Ensam i Avgrundsdjupet DoD - Spoliers

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
I väntan på att DoD ska landa i brevlådan bestämde jag mig för att testa soloäventyret Ensam i Avgrundsdjupet med tillhörande soloregler.
Landade i att skapa en mentalist, jo jag vet elementalisterna är ju de with fireballs from his eyes, and bolts of lightning from his arse, men två saker gjorde att jag valde mentalisten - Besvärjelsen Stenhud samt trolleritricken öppna/stänga och lås/lås upp.
Misstag nr 1 jag borde ha valt slagsmål som en tränad färdighet, tillsammans med Kraftnäve blir mentalisten närmast en Marvel-hjälte.

Slog fram en bra statline för Maldavian:
STY 10, FYS 12, SMI 14, INT 15, PSY16, KAR 14.
Avsnitt 1
Ingolf skickar ner Maldavian i Djupet, en orch, Gorum, är tillfångatagen av elaka kultister och måste befrias. Får luddiga instruktioner från Ingolf om var Gorum finns och vägen dit. Ingen skattkarta med ett X på visar det sig ganska snart. Lyckas med nöd och näppe undvika en elak spindel, rotar i ett tomt rum och hittar ett guldhalsband - men blir snabbt besviken då det verkar vara kattguld med ett värde på 3 guldmynt. Väl i den utbrända kammaren är det ju "bara" att hitta lönndörren. Varseblivning är ju dessutom en nivå2 besvärjelse så det går sådär, misslyckas brutalt med finna dolda ting och börjar inte det där skelettet röra på sig? Kastar Stenhud och intar en episk pose med staven. Men vad fan vad blött det är om fötterna - rummet håller på att vattenfyllas.
Efter lite konsulterande av reglerna för soloäventyr och en del turliga slag på tabeller och färdigheter lyckas jag ta mig ut och fly tillbaka. Tråkigt nog har jag lökat lite för mycket så äventyrets hot aktiveras - 3 svartalfer anfaller ur bakhåll. Det skjuts lite pilar, stenhuden är prima, det viftas med lite kortsvärd men det är inga veteraner det handlar om. Ensamarmé dominerar och jag gör snabbt ner en, men äter samtidigt en stadig mängd KP. Till slut står Maldavian med en KP och svartalfen Racke med en KP. Konsulterar tabellerna och slår ett drakslag i övertala. Racke vill inte dö idag utan blir lite sådär oväntat Maldavians henchman.

Avsnitt 2
Maldavian och Racke tar vare på de fallna rövarnas (ja Rackes gamla polare alltså) grejer. Med båda nere på 1KP beslutar jag att avbryta uppdraget och ge oss upp för att slicka såren, vi passar också på att dra till Utkante, sälja vår loot ock köper lite blandade äventyrargrejer. Läker upp våra KP och ger oss ner igen. Skeletten har somnat om och med Rackes hjälp hittar jag lönndörren och tar oss vidare, vi lyckas undvika några hot på vägen. Så springer vi plötsligt in i 3 kultister och strid utbryter. Det ser bra ut, sen gör det inte det. Maldavian fumlar och hivar iväg sin trästav, Racke går ner för räkning - klarar dödsslagen och kommer upp igen gör lite mer skada sen går han ner igen men lyckas igen med dödsslagen. Hade jag valt slagsmål som tränad färdighet hade saken varit biff, nu är det slumpen och ett fummel av den sista kultisten som avgör, hen ger mig ett frislag OCH jag slår 4! Tyvärr är vi alltför skadade så vi tar oss upp till ytan igen.

Tankar om soloreglerna
Det här är riktigt bra! En av mina favoriter är tabellen SLP-attacker, den gör att det blir mindre pingpong (även om pingismatcherna är ganska korta med tanke på hur farligt strid är.) Utan hjälteförmågan Enmansarmé skulle jag varit kokt i första striden.
Ett stort plus till att man har valt att med soloreglerna även ha med en mindre kampanj, Den osmidda skärvan består av 5 olika uppdrag.
 
Top