messages
58
@Kiwok, de där med individuella framgåns slag hade jag bara löst tänkt på. Min tanke var att länsherren slår ett slag och utkomsten av hans slag modifierar förvaltarna i hans förläning.

Min tanke var att köra ett Stars without numbers liknande faktions runda.


@Fruling, det låter riktigt intresant. Kan man få kika?
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
964
Location
Uppsala
Vi körde en mega episk kampanj en gång där (tror det var) 7 spelare som alla styrde varsitt land och krigade mot varandra. Men alla regler runt ekonomi, arméer och att bygga borgar var väldigt förenklade och abstrakta. Räknade ut allt på egengjorda formulär. Det tog massvis med tid och vi spelade nästan bara jag som spelledare och en spelare i taget. Det var turbaserat med en månad i taget tror jag. Men jag har nog inte kvar någon av det.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
964
Location
Uppsala
phastari said:
Celledor om du hittar materialet så är jag jätte nyfiken
Ska kolla, men skulle gissa att jag var rätt dåligt på att anteckna och spara saker ifrån den tiden. Måste ha varit minst 10 år eller mer sen då.
 

phastari

Veteran
Joined
19 Apr 2014
Messages
58
För att förtydliga lite så är jag efter ett sätt att få små pilla och filurar med sin egen förlängning på ett ganska detaljerat sätt utan att det blir för vagt men ändå nog detaljerat för att spelarna känner att de kan göra vad de vill med/i sin förlängning.
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
phastari;n210672 said:
För att förtydliga lite så är jag efter ett sätt att få små pilla och filurar med sin egen förlängning på ett ganska detaljerat sätt utan att det blir för vagt men ändå nog detaljerat för att spelarna känner att de kan göra vad de vill med/i sin förlängning.
Eon IIIs system kommer nog inte att funka då. Allt beror på hur mycket jobb du vill lägga som spelledare, det finns inga gränser för hur detaljerat du kan göra förläningarna förutom den tid du är beredd att lägga på spelledandet.
Om du har tänkt spelleda för någon/några specifikt så tror jag att ni tjänar på att diskutera vad ni tycker är intressant med förläningarna. Utgå från det om du vill ha hjälp att fokusera. Vem skapar du världen för? Spelaren eller spelledaren? Kommer spelarna att märka skillnad jämfört med ett förenklat system?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Vet inte hur mycket något sådant här skulle hjälpa... men skulle det inte gå att kanske försöka göra något med bräd/bordsspel som t.ex Settlers... eller Lords of Waterdeep... eller vad man nu än kan komma på och/eller har tillgängligt? Att använda sådana spel för att simulera delar av detta? Men då så klart kraftigt ändrade regler, och koppla vissa specifika Eon baserade grejer till X grej, etc.

Visst... när man spelar rollspel så vill man ju nog hellre spela rollspel än bräd/bordsspel... men där finns ju tillfällen där bräd/bordsspel kan hjälpa till att förbättra rollspelet... som t.ex när man använder figurer och sådant på rutsystem (eller mäta avstånd som i t.ex warhammer) och liknande för att representera strid som ens karaktärer hamnar i. Så man skulle kanske kunna fläta isamman Eon med något typ av managment bräd/bordsspelsregler på något sätt och få ut något som kanske funkar.
 

phastari

Veteran
Joined
19 Apr 2014
Messages
58
Kommer nog försöka mig på ett utvecklings nivå baserat förläningssystem, men vill på något sätt få in ekonomin. Lite pillande med att gå plus med bas/lyx.

Funderar också på om inte underhållet borde behöva diverse "råvaror" tex timmer.

Behöver också fundera ut något fungerande för handel.

Finns det någon Eon 3 modul som tar upp handel?
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
phastari;n211547 said:
Kommer nog försöka mig på ett utvecklings nivå baserat förläningssystem, men vill på något sätt få in ekonomin. Lite pillande med att gå plus med bas/lyx.

Funderar också på om inte underhållet borde behöva diverse "råvaror" tex timmer.

Behöver också fundera ut något fungerande för handel.

Finns det någon Eon 3 modul som tar upp handel?
Sjöfarare vill jag minnas?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Sjöfarare har många och mycket detaljerade regler för handel.

Och hur många roddare ett tirak-skepp har.
 
Top