Nekromanti Enkvälls / konventsäventyr

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Det händer lite då och då att vår grupp måste ställa in rollspelandet folk inte kan dyka upp av olika anledningar. Får att ändå få till rollspelande så tänkte jag att jag kanske skulle bunkra lite bra enkvällsäventyr som man skulle kunna spela istället. Det vi är intresserade av är Trad/ Friforms äventyr för 3-4 spelare som tar en kväll att spela (typ konventsäventyr).
Genre eller till vilket spel det är spelar ingen större roll bara äventyret är "bra".
Med bra i detta fallet är att det är lätta att komma igång med spelandet (färdiga karaktärer är ett plus men det kan jag annars skapa i förväg) och att äventyret inte är en 5 timmar lång strid. Är äventyret bra men i någon obskyrt system kan jag alltid konvertera det till något vi kan.
Är det någon som har några tips på bra äventyr som skulle passa oss så skriv det och länka gärna till var de finns tillgängliga att ladda ner.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Lady Blackbird! Visserligen för 4-5 spelare. På bara 4 spelare är det bäst att plocka bort Snargle ur besättningen, men på bara 3 misstänker jag att det är bättre att plocka bort Kale Arkam och Naomi Bishop.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
- Uppsalasvitens del 1, Mörkret mellan stjärnorna, även om det nog är tight att få in på 5 timmar, kräver nog lite aktiv bearbetning av SL. Finns som PoD på Lulu.

- Arkham detective tales (5 olika scenarion) som vi spelar just nu är bra, men kräver kanske också lite arbete för att få in på en kväll. Däremot är det perfekt för att spela lite när det passar och även att RP växlar mellan gångerna (eftersom premissen är att alla jobbar på samma polisiära utredningsgrupp)

- Alla Symbaroums konventsscenarion finns på Järnringens hemsida att köpa, men av olika kvalité och "enkvällighet". Vilddjurets märke är det som nog funkar bäst i mina ögon.

Usch, svårt, få scenarion är klockrena för en kväll.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Vi har alltid med oss Fiasco som backup. Lyckligtvis används det inte särskilt regelbundet, men när det väl gör det är det alltid succé. Inga förberedelser alls, alla kan vara med och spela, färdigspelat på några timmar och det tar inte fokus/entusiasm från ordinarie kampanj.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Jag kan rekommendera de gamla konventsäventyren till Noir, varav flera fortfarande ligger uppe på www.noir.nu.

Annars har Scenariobiblioteket (www.scenariobiblioteket.se) en hel skock olika äventyr i alla olika former och smaker.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Lady Blackbird verkar väldigt intressant, vet att jag kollat på det tidigare men lyckats gömma bort det igen..

Tror jag spelade Uppsalasviten del 1 med skaparen på nått konvent en gång i tiden, vet att jag tänkte köpa det då men kostade en förmögenhet..

Det är ju saken med köpescenarion, man vill ju gärna veta att det är bra och passar en innan man lägger ut pengar på dem.

Jag har inte haft så lyckade sessioner men Fiasco så jag har undvikt det om jag kunnat men kanske ska ge det en chans till även om jag tycker det oftast blir bättre med en SL som styr upp allt :)

Får kolla upp dina tips med Khan men tänkte att folk kanske hade personliga favoriter så man slapp läsa igenom alla äventyren :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Varselklotets mysterium är skriva för enkvälls och funkar bra. Sen finns det väl ett par scenario i CoC grundboken? Introäventyret till Chock. Arhem-äventyret till Svavelvinter finns att ladda ner. Finns grymma scenario till Fallen Reich.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Döds Ände till Svavelvinter hade vi väldigt roligt med när det kom. Mer nyligen blir det gärna ett parti Fiasco som jag tror är en av de bättre inkörsportarna till hobbyn.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag sekonderar Noir äventyren, som är grymt roliga att spela och fungerar utmärkt att spela i någon slags friform om man inte vill använda Noirs system.

I min erfarenhet kan du dessutom spela dem mer eller mindre helt utan att ge dig in i en enda strid.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Tack så mycket, en massa bra tips. Tror jag ska börja med att kolla in Noir äventyren då det är en för oss ovanlig och spännande setting.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Cthulhu Dark´s scenarion som kommer inkluderade i nya regelboken (The Doors Beyond Time, The Curse of the Zimba, As Good As A Feast, Screams of the Children, Consume)
 
Top