Nekromanti Eon á la techFantasy

Marcus J

Hero
Funderarde på att utveckla en techfantasy värld till eon, antaglingen ett kraftigt moddat mundana.
Den sorts värld jag tänkt mig skulle vara ungefär som i arcanum men med lite mer utvecklad teknologi.(Blandning av 1600-1700 och fantasy, ni som inte spelat spelet, gör det)
Jag tänkte mig ungefär tidigt 1800-tal tills jag kom på att jag egentligen inte vet något om den tidsåldern. Någon som har tips eller ideér?

Eftersom det går 10000 år mellen varje mellan varje mörker så är det ju egentligen konstigt att teknologin och magin inte är mer utvecklad, för 10000 år sedan så var det ett 3km tjockt islager över Sverige, se hur vi har det idag. Samtidigt så vill jag inte ha det för välutvecklat (typ 1900 talet).
Jag vill skildra den industriella revolutionen men med lite andra ingredienser,t.ex. hur stor roll spelade magin i att jorbruket blev mer effektivt? Kanske har någon kommit på hur man kombinerar teknologi och magi i en maskin (kanske en s.k. magskin :)).
Hur har de olkia raserna hanterat teknologin?
Jag hade tänkt mig att dvärgarna var de största landvinnarna tillsammans med learamalverna och vissa människonationer (consaber, cirefaliska samväldet m.fl.)
Den sunariska alliansen håller mera på med magi och till viss del alkemi, man har lyckats framställa effekter som lindrar förbannelsen, en som gör att borttyningen häjdas och en som gör att man kan väcka folk ur inåtvändheten för en kort stund men med stora biverkningar.
Andra förslag uppskattas.
Så kom igen och hjälp mig att spåna nu.

Attila

Veteran
Ett dyrt tips

Då du önskar spela en blandning av 1600-1700 och fantasy, kanske även en skvätt 1800-tal.
Visst du kanske vill hålla dig inom Eons ramar.

Men jag skulle annars tipsa om 7th Sea eller som det nu heter Swashbuckling. Tyvärr så är det d20, men det anser jag är enkelt moddat. I min grupp så använder vi Eons regler.

Gylf draken

Warrior
Dom är utvecklade, kanske inte som vi men hur långt har vui egentligen kommit på Magifronten, bara för att vi har gympadojor och Mp3 spelare betyder inte det att de är primitiva, bara att de sattsat på andra områden.ö

Tips på Rollspel.

Götterdämmerung verkar bli häffit.
Har inte spelat det än (det kommer ut i slutet på 2005)
1700 tal med skräck magi religion och monster vidskepelse.

Verkar skithäffit adress: www.riotminds.com/gotterdammerung/

VH Jens.L "Draken"