Nekromanti Eon´s stridsregler

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Kör man rakt ut på reglerna för brytvärde och tillbakaknuffning är skärpa/krossa förfärligt effektiv om motståndaren är dum nog att inte undvika. :gremwink:

/Joel
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
ZaiToh said:
Ja, det är bara försvararen som slår för Vinit när striden pågår. Lyckas han är han anfallare för den här rundan, om inte fortsätter han försvara (tänk att han inte lyckades återta initiativet). Det enda anfaller kan göra för att påverka så han ökar oddsen att fortsätta ha initiativet är om han gör snabba anfall (som i sin tur gör mindre skada).

Men helt enkelt. När striden öppnas slår båda. När den pågår slår enbart (den som förra rundan var) försvararen.
Igår var det strid i Eon´s magnifika värld..

Det gick skapligt må jag säga! Innan vi startade gick jag igenom de tips jag fått här på forumet, och helt klart flöt det på bättre, men.

Några frågor dök ändå upp gällande VINITen..Fnuck!

Det rör till det lite granna när både RP:na och SLP´sen är anfallare?
Och det rör till sig lite om SLP´n vinner VINITen mot 4 rollpersoner som då blir försvarare. Det kan omöjligt vara så att de tre som inte blir attackerade av SLP´n fortfarande räknas som försvarare och inte får anfalla förens de har lyckas vunnit VINIen? Om så är fallet.. Vad fan gör dom RP:na under tiden min SLP står och hackar på en utvald?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Det finns en regel som säger att när man har numerärt övertag så får man en nivå lättare (-Ob1t6) på sitt ViNIT-slag. Dessutom får man en nivå svårare (+Ob1t6) i numerärt underläge. Alltså blir det extremt svårt att bli anfallare mot flera motståndare eftersom det kräver att man ständigt fäktar åt alla håll. Det är i alla fall så jag tänker.
Alternativt så kan man göra det en nivå svårare för varje person mer motståndare det är eller att endast en av de fyra RP:na blev försvarare.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Petter42 said:
Det finns en regel som säger att när man har numerärt övertag så får man en nivå lättare (-Ob1t6) på sitt ViNIT-slag. Dessutom får man en nivå svårare (+Ob1t6) i numerärt underläge. Alltså blir det extremt svårt att bli anfallare mot flera motståndare eftersom det kräver att man ständigt fäktar åt alla håll. Det är i alla fall så jag tänker.
Alternativt så kan man göra det en nivå svårare för varje person mer motståndare det är eller att endast en av de fyra RP:na blev försvarare.
Det här med + eller - ob1t6 kör vi på stenhårt. Så den saken är biff. Sen från och med nu kör vi nog fanimig på att endast en rollperson blir försvarare, och vill denne ha möjlighet att attackera så måste denne vinna VINIITen.

Smartaste draget som spelledare måste således vara att attackera den som är försvare eftersom den inte kan attackera tillbaka så länge han inte har övervunnit VINITen, eller gör ett motanfall som kan pareras med en instinktiv parering.. Dock så finns ju tre stycken rollpersoner till som står åh hackar på min stackars SLP´n. Han är brun och körd rätt snabbt i den situationen.. Men sånt är ju livet för SL´s polare!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Konrad Konvalj said:
Det kan omöjligt vara så att de tre som inte blir attackerade av SLP´n fortfarande räknas som försvarare och inte får anfalla förens de har lyckas vunnit VINIen?
Om så är fallet.. Vad fan gör dom RP:na under tiden min SLP står och hackar på en utvald?
De står och är rädda, kommer inte till skott eller finner ingen öppning. Om nu detta sällsynta har skett så har det skett. Som nämnts så ger numerär stor effekt till ens kapacitet att lyckas/misslyckas med VINIT. Om det ändå sker så beror det oftast påå att de som är fler är kraftigt sämre än den enskilde (typ bönder mot en cirefalisk vapenmästare) alternativt att de just den rundan hade mycket tur/otur.

Se inte striden som mekaniska rörelser som skall utföras. VINIT bedömer även psykologiska effekter som rädsla, tvekan och mod då den till stor grad baseras på rollpersonens Stridsvana. De allra flesta är vädligt rädda för tanken att kunna bli skadad och strid är en mycket obehaglig situation för de flesta. Rollpersoner i Eon är sällan typiska hjältar som trotsar all rädsla och finner mod i alla lägen. Därför kan de ibland hamna i sådana oheroiska situationer som du beskriv i ditt inlägg.

Alltså, det är tänkt så. =)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Den Upplyste Despoten said:
Konrad Konvalj said:
Det kan omöjligt vara så att de tre som inte blir attackerade av SLP´n fortfarande räknas som försvarare och inte får anfalla förens de har lyckas vunnit VINIen?
Om så är fallet.. Vad fan gör dom RP:na under tiden min SLP står och hackar på en utvald?
De står och är rädda, kommer inte till skott eller finner ingen öppning. Om nu detta sällsynta har skett så har det skett. Som nämnts så ger numerär stor effekt till ens kapacitet att lyckas/misslyckas med VINIT. Om det ändå sker så beror det oftast påå att de som är fler är kraftigt sämre än den enskilde (typ bönder mot en cirefalisk vapenmästare) alternativt att de just den rundan hade mycket tur/otur.

Se inte striden som mekaniska rörelser som skall utföras. VINIT bedömer även psykologiska effekter som rädsla, tvekan och mod då den till stor grad baseras på rollpersonens Stridsvana. De allra flesta är vädligt rädda för tanken att kunna bli skadad och strid är en mycket obehaglig situation för de flesta. Rollpersoner i Eon är sällan typiska hjältar som trotsar all rädsla och finner mod i alla lägen. Därför kan de ibland hamna i sådana oheroiska situationer som du beskriv i ditt inlägg.

Alltså, det är tänkt så. =)
Du är ju den allsmäktige och upplyste som ligger bakom det magnifika Eon om jag har förstått det hela rätt, och dina ord väger tungt i den här frågan. Vem kan vara bättre lämpad att lära en Eon-noob som mig än du!

Att det är tänkt att RP:na skall frukta en ensam krigare om de misslyckas med sitt VINIT hade jag inte riktigt uppfattat, men nu klarnade det rejält. Jag har tillåtet dem attackera trots att de är försvarare när eftersom min stackars krigare endast har attackerat en av RP:na. Nu blir det ju en aning mer rättvist för min del, och det är ju alltid bra!

Stridigheter är ju inte det primära, men när det väl är strid skall de frukta för sina liv och nu kommer jag anamma din regler hårdare än tidigare. Kanske är dags att ta steget till Eon III också..
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Man kan alltid anfalla, men då blir det motanfall som dels händer efter anfallarens anfall och dels gör hälften så mycket skada. Kom ihåg det om du någon gång har med ett troll eller liknande som inte har den minsta anledning att försöka undvika eller parera, även om den inte vinner initiativet försöker den sparka sönder sin fiende.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Konrad Konvalj said:
Du är ju den allsmäktige och upplyste som ligger bakom det magnifika Eon om jag har förstått det hela rätt, och dina ord väger tungt i den här frågan. Vem kan vara bättre lämpad att lära en Eon-noob som mig än du!
Hehe, nåväl - om mina ord väger tungt eller inte får du givetvis tycka. Jag säger bara hur min tanke var när jag designade Eons stridssystem.

Att det är tänkt att RP:na skall frukta en ensam krigare om de misslyckas med sitt VINIT hade jag inte riktigt uppfattat, men nu klarnade det rejält. Jag har tillåtet dem attackera trots att de är försvarare när eftersom min stackars krigare endast har attackerat en av RP:na. Nu blir det ju en aning mer rättvist för min del, och det är ju alltid bra!
Det viktiga är att se att man som stridande i Eon har en av två "flaggor" satta på sig; antingen är man anfallare, eller så är man försvarare. Vilket man är ger spelaren en uppsättning med handlingar ("manövrer" i Eon 1+2) att välja bland, det är allt. En försvarare kan vara offensiv genom Motanfall men är inte lika effektiv, han styr inte striden för stunden på samma sätt som en anfallare gör. Eftersom pressen ligger på försvararen att vid varje runda försöka återta initiativet och bli anfallare så ligger mycket av taktiken att försöka spela på styrkor och svagheter och maximera sin tid som anfallare - den som styr striden. En smart anfallare ser till att försvåra för försvararen att lyckas med detta genom sitt agerande av samma anledning.

Rent praktiskt brukar dock läget bli att om det är en mot flera och den ensamme blir anfallare mot gruppen så tvingas i princip anfallaren till instinktiva försvar för att stå emot de Motanfall som gruppen lär använda sig av. Motanfall är inte lika kontrollerade och mer desperata än de Anfall som en anfallare kan göra så det finns ett gambling-element här, speciellt om den ensamme bär rustning och chansar på att "ta träffen". Men generellt innehåller Eon III mycket mer tips och idéer kring filosofin bakom stridsystemets design än de tidigare utgåvorna.

Stridigheter är ju inte det primära, men när det väl är strid skall de frukta för sina liv och nu kommer jag anamma din regler hårdare än tidigare. Kanske är dags att ta steget till Eon III också..
Jag anser att Eon III är hästlängder bättre än de tidigare utgåvorna, speciellt om man är grön på systemet då det är mer pedagogiskt och mer motiverande till varför si eller så är som det är, regelmekaniskt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
VINIT-manual

Runda 1

1. Alla inblandade parter slår mot sin VINIT för att utse försvarare/anfallare. Lägg på vapnets första värde i SI på VINITen. Glöm inte att räkna in de modifikationer som finns. Grundsvårigheten räknas som 3obT6.

Modifikationer

-1obT6 numerärt överläga
+1obT6 numerärt underläge
+2obT6 om man är överraskad
+XobT6 för skador, utmattning,
+1obT6 är greppad

2. Nu finns minst en anfallare och en försvarare om inte båda står som försvarare. Högst differens i VINIT är den som aggerar först. Följ sedan turordningen.

Runda 2

1. De som räknas som försvarare får nu försöka vinna VINITen mot de som räknas som anfallare. Räkna med det andra värdet i SI för att få fram VINITen. Glöm inte de modifikationer som finns. Grundsvårigheten räknas som 3obT6.

Modifikationer

-1obT6 numerärt överläga
+1obT6 numerärt underläge
+2obT6 om man är överraskad
+XobT6 för skador, utmattning,
+1obT6 är greppad
-1obT6 om anfallaren gjorde ett kraftfullt anfall förra rundan.
+1obT6 om anfallaren gjorde ett snabbt anfall förra rundan.

2. De som inte lyckas vinna VINITen står kvar som försvarare och kan således inte anfall så länge de inte använder sig av ett Motanfall.

--------------------------------------------------------

Är detta en fungerande manual för oss VINIT-noobs i Norrala´s källare nummer 1?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Att det är tänkt att RP:na skall frukta en ensam krigare om de misslyckas med sitt VINIT hade jag inte riktigt uppfattat
Jag tar upp denna separat för detta är ett bra exempel på hur vana rollspelare från andra rollspel ibland missuppfattar tanken bakom Eons stridssystem (med rätta då det i tidigare utgåvor inte presenteras heller) - men du svarar själv på frågan. "Rollpersonen har misslyckats med att vinna initativet, han har sålunda misslyckats med att vinna initiativet." Och har man misslyckats med det så är man inte den som driver eller kontrollerar striden. För det gör de som lyckas vinna initiativet.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Konrad Konvalj said:
Runda 2

1. De som räknas som försvarare får nu försöka vinna VINITen mot de som räknas som anfallare. Räkna med det andra värdet i SI för att få fram VINITen. Glöm inte de modifikationer som finns. Grundsvårigheten räknas som 3obT6.
Detta är en sanning med modifikation. Grundsvårigheten som försvararen skall slå med ges av anfallarens handlingar i föregående runda, och försvararen använder den lägsta svårigheten bland de handlingar som anfallaren utförde. Exempel - En anfallare som satsar på "Snabba anfall" ger försvararen en grundsvårighet på Ob4T6 medan om anfallaren gör "Kraftfulla anfall" så blir grundsvårigheten Ob2T6.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Den Upplyste Despoten said:
Konrad Konvalj said:
Runda 2

1. De som räknas som försvarare får nu försöka vinna VINITen mot de som räknas som anfallare. Räkna med det andra värdet i SI för att få fram VINITen. Glöm inte de modifikationer som finns. Grundsvårigheten räknas som 3obT6.
Detta är en sanning med modifikation. Grundsvårigheten som försvararen skall slå med ges av anfallarens handlingar i föregående runda, och försvararen använder den lägsta svårigheten bland de handlingar som anfallaren utförde. Exempel - En anfallare som satsar på "Snabba anfall" ger försvararen en grundsvårighet på Ob4T6 medan om anfallaren gör "Kraftfulla anfall" så blir grundsvårigheten Ob2T6.
Var ungefärt så jag menade med min modifikations lista. 3obT6 som grundchans, och sedan -1obT6 om anfallaren gjorde ett "kraftfullt anfall" förra rundan vilket således blir Ob2T6. Alternativt så gjorde anfallaren ett "snabbt anfall" förra rundan vilket ger +1obT6, och det blir i slutändan Ob4T6 för att vinna tillbaka VINITen.

Är man dessutom greppad tillexempel så läggs 1 Ob T6 till på slaget.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Konrad Konvalj said:
Den Upplyste Despoten said:
Konrad Konvalj said:
Runda 2

1. De som räknas som försvarare får nu försöka vinna VINITen mot de som räknas som anfallare. Räkna med det andra värdet i SI för att få fram VINITen. Glöm inte de modifikationer som finns. Grundsvårigheten räknas som 3obT6.
Detta är en sanning med modifikation. Grundsvårigheten som försvararen skall slå med ges av anfallarens handlingar i föregående runda, och försvararen använder den lägsta svårigheten bland de handlingar som anfallaren utförde. Exempel - En anfallare som satsar på "Snabba anfall" ger försvararen en grundsvårighet på Ob4T6 medan om anfallaren gör "Kraftfulla anfall" så blir grundsvårigheten Ob2T6.
Var ungefärt så jag menade med min modifikations lista. 3obT6 som grundchans, och sedan -1obT6 om anfallaren gjorde ett "kraftfullt anfall" förra rundan vilket således blir Ob2T6. Alternativt så gjorde anfallaren ett "snabbt anfall" förra rundan vilket ger +1obT6, och det blir i slutändan Ob4T6 för att vinna tillbaka VINITen.

Är man dessutom greppad tillexempel så läggs 1 Ob T6 till på slaget.
Du vet ju själv hur du skall tolka din tabell. ,-)

Men jag såg en fara i att ha med det som +/- modifikationer, då det lätt uppfattas att alla olika anfallshandlingar påverkar, när det är så att grundsvårigheten sätts till den mest fördelaktiga för försvararen. Det är mer en fråga om semantik och pedagogik. =)
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Tänkte leka trådnekromantiker med ett kort inlägg.

Jag har nyligen fått ihop en ny spelgrupp där ingen har spelat eon innan och hälften har aldrig spelat rollspel alls.

När jag skulle förklara anfallare/försvarare/initiativ så använde jag även beskrivningen: "Den som är anfallare har för tillfället övertaget i striden medan försvararen är den som är i underläge."

Sedan har jag försökt förklara lite mer om hur andra delar av systemet är tänkt att fungera, eller rättare sagt vad tanken har varit med att reglerna ser ut som de gör.

Som exempelvis det du nämnde med att i Vinit ingår även den psykologiska aspekten.
 
Top