Eon Eon 5 beta - Kulturella attribut?

PSiljestam

Veteran
Joined
19 May 2024
Messages
5
Nu när varje folkslag har en uppdelning mellan medfödda och kulturella egenskaper, borde inte kulturen också påverka attributen?

Speciellt Intryck och Visdom tycker jag skulle påverkas av kulturen, säg om en Sanari alv skulle adopteras av Tosher - de skulle inte få samma möjlighet till att utveckla en hög visdom. Samma åt andra hållet, om en Tosh växte upp bland Sanari så har de ju en mycket bättre möjlighet att utveckla en hög visdom.

Till viss del finns redan detta tänkande med tirakerna - en trukh som växer upp i Frakk-kulturen har lägre visdom än en som växer upp i Marnakh-kulturen.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Tanken vi hade är att det representeras genom ditt miljöval - toshen som är uppfostrad av sanarialver kan mycket väl välja Lärosäte, vilket ger bonusar på Visdom.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,427
Location
Malmö
Precis som Mundo skriver flyttade vi dessa moddar till miljö. Detta baserade vi på tanken att en asharisk och jargisk bonde har mer gemensamt än en vad en bonde har med en adelsman från samma land. Det fanns även spelbalans orsaker som gjorde att det blev bättre att göra på detta sättet.
 

PSiljestam

Veteran
Joined
19 May 2024
Messages
5
Precis som Mundo skriver flyttade vi dessa moddar till miljö. Detta baserade vi på tanken att en asharisk och jargisk bonde har mer gemensamt än en vad en bonde har med en adelsman från samma land. Det fanns även spelbalans orsaker som gjorde att det blev bättre att göra på detta sättet.
Personligen så kommer jag köra att miljön inte kan höja ett attribut bortom 12 - Sanari har redan en stark tendens till visdom och detta attribut drar inte vidare nytta av att välja miljön lärosäte.

Det gör att miljön inte blir en minmax situation utan en möjlighet att runda sin karaktär. 22 visdom är redan väldigt högt, det känns som att börja med 25 visdom och kunna höja i spel till 29 gör att karaktären nästan blir övernaturlig i sin förmåga. Det gäller inte bara visdom - en Henéa med 7T6+1 i reaktion och vaksamhet har sinnen likt en drake utan att något speciellt har hänt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Personligen så kommer jag köra att miljön inte kan höja ett attribut bortom 12 - Sanari har redan en stark tendens till visdom och detta attribut drar inte vidare nytta av att välja miljön lärosäte.

Det gör att miljön inte blir en minmax situation utan en möjlighet att runda sin karaktär. 22 visdom är redan väldigt högt, det känns som att börja med 25 visdom och kunna höja i spel till 29 gör att karaktären nästan blir övernaturlig i sin förmåga. Det gäller inte bara visdom - en Henéa med 7T6+1 i reaktion och vaksamhet har sinnen likt en drake utan att något speciellt har hänt.
Fast något speciellt har väl hänt, personen som gjorde karaktären har valt att lägga maximalt antal poäng de möjligen kan göra i ett attribut. Då är det väl inte konstigt att de blir världsbäst på det?

Eons karaktärsgenerering låter dig absolut starta som den typen av karaktärer - om du vill det. Om man jämför med Eon 1-3, där "risken" fanns att du blir en ganska medioker bonde, så låter dig Eon 4 och 5 definitivt bygga karaktärer som är mer kraftfulla - om du väljer att min-maxa vill säga.
 

PSiljestam

Veteran
Joined
19 May 2024
Messages
5
Fast något speciellt har väl hänt, personen som gjorde karaktären har valt att lägga maximalt antal poäng de möjligen kan göra i ett attribut. Då är det väl inte konstigt att de blir världsbäst på det?

Eons karaktärsgenerering låter dig absolut starta som den typen av karaktärer - om du vill det. Om man jämför med Eon 1-3, där "risken" fanns att du blir en ganska medioker bonde, så låter dig Eon 4 och 5 definitivt bygga karaktärer som är mer kraftfulla - om du väljer att min-maxa vill säga.
Eftersom man redan får sätta +10 i sina attribut så finns det ingen risk att bli en medioker bonde, vilket jag gillar.

Sen hur episka man vill att rollpersonerna ska kunna bli är ju en smaksak. Själv föredrar jag att det är lite mera jordnära, speciellt då SLPer i äventyr brukar ligga kring 5T6 - 6T6 i attribut om de är av riktigt hög kaliber.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,427
Location
Malmö
Om du vill ha mindre kraftfulla karaktärer kan man välja att minska antalet poäng du placerar på grundattributen. En annan modell är att man inte får sätta mer än 8 i varje attribut
 
Top