Nekromanti Enkvälls intrig-survival-horror med Oskar Lindgren

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Imorgonkväll är det tänkt att jag ska spelleda en stor grupp (6 st), det kommer bli en enkvällare och jag hade tänkt köra en intrigvariant, rikta spelarna spela mot varandra snarare än att utmana 6 spelare parallellt. Jag har spellett detta ett par gånger förut och när det klaffar är det väldigt roligt.

Först tänkte jag köra tsoy-regler men jag känner att reglerna inte riktigt passar genren (t.ex. är det inte hemlighetsfullt och xp och sånt funkar inte heller så bra nu) , sen har jag för lite erfarenhet hur det funkar. Istället har jag klurat lite på ett enkelt system, tidigare har jag kört på 1t6 dvs väldigt godtyckligt men jag vill ha något annat.

OneShotHorrorRulez

Alla spelare har en påse och ett antal vita go-stenar (vita glaspluppar) i påsen. Varje gång spelaren upplever något bra (tänk keys eller bara rent vatten till någon som är törstig, värme när man fryser osv) lägger SL ett antal vita pluppar i spelarens påse. Varje gång spelaren råkar ut för något dåligt, svält, blir förgiftad, klaustrofobi i en stannad hiss, skär sig allvarligt el dyl. Får spelaren en eller flera svarta stenar i påsen. När spelaren försöker åstakomma något drar spelaren ett antal stenar (spelaren väljer hur många) ur sin påse, är det tillräkligt många vita stenar mer än svarta (vanligtvis räcker 1 mer) har spelaren klarat det. Tar spelaren bara svarta stenar råkar spelaren ut för värsta tänkbara (SL bestämmer något illa, men inte absurt osannolikt; typ träffad av komet). När spelaren tagit upp stenar lägger spelaren tillbaka de svarta i påsen igen. För att bli av med svarta pluppar krävs att någon hjälper en med lämpliga resurser (bandage, medicin, psykiatrisk vård eller så) och man får då ta upp ett antal stenar ur sin påse och slänga de svarta av dessa.

När man inte har pluppar kvar är man uträknad. Dör antar jag att man gör om det är vettigt att man kan dö och bara drar svarta stenar och SL anser att det passar.

Äventyret!

En samling människor, var och en med en unik roll och unika motiv kommer befinna sig i en isolerad miljö. Jag lutar åt ett tåg genom karga sibirien eller så, konflikten kommer att kretsa kring karaktärernas motivatorer och däribland kring nån gammal staty eller så med Lovecraftiska egenskaper. I denna del kommer det nog finnas ett antal SLP också som förhoppningsvis kan ge konflikterna mer ved på elden dock ska de inte vara lika intressanta eller hjälpsamma resurser då det en annan gång blev så att man spelade mer mot SLPs än mot andra spelare. Ganska snart kommer det ske en olycka! Tåget spårar ut och passagerarlistan kortas ner markant, Lovecraftartefakten vaknar och besätter en av spelarna. Varelsen, som lever på andras rädlsa och förtvivlan, kommer att ha som mål att sabotera och försvaga utan att det märks.

Rollidéer: Brottsling, eskorteras diskret av en herre i kostym med handklovar som håller rp och herren samman, eskorten dör naturligtvis i olyckan men kanske har nån annan rp sett att brottslingen är en fånge? En femme fatale eller buse kanske vore kul. Speciellt: Girighet, hänsynslöshet, drogproblem kanske. Biblotikarie eller proffessor i okultism. Söker efter artefakten och kanske kan betala väl (har mkt pengar i kontanta medel med sig). Smugglare som tar museéföremålet/privatsamlingsföremålet ut ur Sovjet, jagad. Gestapo eller privatdeckare som jagar en smugglare, har fått förhållningsorder om att inte bryta förseglingen eller nåt kanske. Den som senare blir besatt: Maskerar sig som personen den tog över men får inte försöka göra saker som kräver förre ägarens expertis. Får vita stenar när de andra får svarta (sker dolt) men svarta stenar i scener i solljus (också dolt). Får kanske mkt stenar av att konsumera människokött eller nåt annat groteskt. Kanske kan besätta nya personer och lämna den förre som ett tomt skal bakom sig, på något sätt bör spelarna kunna lista ut att de har en fiende ibland sig (kanske har den gjort det ett par gånger innan en spelare blir besatt).
En psykiatriker kanske?

De olika rollerna kommer nog ha någon specialegenskap. T.ex. kanske proffessorn kan betala en vit plupp för att berätta något han/hon läst om föremålet, SL nappar om det passar annars är det en myt han/hon läst.

Vad finns det för nackdelar med systemet?
Har ni intressanta(re) rollidéer?
Passar äventyret bättre på en båt eller på en herrgård eller så?
Efter olyckan, när spelarna fokuserar på att överleva en sibirisk vinter, vad har varelsen för övergripande motiv?
Anekdoter ur egna skräckspel och vad som gjorde dom bra samt tips är också varmt välkommna.

Ursäkta dålig strukturering...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Attans coolt system, väldigt karma. Gillar det skarpt!
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Mer om äventyret

Året är 1933, en skrupelfri kapten som försöker knega ihop lite extra slantar genom spritsmuggling styr en skuldbelagd skuta genom Österssjön. På skeppet finns en liten besättning och ett par passagerare, bl.a. en alkoholiserad läkare (6 spelare och ett fåtal, om ens några SLP). Under midnattstimmen knastrar ett nödrop genom radion och vägledda av ett nödbloss hittar de en drivande fiskeskuta av svenskt ursprung. Besättningsmännen är döda förutom en, som är djupt medvetslös och galen (visar det sig senare). De har råkat fiska upp något ut djupet, något som blev deras död...

DUN DUN DUN :gremlaugh:

Det är psykologisk skräck vi ska (försöka) spela. Men upprinnelsen kommer vara en mörk intrig, vad bör det finnas för roller?
Kock är given, kapten likaså. Vi har redan en som bestämt sig för alkoholiserad läkare. Är 2 passagerare och en besättningsman till vettigt?

Vad för konflikter gillar ni i en förekrigstidsvärld?
Spioner, mördare, politiska flyktingar, vad kan jag ha mer?

Finns det något att hämta i CoC? Då är man investigators, nu är det otrevligheterna som kommer till spelarna istället...
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Re: Enkvälls intrig-survival-horror med Oskar Lind

Tack så mkt :gremsmile:

Jag kan posta hur vi använde reglerna på lördag så får du veta hur det funkar även i spel :gremsmile:
 

StyggaTiraken

Veteran
Joined
24 Jul 2003
Messages
10
Location
Jönköping
Re: Enkvälls intrig-survival-horror med Oskar Lind

När kommer rapporten av vad som hände och hur reglerna funkande? Jag är mäkta intresserad faktiskt, hoppas att det gick bra :gremlaugh:
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Re: Enkvälls intrig-survival-horror med Oskar Lind

Kolla in på krönikor och spelrapporter forumet :gremsmile:
 

antieck

Veteran
Joined
21 Feb 2004
Messages
17
Location
Södertälje
Re: Mer om äventyret

Tycker det verkar va ett väldigt intressant äventyr.

Fick en tanke, att kombinera fången du nämnde i förra idén med en besättningsman, dvs en förrymd fånge som jobbar på båten och håller sig dold
 
Top