Nekromanti Ensamma vargen O andra

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
OK tävling (eller bara nyfikenhet). Vem har flest Ensamma vargen? Jag har nr 1-13.

Hur många fanns det? 28? Eller fler?

Vilket är ert favvospel? Motivera! Sj'älv är jag fasligt svag för Kaltes grottor. Cool miljö. Dungeon i ismarken.

Nån som lirade Fighting Fantasy? Ondskans borg är ju helt gryyyym, Eller? Var däremot inte så imponerad av Chock soloäventyren. De var rätt kassa. Ondksans gruvor eller vad de hette. Silverstjärnan var helt OK men Ensamma vargen var bäst. Man kunde använda en triangel från Kalte i en bok som kom långt senare en Kaltes grottor (tufft namn fö). DET är kvalitet,
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Falken (har jag för mig den hette) [spoiler]

Det fanns en kort (tre, fyra böcker) serie som handlade om en tidsresande sci-fi-agent med kodnamnet Falken. Serien var egentligen rätt rörig och konstig, och fullspäckad med shyssta tidsparadoxer.
Däremot så innehöll den en av mina favoritepisoder vad gäller spelande, och det var en The Thing-inspirerad episod som utspelade sig på en isplanet någonstans i slutet på det tredje milenniet (dvs år 3000 minus lite granna).
Man befann sig på en gruvstation med ett dussintal arbetare, och där hade, som sagt, en The Thing-liknande alien tagit sig lös och börjat käka upp ens kamrater. Givetvis tuggade den sig in i folket och kontrollerade dem en stund, för att sedan vid ett väl valt tillfälle explodera i en kaskad av blod och kroppsdelar som sprutade åt alla håll. Det nerviga var att man aldrig visste vem av de övriga som för tillfället var värd åt det parasiterande monstret.

Tja, som sagt.. inte en så fantastisk serie i övrigt, men just den episoden har satt sig... för jag var rädd, på riktigt, när jag spelade den. Ungefär som när man läst en riktigt hemsk skräckis eller sett en riktigt ruggig film. Jag gick med darrande händer till sektion 281 för att med svetten rinnandes få reda på om jag gjort rätt när jag bestämt mig för att inte använda min eldkastare mot min misstänkta kamrat...

Det hjälpte väl iofs att jag var runt 10 år eller så när jag spelade det hela, men imponerande var det :gremsmile:

[edit: la till ett ord jag hade glömt i en mening...]
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Den del av Ensamma Vargen jag har bäst minnen av är Skuggor i sanden. Generellt tyckte jag att de var häftiga. Framför allt gillade jag utseendet på kartorna på insidan av böckerna. Såhär i efterhand inser jag att det var en ganska originell fantasyvärld. Det vore rätt kul med ett rollspel i den världen, även om det bara var en världsbok till d20.

Jag gillade Fighting Fantasy-serien också. Bilderna var riktigt bra. Dessutom kunde man göra kartor över platserna de utspelade sig på, vilket man inte kunde med Ensamma Vargen-böckerna. Kartor är som sagt kul!

Soloäventyren till Chock var väl någon sorts Lovecraft Light. Så kändes det i alla fall nu i efterhand, men jag har inte tittat i dem sedan jag läste min första Lovecraft-novell.

/tobias
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Var det bara 20 böcker? hade för mig att det var mer. Hoppas de kommer upp på nätet då.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Vem har flest Ensamma vargen?"

Inte jag, för jag har bara 4-6 och 8-9, å så har jag första och fjärda Silverstjärna-boken.

Det jag ogillar mest är att man är rätt fuckad om man försöker klara sig utan Sommersvärdet, å så blir striderna rätt omöjliga i de senare delarna om man inte är världens übermagnakaimutherfuckermeister. Min favorit är den den del som kallas Skuggor i Sanden; dels för att den hade en snygg struktur i två övergripande kapitel, men också för att den låter miljön sätta sin prägel på hela berättelsen från början till slut. En annan sak jag gillar med den är att man dels har väldigt stor rörelsefrihet och man kan ta två olika vägar genom boken som inte påminner särskilt mycket om varandra, och hur man än går genom boken så fungerar storyn faktiskt som i en riktig bok, medan många andra solospel mest var en massa labyrinter och fällor staplade på varandra.

Jag har alla (svenska) fighting Fantasy-böcker, men egentligen var den serien överlag rätt dålig. Det är "den rätta vägen" som ställer till det; alla FF-böcker har ju en rätt väg igenom boken som är den man helst skall ta för att klara sig. De första böckerna faller på att den sanna vägen är så oerhört korkad i dessa, allra värst blir det i Rymdskeppet Traveller som är ett riktigt lindansarsolospel där minsta felsteg från den rätta vägen gör att man hamnar i ett dike (med isplaneten där en snubbe sitter i ett torn med en vädermaskin, världen där maskinerna har tagit över, och arenan där man slåss mot roboten på bokens framsida, osv) och det blir rätt larvigt till slut när man ser att alternativ efter alternativ går från den rätta vägen ner till diket, medan ingen väg går från diket tillbaka. Dessutom är den rätta vägen igenom den boken osannolikt tråkig, vilket är ett stort misstag. Det bästa sättet att spela på måste ju vara det roligaste!

Det blir okej iom Tjuvarnas Stad, men jag tycker det är Fasans Labyrint som är det stora mästerverket i serien. Det är en oerhört bra bok och det visar precis hur man skall gå till väga om man skall skriva ett solospel med en "rätt väg" från början till slut.

Annars var min favvoserie faktiskt Tigerns Väg. Det kan ju låta lite lökigt med ninjafantasy, men det imponerande med dessa böcker är nytänkandet och lekfullheten med mediet som författarna visade prov på. I Förgöraren så får man exempelvis spela igenom den häftigaste strid jag någonsin upplevt i ett solospel (mot rövarbandet med Thaum, Tyutchev och Cassandra; de är så oerhört häftiga att de har influerat flera tiotals olika rollspelsäventyr som jag skrivit genom åren) och i Härskaren så får man till och med prova på att styra över en stad; utse en stadsvakt och bestämma vilka som ska betala si och så mycket skatt, osv, och allt detta utförs på ett finurligt sätt med olika rådgivare, och... tja... Det är så himla bra att jag nog anser det vara det bästa solospelet någonsin. Resten av boken är lite tunnare, men det finns en hel del godis där också.

Jag skulle vilja ha en solospelsserie som inte gick i någon egentlig ordning, alltså så att man kunde läsa böckerna i vilken ordning man ville. Om böckerna bara handlade om äventyr i stort så skulle det ju då bli ett val i sig: Ska jag börja med att ta uppdraget i Skräckens Pyramid, eller ska jag välja Fruktans Isgrottor istället? Å då vore det häftigt om man kunde köpa saker och skaffa sig fiender i en bok som sedan påverkade handlingen för en i nästa bok. Liksom; att det blev två olika upplevelser om man först läste bok:1 och sedan bok:2, eller om man istället gjorde tvärtom.

Men det skulle vara rätt svårt att skriva en sådan bok, iofs...

/Rising
älskar solospel.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Rising min vän,

Du har så mycket ideer och tankar, vad gör du i ditt liv? Du borde vara gamedesigner men det är du väl inte.

Fasans labyrint. Berätta mer, vad handlar den om? Spännande namn.

Din ide med soloäventyr som påverkar storyn beroende på vilken ordning man läser dem är ju en grym idé som skulle kunna gå att gra små underverk med. Frågan är hur det skulle funka men min hjärna har overload nu så jag kan itne ens sätta mig iun i det. Jag gör det på nån buss nånstans dit det är långt och platta landskap glider förbi...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag har en raritet!

Harry Harrisons soloäventyrsbok baserad på The Stainless Steel Rat.

Jag är inte längre en nolla som sjunger med porcuswine!
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Det fanns väl en systemlöst världsbok som bland annat översattes av äventyrsspel? "Boken om Magnamund" om jag inte missminner mig. En i spelgruppen har den liggande nånstans. :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Det fanns väl en systemlöst världsbok som bland annat översattes av äventyrsspel? "Boken om Magnamund" om jag inte missminner mig. En i spelgruppen har den liggande nånstans. :)
Ja det gjorde det. Jag har den också liggande någonstans. Den innehöll lite kul idéer, men var en smula spretig. När jag tänker efter var den nog det första rollspelssupplement (eller snarare rollspelsrelaterad produkt) jag sett som trycktes nästan helt i färg.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Fasans labyrint

Fasans labyrint. Berätta mer, vad handlar den om? Spännande namn.
Intrigen var ju inte mycket att hänga i julgranen. Den var snarare riktigt usel. Det var helt enkelt en tävling att ta sig igenom en enorm labyrint fylld med faror. Jag har för mig att den byggts för att locka turister eller något annat absurt! Hur som helst var det rätt kul att gå igenom den. Det var en typisk rollspels-dungeon med olika monster och dessutom med- eller mottävlare att slåss mot.

/tobias
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Hur många fanns det? 28? Eller fler?

20. Jag köpte de första 12, men brydde mig aldrig om Grand Master-serien. (Jo, jag skaffade dem enbart på engelska - de enda svenska soloäventyr jag har är dem om Silverstjärna, och det var bara för att jag inte lyckades få tag på originalen.)

Nån som lirade Fighting Fantasy? Ondskans borg är ju helt gryyyym, Eller?

Den serien var min favorit; jag köpte de första 27, plus de fyra Sorcery!-böckerna.
Som Rising säger var Deathtrap Dungeon (tror iaf det var den som hette "Fasans labyrint" på svenska) den bästa av dem, men jag älskade flera av de tidiga böckerna som City of Thieves och Island of the Lizard King. (Trivia: Illustratören i de böckerna har senare jobbat som figurdesigner hos Lucasfilm; det var han som designade Darth Maul.)
Och Fighting Fantasy-rollspelet är fortfarande oöverträffat som nybörjarrollspel IMHO. Jag skrev om flera av böckerna som äventyr till det; vårt spelgäng brukade lira dem som pausspel när vi inte kunde dra ihop tillräckligt med folk för att köra Rolemaster. (-:

--
Åke
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Det här fick mig att tänka på att det faktiskt var illustrationerna jag gillade mest med Ensamma Vargen-böckerna. Jag är helt enkelt väldigt förtjust i Gary Chalks bilder: stenstoderna är så underbart fula, och det finns alltid små krigblåsande löv som ger en vemodig höststämning. De senare EV-böckerna, där det inte var Chalk som illustrerade, var jag aldrig särskilt intresserad av. Jag har samtliga soloäventyr som gavs ut på svenska, för övrigt. Kul att höra att det fanns ett Fighting Fantasy-rollspel, också. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
De som översattes till svenska var väl bara 12? Jag har alla, men jag har aldrig öppnat de sista två. Jag tyckte också att Skuggor i sanden var bäst av de jag läst. Eld över vattnet var i o f s inte så dålig heller (även om man måste ha lite tur och lyckas få tag i det magiska spjutet).

Jag tyckte att Midgårdboken (Orthanc och Isengård) var bra också.
 
Top