Nekromanti Eon äventyrsgeneratorn version 0.515

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Då var det dags för ytterliggare en uppdatering.
Största förändringarna är en valutakonverterare, tavelgenerator, förbättrad funktion vad gäller magi delen.
I övrigt är lite små buggar fixade.
Hittar ni nått som behöver fixas eller någon funktion ni vill ha tillagd så säg till så ska jag försöka lösa det.
Eon Generatorn 0.515
Programmet funkar bara i Windows
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Valutagenerator. Är. Gud.
Allting ser bra ut, men var det så vist att ha med den
där rutan som ändrar storlek i Tavelgeneratorn?
Det känns lite onödigt. :S

En liten bugg jag märkte: Jag lekte lite med stridsgeneratorn,
och jag ville få fram ett nytt slag.
Så, jag tryckte på "Normalt Hugg" en gång till,
och fick då ett Runtime Error 13.

Men, skitbra jobb!
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Nice och kul igen. Hinner inte så mycket just nu men kan väl ändra om konstsektionen. Sakerna känns väldigt stora, en tavla på 4m*3.2m känns som en vääääääldigt stor tavla.
Kanska kan slumpa in vävnader,broderier och gobelänger på tavlorna som är groteskt stora.


annars nice!


/poseur, dricker smultrondricka.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag kollar igenom hela och lägger in saker vartefter jag finner dem. Jag anmärker på smått som stort här, så ta dem i den prioritetsordning som du känner för. Ta inte för hårt på mitt hackande på språkliga detaljer, det är sådant som man kan ordna när allt det viktiga är färdigt :gremwink:

Äventyr

Slumpade lite äventyr, och det lades in ett "Sommar" med stor mening med i en mening, och motståndarna benämns konsekvent enbart " na " (med de extra mellanslagen) i rutan under.

Sedan är den inkonsekvent med hur många bokstäver i SLP och RP som ska vara stora och om det ska vara RP eller rollpersonerna.

Övrigt

Gör ett mellanrum innan den första parentesen i slumpade datum.

Organisationsgeneratorn var otroligt rolig! :gremlaugh:

Älskade ocksoå vapennamnsgeneratorn! ("vapennamn" är ett ord, dock!)

Du borde göra en funktion för att välja monstertyp i den tabellen, speciellt som det verkar vara djur inblandade också. För att inte tala om lischar :gremtongue:

Bokförfattare slumpas från det land som valts i Äventyr, vilket inte är uppenbart.

Du får gärna göra en funktion för att välja monstertyp på den tabellen;

Värdshus

Underbar slumpsida!

Värdshusnamn av formen sammansatta ord ("Hamngåsen", "Mjödstopet") särskrivs, och går det inte att ned antalet stora bokstäver till enbart den första kanske det ser bättre ut med enbart små bokstäver? (speciellt när vi talar om de sammansatta namnen).

Namnen på maträtter bör bara ha små bokstäver, annars ser det jättekonstigt ut.

Värdshusvärdarna har samma problem som bokförfattarna ovan. "Beteende" ska inte ha en accent, och gör ett kolon efteråt så att det blir mer lättläsligt. Här kanske du kan lägga in en slumpare för utmärkande drag också, om du ändå håller på?

Förläning

Jag hoppas att du är väl medveten om hur mycket arbete du kan bespara stackars spelare/spelledare med den här!

Behöver snyggas till för lättläslighetens skull.

Strid

Den här ser ut att ha en bra kompromiss mellan användbarhet och detaljer. Väldigt mycket versaler, dock :gremwink:

Värdesaker

Heter det verkligen "en ädelsten i X karat"?

Tavelstorleken har redan påpekats.

***

Slutbetyg: underbart program, och jag ser fram emot version 1.0!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Regmolar said:
Heter det verkligen "en ädelsten i X karat"?
Om inte jag är helt och cyklar så borde strofen vara "en x carats ädelsten".

Carat för ädelstenar visar dess vikt (0,2 gram per carat).

Karat (med "k") är renhetsbeteckningen gällande guld. Guld delas in i 24 delar, så 18k guld har alltså 75% rent guld i sig (eller 180 gram rent guld i en 240 grams guldtacka (gängse standard).
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Vad gäller stridsgeneratorn så är det fixat i kommande version.

Buggen med ob slagen är åtgärdad i kommande version, vad som gjorde det så otroligt högt var att den adderade varje tidigare slag.

Angående tavlorna så finns det bevarade tavlor från europeiskt 1400 - 1600 tal i liknande storlekar så varför inte i Eon?


Karat, oftare carat, är en viktenhet för ädelstenar, numera fastställd till 0,200 gram.
Kvalitetsbedömning av diamanter görs med utgångspunkt från de s.k. fyra C:na som står för Carat, Clarity, Colour och Cut.
Ordet kommer av Carobträdet, vars kärnor man länge använde som vikter.
Men på sidan 208 i Spelaren bok (Eon 3) heter det ändå karat så det var vad jag gick efter.

- Regmolar tack för inputen, vad gäller särskrivningar blir det ofta fel och jag rättar gladeligen till sånt.
Övriga förbättringar ska jag se vad jag kan göra för att implementera


Fler synpunkter behövs...
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Ooh, en idé vore att lägga till ett val för vilken kalender (asharisk, jargisk, colonisk) som man ville ha ett datum slumpat från!
Som det ser ut nu är det ju bara asharisk och jargisk.
Samt att Eons månader bara har 28 dagar, inte 31.

Samt att bok-generatorn blir lite underlig ibland.
Skriven av Fogg från Takalorr, med Ebhronitisk skrift?!
Jag vet inte hur många tiraker som kan ebhronitiska,
eller hur många ebhroniter som skulle vilja bo på Takalorr.
Tror det är väldigt få i båda fallen. :gremwink:
Men det är inget viktigt, jag vet. >_>

Föremålsslumpen är SKITBRA! =D
På med fler föremål som fan, kul grej att ha.

Som sagt, man borde kunna välja monstergrupp för slumpmonstren.
Alla spelare vill inte möta lischar inne i skogarna. :gremwink:

Skymning, med 1 m. (i vapengeneratorn)

SLP-generatorn är underbar, men är det möjligt att
ändra vilka yrken som finns tillgängliga?
Jag slumpade precis fram en husfurst som arbetade som tjuv. >_>

Måste säga det igen: Utmärkt program på många sätt, väntar spänt på v1.

//Krae
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Angående tavlorna så finns det bevarade tavlor från europeiskt 1400 - 1600 tal i liknande storlekar så varför inte i Eon?
Jo, men som nu är tycks de utgöra åtminstone 85 % av konsten på Mundana. Det var åtminstone sådana resultat jag fick... (fast så kanske det var då? Har faktiskt ingen aning :p)

Karat, oftare carat, är en viktenhet för ädelstenar, numera fastställd till 0,200 gram.
Kvalitetsbedömning av diamanter görs med utgångspunkt från de s.k. fyra C:na som står för Carat, Clarity, Colour och Cut.
Ordet kommer av Carobträdet, vars kärnor man länge använde som vikter.
Men på sidan 208 i Spelaren bok (Eon 3) heter det ändå karat så det var vad jag gick efter.
Bara för att klargöra: jag vet vad carat är för något, frågan var om man verkligen säger "jag har en en ädelsten i 5 karat", som det står i generatorn :gremwink:

- Regmolar tack för inputen, vad gäller särskrivningar blir det ofta fel och jag rättar gladeligen till sånt.
Jo, jag vet hur krångligt sånt där är. Jag kan försöka hitta fler av dem i nästa version om du vill :gremwink:

Ser fram emot den kommande versionen!
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Angående tavlorna så finns det bevarade tavlor från europeiskt 1400 - 1600 tal i liknande storlekar så varför inte i Eon?
Jo men dessa var väldigt ovanliga och dom flesta som innehade desas var väldigt rika.
Tyckte bara att det var väldigt vanligt med otroligt stora tavlor i generatorn. Mindre chans för stora tavlor i allmänhet. Och mindre chans för tavlor som är så stora i synnerhet, fortfarande vanligare med vävnader och gobelänger i den storleken.

/poseur vill frotfarande ha gobelänger och andra konstverk
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
jag har inte hunnit o läsa alla inlägg hitils men det vore rätt spännande om inte utmanande att göra en räknade som räknar ut hur många dagsmarscher det kommer ta för en spelare att ta sig ifrån den ena staden till den andra.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
-Regmolar, troligen är meningen om carat/karat inte korrekt ska se vad jag kan göra för att förbättra den till nästa version.
Vad gäller korrektur läsning så är det alltid välkommet.

-Poseur, Det är möjligt att de stora tavlorna förekommer för ofta. Vad gäller vävnader och gobelänger så kommer det komma, konst generatorn är även tänkt att innehålla statyer och andra sorters konst. Har en tanke om alvisk trädkonst, där de med hjälp av biotropi formar träden till någon sorts motsvarighet till statyer.

-Dark Lotus, det är en funktion jag funderat på men jag har haft lite problem att riktigt mäta ut dagsmarscherna på kartan.
Så om någon sätter sig och mäter ska det nog gå att ordna, annars kommer det komma så fort jag tar mig tid att mäta och så.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
T-RED said:
Så om någon sätter sig och mäter ska det nog gå att ordna, annars kommer det komma så fort jag tar mig tid att mäta och så.
Jag har en hel del kvar av sommarlovet, jag kanske kan få för mig att göra det.

//Kraetyz, no-lifer... TO THE MAX
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Äh, är man riktigt hardcore så gör man ett program som räknar ut seglingstiden mellan två destinationer mha reglerna i Sjöfarare % Pirater (eller så har jag överskattat reglernas svårighet där...).

När man har beräknat dagsmarscherna med kompensation för att Mundanas krökning inte kan representeras adekvat på en platt karta, såklart :gremwink:
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
måste bara säga i helhet att jag är jävligt imponerad o säga att du är otrolig duktig som har kämpat me dethär ,detta kommer användas i mina episka kampanjer för att spara tid på vissa saker ^^..Men du ska vet att du är guld värd som gör detta x)

Det som vore coolt om du kunde göra någon form av slumpgenerator på väder och annat på land som till havs också :]...Så man kan utförligt beskriva för spelarna hur dom uppelver sina dagar vart och i vilket land dom ska till.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Jag testade att spela med generatorn framför mig på en bärbar nu i tisdags vilket fungerade riktigt bra, kände att jag fick mycket lättare att använda mig av slp.s och att föra korta anteckningar om vem som gör vad, när och hur. En sak som mina spelare kom med som förslag på förbättringar till slpgeneratorn var mindre krokar till dem. Typ "slpn pratar alltid om sin syster" eller spelar flöjt. Så det är något jag försöker komma på så många resultat som möjligt för att lägga till. Har någon här några förslag?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Ah, smart idé. Underligheter...
Sidan 188 i Spelledarens Guide. =)

Förövrigt vore det kul om du kunde slänga in typ,
miniuppdrag som SLPn går och håller på.
Bara små, vardagliga grejer som att han blivit utkastad
ur huset, någon har stulit från honom. Sådana grejer. ^^
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Nja sidan 188 i spelledaren är ju mer en tabell för utmärkande drag. Vad jag menade var saker att spela på, typ dina förslag om vardags uppdrag.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
T-RED said:
Nja sidan 188 i spelledaren är ju mer en tabell för utmärkande drag. Vad jag menade var saker att spela på, typ dina förslag om vardags uppdrag.
Aah. Vore ändå kul om du hade med 188 (och 189). :gremwink:

Hrmm, det är svårt. Jag får tänka på det, återkommer när jag har en del.

//Kraetyz
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Vad pinsam jag är ,såg att det fanns en vädergenerator redan med här ,hehe jösses vad pinsam man kan va när man missar saker! ^^
men jag fundera på rykte generatorn..hur fungerar den?
 
Top