Nekromanti Ensam skräck?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
För några år sen skulle jag nog svarat "Ja, det kan det bli", men nu när jag spelat några år m spelgruppen på 3-7 spelare så är jag mer tveksam. Jag har nog inte mod att sitta och försöka skrämma livet ur den andre.

Hur jag ser på spelgrupper på:
1 spelare: Mest som tidsfördriv. Man kan improvisera mer och spela mer systemlöst. Man vet om en pistol har smällt bredvid RP:ns öra.
2 spelare: Konc. spel från spelarna. Mer problemlösning än rollspelande.
3: Lagom. Kan uppstå konflikt mellan spelarna, många synsätt på problemlösning.
4: Lagom. Det uppstår konflikt och spelare kan samtala (rollspela) m varandra utan SL:ns (psykiska) närvaro.
5-7: En aning för många. Tärningsslagen segar ner det hela. Kan bli mkt käbbel, vapendragningar och är nån spelare helt oseriös så rekommenderas en film istället för rollspel.
11: Spelat en gång dagen efter en fest. SL delade upp gruppen i två fristående grupper. Blev mkt väntandes men roligt.

Ensamma spelare brukar jag ha en SLP som kompis till RP:n. Dessa är till viss del förbrukningsvara. Det är inte så att jag förbrukar en RP:s SLPvän/speltillfälle. Om du spelar soloäventyr så rekommenderar jag att du tänker på vad spelaren kan vara rädd för och utsätta dess RP för liknande saker då spelaren lätt kan leva sig in i hur dennes RP känner i situationen.

"<EM>I Svindlande Höjder så återuppstår alla rollpersoner som spöken. (Därav den hemsökande kuken.</EM>"
Ung. som en dödmanshand, alltså? /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som hade tänkt svara 2001-09-23 04:05 men forumet gick ner precis då
 

Ebhen

Veteran
Joined
20 Aug 2001
Messages
8
Location
Gävle
Re: Ja, varför inte?

Jag skulle vilja påstå att det faktiskt är lättare att spela med få spelare än många, det pladdras inte lika mycket trams under tiden då.
En ensam spelare har jag inte spelat med nån längre stund men däremot två. Det var nästan det bästa spelpasset nån av oss upplevt! Hårresande stämning nästan hela tiden och riktigt roligt. Vi spelade "The Haunting" ur CoC-grundboken. Spel med mersmak. Var inte rädda att spela med få, det får alla att tänka lite mer på vad de kan göra och hur dödliga de egentligen är.

Peter

Det finns inga problem! Endast utmaningar!
 

Ebhen

Veteran
Joined
20 Aug 2001
Messages
8
Location
Gävle
Få spelare

Hmm... Såg just att mitt inlägg ramlade in lite för högt upp... Se under Ebhen ovan för mina visdomsord. ;)

Ebhen

Det finns inga problem! Endast utmaningar!
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Re: Ja, varför inte?

Jag spelade igenom en hel kampanj till Drakar och Demoner Expert med endast en medspelare och en spelledare och det var den bästa kampanj jag någosnin har spelat, till och med bättre än Svavelvinter & co.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
"I Svindlande Höjder så återuppstår alla rollpersoner som spöken. (Därav den hemsökande kuken."
Ung. som en dödmanshand, alltså?


Exakt. Du är den enda som förstår mig! /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2001-09-25 00:08.</EM></FONT></P>
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Lugna ner dig lite...

Ursäkta att det tar lite tid mellan mina inlägg, men jag råkar vara ganska upptagen just nu och dessutom klappar ständigt det jäkla nätverket ihop...

”Till slut kom vi fram till (och det håller jag fast vid) att man inte som spelare kan rollspela "på riktigt" med spelledaren. “

Jag började lira –85 och känner väl igen de olika speltyperna som fanns då. Jag och mina vänner hade dock aldrig några problem med att skilja rollspel från t.ex. brädspel eller bokspel. Som så många andra nybörjarspelare så hade vi en så gott som obefintlig interaktionen mellan våra rollpersoner. Detta till trots vill jag mena att vi spelade rollspel. På samma sätt tycker jag det känns mycket tveksamt att påstå att folk som lirar utan att gestalta hur deras RP pratar med varandra inte spelar rollspel utan något annat. Detta borde ju bli slutsatsen av ditt resonemang eftersom en sådan grupp inte i något avseende skiljer sig från en grupp som lirar solorollspel.

”Spelledaren vet ju vad sanningen är, så försöker du ljuga för honom måste han sitta och VÄRDERA din lögn. ("Tja, det där låter ju iofs troligt, jag låter väl orchen tro på det då"), medans en annan rollperson måste bli övertygad på riktigt. “

Nej men gosse, slusatsen utifrån detta måste ju bli precis tvärtom! I första fallet försöker han lura en person i spelvärlden (en SLP), medan han i det andra fallet försöker lura SPELAREN. Visst kan fall 2 ofta vara roligare men det är en annan femma. I rollspel spelar man just en roll, inte sig själv! Lögnen skall väl just värderas utifrån vem i spelvärlden som ljuger och vem i spelvärlden som det ljugs för. Två personer i vår verklighet som sitter och ljuger för varandra, och där utfallet av lögnen beror på deras personliga egenskaper – det liknar ju mer ljugarebänken än rollspel?! /images/icons/wink.gif

”Det meningsutbyte du har med slp är ofta av ren solospelskaraktär ("såhär kan det stå i äventyren: Den gamle druiden vill inte lyssna på spelarna. Inte förrän de nämner vad som hänt Sammetshandske kommer han släppa in dem"), medan meningsutbytet mellan två rollpersoner så att säga "sker på riktigt" i föreställningsvärlden. “

Varför skulle SL nödvändigtvis vara sämre på att gestalta en karaktär och föra en dialog genom den än vad en spelare är?

”Däremot måste du protestera om dina SPELARE börjar diskutera med varandra, sånt dödar ju stämningen totalt! “

Lättare sagt än gjort, tyvärr. /images/icons/frown.gif

”När jag slutligen menar att en SLP är en vägg, menar jag inte att de skulle vara tråkiga. Bara att de skulle vara något begränsande, det är snarare att betrakta som ett "solospelshinder" för rollpersonerna. “

Kan jag inte hålla med om. När jag är SL spelar jag mina SLP på samma sätt som om jag spelar en rollperson. Sen är det självklart en svårighet att man som SL ofta har fler figurer att hålla reda på. Men om du tycker dina SLP fungerar som “solospelshinder”, då rekommenderar jag dig definitivt att lägga ner mer jobb på dem.

”Äventyr #1: Går ut på att EN spelare skall övertyga prinsessan om att gifta sig med honom, och inte med ärkeskurken Lismolax; en spelledarperson.
Äventyr #2: Samma prinsessa. Denna gång är det TVÅ spelare som vill gifta sig med henne, och de måste nu bräcka varandra.

Helt enkelt för att det koncentrerar sig på ett agerande. Spelledaren tvingas leva sig in i världen, helt plötsligt (till skillnad från att bara gestalta den) “


Varför behöver han inte leva sig in i världen på samma sätt i äventyr #1? Han har ju en viktigare roll i det fallet. Förklaring tack!

”Du måste ju hålla med om att det här scenariot kräver två spelare som agerar mot varandra utanför spelledarens toppstyre? “

Det är stenkul med två spelare som lirar mot varandra, har testat att spela med två grupper och två SL, en höjdare. Men om man nu lirar äventyr #2, hur genomför man det? Två spelare som sitter ihop med SL och lirar? Nej, knappast. Eftersom båda har ETT mål och dessa mål är totalt motsatta så kan vi gissa att det är en mycket begränsad tid av spelet som deras RP kommer vara på samma ställe. Alltså kommer SL att få solospela med de två lirarna nästan hela äventyret. Kanske möter de inte ens på varandra under hela äventyret eller kanske först i en slutstrid? Innebär det att det inte är rollspel man sysslar med då?

”Du skall inte tro för ett endaste ÖGONBLICK att anarkofeministen och strandraggaren i ditt spelargäng upplever prinsesshistorien på samma sätt! -Beroende på vilka rollpersoner de spelar kommer de driva ifrån varandra ytterligare... “

Jepp, de kommer driva ifrån varandra och överhuvudtaget inte vilja se varandra. Det innebär att det blir massa solorollspel, vilket enligt dig betyder att man inte spelar rollspel längre. Lite mysko kan man tycka eftersom reglerna, miljön, rollpersonerna m.m. är desamma...
Om nu istället trots allt anarkofeministen-RP:n och strandraggar-RP:n för det mesta gör saker ihop (så att spelarna därmed spelar ihop) samtidigt som deras uppdrag i princip är att jäklas med den andra, hmm... då tycker jag vi börjar närma oss något som jag skulle kunna kalla dåligt rollspel... /images/icons/wink.gif

Tyvärr hoppade du förbi mina frågor i mitt förra inlägg så jag gör ett nytt försök att försöka få ett mer exakt grepp på din uppfattning om rollspel kontra solospel:
Säg att du har gjort ett äventyr för två spelare. De spelar varsin person med en mycket specifik roll i äventyret. Dör en RP kan den inte ersättas av någon annan RP. Efter fyra spelmöten dör så den ene RP:n. Den andre vill dock gärna köra vidare, vilket det inte finns något hinder för i ävenyret, så du och han fortsätter spela. Min fråga; när blir slutar det då att bli rollspel ni sysslar med? Efter tio minuter? En timme? Tre timmar? Ett spelmöte? Två spelmöten? Fem spelmöten? Spelet, rollpersonen och äventyret är alltså hela tiden samma.

P.S. Är det inte fler än jag som anser att solospelande också är rollspel? Var är ni alla forumdeltagare?! /images/icons/smile.gif
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Re: Lugna ner dig lite...

Jag har nog sagt det förut, men jag håller med dig om att man kan spela ensam med SLPs och ha lika kul för det. Jag debatterar inte så ofta eftersom jag inte har hälften så högt Fast-Talking värde som ni har, som jag ofta har fått uppleva när jag försöker vara med i debatter på forumet. Jag nöjer mig med att starta en debatt och se vad ni tycker.

- Nemesis, som ofta bara har en att spela med
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Lugna ner dig lite...

Tja, mina åsikter här är högst personliga, och gäller egentligen bara mina egna äventyr. Jag förstår mycket väl att de kan fungera jättebra att spela en och en för er andra. Med det i åtanke tar jag mig an dina kommentarer:

"Som så många andra nybörjarspelare så hade vi en så gott som obefintlig interaktionen mellan våra rollpersoner. Detta till trots vill jag mena att vi spelade rollspel. "

Jag började spela 86, när jag gick i andra klass. Jag hade en mycket rollspelsinriktad mentor (mycket äldre än mig) och han var mycket kritisk till att vissa bara spelade "sig själva", som legat till grund för hela min rollspelsgrund. Det är väl därför jag och mitt crew utvecklades till att bli sådana rollspelselitister.

"I första fallet försöker han lura en person i spelvärlden (en SLP), medan han i det andra fallet försöker lura SPELAREN."

Tja, när jag skildrar min slp VET ju jag sanningen, och därför ligger det i vägen för hur jag gör min tolkning av slp:n. (den lurade). I ett läge där rollpersonerna lurar varandra har ingen av spelarna någon anledning att inte rollspela efter bästa förmåga. Och det är väl därför den sortens lögner fungerar bättre. I mitt spelargäng, iaf.

"Varför skulle SL nödvändigtvis vara sämre på att gestalta en karaktär och föra en dialog genom den än vad en spelare är?"

Kanske är det där att jag som spelledare faktiskt till stor del är medveten om vad som skett. Om äventyrarna planerar att lönnmörda borgmästaren vet ju jag om det. Om min borgmästare försöker planera ett attentat mot spelarna vet de inte om det. Som SL känner jag att mina äventyr ofta faller på denna envägskommunikation; allt oväntat sker från min sida. Åtminstone i rollspelsväg. I övrig spelväg tar mina äventyrare förstås och hittar på helknasiga vägar. Men genom att låta spelarna konversera med varandra händer något nytt; plötsligt är det bara rollpersonerna som agerar mot varandra. Om den ene propagerar för att de ska ge prinsessan till konungen och kassera in hundra guldmynt och den andra tycker att de ska kidnappa henne och begära en lösensumma på TVÅ hundra guldmynt, då vet ingen av de båda vilka argument den andre kan använda. För mig som SL är det magi, hela min uppfattning om rollspel grundar sig på rollspersoner som agerar sinsemellan.

"När jag är SL spelar jag mina SLP på samma sätt som om jag spelar en rollperson"

Jo, det gör jag också, men ofta fyller ju en slp en del i äventyret, och kan räknas in i detta. Om äventyrarna ska övertyga konungen om att hjälpa dem i kriget mot den onde häxmästaren, så kommer jag i äventyrsdelen klura på hur konungen faktiskt KAN övertygas (jag vill ju gärna ge spelarna en rimlig chans att få hans hjälp). Då blir det genast någon form av solospel av det hela. Även fast jag försöker låta bli. Spelarna kanske inte märker det, men riktigt kul blir det ändå inte. Om det däremot är två spelare som försöker överrösta varandra om att de är just HAN som ska få en hedersbetygelse efter att ha störtat den onde häxmästaren, DÅ blir det roligt. DÅ kan min gestaltning av konungen bli rolig också, eftersom jag inte rimligtvis kan förutse hur deras replikskiftning kommer låta.

"Varför behöver han inte leva sig in i världen på samma sätt i äventyr #1? Han har ju en viktigare roll i det fallet. Förklaring tack!"

I fall #1 ska jag spela mot mig själv. (prinsessan och dumme prinsen Lismolax) - Det är ju inget roligt. Dessutom, ponera att det är bal imorgon. Alla friare skall överräcka en present åt prinsessan. Spelaren planerar kvällen innan att byta ut Lismolax's present mot en äcklig, död fisk. Så fort han sagt det till mig, så kan jag börja fundera över hur jag skall spelleda Lismolax och prinsessan imorgon. Dessutom, vad händer om Lismolax förstår vad som har hänt och byter tillbaka? Det kommer att kännas fuskigt, resonerar spelaren. Som om jag stod på Lismolax's sida.

Vi låtsas att tricket fungerar. Hur övertygande jag än spelar förvånad när den onde prinsen upptäcker att hans gåva är en äcklig fisk, så är det ju ändå ingenting i jämförelse med hur kul det blir om en annan SPELARE skulle upptäcka detta - till sin RIKTIGA förvåning. Då han har en helt annan grund att gestalta sin rollperson på. Jag skulle få varva en del solospel med herrarna i enrum, men det riktigt viktiga (och roliga) är förstås hur de båda reagerar på balen; kan den ena bevisa att det är den andre spelaren som satt dit honom? Kan han få det hela att verka som ett skämt? Hur ska den första spelaren reagera? Nu kan jag agera prinsessan HELT efter hur de spelar mot mig och varandra.

Det är min idé om rollspel. Jag menar inte att de andra sätten skulle vara sämre -inte alls! Men jag skiljer på solospel och rollspel i mina kampanjer bara för att jag vill få in lite "riktigt " rollspel i varje äventyr. Därför skriver jag dem på ett visst sätt, så att det inte blir för långa perioder mellan dessa situationer.

"Men om man nu lirar äventyr #2, hur genomför man det? Två spelare som sitter ihop med SL och lirar?"

Vissa perioder kan jag spela med var och en. Ibland kan de få skicka lappar. De riktigt VIKTIGA situationerna är balerna m.m. där båda spelare är närvarande. Dessa rollspelssituationer skulle jag alltså centrera äventyret kring. Det skulle aldrig bli för långa perioder av soloäventyr mellan dem. Men nej, spelet skulle inte få bli ett utdraget solospel på två fronter. Ledsen om jag var oklar på den punkten.

Då tar jag tag i din fråga:

"Säg att du har gjort ett äventyr för två spelare. De spelar varsin person med en mycket specifik roll i äventyret. Dör en RP kan den inte ersättas av någon annan RP."

Okej, vi avbryter här. Det här betyder i mina öron att båda spelare behövs i äventyret. I HELA äventyret? Hela slutet hänger alltså på att rollpersonerna lever? Annars så borde det ju VISST kunna få komma in någon annan rollperson när den ene dör? Okej, jag kan tänka mig ett par scenarion som fungerar som du beskriver, men då är det i så fall där problemet ligger. Dåligt äventyr. Du som SL måste ha en backup-plan för allt.

"Efter fyra spelmöten dör så den ene RP:n. Den andre vill dock gärna köra vidare, vilket det inte finns något hinder för i ävenyret, så du och han fortsätter spela. Min fråga; när blir slutar det då att bli rollspel ni sysslar med?"

Det är solospel så länge inte rollpersonerna interna förhållande betyder något för spelet. Det är defenitivt solospel så fort den ena dör, men kan säkert ha varit det sedan ni börjat spela. En sorts "multianvändarsolospel", som om du läser upp "ensamma vargen" för tre personer som får rösta för vilken väg de skall ta. Eller tja, du fattar, va?

Jag förstår hur du tänker. Du menar väl att "så fort man rollspelar - så spelar man rollspel". Och det låter ju vettigt. Mer vettigt än min idé, faktiskt. Men jag står fast vid min vision bara för att det ändå är det spelarna gör tillsammans som är riktigt roligt.

/Rising
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Lugna ner dig lite...

”Och det låter ju vettigt. Mer vettigt än min idé, faktiskt. Men jag står fast vid min vision bara för att det ändå är det spelarna gör tillsammans som är riktigt roligt.”

Roligt, jovisst, så kanske det är. Men, det har inte med saken att göra! Frågan “vad är roligt?” är något annat än “vad är rollspel?”

Det är de här två grejerna jag tycker det känns som att du rör ihop. Det är sak att du tycker det är roligare att vara flera. Det är en annan sak att komma och påstå att det inte är rollspel när två man lirar på egen hand. Den här diskussionen skulle varit klart intressantare om frågan varit “vilka är skillnaden mellan att lira solo och i grupp? Vilka är fördelarna? Vilka är nackdelarna?” När du beskriver situationer där det är roligare med flera spelare kan jag hålla med dig, absolut. Det finns definitivt äventyr som skulle förlora mycket på att det bara var en spelare. Men det är inte det som det handlar om här.

När man försöker särskilja solospelandet från övrigt rollspel tycker jag man är ute på djupt vatten. Kolla t.ex. forumet och se vad trådarna handlar om. Hur många av inläggen är sådant som inte är tillämpbart på solospel? En liten minoritet påstår jag. Är det inte väldans konstigt att kalla solospel för en annan sorts spel när i princip allt är gemensamt? Jämför hur mycket relevans forumet skulle ha för ett “annat sorts spel” som t.ex. brädspel eller bollspel i jämförelse med solospel.

”Tja, mina åsikter här är högst personliga, och gäller egentligen bara mina egna äventyr. ”

Men nu råkar du hålla till på ett rollspelsforum som är öppet för alla och då blir det liksom lätt lite konstigt om du kör med en egen begreppsapparat som bara gäller dina egna äventyr som sannolikt en försvinnande liten andel av forumdeltagarna är med i.

”Dessutom, vad händer om Lismolax förstår vad som har hänt och byter tillbaka? Det kommer att kännas fuskigt, resonerar spelaren. Som om jag stod på Lismolax's sida. ”

Men om nu Lismolax är världens smartaste kille och direkt borde fatta när något är på gång, samtidigt som spelledaren inte är något snille? Då blir Lismolax lurad av någon därför att han spelas av en mindre smart SL, inte därför att figuren Lismolax är mindre smart.

”Nu kan jag agera prinsessan HELT efter hur de spelar mot mig och varandra.
Det är min idé om rollspel. Jag menar inte att de andra sätten skulle vara sämre -inte alls! Men jag skiljer på solospel och rollspel i mina kampanjer bara för att jag vill få in lite "riktigt " rollspel i varje äventyr. ”


Men alltså... det blir väl minst lika mycket “riktigt” rollspel med en ensam spelare?! Säg att spelarna/spelaren bestämt sig för att försöka lura eller överraska en av dina SLP. Är det flera spelare sitter de och/eller deras rollpersoner och diskuterar innan hur de ska lura/överraska SLP:n och du själv blir alltså inte lurad/överraskad. En ensam spelare däremot får du aldrig höra snacka om att “nu så ska minsann den där SLP:n...”, istället så smäller ju lögnen/överraskningen verkligen till när din SLP står öga mot öga med rollpersonen. Det borde ju vara en fördel i ditt resonemang om “riktigt” rollspel. /images/icons/smile.gif

”Det är solospel så länge inte rollpersonerna interna förhållande betyder något för spelet. Det är defenitivt solospel så fort den ena dör, men kan säkert ha varit det sedan ni börjat spela. En sorts "multianvändarsolospel", som om du läser upp "ensamma vargen" för tre personer som får rösta för vilken väg de skall ta. Eller tja, du fattar, va? ”

Du menar alltså att mina soloäventyr skulle vara i stil med Ensamma vargen? Hmm. Spelarna kan agera fritt, de spelar sin rollpersons karaktär, vi använder ett rollspel som grund för spelandet, rollpersonerna är desamma som när det är flera deltagare... känns väldigt mycket mer rollspel än Ensamma vargen IMHO. Iaf de tre delar av EV som jag har, men är det annorlunda i de senare delarna så ska jag sätta in en annons efter gamla EV imorgon!

”Jag förstår hur du tänker. Du menar väl att "så fort man rollspelar - så spelar man rollspel".”

Ja, låter det inte rätt rimligt på något vis? /images/icons/wink.gif

P.S. Du har för övrigt mycket intressanta inlägg när det gäller skräck i rollspel så om du lägger energin på det istället för att "tala om" att vissa inte ägnar sig åt rollspel tycker jag det vore mycket trevligt! /images/icons/smile.gif

P.P.S. Jag borde nog också lägga ner min tid på andra sorters inlägg när jag tänker efter... /images/icons/wink.gif
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Ett litet tricks...

Vill du "vinna" lite debatter så behöver du bara skriva ett inlägg med rubriken "Jag håller med Arcana om allt (nt)". Då hamnar du sannolikt på vinnarsidan, möjligtvis kan det blir en oavgjord någon gång ibland... /images/icons/wink.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Lugna ner dig lite...

Jag köper dina argument, och borde DEFINITIVT inte lägga ner energi på att tala om för andra spelare hur de skall spela sina spel. Eller egentligen så får jag väl göra det hur mycket jag vill, men om jag nu skall göra det borde jag väl ha vett och sans att göra det med lite respekt och inte bara kasta skit i andras ögon för att de har andra (och i många avseenden vettigare) sätt att spela rollspel på än jag själv?

Jag börjar så. -fniss- Detta för att konstatera att vad jag EGENTLIGEN menade när jag drog igång den här metadiskussionen, var att jag starkt vill rekommendera alla att spela rollspel med helst fyra spelare. Gärna tre. Två duger. Men att undvika att göra det en och en.

Däremot så fick jag av en outgrundlig anledning (jag gissar på trötthet, dock) en impuls att kalla alla som ändå spelade rollspel på detta vis för idioter (eller vad det nu var jag sa), och det var förstås inte meningen.

Men alltså... det blir väl minst lika mycket “riktigt” rollspel med en ensam spelare?

Nja, det KAN bli det. Så fort spelaren gör något som inte står i äventyret. Det är klart, du och spelaren kan agera efter era roller och spela upp de mest fantastiska scener er emellan. Men om du har scenen inplanerad i äventyret, tja, då är det plötsligt improvisationsteater istället för rollspel (åh, precis vad vi behövde, MER termer! ;^D).

"En ensam spelare däremot får du aldrig höra snacka om att “nu så ska minsann den där SLP:n...”

He he, när jag var liten brukade spelarna viska mellan varandra så att inte spelledaren kunde höra... Njae, visst. Det är ett bra argument. Här ligger väl själva grejen. Är det roligare att överraska spelledaren än andra spelare? Fast jag vet inte med den här överraskningsbiten. Det är liksom mer rollSPEL än ROLLspel, om du ursäktar den gamla klyschan. Rollspel är ju en social verksamhet. Det tjänar på att man är en grupp. Gruppen kan förstås bestå av en spelare och tre slp, men hur roligt är det? Alla spelledare som tycker att det är roligt att föra konversationer med sig själv räcker upp en hand. Va? Ingen?

"Du menar alltså att mina soloäventyr skulle vara i stil med Ensamma vargen?"

Nja, det var kanske tjaskigt. Men det BLIR ju ändå alltid det, på något sätt. Fast ett oskrivet, löst, solospel. "Ska du reta Lismolax eller försöka föra en diskussion med prinsessan? Prinsessan, ok. Ska du skryta för henne om dina hjältemod eller ge henne en komplimang? En komplimang, ok. Ska du berömma henne för hennes vackra ögon, hennes rika pappa eller hennes fylliga bröst? osv" Förstås inte så hårdraget men man har ju ändå som äventyrskonstruktör en bild i huvudet av vad rollpersonerna SKA säga för att "klara" de utmaningar som kräver gott rollspelande, om man nu inte spelar ett rakt dungeonbashingspel, varpå solovarianten säkert är mycket lyckad.

Det här är väl helt enkelt en fråga om vilka äventyr man spelar. Man behöver ju inte ha just mig som spelledare för att hamna i en situation som kräver flera spelare för att överhuvudtaget bli rolig. På samma vis finns det de som inte har sådana spelsituationer alls. De kan förstås spela sina äventyr med endast en spelare utan att förlora något på det.

Men det är ändå något som stör mig med det. Det är inte riktigt rollspel, på något sätt. Kolla på vårt replikskifte:

"Du menar väl att "så fort man rollspelar - så spelar man rollspel".”

Ja, låter det inte rätt rimligt på något vis?"


För mig är ju inte det liksom att rollspela, utan att agera. Annars skulle det ju betyda att skådespelare är rollspelare allihopa. Och improvisationsteateraktörer med. Och snubbar som håller monologer, m.m..

Jag hade en defenition på rollspelande som inte föll i sådana falluckor: -När spelledaren föder situationer som får spelarna att agera ut sina karaktärer mot varandra.

Fast, äh, det är bara meningslös retorik, det här. Jag ger mig. Naturligtvis går det bra att rollspela på två. Man kan rollspela alldeles själv, faktiskt.

"Jag står framför sphinxen. Hon ställer sin urålderliga gåta; vad är det som är coolt, smart och som är åtrått av all världens kvinnor?

-Det måste vara Johan Rising, svarar jag med hes, häftig röst och skjuter bort hennes huvud med min magnum..."

It takes two to tango.
Men jag rekommenderar alla att vara åtminstone tre i rollspel.

/Rising
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Re: Ett litet tricks...

Ok för en gångs skull då, eftersom du står på min sida:
Jag håller med Arcana om allt (nt). Så, nu var det gjort.

- Nemesis (som just vann sin första debatt)
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Lugna ner dig lite...

”Men om du har scenen inplanerad i äventyret, tja, då är det plötsligt improvisationsteater istället för rollspel (åh, precis vad vi behövde, MER termer! ;^D).”

Det händer i princip aldrig att jag har en scen inplanerad. Mina äventyr har ett helt annat upplägg. Jag börjar från grunden så att säga. Vilka scener som uppstår beror på hur rollpersonerna agerar.

”Alla spelledare som tycker att det är roligt att föra konversationer med sig själv räcker upp en hand. Va? Ingen?”

I de lägena skulle man vilja ha en extra-SL som kunde rycka in och assistera...

”Förstås inte så hårdraget men man har ju ändå som äventyrskonstruktör en bild i huvudet av vad rollpersonerna SKA säga för att "klara" de utmaningar som kräver gott rollspelande”

Nej, inte i mitt fall. Jag tänker inte alls på det sättet när jag gör äventyr. Om ett argument fungerar eller ej vet jag inte förrän min SLP får höra det. Ibland inte ens då; det blir ofta diskussioner där jag under diskussionens gång tänker som min SLP tänker.

”För mig är ju inte det liksom att rollspela, utan att agera.”

Med rollspela menar jag att agera utifrån ett rollspel. Men det är nog läge att gräva ner de här orddefinitionsfrågorna... /images/icons/wink.gif

”-Det måste vara Johan Rising, svarar jag med hes, häftig röst och skjuter bort hennes huvud med min magnum..."

HAHAHAHA!!!! /images/icons/laugh.gif /images/icons/laugh.gif /images/icons/laugh.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Lugna ner dig lite...

"Det händer i princip aldrig att jag har en scen inplanerad. Mina äventyr har ett helt annat upplägg. Jag börjar från grunden så att säga. Vilka scener som uppstår beror på hur rollpersonerna agerar."

Ja, det låter ju vettigare än mitt sätt, faktiskt. Kanske kan de komplettera varann? Hmm, nu blir jag sugen på att ha dig som spelledare, jag med. Gärna som solospelare, dessutom!

/Rising
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Re: Lugna ner dig lite... [OT]

"<EM>Hon ställer sin urålderliga gåta; vad är det som är coolt, smart och som är åtrått av all världens kvinnor?

-Det måste vara Johan Rising, svarar jag med hes...</EM>"
Uråldrig gåta och åtrått av all världens kvinnor? Är'u alv? /images/icons/smile.gif

"<EM>- Nemesis (som just vann sin första debatt)</EM>"
LOL!

/[color:green]Han</font color=green> som faktiskt menade sitt "lol"
 
Top