Nekromanti Eon´s stridsregler

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Mina kunskaper inom Eon är ännu begränsade. Jag äger en bunt böcker, har inte läst igenom 'allt' och har spellett några sessioner. Min grupp använde böckerna noggrant för att långsamt och försiktigt testa fram stridsreglerna.

Det här systemet kom vi fram till under vår första strid:

1. Slå VINIT.

2. Bestäm handling (försvar/anfall).

3. Gör anfallaren en delad handling adderas tärningarna till samtliga attacker (undantaget gäller för stridskonster som bl.a. har dubbla vapen och kvickt anfall). Vi har en rejäl bunt T6:or så vi lägger upp dem för respektive attack när det är fler i varje handling: t.ex. 5T6, 5T6, 6T6 (beroende på vad för typ av attack). Spelaren vet i vilken ordning denne slår tärningarna.

4a. Försvararen slår sitt försvar samtidigt som anfallaren slår sin attack. Väljer denna att göra en ripost (om denne har kunskapen) följer spelaren upp med en attack i samma handling (om riposten lyckas). Måste försvararen agera mot en delad attack ökar antalet tärningar med +Ob1T6 för varje extra försvarshandling.
4b. Slaget för försvaret jämförs med spelarens Insikt. Regeln kan ignoreras om man vill undvika extra krångel. Vi väljer att spela med den dock. Det verkar inte stå klart i böckerna men vi låter även VINIT-modifikationen för försvararen (beroende på anfallarens typ av attack) påverka dennes försvarshandling. Jag vet inte om det stämmer regelmässigt men det är logiskt för min grupp.

5. Skadan (om någon) kalkyleras. Spelaren till den rollperson som åsamkar skadan på sin motståndare får slå T100 för att se var det träffar. Gör denne mer än 9 i skada (en allvarlig skada) får denne slå 1T10 för att se vad för typ av skada det blir. Spelledaren slår slag för amputationsrisk etc. såvida det inte är en rollperson som tar emot skadan. Vi utnyttjar denna regel, men vill man få flyt i striden så accepterar vi att bara kalkylera skada direkt och ignorera var det träffar eller om det finns någon brytrisk. Spelledaren bestämmer om motståndaren har skydd för skadan (om det är en SLP).

T,S och B markeras på rollformuläret. För en SLP skriver spelledaren upp den totala siffran på ett papper (använder arketyperna i slutet av regelboken som mall för motståndaren men ger ibland bonusar eller avdrag beroende på omständighet). För en obetydlig extra kör vi att den dör automatiskt om den får skada som sträcker sig fler än 2 rader T, S och B. Chock- och dödslag slås som vanligt för mer betydande SLP:s (den tidigare nämnda tirakiska gladiatorn lyckades får +Ob8T6 på sitt chockslag innan han kollapsade).

6. Alla som har agerat och ännu lever får kryssa utmattning för varje handling de har gjort under rundan.

7. Försvararen slår VINIT för att se om denne får anfalla nästa runda. Slaget påverkas av anfallarens typ av anfall. Detta ignoreras om försvararen automatiskt tog initiativet via en ripost.

8. Upprepning (från steg 2).

Vi har ännu inte haft avstånds- eller magistrider så vi får se hur vi gör dem. Om jag har missförstått något regelmässigt utifrån det jag skrivit ovan så kommentera gärna så fort som möjligt (vi ska nämligen spela i eftermiddag).

Tillägg: Vi kom också på att det är viktigt att spelaren säger om denne gör stick-, hugg- eller krosskada i god tid för det är jobbigt som spelledare att kalkylera fel tabell när det gäller skadevärdet. Det är också viktigt att spelaren säger till att denne gör ett kvickt anfall (om denne har kunskapen) så att spelledaren slår rätt antal tärningar för SLP:ns försvarshandling. Angående de fall man inte orkar beräkna var skadan träffar får spelarna välja själva var de siktar. Spelledaren säger om de får extra tärningar eller inte beroende på var de siktar (och då kan man räkna ut skyddet rätt). Att sikta på ansiktet ger en extra tärning medan torson inte gör det. Är mycket simpelt och man slipper slå på träfftabellen.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ekorren said:
7. Försvararen slår VINIT för att se om denne får anfalla nästa runda. Slaget påverkas av anfallarens typ av anfall. Detta ignoreras om försvararen automatiskt tog initiativet via en ripost.
Dina upplysningar var väldigt värdefulla!

Men.

Det skiter sig en aning när vi kommer till punkt 7. Är det bara försvararen som slåt ett nytt VINIT? Och om han lyckas med det blir han då anfallare eller skall då även anfallaren slå ett nytt VINIT? Just det här kan vara nyckeln till det hela för det är runda två som brukar böga ur för vår del som det ser ut nu.

En "ripost" är det samma sak som Motanfall? Eller finns det en färdighet som heter så?

Nu utgår jag från att det är ett Motanfall, och om då SLP:n gör ett lyckat Motanfall mot RP:n så misster RP:n VINITen och blir försvarare runda 2?

Fnuck..

Blir säkert nån ordning på det här också.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Ja, det är bara försvararen som slår för Vinit när striden pågår. Lyckas han är han anfallare för den här rundan, om inte fortsätter han försvara (tänk att han inte lyckades återta initiativet). Det enda anfaller kan göra för att påverka så han ökar oddsen att fortsätta ha initiativet är om han gör snabba anfall (som i sin tur gör mindre skada).

Men helt enkelt. När striden öppnas slår båda. När den pågår slår enbart (den som förra rundan var) försvararen.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Glömde - ripost är en teknik i en stridskonst. Du behöver vapenmästaren (eller om du lyckas få tag på Krigarens väg) för att använda dessa. Innan grunder sitter så blanda inte in specialgrejer.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Konrad Konvalj said:
Ekorren said:
7. Försvararen slår VINIT för att se om denne får anfalla nästa runda. Slaget påverkas av anfallarens typ av anfall. Detta ignoreras om försvararen automatiskt tog initiativet via en ripost.
Dina upplysningar var väldigt värdefulla!

Men.

Det skiter sig en aning när vi kommer till punkt 7. Är det bara försvararen som slåt ett nytt VINIT? Och om han lyckas med det blir han då anfallare eller skall då även anfallaren slå ett nytt VINIT? Just det här kan vara nyckeln till det hela för det är runda två som brukar böga ur för vår del som det ser ut nu.

En "ripost" är det samma sak som Motanfall? Eller finns det en färdighet som heter så?

Nu utgår jag från att det är ett Motanfall, och om då SLP:n gör ett lyckat Motanfall mot RP:n så misster RP:n VINITen och blir försvarare runda 2?

Fnuck..

Blir säkert nån ordning på det här också.
Ja, det är bara försvararen som slår VINIT under striden. Tänk också på att addera vapnets SI-värde (snabbhetsindex) till VINIT-slaget. Det första värdet i SI gäller för inledningen av striden medan det andra värdet gäller under striden.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
SI-additionen finns med i mina gamla regler också! Så den saken är biff. Den klarar vi av nästan galant..

Men att det endast är försvararen som kör VINIT har vi helt fått om bakfoten ty alla slår en jävla massa VINIT-slag. Både försvarare och anfallare vilket gör det hela lite tungrott kan jag tro.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Hmmm. Nu började ju jag med tvåan men trodde dem reglerna var samma. I Eon II gällde iaf att den med högst SI fick -1ObT6 på VINIT, i Eon III gäller att du lägger till ditt SI för vapnet på VINIT (har du VINIT 10 i grund och ett vapen med SI 2/3 har du alltså SI 12 när du öppnar striden och SI 13 när du är försvarare).

Erkänn, du ville ha än mer tärningsslag? :gremwink: Nej, den som har initiativet köttar på bästa han kan tills det ändrar på sig. Taktiskt sett betyder detta att en strid mellan nybörjare är öppningen otroligt viktig då den som hamnar i underläge oftast är så kass att han får otroligt svårt att hämta sig.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
ZaiToh said:
Erkänn, du ville ha än mer tärningsslag? :gremwink:
Hehe.. Vi har då en redig köttmaskin i gruppen som alltid har älskat tärningsslagande, och det är ju en jävla massa fler tärningar i Eon om man gemför med bland annat Drakar & Demoner. Så visst går han igång på det hela. Dock så är det viktigast att tillfoga maximal skada som är det bästa han vet. Att slå en massa VINIT slipper han högst troligt väldigt gärna. Däremot så läskar han ihjäl sig på att han kan slå 40 i skada med ett svärd, men sen kommer ju skadegraden och liknande in i verkan och då är det ju plötsligt inte helt svårt att överleva!

Nu börjar bitarna falla på plats i alla fall. Inget VINIT för de som anfaller, vilket genererar i mindre slag och kortar ner stris sekvensen en aning, och gör det lättare att hantera.

Kvar att lösa är ju mitt jobb som SL. Det är ju fan ett hästjobb i tärningsväg.. Kanske är bättre att bluffa fram allt och säga: Lyckas tillfoga dig 23 i skada. Träffen tar i vänster könspartikell, du kommer inte kunna producera fram några ättlingar min vän.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Arfert said:
Jag vill ha ett Eon Light. Kan ingen skriva ett sånt?
Det vill jag också! Kanske räcker det med ett Eon-stridssystem Light?

Och när man ändå önskar sig: en Ob-tärning, som kastas som en vanlig tärning, men visar ett Ob-resultat enligt sedvanlig Eon-logik. Lite elektronik i en plastkub? Kanske ett produktförslag för Neogames...
 

Va-lir

Veteran
Joined
8 Sep 2009
Messages
36
Location
Skåne
Det finns ett Eon-stridssystem light inlaggt i stridssystemet i Eon 3. Om man skippar alla frivilliga regler så försvinner det väldigt mycket. Så att det blir basic.
Sen kör man det enkla skade systemet. Halva ens skada genom rustning går direkt på trauma andra halvan på smärta. Blir det udda så hamnar den poängen på smärta. Detta tar dock bort en stor del av realismen som gör eon så bra.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Ok, jag har bara läst Eon2, så egentligen borde jag nog kolla in Eon3 innan jag säger för mycket. Denna förenklade variant som du beskriver, är den _bra_? Alltså, känns det som ett komplett och rimligt system, som verkligen är smidigt och snabbt? Känns det fortarande som "Eon" eller blir det något helt annat (du har väl egenligten redan sagt att den förlorade realismen gör att det inte känns så, men i övrigt)
 

Va-lir

Veteran
Joined
8 Sep 2009
Messages
36
Location
Skåne
Har faktiskt inte själv testat denna förenklade metod. Så kan inte riktigt uttala mig. Men lär vara smidigare och snabbare. Även om man jämnför den förenklade varianten med tillexempel drakar och demoner så är den fortfarande mer avancerad. Sen klart det kommer kännas som Eon även om man förenklar skadesystemet. Men det kommer nog inte bli lika mycket"WOHO oneshotta hydran" då en hel del av slumpen om hur mycket man skadar försvinner.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Arfert said:
Konrad Konvalj said:
Hejsan!

Jag är en ovan "forum-räv" som uppnått den ringa åldern av 28 år som nu behöver hjälp!

Vi är ett gäng som spelat en j*pip*a massa rollspel från mitten av 90-talet, men mestadels Drakar & Demoner kan tilläggas.

Nu har vi börjat spela det helt magnifika rollspelet Eon med mig som spelledare precis som vanligt. Problemet är att det är svårt att lära gamla hundar att sitta. Jag pratar då inte bara om min grupp utan även mig själv. Vi har läst igenom stridsreglerna ett flertal gånger, och provspelat ett flertal strider, men det flyter fan inte på. Vi har ju i stort sätt spelat Drakar & Demoner i två decenier med både "riktiga regler" & våra hus-regler så att lära sig dessa avancerade regler är inte det lättaste.

Är det någon vänlig Eon-själ som kan hjälpa oss igång? Vi (läs jag) är ute efter lite småtips till spelledaren, och hur man skall lägga upp en strid för att göra det hela optimalt. Gruppen består ju av gamla uvar som mig, och vi vill nu köra riktigt hard-core med allt i regelväg som gör att det hela blir både svårt och realistiskt.

Hur göra?
Tror ni får bita ihop och lära er spelet the hard way, Eon är ju trots allt inte känt för att just flyta smidigt, jämfört med spel som exempelvis Drakar & Demoner. Jag har försökt läsa in mig på Eon flera gånger, grundmekaniken är ju egentligen inte så pjåkig.. men sen går man vilse i en spegel-labyrint av detaljer. Och jag tappar sugen.

Jag vill ha ett Eon Light. Kan ingen skriva ett sånt?

Men jag tror att de som gillar Eon just vill att det ska vara svåröverskådeligt och detaljerat. Det är en feature.

Fast jag kanske är för trögfattad för spelet... :gremgrin:

/Tomas (gammal uv)
Det där med ett Saga:Eon är fortfarande något som maler i mitt huvud. Jag lär väl aldrig få tummen ur *blipp* själv men det är fortfarande en lockande tanke.....
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det beror på hur pillig man vill vara

Arbetet blir väl att omvandla en massa grejjer (typ attribut) till diskreta +/- modifikationer.

Och frågan om man fortfarande kan kalla det Eon :gremwink:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det låter ungefär som alla andra initiativsystem jag känner till, fast med jobbigare tärningsslag :gremwink:

Själva poängen med Eons VINIT-system är väl just att slippa turordningsstrid? (fast föredrar man turordning och gillar Ob:ns fördelningskurvor är ju ditt system såklart den optimala lösningen)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Regmolar said:
Det beror på hur pillig man vill vara

Arbetet blir väl att omvandla en massa grejjer (typ attribut) till diskreta +/- modifikationer.

Och frågan om man fortfarande kan kalla det Eon :gremwink:
Så länge man behåller den grundläggande Ob-mekaniken så är det Eon. Allt annat är optional.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Ja jag måste nog håla med där! Fast jag gillar tabeller också, hoppas att EON 4 inkluderar ett större kapitel om att göra karaktärer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...tabellerna för att göra karaktärer är inte problemet det Eon, de kan vara kvar.. fast kanske mer i stil som lifepaths i BW...
 
Top