Nekromanti Eon 4.0

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Här håller jag med. På riktigt räcker en hammare, pinne eller en täljkniv för att ta någon av daga men i Eon kan man knappt rispa huden på någon med dessa redskap. Och ett utav Eons honnörsord är ju realism.
Du behöver komma upp i 10 för att ge någon en dödlig skada i Eon. Med en kniv som gör +1 i stickskada är detta inte alls särskilt svårt om du har en schysst grundskada, säg Ob1T6+2, och gör ett kraftfullt anfall. Då gör täljkniven genast Ob2T6+3 i skada, vilket leder till en extraskada i över 50% av fallen. I hals och bröstkorg är väldigt många extraskador dödliga.

Om man tvunget vill göra det dödligare kan man använda Drunoks Drängars grundskaderegler; då blir det inte alltför ovanligt att en skicklig kombatant kommer upp i Ob3T6 med en täljkniv, tex.

- Ymir, tycker Eons vapenskador är utmärkt designade
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Fahnen said:
På riktigt räcker en hammare, pinne eller en täljkniv för att ta någon av daga men i Eon kan man knappt rispa huden på någon med dessa redskap.
De flesta som blir knivskurna i verkligheten dör inte.

Och de flesta som faktiskt dör av det dör inte av ett knivstick. (Här är också anledningen till att bajonetter var så dödliga under första världskriget – om fienden kommer tillräckligt nära för att sticka bajonetten i dig nöjer han sig sällan med att sticka en gång.)
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Vem räknar knivsticken, och hur?

Dante said:
Fahnen said:
På riktigt räcker en hammare, pinne eller en täljkniv för att ta någon av daga men i Eon kan man knappt rispa huden på någon med dessa redskap.
De flesta som blir knivskurna i verkligheten dör inte.

Och de flesta som faktiskt dör av det dör inte av ett knivstick. (Här är också anledningen till att bajonetter var så dödliga under första världskriget – om fienden kommer tillräckligt nära för att sticka bajonetten i dig nöjer han sig sällan med att sticka en gång.)
Väldigt OT, men har ni fundrat på hur jävla svårt det måste vara att vara den som räknar att mamman dödade sitt nyfödda barn med 136 knivhugg? hur mycket mer än pölsa kan finnas kvar?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fahnen said:
Här håller jag med. På riktigt räcker en hammare, pinne eller en täljkniv för att ta någon av daga men i Eon kan man knappt rispa huden på någon med dessa redskap. Och ett utav Eons honnörsord är ju realism.
Exakt. I verkligheten är sannolikheten låg att ett knivstick dödar, men risken finns. Har man otur, och blir träffad på exakt fel sätt, så är man kokt, men för det mesta kommer ägghuvudet mestadels göra ytliga stick och rispor på dig. De gör naturligtvis ont som fan, men du dör inte av dem.

I Eon är sannolikheten låg att ett knivstick dödar, men risken finns. Har man otur, och blir träffad på exakt fel sätt, så är man kokt, men för det mesta kommer ägghuvudet mestadels göra ytliga stick och rispor på dig. De gör naturligtvis ont som fan, men du dör inte av dem.

Var är det orealistiska?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Vem räknar knivsticken, och hur?

Wilmer said:
Dante said:
Fahnen said:
På riktigt räcker en hammare, pinne eller en täljkniv för att ta någon av daga men i Eon kan man knappt rispa huden på någon med dessa redskap.
De flesta som blir knivskurna i verkligheten dör inte.

Och de flesta som faktiskt dör av det dör inte av ett knivstick. (Här är också anledningen till att bajonetter var så dödliga under första världskriget – om fienden kommer tillräckligt nära för att sticka bajonetten i dig nöjer han sig sällan med att sticka en gång.)
Väldigt OT, men har ni fundrat på hur jävla svårt det måste vara att vara den som räknar att mamman dödade sitt nyfödda barn med 136 knivhugg? hur mycket mer än pölsa kan finnas kvar?
Ännu mer OT: Just nu vill jag skriva ett nytt spelsystem, bara för att kunna ha skadenivån 'Pölsa' i stridssystemet.

Erik
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Du har helt rätt, de flesta som blir knivhuggna överlever, men om någon sopar till dig med ett storsvärd eller en storyxa är det lite värre. Vilket reflekteras i skadorna som vapnen ger. Det är inget fel på dem.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Om man nu verkligen skulle tycka att skadorna är för låga ät det la bara att lägga till en extra tärning på alla grundskador. På så sätt kommer kroppsdelar att flyga åt både höger och vänster. Enkla lösningar är oftast bäst.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Om vi ska vara extrempetiga (tm) så gör du faktiskt:
3,75*2+3 = 10,5 i skada med Ob2T6+3, vilket därmed kommer att leda till en extraskada så fort du inte har något skydd när du träffar.

Om man vill använda ett förenklat sätt att räkna ut medelskadan kan man alltid fuska och ta:
3,0 + (1/6)*3,0*2 = 3+1 = 4 på Ob1T6. Då blir skadeverkan alltså:
4+4+3 = 11 i skadeverkan på Ob2T6+3

Sen kan vi gå lite OT och beräkna sannolikheten för om man har tur eller inte...

är du en tursam person (jacob, jag talar med dig), kan du lugnt lägga på 1 på genomsnittsvärdet och slår du skada som jag gör, då kan du dra ifrån 1 i genomsnittsvärdet. i varje fall kommer du över 9, utom om man gör en exakt beräkning, då är det 9,5 med Ob2T6+3 för en dålig spelare :gremsmile:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Varför skulle du vilja släta ut skillnaderna mellan de olika folkslagen av samma ras?
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Re: Eon 4.0 lite OT

Fast då får du ju en inexakt och total överskattning av tärningarnas kraft (anledningen att det blir så pass mycket över är att du (gissar jag) räknat med att det bara finns 5 möjliga utfall på första tärningen, egentligen så finns det 6 där 6'an har värdet 0)
Om man nu ska räkna ut det själv så är det väl lämpligare att använda:

där

Är felmarginalen. Då kan du gå hur många gånger du vill för att nå precis den exakthet du vill :gremsmile:


Men jag är osäker på påståendet att över 50% av träffarna skulle vara över 10. Aritmetiska medlet ger ingen bra fingervisning när det gäller ob-slag som ju faktiskt kan bli fruktansvärt höga (och därav kompensera för en hel del låga slag)
Någon high-tech kombinatoriker kanske vill hjälpa till för att plocka fram något vettigt sätt att räkna ut procentchanser? *kommer bara på brute-force tekniken som går ut på att räkna ut samtliga kombinationer med färre eller 'lika många' tärningar som tio*

Fotnot: För den som inte sett grekiska bokstaven stora sigma (∑) i matematiska sammanhang tidigare så betyder det att man summerar n-antal upprepningar av formeln direkt efter sigmat. Så i det här fallet (om vi väljer n=3) 5/2+5/6+5/18 + (det som inte är en del av summeringen) 5/(3³*ln3)
 

Kippis

Veteran
Joined
17 Sep 2008
Messages
4
Location
Värmdö, Stockholm
Hej.
Vet inte var jag ska svara, så jag svarar på det första inlägget.

Att ge ut en ny regelbok är helt fel tycker även jag, fast man kunde ändra lite i bakgrund och yrkes kapitlerna.

Någon sa att man skulle dumpa OB-slagen.. vad skulle eon vara utan dem? inte EON iaf.

Så har vi då alla moduler.. de enda jag inte gillar med Neogames är faktiskt de där preliminära, men jag förstår dom.
Men så tycker jag också att förslaget att "ge" det till någon med glöd var bra, men kommer det då att vara EON efteråt? de är frågan.

Till sist vill jag bara säga att EON är det bästa jag spelat och absolut bäst! har dock inte spelat NOIR som jag tror skulle vara minst lika kul.
Undrar lite om mycket försvann när min idol Marco försvan från Neogames.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Re: Utmattning

Håller med dig helt utmatningen för resor är helt värdelösa.
Eftersom de inte fungerar på kortare resor då det ofta gav upphov till negativa streckor. Och alla reser i samma hastighet oavsett terräng.
Jag hade lite hus regler för detta en gång i tiden men de är borta nu.

Tror det min husregel var så här:
Man kan färdas olika fort(km/timmen)i olika typer av terräng. Terrängen bestämmer hur fort RP normalt kan resa i stället för att ge svårighets ökningar på march slaget. Res hastigheterna för olika typer av terräng tror jag plockade rakt av från gamla DoD Experts.

March svårighetsgrader modifieras av faktorer så som regn, vägunderlag och utmattning.
Misslyckas slaget så får RP +5% utmatning för varje misslyckad effektgrad eller sänkt -5% hastighet för varje effektgrad (går att kombinera beroende på vilken hastighet RP försöker hålla).
Det motsatta gäller om RP lyckas

Sedan
 
Top