Hybridrollspel
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Vill du spela sago-liknande äventyr i en mystisk värld med enkelt/snabbt regelsystem: Prova DoD.
Om du vill spela i en realistisk och politiskt genomtänkt, "internationell" värld med ett detaljerat regelsystem: Prova Eon.
<hr></blockquote>
Jag tycker inte man ska hänga upp sig för mycket på den officiella spelvärlden vid val av spelsystem och dra likhetstecken mellan t.ex. DoD6 och Trudvang, Eon och Mundana. Trots allt så är spelregler och spelvärld, i den mån någon beskrivs, inte mer än delvis bundna till varandra (mest uppenbart genom att speldata i världsbeskrivningar är anpassade till det tillhörande spelsystemet), och skulle man fatta tycke för ett regelsystem men däremot förkasta den medföljande världsbeskrivningen så har man ju faktiskt alla möjligheter att kombinera fritt, eller varför inte hitta på själv. Åtminstone jag kan mycket väl tänka mig att det t.ex. skulle fungera alldeles ypperligt att använda sig av Eons regelverk men förlägga spelet till DoD-6:ans värld, Trudvang. Det låter till och med riktigt lockande i mina öron, för ibland känner jag att jag nog skulle bli innerligt förtjust i den mystikfyllda sagostämningen, medan jag är skeptiskt inställd till DoD-reglerna.
Reglerna skapar inte ensamna spelkänslan! Så är man bara beredd att åta sig arbetet med att omvandla speldata förekommande i de moduler som beskriver världen så att de passar det valda regelsystemet (ett arbete som inte behöver vara så digert eller mödosamt ifall man låter fantasi gå före noggrannhet), är man därefter fri att skapa sitt eget hybridrollspel - ett hopplock av det bästa från flera förlagor.