Nekromanti EON över internet

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
Finns det någon/några som är inreserad av att spela/spelleda Eon på internet. Förslagvis med IRC eller OpenRPG.
 

DreadTom

Veteran
Joined
13 Dec 2002
Messages
52
Location
Luleå
Menar du att det skulle göras som live on-linespel?

Har ingen erfarenhet av just sånt, så berätta gärna mer!
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
OpenRPG är ett program framtaget för online rollspel. Det är ett chatprogram med en karta så att man kan anävnda bilder som minityrer, det har även "tärningar" inbygd i sig.
Man "möts" på en server (som är en del av programet, och kan hostas av vilken person som helst).
 

DreadTom

Veteran
Joined
13 Dec 2002
Messages
52
Location
Luleå
Sökte och hittade www.openrpg.com, men det var så segt att komma dit att jag inte provat mer. Men jag antar att det är där man kan ladda ner programmet? Är det freeware?

Har själv spelat bara ett Eon-äventyr, men vill spela mer! Svårt just nu eftersom spelkamraterna är spridda över världen. Har skaffat de flesta av Eon-böckerna, och blivit sugen på att spelleda., men har inte provat det än...
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
OpenRPG är programerat i python, och därför behövs även python installeras på datorn, alla tre filer som behövs finns dock på OpenRPG's hemsida. Vet inte om det är freeware exact men det är GPL license , vilket innebär att det kostar inget att ladda ner eller att använda. och eftersom en av spelarna kan "hosta" servern så är man inte beroende av nån seg överbelastad server.
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
Dom filer som behövs finns att ladda ner på: OpenRPG
Filerna som krävs är:
Python 2.2.1 (Windows)
wxPython 2.3.3.1 (Windows)
OpenRPG 1.4.1 (windows installer)

Detta gäller dock endast windows användare, dom som använder andra operativ system kan kolla på sidan, vet av erfarenhet att det även funkar i Linux, men borde även funka på fler platformar.
 

Kissowa

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
13
Location
Göteborg
Jag är nybörjare och kan i princip ingenting om rollspel, men jag skulle gärna vilja vara med på något sånt här ändå. Kanske som en mindre aktiv karaktär så jag kan lära. :gremsmile:
Hör av er ifall ni sätter igång nått.
//Kissowa
 

DreadTom

Veteran
Joined
13 Dec 2002
Messages
52
Location
Luleå
Vi är två stycken, än så länge, som börjat planera för ett äventyr, med dig skulle det bli tre!

Har du böcker till Eon? Gör inget om du inte har, vi kan fixa det du behöver ändå.

Att du är nybörjare är bra, för jag kommer att vara nybörjare som spelledare! :gremsmile:
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Dillsås? Finns det plats för en till?

Nu blev jag ju sugen på att testa lite. Fast jag är ju ingen nybörjare dock. Men jag kan å andra sidan hjälpa till lite grann om det behövs. Fast det hela kommer för mig att bero på när (som om jag skulle ha något för mig?). Skolan börjar snart om har jag en känsla av...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Dillsås? Finns det plats för en till? [NT] [NTIT]

Det är ett felcitat. Det skall vara:
"Nu är jag trött på dillsås, jag flyttar!"
"Hummersås? Finns det plats för en till?"


Storuggla, petig i dag
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Ajdå! [ANT] (OT)

Hur kunde jag missa det? Börjar jag bli som våra tidningar? Felcitera till ny innebörd?
Fast det är nog mitt minne som det är fel på.
Bara ingen tar riktigt illa upp...
 

Kissowa

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
13
Location
Göteborg
Nej jag har tyvärr inga böcker till eon, kanske man borde skaffa eller? Ni kan räkna in mig, bara säg när och vad jag behöver osv... :gremsmile:
 

DreadTom

Veteran
Joined
13 Dec 2002
Messages
52
Location
Luleå
Re: Dillsås? Finns det plats för en till?

När starta? Tja, nu har vi ju plötsligt tre-fyra intresserade, så då gäller det bara att väva ihop för ett äventyr. Är inte själv hindrad av skola, för övrigt... :gremcool:

Det blir ju inget kul om vi skulle välja ett äventyr som ni redan spelat, så om ni som har spelat publicerade (bok/Internet et.c.) äventyr kunde låta mig veta vilka det är. Eftersom det är första gången jag ska SL:a känns det tryggt att använda något färdigt... :gremblush:

Sen håller jag på att sätta mig in i OpenRPG. Har ni andra erfarenhet av det programmet? Kartor och figurer är inget problem eftersom jag håller på lite med grafik själv. Men jag har ännu inte sett hur man ska kunna slå ob-tärningar, vilket ju händer då och då i Eon... :gremcrazy:
 

DreadTom

Veteran
Joined
13 Dec 2002
Messages
52
Location
Luleå
Nej jag har tyvärr inga böcker till eon, kanske man borde skaffa eller?
Du kan få hjälp med allt du behöver, så böcker är inte nödvändiga för att du ska kunna spela.

Om du sedan vill ha böcker för att själv kunna sätta dig in i Mundana på allvar finns många bra böcker; regler, länder, varelser o.s.v.. Kolla på neoGames, de listar deras produkter, och där finns också en del smått och gott du kan läsa. Plus länkar till än mer material om Mundana.
 

DreadTom

Veteran
Joined
13 Dec 2002
Messages
52
Location
Luleå
Upplägg

Min tankte är att försöka spela ett mindre äventyr som start. Är nog lättare att få koll på OpenRPG och sällskapet då.

Tider; jag kan ibland på dagtid, mer ofta en bit in på kvällarna.

Det finns ett äventyr som heter Slaget vid Röda Floden, som jag tror kunde vara en lämplig start. Någon som är bekant med det?
 
Top