Nekromanti EON-dataprogram

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Tja !

Kolla in EONsvit. Där finner ni ett antal datorprogram för att snabba upp strider i EON.

Lite förvånande har mina egna spelare - förutom att påpeka att det inte längre tar 2 timmar med en ordentlig strid - upplevt att känslan av närvaro har blivit bättre med programmen! Trots att vi numera störs av en inte särskilt stämningsfull dator.

Programmen blev till slut mitt projektarbete varför jag uppskattar "feed back" extra mycket!

Programmen är färdiga på så vis att jag använder dem själv numera när jag spelleder, men projektarbetet ska inte vara klart förrän i slutet på April så eventuella önskemål har stor chans att förverkligas innan dess.

-Marcus
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Ett intressant program, och en mycket snygg sida.

*hoppa in och läsa*

--Björn, uppskattande
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Ja, vi har till och från en dator i samma rum som vi spelar rollspel. Det hela beror lite på tillgång och om SL bedömmer att det behövs för just den spelomgången.

Normalt sett har vi en iBook till musiken - för musiken är ju en ovärdelig stämningshöjare! Samt en vanlig PC-laptop eller till och med en "vanlig" PC (oftast med plattskärm pga. utrymmes skäl) för att sköta striderna.

Intressant och definitivt förvånande är att flera av mina spelare uttryckligen sa att det HÖJDE stämningen ("känslan av närvaro/lätthet att kunna leva sig in i striden") när jag använde datorprogrammen. Det verkar som om det är värt mycket att få skaderapporten beskriven direkt efter det att hugget träffar, samt att alla skadeverkningar (extraskador) beskrivs direkt och inte 1 och 1 med paus imellan. - Trots att en dator givetvis stör känslan av fantasy!

-Macke
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Tärningar

Det finns många skäl att inte använda programmen! Men du kan fortfarande få slå alla dina slag själv i EONskada om du väljer det, i så fall blir programmet bara som en datorversion av tabellerna - vilket i och för sig kanske är lika omständigt som böckerna..?

I min grupp vill spelarna oftast slå alla sina slag själva medan jag (som SL) låter datorn slå alla slag för s.k. "dussin-slp" så att jag kan ägna mig åt berättande och historien istället för att slå tärningar och läsa av tabeller men ändå backas upp av ett gediget regelsystem som håller realismens fana högt! :gremcool:

-Marcus
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
EONsuite/EONskada åter tillgängliga online

EONskada 1 och 3 tillsammans med hela EONsuite 1 och källkod finns åter online men numera flyttat till: http://filosofica.net/?EONskada

Jag har själv övergått till mestadels Drakar och Demoner 6 nu för tiden, men jag får lite mail från folk som använder programmet då och då så det är ju lika bra att det finns tillgängligt på nätet! Jag hade själv mycket nytta av programmet sist jag spellede EON!

:gremlaugh:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: EONsuite/EONskada åter tillgängliga online

Otroligt praktiska program indeed :gremsmile: Äntligen slipper jag sitta och slå det här för hand på en massa jäkligt nedklottrade papper... Säg till om du återgår till Eon och gör fler :gremwink:
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
länken funkar inte för mig :gremfrown: någon mer som haft problem?

har provat från två olika datorer i olika hus
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Det står på sidan att Eon 3 enbart slumpar fram jämna tal något som jag inte märkte av då jag även fick ut udda siffror när jag testade systemet.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Hoppsan, såg att jag läst Pontus inlägg angående felaktig slumpgenerering lite för snabbt. Sidan är nu uppdaterad med korrekt information:

Provade det nya eon-skada programmet, och märkte direkt att det är något tokigt i görningen. Det finns en jättebugg i random-systemet för slagningen av tärningarna som gör att alla slumpade slag med valfritt antal T6:or blir en multipel av det valda antalet tärningar; Ob3T6 ger ex bara 9,12,15 osv, Ob10T6 ger ex bara 20, 30, 40. Antagligen för att den bara slumpar fram ett enda värde och sätter det för alla tärningarna. Vad som blir ytterligare snett med det här är när man träffar bara sexor, för då kan man få helt sjuka värden, som typ 160 i skadeverkan på Ob10T6... lite vajsing i systemet alltså...
Filosofica: EONskada

Det kan dock vara värt att påminna om att om man nöjer sig med (eller som Pontus, ändå föredrar skadesystemet i EON1 som är lite mer detaljerat (och realistiskt?!) så fungerar EONskada orginal fortfarande alldeles utmärkt. (EONskada original finns även det i samma zip-fil på sidan Filosofica: EONskada . )
 
Top