Nekromanti Eon´s stridsregler

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Hejsan!

Jag är en ovan "forum-räv" som uppnått den ringa åldern av 28 år som nu behöver hjälp!

Vi är ett gäng som spelat en j*pip*a massa rollspel från mitten av 90-talet, men mestadels Drakar & Demoner kan tilläggas.

Nu har vi börjat spela det helt magnifika rollspelet Eon med mig som spelledare precis som vanligt. Problemet är att det är svårt att lära gamla hundar att sitta. Jag pratar då inte bara om min grupp utan även mig själv. Vi har läst igenom stridsreglerna ett flertal gånger, och provspelat ett flertal strider, men det flyter fan inte på. Vi har ju i stort sätt spelat Drakar & Demoner i två decenier med både "riktiga regler" & våra hus-regler så att lära sig dessa avancerade regler är inte det lättaste.

Är det någon vänlig Eon-själ som kan hjälpa oss igång? Vi (läs jag) är ute efter lite småtips till spelledaren, och hur man skall lägga upp en strid för att göra det hela optimalt. Gruppen består ju av gamla uvar som mig, och vi vill nu köra riktigt hard-core med allt i regelväg som gör att det hela blir både svårt och realistiskt.

Hur göra?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Första frågan: hur ser era äventyr ut?

Jag spelade och spelledde Eon i många år innan jag blev utbränd på det men har nyss börjat spelleda det igen i en kampanj som verkligen omfamnar hur Eon-systemet fungerar.

Hursomhelst: skippa bokföring, förenkla bokföring. De flesta människor har 6 kolumner för smärta och trauma och sånt så om du har flera SLPer i strid gör streck för trauma och smärta och sånt och dra ett streck över dem vid varje klump om 6 så att du lätt ser hur många tärningar de får i svårighet och chockslag osv.

Om det inte är en duell 1 mot 1 där takitker som att trötta ut motståndaren genom ett stenhårt försvar är spännande så skit i att bokföra utmattning.

Eftersom smärta väldigt snabbt gör det svårt att slåss och de stridande borde märka av det: var väldigt generös med reträtterande eller kapitulerande SLPer. Samma sak: låt rollpersonerna bli skonade eller liknande om de ger sig! De mest minnesvärda striderna jag haft i Eon har handlat om ångest och blod och förvirring. Ett exempel var när RP var en liten trupp med häxjägare/problemlösare i stil med Witchers och mötte en annan grupp ur samma organisation som de kände men som var hyrda för ett motsatt uppdrag. Alla sitter på sina hästar en bit ifrån varandra och skriker på varandra men igen vill slåss (utom en av SLPerna som är känd som bärsärk) och till slut får han nog och chargar och alla andra slåss. Det blir en kort och fummelfylld strid men till slut svimmar bärsärken av blodförlust och hans sida ligger rejält under så de ger sig och alla hjälps åt att förbinda såren.

En annan sak: låt inte motståndarna acceptera ett underläge! Om du till exempelt har tre småtiraker som bara har dolkar som slåss mot en rollperson i plåtrustning så har de ingen chans att spöa honom i "vanlig" strid men bra chanser om de greppar hans svärdsarm och försöker dra av honom hjälmen för att sticka honom i huvudet! Eller så flyr de direkt.

Låt höga anfall vara standard om ingen säger något annat. Det känns fånigt när man har en knivduell och hälften av träffarna tar i fötterna. Högt känns trovärdigare.

Till slut: det är ett väldigt antiklimax att slå 30 skada och sedan så blir det ett köttsår. Vi har som husregel att för varje 10 skadeverkan (som går igenom rustning) så slår vi T10 på skadetabellen och tar det lägsta (eftersom låga nummer nästan alltid är värre skador). Andelen träffar som gör ont ökar drastiskt och det blir läskigare och snabbare att slåss!

Sen: tänk noga över hur kampanjen ser ut. Liksom, det är ofta så att det vore optimalt och möjligt för en skurk att anfalla med 10 armborst från skuggorna men det är ju förödande för historien om alla huvudpersonerna plötsligt dör. Jag brukar ha kampanjer där rollpersonernas organisation eller mål inte är tätt knutet till rollpersonerna så att jag inte behöver dra mig för att "köra hårt". Den nuvarande kampanjen till exempelt handlar om att rollpersonerna fått i uppdrag av sin gud att mörda 12 personer på en lista, så även om alla RP skulle dö så kan de göra nya rollpersoner från samma kult som fortsätter kampanjen. Samma sak med den där Witcher-kampanjen, där är varje äventyr ett enskilt uppdrag så om någon (eller alla) dör eller de på något annat sätt misslyckas så gör det inte så mycket eftersom de kan åka hem till headquarters och rapportera och fylla på med folk.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Är det något jag har lärt mig av Eons stridsregler är det att vapenmästare inte går att döda (du kan ju argumentera att de trots allt heter 'vapenmästare'). Vapenmästaren i min grupp delar upp sina attackhandlingar i Kvickt utfall+Anfall+Off-hand anfall, eftersom hans stridskonst låter honom göra alla tre utan svårigheter. Han slåss med två exceptionella cinneachsvärd varav det ena är magiskt (han räddade livet på en biotropiker). Hans färdighetsvärde med svärden är 21. Som försvarshandling gör han alltid en ripost. Sist fick han möta ett rum fullt med tränade thugs plus en tirakisk gladiator med stulet kraggsvärd och han tog inte ens skada (dessutom hann han bara komma ner i +Ob2T6 genom utmattning).
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Vapenmästare är verkligen svåra att ha död på. Men om de får slåss på sina villkor (som er vapenmästare som vill slåss i närstrid). Skulle två skickliga bågskyttar stå femtio meter bort och skjuta så skulle han nog få en del problem.

Och angående er vapenmästare, en karaktär med 21 i en färdighet är minst sagt duktig. Inte konstigt att han gör bra ifrån sig :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Konrad Konvalj said:
Hejsan!

Jag är en ovan "forum-räv" som uppnått den ringa åldern av 28 år som nu behöver hjälp!

Vi är ett gäng som spelat en j*pip*a massa rollspel från mitten av 90-talet, men mestadels Drakar & Demoner kan tilläggas.

Nu har vi börjat spela det helt magnifika rollspelet Eon med mig som spelledare precis som vanligt. Problemet är att det är svårt att lära gamla hundar att sitta. Jag pratar då inte bara om min grupp utan även mig själv. Vi har läst igenom stridsreglerna ett flertal gånger, och provspelat ett flertal strider, men det flyter fan inte på. Vi har ju i stort sätt spelat Drakar & Demoner i två decenier med både "riktiga regler" & våra hus-regler så att lära sig dessa avancerade regler är inte det lättaste.

Är det någon vänlig Eon-själ som kan hjälpa oss igång? Vi (läs jag) är ute efter lite småtips till spelledaren, och hur man skall lägga upp en strid för att göra det hela optimalt. Gruppen består ju av gamla uvar som mig, och vi vill nu köra riktigt hard-core med allt i regelväg som gör att det hela blir både svårt och realistiskt.

Hur göra?
Kul att ni kör Eon! Först några motfrågor - vilken version kör ni? Det finns tre där Eon III är den senaste (två böcker i en box, samma som finns på neogames hemsida). Och jag utgår från att allt inte är konstigt utan att det är här och var som det blir friktion - vad känns som ni greppar och vad inte?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Hejsan!

Jag är en ovan "forum-räv" som uppnått den ringa åldern av 28 år som nu behöver hjälp!

Vi är ett gäng som spelat en j*pip*a massa rollspel från mitten av 90-talet, men mestadels Drakar & Demoner kan tilläggas.

Nu har vi börjat spela det helt magnifika rollspelet Eon med mig som spelledare precis som vanligt. Problemet är att det är svårt att lära gamla hundar att sitta. Jag pratar då inte bara om min grupp utan även mig själv. Vi har läst igenom stridsreglerna ett flertal gånger, och provspelat ett flertal strider, men det flyter fan inte på. Vi har ju i stort sätt spelat Drakar & Demoner i två decenier med både "riktiga regler" & våra hus-regler så att lära sig dessa avancerade regler är inte det lättaste.

Är det någon vänlig Eon-själ som kan hjälpa oss igång? Vi (läs jag) är ute efter lite småtips till spelledaren, och hur man skall lägga upp en strid för att göra det hela optimalt. Gruppen består ju av gamla uvar som mig, och vi vill nu köra riktigt hard-core med allt i regelväg som gör att det hela blir både svårt och realistiskt.

Hur göra?
Tror ni får bita ihop och lära er spelet the hard way, Eon är ju trots allt inte känt för att just flyta smidigt, jämfört med spel som exempelvis Drakar & Demoner. Jag har försökt läsa in mig på Eon flera gånger, grundmekaniken är ju egentligen inte så pjåkig.. men sen går man vilse i en spegel-labyrint av detaljer. Och jag tappar sugen.

Jag vill ha ett Eon Light. Kan ingen skriva ett sånt?

Men jag tror att de som gillar Eon just vill att det ska vara svåröverskådeligt och detaljerat. Det är en feature.

Fast jag kanske är för trögfattad för spelet... :gremgrin:

/Tomas (gammal uv)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag vill ha ett Eon Light. Kan ingen skriva ett sånt?
Slå ObXT6 under FV för att lyckas med slag.

Chockvärde omvandlas till HP. I strid slår båda parter varsitt motståndsslag, och den vinnande effekten dras av förlorarens HP. Fortsätt tills ena parten är utslagen.

Klar!

(ok, det behöver kanske lite finputsning, men jag tror att jag har kapat bort 90 % av det som tar tid, ungefär, utan att ändra grundmekaniken.)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vem är dum nog att möta honom i strid?

Gift i maten, en dolk i natten eller en välplacerad armborstskäkta tar nog ned honom lika väl som någon annan person.

Eller så fixar man en magiker som stalkar honom och kastar Trauma; mig veterligen är ju den effekten omärkbar tills målet svimmar eller dör :gremwink:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Lär dig läsa av och använda det bifogade formuläret här, så kommer du en bit på vägen; sammanfattar de flesta stridstabellerna och en del regler på 1A4.

Det andra dokumentet tror jag innehåller en snabb sammanfattning av de viktigaste momenten i stridsrundan, som kan vara bekväm att ha till hands i början, men den är gammal så jag kan inte garantera hur bra den är :gremwink:
 

Attachments

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Regmolar said:
Jag vill ha ett Eon Light. Kan ingen skriva ett sånt?
Slå ObXT6 under FV för att lyckas med slag.

Chockvärde omvandlas till HP. I strid slår båda parter varsitt motståndsslag, och den vinnande effekten dras av förlorarens HP. Fortsätt tills ena parten är utslagen.

Klar!


(ok, det behöver kanske lite finputsning, men jag tror att jag har kapat bort 90 % av det som tar tid, ungefär, utan att ändra grundmekaniken.)
Nåja, så enkelt är det väl knappast ...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Härligt vilket drag det var här på forumet!

Är som jag nämnt ovan en ovan räv och forumsanvändare.

Skall försöka ge mig på åh svara på det ni skrivit till mig.

Kampanjmässigt så kör jag lustigt nog på din kampanj. Listan med 12 namn. Hittade den av en slump när jag googlade, och i samma veva lyckades jag vinna en tradera försäljning innehållande 14 Eon böcket till priset av 800 spänn vilket vår grupp ansåg var ett redigt klipp!

Böckerna är av årgång? Eon I är det (tror jag? En drake på som rids av en snubbe på framsidan.) så det kanske är dags för oss att uppdateras oss till Eon III direkt då..Vifåse hur det blir med det. Vi gillar ju dom här böckerna och det är nog en bra början på vår Eon karriär.

Åter till "Wilmers lista". Eftersom detta var vårt första steg i Eon världen så valde jag att låta RP:na komma över listan och efter det har allt improviserats. Det är RP:na som styrt det hela utan att de vet något. Som spelledare är det ju lätt att styra sina spelande så det har rullat på klockrent. Från start har jag och mina spelvänner kommit fram till att det är svårt att överleva en strid. Tuffa regler som passar oss väldigt bra med tanke på att vi mest vill spela, men man kommer ju inte ifrån lite boffer ibland.

Som det är nu kör det ihop sig så snart det drar ihop sig för strid. Spelledaren ( jag ) laxar fram tärningar, och skriker ut VINit. Spelarna fattar ingenting.. Vi har spelat runt 5 spelomgångar nu. Jag förstår inte det hela jag heller riktigt för den delen. Så det jag är ute efter är en "snabbmanual" som man kan köra efter. Steg för steg eller nått sånt.

Jo jag vet att det står ju klart och tydligt i boken men vi får fan inte ihop det?

Tar nått exempel:

Jag som SL torskar VINit mot två av mina spelare. Jag slår mot båda om vi inte fattat helt fel? SLP:n är då försvarare mot de båda spelarna som är anfallare.

Anfallare 1 antecknar ner vad han skall göra för attack.
Anfallare 2 gör således det samma.
Båda kör Normal/Normal

SLP:n väljer sin försvars strategi som blir hög parering med sitt svärd mot Anfallare 1, och en instinktiv parering mot Anfallare 2?

Allt som skall ske sker.

Nu kommer vi till en klurig sate som vi svurit oss bruna över.. Slås ett nytt VINit? Tror det är så, och det med en massa modifikationer?

Mitt förslag här var ju skitdåligt ser jag när jag förhandsgranskar det hela.. Vårt problem är nog en aning större än bara VINiten.. Vi får helt enkelt inget bra rull i striden, och en snabbmanual är nog ett måste.

Rörigt att vara en Forum-räv..
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kör ni Eon 1 så bör ni absolut uppdatera till trean, har jag förstått av mina Eon-spelande bekanta.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Några tips för att förenkla striderna för dig:


1. Skippa anfallare/försvarare reglerna och gör istället så här:
När strid öppnas eller att det blir ny runda så slår alla parter som skall delta i striden mot Vinit+modifikationer från vapen och sånt. Resultatet blir något så här kanske:

Rollkaraktär...................... Effekt på vinit
Lennart Barbaren................. 3 positiv effekt (vinit 7+3 ifrån SI = 10. Lennart slog; 2+1+4=7. Diff mellan vinit 10 och 7 med tärningarna är 3, alas 3 positiv effekt)
Gudrun Schymanen................10 positiv effekt ( har hela 9 i vinit men så har han klarat sig igenom mycket skit genom årens gång, hennes SI ifrån vapenet är 1 vilket också ger henne en total vinit på 10 att slå under. Hon slår 1+1+2=perfekt slag vilket ger henne hela effekten alltså 10. Dessutom om man perfar vinit så brukar vi höjja stridsvana samt att man får en gratis handling den rundan)
Misslan Myra......................7 negativ effekt (Myra har ett vinit på 5 samt har inget vapen som ger SI, när hon slår tärningarna blir det 5+5+2 = 12, vilket är 7 över vinit. Myra kanske gjorde en dålig insats med handen men hon får vara med endå i striden. )

Yambo huvudätare ..............4 positiv effekt (orka, du fattar nog själv hur han fick 4 i positiv effekt)

Initiativuppställningen ser ut som följer:

Gudrun börjar med att göra sin handling/handlingar
Yambo får sedan göra sin handling/handlingar
Sen blir det Lennart
och sist får Myra agera.


Om man fummlar får man inte göra något då är man uppe i det blå, eller nåt.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Hej,

Att uppgradera till Eon III har fördelen att den har så mycket tips och exempel i grundböckerna. Här har du annars en bra genomgång - http://www.foxtail.nu/neowiki/ow.asp?Stridsexempel

Ett problem med reglerna är att de är för detaljerade när striden ska flyta som mest. Det jag gör åt saken är att fördröja detaljer och mest ta reda på om någon kan strida eller inte. Det här förutsätter Dock att utmattning bokförs på följande sätt:
Stridsutmattning - horisontala streck
Långtidsutmattning - kors

Vitsen med detta nu då? Jo, nu kan du enkelt flytta upp långtidsutmattning först genom att "kryssa" stridsutmattning och lägga till stridsutmattning sist i formuläret. Säledes slipper man blandning som är jobbigt iom tidsskillnaden i återhämtning.

Så till våldtäckten av reglerna. För att avgöra träff används med fördel denna regel:http://www.foxtail.nu/neowiki/ow.asp?SubjektivaTr%E4ffregler

Det stora är annars att bokför skadan du genererar (glöm inte att dra bort rustningsvärden) som utmattning. Dra ett streck högst upp lika långt som skadans storlek och flytta ned utmattningskryssen. Varje 'gubbe' har dessutom en lista där 1-26 som helt enkelt anger träffområdena där träff och tid regisreras som t ex 1:3K,12 betyder då tredje träffen som tog i ansiktet skedde i runda tolv och gjorde krosskada.

Ex: Evert träffar Yknes högra armbåge med huggskada som missar sitt försvar. Han gör hela 13 i skada men dra bort 2 för Yknes rustningsvärde så blir det 11. Då Ykne har 5 UK blir de första två raderna utmattning strukna plus en ruta på nästa rad. Svårighetsökning enbart från den fina träffen alltså. All övrig utmattning som ev fanns flyttas ned. I skaderegistreringen skriver du 9:1H,3 som alltså betyder en huggträff i höger armbåge, den första skadan (alltså högst upp i UK) och den skedde i runda 3.

Kort och gott. Slå vem som är anfallare, anfall - försvara, slå eventuell skadeverkan och snabbokför detta.

Men, var är realismen i detta då? Ska jag riva ut halva regelboken?

Det fina är att skadan finns kvar. Dock har ingen någon koll på hur stor den är innan den undersöks. Att undersöka en skada tar en runda och riktas
mot ett träffområde i taget. Det kräver ett mycket lätt slag mot läkekonst eller stridsvana (Ob1T6). När detta görs tar du fram skadetabellen och gör som brukligt.

Ex: (obs, detta är enligt Eon III) Undersöker skadan ovan och lyckas. Slår en T10 och får 4. Detta är en muskel/senskada. Således T:5 S:1 B:1 + en massa bös som underlättar när du har boken framför dig. Fyll i och räkna ut hur mycket blodförlust detta har genererat sedan skadan skedde. Här kan det visa sig att skadan var jättedödlig...

Dessutom ger jag ett poäng blodförlust för varje skaderad.

Utslagning då. Vid varje ny skada och vid varje svårighetsökning slås ett chockslag från uk (+ev gamla skadors påverkan). Misslyckas slaget avgör motståndaren (!) om den skadade ger upp. Omständigheter kan modifiera slaget såsom bärshärker ger aldrig upp i raseri, att ett misslyckande skulle resultera i brott mot livsideal har -1ObT6 och duellanter +1ObT6. Ger den skadade upp är den striden över, ges ingen pardon fortsätter striden tills slaget fummlas. Detta resulterar i utslagning (och troligtvis jättedöd).

Således går den nu att påtvinga ngn sin vilja och inte enbart döda. I stridens hetta när adrenalinet flödar kan svåra skador för en stund uthärdas samtidigt som det går att tvinga någon till underkastelse utan att vara alltför dödlig. Det kommer även bli taktiskt viktigt med vilopauser och kämpar kan inte stå och slå på varandra minut efter minut utan andhämtning. Inte alltför smart att slåss på fyllan heller...

Stora poängen är dock att detta går mkt snabbare, realismen finns kvar och osäkerheten blir jättestor. Dessutom är det jättejobbigt att strida..,

//ZaiToh
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Paddy the Knife said:
Några tips för att förenkla striderna för dig:


1. Skippa anfallare/försvarare reglerna och gör istället så här:
När strid öppnas eller att det blir ny runda så slår alla parter som skall delta i striden mot Vinit+modifikationer från vapen och sånt. Resultatet blir något så här kanske:

Rollkaraktär...................... Effekt på vinit
Lennart Barbaren................. 3 positiv effekt (vinit 7+3 ifrån SI = 10. Lennart slog; 2+1+4=7. Diff mellan vinit 10 och 7 med tärningarna är 3, alas 3 positiv effekt)
Gudrun Schymanen................10 positiv effekt ( har hela 9 i vinit men så har han klarat sig igenom mycket skit genom årens gång, hennes SI ifrån vapenet är 1 vilket också ger henne en total vinit på 10 att slå under. Hon slår 1+1+2=perfekt slag vilket ger henne hela effekten alltså 10. Dessutom om man perfar vinit så brukar vi höjja stridsvana samt att man får en gratis handling den rundan)
Misslan Myra......................7 negativ effekt (Myra har ett vinit på 5 samt har inget vapen som ger SI, när hon slår tärningarna blir det 5+5+2 = 12, vilket är 7 över vinit. Myra kanske gjorde en dålig insats med handen men hon får vara med endå i striden. )

Yambo huvudätare ..............4 positiv effekt (orka, du fattar nog själv hur han fick 4 i positiv effekt)

Initiativuppställningen ser ut som följer:

Gudrun börjar med att göra sin handling/handlingar
Yambo får sedan göra sin handling/handlingar
Sen blir det Lennart
och sist får Myra agera.


Om man fummlar får man inte göra något då är man uppe i det blå, eller nåt.
Ja, nu känns det ju enkelt... :gremgrin:

/ Tomas (sorry, kunde inte låta bli).
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Är det något du tyckte var opedagogiskt eller? Personligen tycker jag det funkar bra om man vill ha snabbare rullning i initiativ.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Paddy the Knife said:
Är det något du tyckte var opedagogiskt eller? Personligen tycker jag det funkar bra om man vill ha snabbare rullning i initiativ.
Tyckte det bara var kul att det trots den pedagogiska förenklingen fortfarande är krångligare än de flesta andra rollspel... :gremwink:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Börjar la med åh tacka alla för angagemanget i den här frågan. Har ju fått fram några snabbmanualer och liknande som jag skall försöka få mina spelare att såsa igenom, och efter det kanske det kan gå vägen.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tja, man kan ha alla saker i ett slag, att vinit och effekt är samma, vilket kanske även avgör skada och vart man träffar.

Jaja, flytet handlar mest om erfarenhet, när man som spelledare vet vart spelarna träffar om dom slår 87 som träff, vid ett högt hugg (ena handen). Ännu hellre kan spelarna känna till det. Medans spelledaren kollar vad spelare 1 gör för skada, träff, extraskada och antecknar skadorna som skedde så slår spelare 2. När spelledaren är klar vänder han sig till spelaren, som säger: "Träffar med effekt 3 med mitt stridsvärd. 23 skada, hugg i högra handen, extraskada 3." Spelledaren har redan extraskadorna framme och behöver bara snabbt anteckna skadorna, och själva rollspelandet/beskrivandet av händelser kan fortsätta. Nackdelen är väl att spelledaren kan missa en del saker, som spänning, om man tycker att slagen är spännande. Dessutom lämnar det mycket utrymme för tärningsfusk, men spelarna ska sköta sig, utan att spelledaren måste hålla koll.

Ett annat tips är att skita i skadekolumnerna. Tar någon 11 trauma, skriv T:11 i ett anteckningsblock, eller 7+4 om personen har 7 skadekolumner, för att lättare hålla koll på svårigheten om man vill slippa räkna hela tiden. Sen får han 11 trauma till. T:7+(4+3)+7+(1. Första tre raderna fulla, ett kryss på nästa. Då slipper man kleta på en massa papper, och man kan slänga pappret från anteckningsblocket senare.

Och använd lite sunt förnuft, om någon får en pil i hjärtat som gör 34 skada så kommer inte allt blod ut på en runda, antagligen blöder det inte så mycket förrän någon drar ut pilen. Dessutom brukar jag köra med att alla pilar som ger en extraskada fastnar. Såna saker. Det blir bara fånigt när någon får en pil i bröstkorgen som inte fastnar, men den punkterar lungan. Eller att någon blöder 10 liter på en runda.
 
Top