Nekromanti (Eon) önskelista 2018

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Kaigon;n267584 said:
Kul att se alla önskningar och att det matchar ganska väl med vår pipeline:
  • Magiboken
  • Strid, våld och död (Stridskonster, vapen, etc)
  • Kamor
  • Sylfens vrede del 5
Jargien får tyvärr komma senare. Sen ska vi även se till att få ut saknade äventyr, fler artiklar och eventuellt även hjälpmedel som spelledarskärm.
No vampires?!

 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag önskar mig magi och fler landsmoduler. Damarien är fantastisk.

Jag har dock en sak som jag önskar att Helmgast slutar göra och det är att skriva ut både längd OCH vikt för någon form av arketyp av alla raser/folk. Längd räcker gott. Även om ni lagt er på mitten i ett BMI-intervall så är det helt irrelevant att bestämma någon form av medianvikt för en folkgrupp. Och helt orealistiskt. Man kan alltid önska. Det är min önskan. Nu är den önskad.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Cissi;n267615 said:
Jag önskar mig magi och fler landsmoduler. Damarien är fantastisk.

Jag har dock en sak som jag önskar att Helmgast slutar göra och det är att skriva ut både längd OCH vikt för någon form av arketyp av alla raser/folk. Längd räcker gott. Även om ni lagt er på mitten i ett BMI-intervall så är det helt irrelevant att bestämma någon form av medianvikt för en folkgrupp. Och helt orealistiskt. Man kan alltid önska. Det är min önskan. Nu är den önskad.
Visa folkgrupper har dock ganska så extrema viktmängder för deras kroppslängd, klassiska exempel är tex. thism som beskrivs som ganska så muskulösa och är 190 långa, men ändå har en medelvikt på typ 70 kilo.
Det behöver ju kanske inte nämnas i exakta kilogram liksom, men någon form av riktmedel vore bra, i alla fall för de folkgrupper som har väldigt "icke-mänskliga" height-to-weight ratio.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Mundo;n267618 said:
Visa folkgrupper har dock ganska så extrema viktmängder för deras kroppslängd, klassiska exempel är tex. thism som beskrivs som ganska så muskulösa och är 190 långa, men ändå har en medelvikt på typ 70 kilo.
Det behöver ju kanske inte nämnas i exakta kilogram liksom, men någon form av riktmedel vore bra, i alla fall för de folkgrupper som har väldigt "icke-mänskliga" height-to-weight ratio.

Fast om de raserna inte har en annan typ av massa än människor så borde de inte avvika så mycket och då borde någon som är 190/70 inte kunna stå upprätt på grund av barbiesyndromet :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Cissi;n267624 said:
Fast om de raserna inte har en annan typ av massa än människor så borde de inte avvika så mycket och då borde någon som är 190/70 inte kunna stå upprätt på grund av barbiesyndromet :)
De har en annan typ av massa. Det står om det i alvboken till Eon III, vill jag minnas. Thism är som sagt inte barbie, de är muskulösa generellt sett. Breda axlar, tydlig muskulatur etc.

Biotropi (magi) > alla biologilektioner någonsin.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Fast om de raserna inte har en annan typ av massa än människor så borde de inte avvika så mycket och då borde någon som är 190/70 inte kunna stå upprätt på grund av barbiesyndromet :)
Hur menar du här? Att vara 190 cm och väga 70 kg är inte alls så ovanligt. Enligt BMI räknas det inte ens som undervikt (vet att BMI är en usel måttstock, men i det här fallet känns det ändå hyfsat relevant).
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Ezping Orm;n267636 said:
Hur menar du här? Att vara 190 cm och väga 70 kg är inte alls så ovanligt. Enligt BMI räknas det inte ens som undervikt (vet att BMI är en usel måttstock, men i det här fallet känns det ändå hyfsat relevant).
Jag vet, det är bara i underkant men inte underviktig.

Start Rant//
Det jag faktiskt blir ledsen över, bara jag, talar inte för någon annan, är att det i en kontext som är så genomarbetad känns helt orealistiskt. Eons värld är hård, rå och väldigt slitsam, framförallt för den stora massan av folken. Att tänka att de hårt slitande befolkningarna i Mundana, de kvinnor säkert börjar föda barn kring 15 års åldern, där de dör i barnsäng, där män och kvinnor sliter ut sig på åkrar i skogar, i gruvor, där de inte har mat att ställa på bordet, där öl är renare att dricka än vatten och där de rika svullar på de fattigas bekostnad. Att den här kontexten skulle föda en befolkning som är sinnebilden av den perfekta kroppen med perfekta mått och ett perfekt BMI. Gör mig ledsen, och faktiskt riktigt provocerad.

För mig hade det varit rimligare om man endast beskrev ett vikt/längdförhållande om det är avvikande på grund av olika typ av massa hos en ras. Om misslan väger tio kg mindre än en människa av precis samma längd på grund av skillnad i massa - intressant. Att olika människofolk har sina perfekta mått och att det är "den typiske X" gör mig bara provocerad och ledsen. Längd fine, men vikten? Fyller ingen funktion alls.

Det saknar jag i Eon, illustrationer av människor som ser ut som människor och inte bara snygglon som skulle kunna vara plockade ur vilken Hollywood-rulle som helst. Världen beskrivs som skitig och mörk och korrupt (med ljusglimtar) men befolkningen är värsta Victoria Fashion-showen.
//Slut Rant
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Väldigt tänkvärd text, Cissi! Mer rå realism bland bilderna skulle kunna ge mer inlevelse för Mundana. Dock, i fallet thismalver så har de någon form av biotropisk magi omkring sig och är rätt annorlunda människor på många vis.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
avatarex;n267690 said:
Väldigt tänkvärd text, Cissi! Mer rå realism bland bilderna skulle kunna ge mer inlevelse för Mundana. Dock, i fallet thismalver så har de någon form av biotropisk magi omkring sig och är rätt annorlunda människor på många vis.

Jag vet! Men det skulle kunna vara en jätterolig spelteknisk grej också, att lägga lite tyngd vid olika rasers massa (hehe). Dvärgar har jag ju stött på tidigare som pga sin massa inte gillar vatten för de flyter faktiskt inte, de sjunker. Som stenar. Nu har jag ingen koll på Eons dvärgar specifikt men tänk om det var en del av spelmekanismen för tex dvärgar, eller thismalver. Jag hade tyckt att det var roligt! OCH att då bara använda vikt/längdförhållandet i de fallet där det är nödvändigt för att beskriva en avvikelse. Och så gör man med alla de andra raserna som har vanlig massa att man beskriver dem som man beskriver människor historiskt. Med bara längd för att påvisa nån form av skillnad i storlek.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Cissi;n267705 said:
Jag hade tyckt att det var roligt! OCH att då bara använda vikt/längdförhållandet i de fallet där det är nödvändigt för att beskriva en avvikelse. Och så gör man med alla de andra raserna som har vanlig massa att man beskriver dem som man beskriver människor historiskt. Med bara längd för att påvisa nån form av skillnad i storlek.
Eller om något folkslag generellt är lite extra rundlagt eller tanigt, men då kan det nog förmedlas med text snarare än siffror, tror jag.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag måste vara galen eller helt annorlunda än alla andra, jag gillar exakta siffror på mer eller mindre allt. Därför jag är ett stort fan av Eon III och dess regelsystem, gillar Eon IV och dess världsbeskrivning hittills men är inget fan av reglerna. Jag är dock som sagt galen och uppskattar snittlängd och vikt på alla folkslag.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Minimoni;n267782 said:
jag gillar exakta siffror på mer eller mindre allt.
Damarienbokens tre blad regentlängder har en glad överraskning till dig...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mundo;n267809 said:
Damarienbokens tre blad regentlängder har en glad överraskning till dig...
Låter nice! Jag har ännu inte inhandlat Damarien då jag för tillfället är mitt uppe i en kampanj till L5R och jag blir väldigt lätt ”förförd” av att läsa andra rollspel än det jag just för tillfället är SL till. Därför lär det dröja en stund innan jag köper Damarien eller andra rollspel på ett tag då jag inte vill fresta mig själv att påbörja en ny kampanj i ett nytt rollspel istället för att låta den pågående kampanjen få min fulla uppmärksamhet.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag är också någon som uppskattar att få generella siffror för hur långa/tunga/etc olika folkslag tenderar vara.

Sen faktumet att inte alla inom samma folkslag passar in på just de värdena/måtten tycker inte jag betyder att de inte kan finnas utanför de värdena... det är ju trots allt bara en fingervisning på var de flesta personerna inom det folkslaget ligger på. Så jag har inga som helst problem med att se sådana värden i rollspel.

Om något så skulle jag ogilla om sådana värden inte fanns med i beskrivningen av de olika folkslagen i ett rollspel... åtminstone inom vissa typer av Rollspel I alla fall. Vampire The Masquerade, Mutant Chronicles, Kult, etc, är t.ex rollspel som jag inte har några som helst invändningar emot att sådant som längd och vikt inte står skrivet för ens valav ens karaktärs folksslag (de är ju trots allt baserade på våran jords faktiska människor). Men med andra rollspel, som t.ex Eon, Drakar och Demoner, etc, så förväntar jag mig att de värdena finns med, för att där finns fler folkslag/raser än bara människor där trots allt... folkslag/raser som inte finns på våran jord ju (så långt som vi vet i alla fall).

Och om där är något rollspel som jag förväntar mig att sådan information finns med i böckerna, ett rollspel som det bara skriker om att sådan information borde finnas med i, så är det Eon. Att Eon inte skulle ha sådan information känns helt fel för mig. XD

Och Eon har ju också oftast haft sådana regelmässiga grejer som kan göra så att en karaktär som man skapar faktiskt är kortare/längre/lättare/tyngre än normen för folkslaget... både via slumpmässiga grejer som stats+tärningsslag i Eon 1-3, och egenskaper från egenskaps slag och nackdelar som finns i alla 4 versionerna av Eon (Eon IV har ju t.ex en händelse som heter "Reslig", där personen oftast är huvudet högre än de flesta andra utav sitt eget folkslag). Plus att man kan ju alltid (som i alla rollspel) övertyga SL till varför man vill att ens Eon karaktär ska vara en specifik längd/vikt/etc om man inte vill lämna det helt till slumpen.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Magiboken. Duh. Utöver det (yeah right två böcker på ett år?), bok antingen om Västlanden eller Östlanden - ge mig Ebhron eller ge mig död!

Angående lamior: Stats för lamia finns i Ödesväven, för folk som missat det. Varför detta inte kopierades över till Damarienboken är bortom mig, men det finns säkert en hel drös med vettiga anledningar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Kraetyz;n268901 said:
Angående lamior: Stats för lamia finns i Ödesväven, för folk som missat det. Varför detta inte kopierades över till Damarienboken är bortom mig, men det finns säkert en hel drös med vettiga anledningar.
Me no havie! Where me gettie?
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Dock ger ju ödesväven bara stats för EN specifik vampyr (eller var det två? orkar inte kolla nu), inte hur en karaktär förändras om de blir en vampyr, hur man blir en vampyr, osv. Det ger heller inte regler för lamiakultens mysterier, vilket jag verkligen saknar med tanke på att den kulten har omnämnts i båda böckerna, det finns en pdf som behandlar olika typer av lamiakulter, och Damarien är typ vampyrmekka... still, nothing. I cry.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
jensofsweden;n269666 said:
Dock ger ju ödesväven bara stats för EN specifik vampyr (eller var det två? orkar inte kolla nu), inte hur en karaktär förändras om de blir en vampyr, hur man blir en vampyr, osv. Det ger heller inte regler för lamiakultens mysterier, vilket jag verkligen saknar med tanke på att den kulten har omnämnts i båda böckerna, det finns en pdf som behandlar olika typer av lamiakulter, och Damarien är typ vampyrmekka... still, nothing. I cry.
Som sagt, sidan 111. "Typisk lamia" :) Det är fortfarande mycket som saknas, det håller jag med om, men grundläggande stats för lamior att ha till NPCer finns!
 
Top