Nekromanti Eon-datorspelet

Marhulken

Veteran
Joined
25 May 2008
Messages
36
Location
Stockholm
För ett antal år sedan kunde man läsa lite varstans om ett datorrollspel baserat på Eon. Allt lades på is (eller ner?) och sen har jag inte hört något mer.

Hur mycket hade detta egentligen att göra med det riktiga Eon och Neogames? Och finns det en chans att det kommer ut i framtiden? Då kommer jag ihåg att jag tyckte det verkade väldigt intressant och lite utöver standard-crpg:na.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Då jag var den som var ansvarig för EON: The Face of Deception från Neogames sida har jag rätt bra koll på det hela. Projektet är helt dött - efter konkursen försöktes spelet köpas loss av teamet med konkursförvaltaren var omedgörlig så det blev en omöjlighet. Vilket var synd. Spelet var riktigt modernt, liknade Baldur's Gate en hel del i stil men var djupare - speciellt när det gällde följeslagarna och dialogerna. Meningen var att man i princip skulle kunna snacka sig igenom hela spelet utan att behöva slåss kanske mer än halvdussinet gånger. Alla personer man mötte hade egna ansikten och attityder. Och spelet var väldigt mycket Eon.

Jag har kvar två demon som fortfarande är körbara (dock tidiga versioner som är lite buggiga och ofullständiga) - det ena var ett tech-demo som utspelade sig på Outpost Isle och som inte hade något med det riktiga manuset att göra (men man kunde snacka med Maxander den Magnifike (under namnet Ocram) och döda Hyggelmonster) och det andra var ett scenario som var från det riktiga manuset men en kort stund efter introt - man anländer till Bearthorpe (Björnhem) och questar och möter en av de spydigaste jargier som någonsin har gjorts. En övermodig vättekung, en klantig bard, en rövarkonung, ett kaninälskande troll och en fjantig vaktkapten finns också där, bland andra karaktärer.

Men, jag skall kolla om jag inte kan lägga upp demona någonstans för nedladdning. De är dock nästan tio år gamla så förvänta er inga underverk i jämförelse med dagens nyproduktioner.
 

Marhulken

Veteran
Joined
25 May 2008
Messages
36
Location
Stockholm
Marco Behrmann said:
Men, jag skall kolla om jag inte kan lägga upp demona någonstans för nedladdning. De är dock nästan tio år gamla så förvänta er inga underverk i jämförelse med dagens nyproduktioner.
Det skulle vara riktigt hyvens! Minns att jag hade riktigt höga förväntningar på det... och så rann allt ut i sanden. :gremfrown:
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ja gör det... Det hade varit häftigt att testa på det... :gremsmile: Det är faktist väldigt synd att det rann ut i sanden, det hade varit häftigt att spela...
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Det vore ytterst festligt att få testa! Minns att du haft det på tal tidigare att lägga upp dessa demos - nu är det dags tycker jag! :gremlaugh:

//Boboliwsy
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
ALLA bra datorspel producerades ju mellan 1997 och 1999, de åren verkar datorkraft och efterfrågan ha nått någon sorts kritisk punkt och vi fick odödligt legender som Starcraft (och Broodwar), Myth: The Fallen Lord (och Myth2: Soulblighter), Grim Fandango, The Curse of Monkey Island, Chaos Gate, Fallout (spelar just nu, det har hållit mig trollbunden i 5 dagar hittills att jämföra med Oblivions 3), Fallout 2 och Baldur's Gate (Baldur's Gate 2 missade 1999 med något halvår).

Det här betyder ju att Eon-spelet måste vara värt att spela, även om det bara är ett demo.

Jag höll nästan på att glömma: Half-life. Satan vad bra det spelet är.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
...och som du skrev själv, Baldur's Gate 2 kom ju liiite senare :gremwink:

-ClawHawk, älskar BG 2
 

Tengis

Veteran
Joined
4 Feb 2008
Messages
9
Location
Kristianstad
Om vi snackar oförglömliga datorspel så tycker jag att de två Diablo-spelen är värda en plats på denna listan....HEHE
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
[Mod] Icke-eon-datorspel

...fast nu är det här ett Eon-forum och inte ett oförglömliga datorspelsforum. Fortsätt gärna diskussionen om gamla godingar bland datorspel på Övriga spel-forumet.
 
Top