Nekromanti Eon 4.0

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Re: Hårdpärm!

Jag får nog lägga min röst på mjukpärm. Inte lika coolt med hårdpärm (inte riktigt därför kanske, men tycker det blir onödig vikt, och gillar mina böcker slitna).

Men tja... det är ju bara en åsikt.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Re: Utmattning

Jag kör inte med Utmattningsregler alls för tillfället. Helt enkelt för att det är bökigt. Men jag funderar på att skapa mig en egen sorts "tumregel" såsom att om man vart i full gång en dag, ridit en massa, bråkat lite, takit ett par öl och så vidare så kanske man har 1t6, eller kanske 2t6. Man blir ju segare om man vart igång en massa, så lite svårare borde man ha på fysiska handlingar.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Utmattning

Håller definitivt med; resereglerna som det är nu skulle jag inte använda utan datorprogram. Kunde det inte bara vara så att man fick, säg, ett kryss långtidsutmattning per kilometer (eller annan valfri längdenhet), och att effekten sedan drogs av (eventuellt enligt någon smart metod som förhindrade att man var helt pigg efter en lång resa)?
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Re: Utmattning

Min nuvarande ståndpunkt är att det misslyckade ob-slagets differens i LU (*2,*3... om BF överstigs) som inte går bort förren rollpersonen vilat upp sig en dag eller möjligen lyckats perfekt på förflyttning nästföljande dag. Ob-slaget slås först och främst om det är frågan om snabbare förflyttning eller om rollpersonen är skadad eller lider av LU sedan tidigare.

Även små misslyckanden kan på det sättet få en viss betydelse i en kritisk situation utan att för den sakens skull vara katastrofalt.
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Re: Trauma + Blodförlust = Sant

Att ta ned antalet rutor ökar belastnignen per ruta (även om skadan förminskas), iallafall om man gör som jag
och bara markerar den sista rutan (så om jag har 4 i trauma):
[][][][x][]

Dessutom förstärker det den redan otroligt stora skillnaden emellan klen/kraftig något iallafall jag tycker verkar tråkigt. Om det är mer eller mindre realistiskt kan däremot kanske diskutteras *inser*
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Blodförlust

När vi ändå pratar skador så borde de göra något åt tabellen för blodförlust, för den stämmer inte med verkligheten. Det finns ingen större risk att dö om man bara förlorar ca 56 cl blod (1 kryss blodförlust är ungefär 8cl blod) vilket motsvarar 7 kryss blödning vilket är tillräckligt för att en normal person ska ha en svårighet på Ob1T6.

Rätta mig gärna ifall jag har fel.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Blodförlust

Eftersom blodförlusttabellen börjar med två "0-steg" krävs det för en normal person 13 kryss blödning, eller ca 1 liter blod, för att nå upp till minsta möjliga risk, vilket jag har för mig överensstämmer rätt bra med verkligheten.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Blodförlust

Aha, det hade jag glömt. Jag borde ha kollat upp det innan jag skrev det inlägget inlägget.
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Re: Utmattning

Menar du då att du vill ha ett utanförsystem som hindrar din återhämtning ifrån att fungera som vanligt? Eller hur menar du då?


Vi anvädner alltid reglerna för resor som de är nu, och jag kan ju erkänna att jag är ganska tveksam. Framförallt så blir effekten tämligen lustig när man ska marchera andra dagen...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Utmattning

Menar du då att du vill ha ett utanförsystem som hindrar din återhämtning ifrån att fungera som vanligt? Eller hur menar du då?
Ursäkta otydligheten; jag menade att man inte skulle kunna resa en hel dag och sluta med 0 i Långtidsutmattning (och alltså teoretiskt sett kunna resa bisarra sträckor utan att någonsin bli trött utan något vidare fysik, eftersom March/Rida är färdigheter).
 

Eyra

Veteran
Joined
2 Feb 2005
Messages
4
Location
Kalmar
Här håller jag med. På riktigt räcker en hammare, pinne eller en täljkniv för att ta någon av daga men i Eon kan man knappt rispa huden på någon med dessa redskap. Och ett utav Eons honnörsord är ju realism.
?? Vet inte hur ni spelar, men jag tycker då en hammare är rätt farlig.. k +2 i sig, Grundskada (hos oss inte ovanligt med 1t6+2, det blir 2t6, sedan hårt = ob3t6 det blir rätt farligt om du träffar huvudet tycker jag.. Åtminstone en extraskada ska du väl få.

Det kanske bara är vi som lyckas slå massa sexor hela tiden :gremsmile:
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Här håller jag med. På riktigt räcker en hammare, pinne eller en täljkniv för att ta någon av daga men i Eon kan man knappt rispa huden på någon med dessa redskap. Och ett utav Eons honnörsord är ju realism.
Fast det är inte såå lätt att slå ihjäl någon med en hammare om den personen är helt med på noterna och försöker undvika att bli ihjälslagen. En stillastående person där du kan sikta in dig på huvudet, visst då är det inte så svårt. Men det är inte det scenariot som Eon's stridsregler är menade att spegla (jag tycker nog att reglerna borde utökas med någon form av "backstabbing-bonus" för att täcka upp sådanna situationer bättre än de gör nu).


Däremot håller jag med om täljkniven, i verkligheten tycks den vara fasansfullt effektiv på att skada någon av parterna (Nu minns jag inte så noga, men var det inte ikring 40% av de som kom in till sjukhusen (i Sverige) knivskadade efter slagsmål som blev skadade av sin egna kniv?)
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Någonstans i reglerna så står det hur man gör för att träffa en stillastående person, respektive ifall man vill göra en nådastöt.

Att träffa en stillastående person är enklare, så det blir lättare perfekt och därmed lättare +Ob2T6 skada :gremsmile:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Det finns ju även en regel (Har jag för mig) Som säger att du helt sonika multiplicerar skadeverkan med tio om personen i fråga är försvarslös.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Den är nog från någon av de äldre versionerna då; i Eon III vill jag minnas att man kört på det vettiga "försvarslös = hjälplös", och därmed krävs inte ens några slag för att man ska tas av daga.

Den minskade skadan löser sig också delvis tack vare kraftiga attacker; även en svag person kan på det sättet komma upp i Ob2T6, och då är det chansen helt ok att göra de magiska 10+ i skadeverkan. Betänk även att en oerfaren stridande i de flesta fall lär slåss kraftfullt om de vill skada någon; oerfarna som de är känner de inte till finliret med VINIT-bonus...
 

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
Eon är döende.

Jag blir så fruktansvärt trött på Neogames. Hur fan kan man (om det du säger stämmer) börja arbeta på en ny regelbok när det finns tiotals moduler som legat på releaseplanen i flera år? De har inte ens släppt spelledareskärmen till Eon 3, och allvarligt, hur svårt kan det vara att göra en spelledarskärm? Det är liksom 2-3 A4 med redan utgivet material...

Jag tror att Eon är på väg att dö. Det finns inget engagemang hos de personer som styr Eons utveckling. Det finns ingen som kan sammordna personalen, och har koll på läget. Läste tillexempel en annons för nya alvboken i Fenix för ett år sedan (!). Då undrar jag, hur fan kan man annonsera för en modul om den inte ens är klar för marknaden ett år efter annonseringen? Det kan ju endast bero på dålig kommunikation i företaget.

Visst, har hört förut att Eon styrs av "vanliga" människor som har jobb och familj, och inte kan prioritera Eon först. Men allvarligt, lämna över företaget i andra händer, eller anställ fler folk. Det finns säkert hundratals personer där ute som under en stark redaktör skulle kunna släppa samtliga moduler inom de närmaste åren.

Sen har vi, enligt mig, Neogames flaggskepp. Noir. Där finns det engagemang, nytänkande och en glöd Neogames inte haft på många år. (Med undantag av nytändningen när Sylfens vrede-äventyren släpptes, men dessa släpps dock på med för tok stora mellanrum. Hela idén är ju att man skall spela äventyren i följd, blir rätt svårt när de dröjer ca ett och ett halvåt år mellan delarna.)
Noir har blivit uppmärksammat och älskat av många, och det lovar mer än Eon, det lovar mer än de flesta svenska rollspel. Det är något nytt, det är fräscht och det är framtiden.
Marco Berhman & Co har lyckats skapa något med en enda regelbok som Eon inte har en chans att mäta sig med, trots nya regelböcker och hundratals moduler.

Jag säjer såhär. Lämna över Eon till dem som vill, orkar och kan, de med nya idéer och visioner.
Neogames ska sattsa helhjärtat på Noir, för det är något som dem klarar av, och de gör dem storslaget.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Eon är döende.

Jag har ingen aning om vad Neogames har för ekonomi, men när det gäller SagaGames så är det största hindret för att få ut nya böcker startkostnaden. Det är helt enkelt för dyrt att trycka böcker, och kan ta väldigt lång tid innan man får tillbaka sin investering.

Att mina pengar i första hand måste gå till mat och hyra är till exempel anledningen till att Parallel Worlds-boken inte är ute än, fast den är klar i stort sätt sedan i våras (ska bara slutkorras). Samma sak gäller spelledarboken till Saga; jag måste ha åtminstone två månadslöner sparade för att ge ut den. Den har vart klar sen i julas.

Ett alternativ är ju Lulu, men då har man ingen lönsamhet om man säljer till butiker. Lulu med sin halvkassa tryckkvalitet passar bäst till korta nischade spel.

Nu säljer Eon-produkter bättre än Saga (utgår jag ifrån) eftersom Eon funnits länge och har en stor fanbase, men de ha nog liknade problem. För det första ska man ha tid att göra produkten, för det andra ska man ha råd att ge ut den. Sen gissar jag att Noir har vart en stor investering för dem, och de vill nog fokusera där med sina resurser. Noir är knappast en billig produkt heller.

Frilansare är ju en dellösning; men antingen tar de tid på sig, eller så kostar de pengar. Endast få är snabba, duktiga och gratis.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Eon är döende.

Jiminjack said:
Sen har vi, enligt mig, Neogames flaggskepp. Noir. Där finns det engagemang, nytänkande och en glöd Neogames inte haft på många år. (Med undantag av nytändningen när Sylfens vrede-äventyren släpptes, men dessa släpps dock på med för tok stora mellanrum. Hela idén är ju att man skall spela äventyren i följd, blir rätt svårt när de dröjer ca ett och ett halvåt år mellan delarna.)
Noir har blivit uppmärksammat och älskat av många, och det lovar mer än Eon, det lovar mer än de flesta svenska rollspel. Det är något nytt, det är fräscht och det är framtiden.
Marco Berhman & Co har lyckats skapa något med en enda regelbok som Eon inte har en chans att mäta sig med, trots nya regelböcker och hundratals moduler.

Jag säjer såhär. Lämna över Eon till dem som vill, orkar och kan, de med nya idéer och visioner.
Neogames ska sattsa helhjärtat på Noir, för det är något som dem klarar av, och de gör dem storslaget.
Jag tackar och bugar för berömet. Dock bör det klargöras att Neogames AB inte har haft med produktionen av Noir att göra. Glädjande nog så ansåg Neogames Noir vara gott nog för att sköta distributionen av spelet och jag kan säga att i ärlighetens namn så hade jag nog inte publicerat spelet utan denna ypperliga distributionshjälp som de tillhandahåller.

Så jag vill inte förmedla någon vibb om att Noir har sugit resurser från utvecklingen av Neogames egna spel. N3 ligger under utveckling och blir coolt och jag misstänker minst lika nyskapande som Noir visade sig vara och till Eon finns flera produkter nära på klara.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Noir

Arfert said:
Sen gissar jag att Noir har vart en stor investering för dem, och de vill nog fokusera där med sina resurser. Noir är knappast en billig produkt heller.
Det var en stor investering (runt 150 000 kr inräknat kringkostnader exklusive arbete (då vore kostnaden över 500 000 kr givet marknadslöner...)) för Regnskugga förlag (dvs främst mig själv plus mindre investerare). Dock betalade inte Neogames en spänn för detta då de är distributörer och inte producenter.
 
Top