Nekromanti Eon 3 - Eld

Saknarstaemband

Veteran
Joined
2 Jun 2015
Messages
10
Kanske är jag några år sen. Men vi har börjat diskutera den magiska effekten Eld. Så om man kan fästa den på något är den helt makalöst farlig. Ett ataxatropiskt filament och ett filament Eld för att åstadkomma eld på avstånd. En minuts eld i area-effekt förstärkt till ett filament blir hela 15 tärningar trauma. Å andra sidan blir effekten inget speciellt om man inte kan placera den på tillexempel ett vapen. Om den istället placeras på en plats, vad avgör vart elden tar vid?

Hur har folk gjort med effekten- vart brukar era linjer dras? Hur handskas ni med effekten? Hur anser ni att man bör göra om effekten har area-effekt?

// Nyfiken spelledare
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Om det är en person som är det direkta målet för elden utan något area tillägg så slumpas ju kroppsdelen fram; magi är inte såpass exakt att magikern kan bestämma sådant. Är det en area-effekt så fattar alla föremål som kan eld inom den arean (finns tabeller för antändningsvärde vill jag minnas, så man slår fram för varje föremål om det fattar eld). Är det flera fiender inom arean så fattar alla eld på ett slumpvis träffområde. Är elden starkare kan det bli fler slumpade områden än 1 för varje fiende. Förutom detta så bestämmer ju magikern vars elden ska skickas genom att beskriva det, och då får SL genom tolkning representera de mystiska magiska krafterna. Om en magiker säger att denne vill träffa "vakten" med sin eld och om denne vakt slåss med en vän till rollpersonen som också råkar vara en vakt till yrket så finns det inget som säger att elden inte åker iväg mot vännen istället. (Kanske dåligt exempel, but you get the point.)
 

Saknarstaemband

Veteran
Joined
2 Jun 2015
Messages
10
Men elden gör ju Ob1t6 trauma och smärta (på ett filament). Om effekten görs i en area-effekt, tar alla skada varje annatfas, eller är det den mängd skada som elden gör? (om vi utgår från ditt exempel)
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Alla tar alltid skada efter hur många filament som använts till elden, så oavsett om det är 2 eller 20 som blir påverkade så tar de alla 2T6 trauma/smärta om 2 filament användes för att väva elden. Det är så jag tolkat det i varje fall.
 

Saknarstaemband

Veteran
Joined
2 Jun 2015
Messages
10
Eftersom elden har verkan temporär håller den ju i en minut (eller mer om man gör den längre). Så då tar väl de som påverkas (speciellt om man lagt den enskilt på en person), 15x skadeverkan?
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Jag antar att det blir så om de inte gör en ansats att släcka den.
 

Saknarstaemband

Veteran
Joined
2 Jun 2015
Messages
10
Går det verkligen att släcka elden innan dess varaktighet är slut? Jag har alltid tolkat det som att det enbart är magi (ataxatropisk riva sönder väv) och magikern själv som har förmågan att släcka elden.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Om man tänder eld på ett hus slutar det då helt att brinna då varaktigheten går ut? Jag tror inte det är tänkt att fungera på det viset, och med tanke på skadan är det knappast balanserat. I vilket fall så bör man nog ändå få en möjlighet att slita av sig kläderna som brinner, en handling som kan ses ekvivalent med att lägga sig ned och rulla på marken, så regeltekniskt behöver det ändå inte vara någon skillnad.
 

Saknarstaemband

Veteran
Joined
2 Jun 2015
Messages
10
Jag har nog tänkt att elden sprider sig under varaktigheten, varpå den magiska elden slutar vid varaktighetens slut. Jag instämmer verkligen, varav min post. Vissa plagg eller delar skulle dock vara otroligt svårt att slita av sig, en hårdläderrustning med spännen är inget man sliter av sig på några sekunder.

Så här är mitt (tanke-?) problem, magiska effekter håller under varaktigheten. Eld gör massa skada och går att fästa på saker (eller andra personer?), och gör man den på area-effekt runt någon, eller den hamnar på något oturligt, så är effekten nästan tio gånger bättre än blixt.

Därför jag är lite nyfiken på hur andra har tacklat problemet!
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Det lättaste är nog att låta elden gå att släcka som vanligt. Elden kan inte fästas direkt på en person utan måste vara riktad mot ett klädesplagg eller liknande.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag skulle nog räkna med att man inte kan fästa en effekt som eld på något, varken levande eller döda ting. Om inte annat för att det blir obalanserat jämfört med blixt och andra skadeeffekter. Det verkar även stämma överens om man kollar på de besvärjelser som använder sig av eld såsom Davas flogistonkula.
 

Saknarstaemband

Veteran
Joined
2 Jun 2015
Messages
10
Tack! Löser väldigt många problem. Jag får helt enkelt förtydliga det i effekten. Eftersom väldigt många andra effekter går att fästa så var jag lite osäker.
 
Top