Nekromanti Eon d20

Prins Ketchup

Veteran
Joined
17 Oct 2002
Messages
7
Location
Kumla
God afton.

Jag undrar ifall någon har hört någonting om NeoGames satsning på Eon d20?
Jag vet att jag och även många andra skulle vara intresserad av en sådan variant då det nuvarande regelsystemet inte faller oss i smaken. Men då själva världen har fått många goda ord yttrade om sig så känns det ju lite bortkastat om man inte gör någonting av den?
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Jag undrar ifall någon har hört någonting om NeoGames satsning på Eon d20?
Jag vet att jag och även många andra skulle vara intresserad av en sådan variant då det nuvarande regelsystemet inte faller oss i smaken. Men då själva världen har fått många goda ord yttrade om sig så känns det ju lite bortkastat om man inte gör någonting av den?


Usch... Vi får hoppas att något sådant aldrig inträffar! /images/icons/crazy.gif

Det skulle dessutom kräva en hel del resurser om man skulle skriva om alla moduler till D20-systemet, vilket skulle få nytt material att sakta ned avsevärt på utgivningsfronten.

Vill man spela med D20 är det väl bara att köpa Mundana (eller kommande Geografica) och sedan spela med D&D-reglerna... Det enda man behöver göra att att pyssla lite med attributmodifikationer, men det kan inte vara särskilt jobbigt?
 

Khronos

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
48
Location
Skövde
Det låter bra ! Visste inte att dom skall ändra på de, hmm, mitt tips är att du använder dig av ett annat system så länge, ta ett färdighetssystem som passar dig. Titta i andra rollspel och använd dig av ett av dessa, ex Khelataars.
En snabb genomgång, slå 2T-10 adera fn eller fv till slaget, spl bestämmer svårighetsgraden.

Ex

11 - 13: Rutin
14 - 16: Lätt
17 - 19: Ganska lätt
20 - 22: Normalt
23 - 25: Ganska svårt
26 - 28: Svårt
29 - 31: Mycket svårt
32 - 34: Extremt svårt
35 - 37: Absurt

Dvs du har Fv 10 i klättra, spl bestämmer att du skall ha lätt för att lyckas klättra upp i ett träd, då skall du ha 4 med dina två T-10 för att lyckas, får du ganka lätt har du klarat det bättre, eventuellt snabbare, osv.

När det gäller strid gör du ett eget system.

Obs Eon fv skala funkar bra med detta sysem.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Hmm.... D20 (om du med det menar WotC:s D&D-system) är ju ett universalsystem, så det är väl bara att köpa några moduler till D&D och använda regler därifrån i Eons värld? Finns väl ingen anledning att Neogames ska anpassa sina moduler till det, eftersom själva tanken med D20-systemet är att alla spel som baserar sig på det ska bli beroende av Players Handbook...

Eller du kanske tänker på ett rent allmän T20-system? Det finns många sådana som du skulle kunna använda i Mundana. Dock verkar det absurt att Neogames skulle få för sig att byta från ObT6 till T20.

/Emil
 

Khronos

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
48
Location
Skövde
Håller med dig Emil, det är bättre du använer dom reglerna du vill iställer för att Neogamer skall byta ! Använd dom regler du vill ha Ketchup !
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Som tidigare sagt i den här tråden, det är ju bara att du kör med spelvärlden och använder vilka regler du vill, från vilket rollspel som helst.

Har bland annat hört att All Flesh Must Be Eaten blir bättre med NeoTechs regelsystem, så det borde ju funka på alla andra system också.

Ett problem kan bli magireglerna... Men d20-fans brukar ju inte vara regelmasturbatörer (har jag fått för mig) så det kanske inte är ett så stort problem.

Kör hårt.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Jag undrar ifall någon har hört någonting om NeoGames satsning på Eon d20?"

Det lär nog dröja innan en sån sak skulle inträffa. Möjligtvis nästa eon. /images/icons/thinks.gif

"Men då själva världen har fått många goda ord yttrade om sig så känns det ju lite bortkastat om man inte gör någonting av den?"

Tillåt mig småle... inte gör ngt av den.../images/icons/crazy.gif
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Bra! Äntligen!

En sådan utmärkt idé! Då skulle man kunna göra sig av med Ob-slagen och misslyckade karriärer och istället ta in härliga T20or och sköna Levels!

Hmm, det här måste jag spåna vidare på!

Vilken perfekt idé!
/images/icons/laugh.gif
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Som de sagt tidigare, du behöver bara köpa in några moduler till eon och anpassa regelsystemet.
Böcker som Dvärgar, Alver, Tiraker, Mundana (ersätts med Geografica), Asharien&Soldarn, Legender&Hemligheter och Consaber, som är de huvudsakliga världsböckerna innehåller ändå knappt några regler över huvud taget. De få som finns är nog lätt att överföra till ett annat system.
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Hmmm... Du tycker alltså att Neogames ska göra sig av med Ob systemet och införa d20 systemet istället? Varför? Håller med flera andra som uttalat sig här: Behåll världen och spela med andra regler om du inte tycker om dem.. Varför kalla det Eon överhuvudtaget?
 

Kena_UBBT

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
72
Location
Göteborg
Systemet med obegränsade slag passar bättre med tanke på att det finns en liten chans att höja sina färdigheter på ett helt annat plan.
Chansen att misslyckas ökar något även om man har väldigt höga värden.
 

Kena_UBBT

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
72
Location
Göteborg
Precis, och tänk på kostnaden att utvecla alla moduler till D20, med tanke på Neogames ansträngda ekonomi.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
2T10

Jag har meckat litet med att ersätta de förhatliga tärningspölarna med 2T10... det jag kom fram till var att man lätt kan ersätta Ob3T6 med 2T10. Det har ungefär samma interval, medel och varians. Varje extra tärning svårighet ger +4 på tärningsslaget (eller om man föredrar: -4 på FC). Är det lättare än Ob3T6 modifierar man åt andra hållet.
Misslyckande med mer än 10 i marginal är fummel.
Framgång med mer än 10 i marginal är perfekt.

Om ens spelare gråter floder över att obegränsadheten försvunnit så kan man låta dem slå om dubbelnolla med + något lämpligt på slaget (10 eller 20 t.ex. beroende på hur obegränsad man vill vara)

Kheletaars system funkar också fint, men det innehåller en jobbig addition IMHO. Min variant funkar dessutom enkelt i skadeslag o.s.v.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Bra! Äntligen!

"En sådan utmärkt idé! Då skulle man kunna göra sig av med Ob-slagen och misslyckade karriärer och istället ta in härliga T20or och sköna Levels!"

Eon är mao inte rollspelet för dig.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Respons

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Eon är mao inte rollspelet för dig.

<hr></blockquote>


Nej så långt vill jag inte gå.

Jag tycker att den värld och de idéer som presenterats i Eon är väldigt bra. Men just själva Ob-systemet har jag inte riktigt kommit att gilla. Visst, det är coolt att kunna göra massor av skada.

Men samtidigt så får man den där lilla osäkerhetsfaktorn som spelledare. Kommer mina spelare att klara av detta?

För det som jag tycker är riktigt dåligt med Ob-systemet är att det gör så att t.ex. en kanin kan bita ihjäl vilken plåtinklädd hjälte som helst. I min verklighet låter detta omöjligt, men i Ob-systemets värld är det en sak som händer. Ok i de allra flesta fallen håller sig värdena inom de normala, men när extrema saker händer så ballar systemet ur.

Det gör inte d20-systemet. Där får man alltid exakta förhållanden och man vet åtminstone inom vilka gränser en viss skada kommer att hamna. Det ger spelledaren en möjlighet att förutsäga hur olika händelser ska falla ut och spelarna en chans att klara sig mot kaninattacker.

Sedan kan man ju alltid diskutera hur levels och klasser ska passa in, men jag tänker i alla fall försöka göra något användbart system.

Jag älskar Eon och Mundana. Det är därför med kärlek som jag påbörjar projektet Eon-d20.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Respons

..."t.ex. en kanin kan bita ihjäl vilken plåtinklädd hjälte som helst. I min verklighet låter detta omöjligt, men i Ob-systemets värld är det en sak som händer."

"Det gör inte d20-systemet. Där får man alltid exakta förhållanden och man vet åtminstone inom vilka gränser en viss skada kommer att hamna. Det ger spelledaren en möjlighet att förutsäga hur olika händelser ska falla ut och spelarna en chans att klara sig mot kaninattacker."

Ja, precis. Och med d20-systemet kan du inte heller dö av en dolk i ryggen om du har tillräckligt hög level (erfarenhet). Så om du har varit med om många strider och bankat tillräckligt många monster, så blir du automatiskt immun mot "småskador" som dolkstick i ryggen och dylikt. Jag vet inte riktigt om jag ska tolka det som att man får stålhud, eller som att lungorna automatiskt reflekterar dolkstick, men jag vet i alla fall en sak: Det är inte realistiskt.
Och eftersom att du var inne på "i min verklighet..." så antar jag att vi både strävar efter realism.

Och så har vi ju "färdighetstaket", man kan väl inte få mer än 19 i en färdighet, eller hur är det? Alltså stannar utvecklingen där. Det är omöjligt att bli bättre, det fungerar helt enkelt inte.

I min värld så kan man både dö av en dolk i ryggen och bli bättre i färdigheter, oavsett hur bra man är i dem.

"Visst, det är coolt att kunna göra massor av skada."

Det är inte den enda fördelen med Ob-systemet /images/icons/wink.gif.

"Men samtidigt så får man den där lilla osäkerhetsfaktorn som spelledare. Kommer mina spelare att klara av detta?"

Jag tycker i alla fall att det är mycket roligare att spela om man inte är bombsäker på att man kommer att överleva nästa hundrafemtio orcher som kommer springande med yxor i högsta hugg - fast man är "level 20" och har massa "hit points".

Men det är väl en smaksak...

(om jag uppfattades som sarkastisk/överlägsen så var det inte meningen)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Respons

Ja, precis. Och med d20-systemet kan du inte heller dö av en dolk i ryggen om du har tillräckligt hög level (erfarenhet). Så om du har varit med om många strider och bankat tillräckligt många monster, så blir du automatiskt immun mot "småskador" som dolkstick i ryggen och dylikt. Jag vet inte riktigt om jag ska tolka det som att man får stålhud, eller som att lungorna automatiskt reflekterar dolkstick, men jag vet i alla fall en sak: Det är inte realistiskt.

Nu vill jag absolut inte försvara D&Ds hp-mekanik som jag själv ogillar skarpt men den tolkning som reglerna ger en är i princip att det är omöjligt att sätta en dolk i ryggen på någon som har för mycket hp kvar för att den skall kunna vara dödlig. Det bästa man då kan uppnå (från sin egen synvinkel då :gremsmile: är en skråma.

Visst har du rätt, det är inte realistiskt.

Ett realistiskt skadesystem skulle sakna både Eons svaghet* (kaniner biter ihjäl rustade riddare) och D&Ds svaghet* (Tvåhandssvärd kan inte döda hjälten på första hugget).

(* både Eons och D&Ds skadesystem har fler svagheter än dessa men jag vill inte göra det hela onödigt komplicerat :gremsmile:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Mer Respons

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Ja, precis. Och med d20-systemet kan du inte heller dö av en dolk i ryggen om du har tillräckligt hög level (erfarenhet). Så om du har varit med om många strider och bankat tillräckligt många monster, så blir du automatiskt immun mot "småskador" som dolkstick i ryggen och dylikt.

<hr></blockquote>


Nej inte immun, men så pass van vid att hålla dig undan, skicklig nog att skydda de mest ömtåliga delarna att du inte får lika allvarliga skador som när du var nybörjare. Man kan säga att Stridsvana är 'inbakat' i d20-systemet i form av fler hit points. En person med erfarenhet är beredd på de vanligare anfallen och manövrarna.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och eftersom att du var inne på "i min verklighet..." så antar jag att vi både strävar efter realism.

<hr></blockquote>


Nja, realism och realism, vi snackar ju om Fantasy här. Det jag vill undvika är vansinnet med obegränsade slag. Det funkade inte bra i Rolemaster och det funkar bara något bättre i Eon.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och så har vi ju "färdighetstaket", man kan väl inte få mer än 19 i en färdighet, eller hur är det? Alltså stannar utvecklingen där. Det är omöjligt att bli bättre, det fungerar helt enkelt inte.

<hr></blockquote>


Du har fel. Det finns inget färdighetstak i d20-systemet.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag tycker i alla fall att det är mycket roligare att spela om man inte är bombsäker på att man kommer att överleva nästa hundrafemtio orcher som kommer springande med yxor i högsta hugg - fast man är "level 20" och har massa "hit points".

<hr></blockquote>


Det jag menar är mest ur spelledarens synvinkel. Man sätter upp en situation för spelarna och hoppas att de klarar den. I ett Ob-system så KAN ju resten av plotten skita sig bara för att bonden Nisse råkade fummla med sin grep och slog ihjäl Tirakernas kung innan de kom fram till slaget.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mer Respons

"Nej inte immun, men så pass van vid att hålla dig undan, skicklig nog att skydda de mest ömtåliga delarna att du inte får lika allvarliga skador som när du var nybörjare. Man kan säga att Stridsvana är 'inbakat' i d20-systemet i form av fler hit points. En person med erfarenhet är beredd på de vanligare anfallen och manövrarna."

Åkej, jag har hört den förr. Å andra sidan har jag fortfarande inte hört någon godtycklig förklaring på varför det aldrig går att dabba sig i d20 och plötsligt få en dolk mellan revbenen mitt i fajten och bara tvärdö. Vidare, visst, vi köpet att de 4 poängen däng från en dolk som är farliga på level 1 är en rispa på level 10. Det innebär att en deciliter helande dryck klarar av att läka ett dödande sår på level 1, men bara en rispa på level 10.

...uj. Det här håller på att utvecklas till en helt normal (dvs infekterad och het) d20 vs allt annat-diskussion. Låt oss sammanfatta det med att jag inte håller med dig för fem öre.

"Det jag menar är mest ur spelledarens synvinkel. Man sätter upp en situation för spelarna och hoppas att de klarar den. I ett Ob- system så KAN ju resten av plotten skita sig bara för att bonden Nisse råkade fummla med sin grep och slog ihjäl Tirakernas kung innan de kom fram till slaget."

...skit händer, säger jag. Om spelledarens äventyr är så tafatt rälsat att ett perfekt slag kan påverka äventyret så trist så bör spelledaren skriva om äventyret.
 
Top