Nekromanti Enter

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
En något konstig fråga.. men vad äter Enter?
Att de dricker Ent-vatten vet jag... men de måste väl äta något också?

Var i näringskedjan ligger dessa lunkentussar?
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Menar du enterna i Härskarringen eller?!
Isåfall har jag för mig att dom BARA dricker vatten och inte äter något alls, det är iallafall vad dom säger...
men vadå letar du efter logik i en fantasy värld..?
Värkar dumt
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Man skulle kunna tänka sig att de får sin näring och energi ifrån vatten och fotosyntes. Detta skulle ju kunna vara en förklaring till varför enterna är så dryga och långsamma, de sparar på den låga energimängd de har möjlighet att samla på sig (jag har iaf för mig att de var dryga och långsamma, det var länge sedan jag läste böckerna). Men detta är förstås bara ett hopplöst försök ifrån mig till att förklara det oförklarliga. Jag skulle nöja mig med fantasy-förklaringen att enterna enbart lever på vatten.
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Det låter logiskt...
men i andra änden då?

Kan man tänka sig någon form av Ent-gödsel som skulle få saker och ting att gro bättre?

Ja... jag vet att min kampanj är annorlunda.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
"men vadå letar du efter logik i en fantasy värld..?
Värkar dumt "


Är det !?
Jag tycker då rakt inte det, för lite logik skadar inte någonstans, snarare tvärtom...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
tja det är ju din värld...
du kan ju göra enterna till köttätare om du vill...
men kan du inte uppfinna något sorts djur som kan tex skita på trädenså de växer snabbare eller nått liknande???
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Jag kan inte se någon anledning till att de inte skulle kunna dricka Potions t.ex., och det borde gå att konstruera magiska föremål med Plant Growth etc. Vad är problemet egentligen?
 

TheWiz

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
21
Location
Uppsala
Jag har svårt att tänka mig ett träd som skiter, men du kan ju alltid låta enterna ha små körtlar eller liknande som de avsöndrar slaggprodukter ifrån. Sav eller liknande kanske? Eller så kan deras löv vara fulla av näring och när de tappas så bildar det bra gödsel.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Finns det verkligen enter i D&D världen eller är det något som du infört själv?
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
???
I DD-världen?
Det finns så många bl.a. min egen. Jovisst finns Enter i Monster Manualen, av upphovsrättskäl kallas de TreeAnts.

Kommer ihåg ett gammal spel till GameBoy där man hade "stulit" detta namn. När man sedan "översatte" spelet till svenska så slogs man mot en Träd-myra...

Men skulle det vara skillnad på vad som är officiellt och vad man inför själv. På Du T'sen finns Myrslingerbultar (från Narnia). Var det fel?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Det finns så många bl.a. min egen. Jovisst finns Enter i Monster Manualen, av upphovsrättskäl kallas de TreeAnts."

Ungefär som att hobbits heter halflings då alltså.

"Men skulle det vara skillnad på vad som är officiellt och vad man inför själv. På Du T'sen finns Myrslingerbultar (från Narnia). Var det fel?"

Naturligtvis var det inte menat som kritik. Det var mest jag som var lite nyfiken.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Om jag inte missminner mig gjorde man (TSR) en överenskommelse med Tolkien Estate inför utgivningen av Monster Manual 1977 att undvika namnen "Hobbit", "Balrog" och "Ent". De blev istället "Halfling", "Balor" och "Treant". Däremot fick man använda "Orc".

Vad man sedan kallar varelserna i sin egen kampanj har ju inte Tolkien Estate med att göra...

/Mikael
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Om jag inte missminner mig gjorde man (TSR) en överenskommelse med Tolkien Estate inför utgivningen av Monster Manual 1977 att undvika namnen "Hobbit", "Balrog" och "Ent". De blev istället "Halfling", "Balor" och "Treant". Däremot fick man använda "Orc"."

Varför fick man använda Orc men inte något av de andra namnen? Låter helt ologiskt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Antagligen för att Tolkien inte hade kommit på ordet "orc" själv. Enligt OED så har ordet används om troll-liknande saker sedan minst 1598, och redan i Beowulf användes "orcneas" som någon sorts havsmonster.
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Fast Balrog är ju ett gammalt fornordisk väsen som har anor i asatron. Ordet balrog har under åren skiftat betydelse, men Tolkien kan omöjligt äga rättigheterna till det ordet.
 
Top