Nekromanti Enkvällsäventyr utan rälsande

oolaa

Veteran
Joined
13 Mar 2005
Messages
85
Location
Uppsala
Hej!

Jag håller på och planerar ett enkvällsäventyr till Rouge Trader. Vanligtvis när jag planerar sådana äventyr brukar jag göra ett ganska traditionellt äventyr som blandar element från fisktank med en del rälsande.

Jag vill dock försöka göra ett lite mer öppet äventyr där spelarna är mer drivande men är lite osäker på hur jag ska gå till väga.

Är det någon som har några tips på hur man kan lägga upp ett relativt fritt äventyr, tänkt att spelas vid endast ett tillfälle?
 

Yellow Fellow

Veteran
Joined
12 May 2012
Messages
26
Location
Sundbyberg/Stockholm
Ja, istället för att utforma ett händelseförlopp hugget i sten så skapar du:

Personer, både allierade och fiender
Några platser
Lite loot

Sedan invaggar du spelarna i villfarelsen att du har gjort ett massvit förarbete som täcker upp nästan alla
deras ideer och riktningar de väljer att gå åt. Men vad de inte vet, är att oavsett vilken dörr de öppnar så kommer de att fejsa ungefär samma content.
Vidare är det också ganska lätt att styra rollpersoner i den riktning man önskar och få dem att tro att de gjort medvetna val, speciellt om man har koll på vad som driver rollpersonerna/spelarna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Ta en titt på hur Unknown Armies löser det. En lustig bieffekt med att lämna saker öppet och anpassa efter rollpersonerna är att spelarna ibland tycker det är jätterälsat, bara för att de gör vad de tror vad du förväntar dig av dem.

/Han som gillar att hitta på personer med drivkrafter som kommer att reagera på vad spelarna gör men för att göra det kräver det att spelarna får välja vilken väg de ska ta
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Visa RP något de vill ha och sätt sedan upp hinder i vägen. Låt deras val avgöra vad som händer. Utmana och eskalera om och om igen tills ni har nått berättelsens klimax.
 

oolaa

Veteran
Joined
13 Mar 2005
Messages
85
Location
Uppsala
Intressant modell! Jag misstänker att även spelarna är med i stegen eller är det något som spelledaren gör själv?

Min enda invändning är att det verkar som att det kan bli tjatigt ifall man skulle spela många sådana här äventyr i följd?
 

oolaa

Veteran
Joined
13 Mar 2005
Messages
85
Location
Uppsala
Menar du att man skapar något rp vill ha utifrån deras karaktärer och sedan improviserar hindren?

Annars låter det lite som att det är ett rälsat äventyr. Typ, en gråtande alv säger att guldstatyn är stulen, den vaktas av orcer och en demon.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
oolaa said:
Intressant modell! Jag misstänker att även spelarna är med i stegen eller är det något som spelledaren gör själv?
Spelledaren gör allt planerande själv.

Min enda invändning är att det verkar som att det kan bli tjatigt ifall man skulle spela många sådana här äventyr i följd?
Fast du var ju bara ute efter enkvällslir?

Bröderna Cohen använder den här strukturen, tvseriern Deadwood likaså och det var Hitchcock som gjorde McGuffin populärt. Du får bedöma om de företeelserna är tjatiga. :gremsmile:

I många fall spelar man endast på konsekvenser så när du är klar med ett scenario så har du stoff för att kunna spinna vidare. Vad har rollpersonerna gjort och hur kan det slå tillbaka?

/Han som på senaste tiden insett att det finns två olika sorters fisktankar
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Han said:
Bröderna Cohen använder den här strukturen, tvseriern Deadwood likaså och det var Hitchcock som gjorde McGuffin populärt.
Du måste sluta skriva sådana här saker Han. Bröderna Coen använder sig av alla dramaturgiska knep som finns (och ibland inga alls) och låter sig inte begränsas till en storystruktur ur Unknown Armies. :gremsmile:
 

oolaa

Veteran
Joined
13 Mar 2005
Messages
85
Location
Uppsala
Jo, det är ett enkvälläventyr så huruvida det var tjatigt var mest en kommentar på sidan om.

Upplägget ger ju helt klart ett äventyr en filmkänsla och det kan ju bli superspännande men jag tänka mig att det, om man spelar många äventyr i följd, kan bli så att spelarna efter ett tag känner igen modellen. Ungefär som när man kollar på en film och med lätthet kan förutsäga vad som kommer härnäst.

Som tur är så är ju rollspelsmediet mycket friare så det finns förstås goda förutsättningar för att äventyret tar oanade vändningar som ingen kunnat förutse.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Re: Enkvällsäventyr utan rälsande [OT]

Måns said:
Han said:
Bröderna Cohen använder den här strukturen, tvseriern Deadwood likaså och det var Hitchcock som gjorde McGuffin populärt.
Du måste sluta skriva sådana här saker Han. Bröderna Coen använder sig av alla dramaturgiska knep som finns (och ibland inga alls) och låter sig inte begränsas till en storystruktur ur Unknown Armies. :gremsmile:
Jag hade en Coen-vecka och efter det kan jag inte se deras filmer längre. :gremsmile: Någon situation sker som har en pryl i sig; massor av folk vill ha åt prylen; skiten träffar fläkten när folk stöter på varandra.

The Big Lebowski, No Country For Old Men, Arizona Junior och The Man Who Wasn't There har alla den struktur som jag skrivit ovan. Arizona Junior bara smått dock, då den endast har tre fraktioner som vill åt McGuffin (barnet).

/Han som nu inser att han säger emot sig själv med att han faktiskt själv påstår att samma struktur blir tjatig :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Re: Enkvällsäventyr utan rälsande [OT]

oolaa said:
Jo, det är ett enkvälläventyr så huruvida det var tjatigt var mest en kommentar på sidan om.

Upplägget ger ju helt klart ett äventyr en filmkänsla...
Varför ger det en filmkänsla? För att jag exemplifierar med filmer? Bara för att strukturen är likadan så behöver inte utförandet av det vara det. Coen-bröderna gör ju sina filmer unika genom att använda olika filmberättarmässiga knep.

...och det kan ju bli superspännande men jag tänka mig att det, om man spelar många äventyr i följd, kan bli så att spelarna efter ett tag känner igen modellen. Ungefär som när man kollar på en film och med lätthet kan förutsäga vad som kommer härnäst.
Gäller inte det här alla sorters strukturer? En spelledare är inget annat än en människa och människor agerar utifrån mönster. Det är därför som jag gjorde scenariostrukturtråden, så att man kunde få ta del av olika sätt för att skapa scenarion.

/Han som tycker att filmstruktur är förutsägbar men kan älska filmer som Kick-ass då utförandet är såpass annorlunda
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Re: Enkvällsäventyr utan rälsande [OT]

Han said:
Jag hade en Coen-vecka och efter det kan jag inte se deras filmer längre. :gremsmile: Någon situation sker som har en pryl i sig; massor av folk vill ha åt prylen; skiten träffar fläkten när folk stöter på varandra.
Nja, vi får nog enas om att vara oense. Jag tycker att det du säger gränsar till "alla filmer har en början, en mitt och ett slut, se bara på Scarface!"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Ode to Coen [OT]

Måns said:
Han said:
Jag hade en Coen-vecka och efter det kan jag inte se deras filmer längre. :gremsmile: Någon situation sker som har en pryl i sig; massor av folk vill ha åt prylen; skiten träffar fläkten när folk stöter på varandra.
Nja, vi får nog enas om att vara oense. Jag tycker att det du säger gränsar till "alla filmer har en början, en mitt och ett slut, se bara på Scarface!"
Vad du säger här är: "Jag tycker du säger att Star Wars och No Country For Old Men har samma struktur". Det har de inte.

Coenbröderna har gjort filmer som inte har just den fisktanksstrukturen, som Intolerable Cruelty och True Grit, men de har ju inte heller skrivit de filmerna. Den geniala filmen O Brother, Where Art Thou? har inte heller den strukturen och den har bröderna faktiskt skrivit, men med utgångspunkt från Iliaden.

/Han som gillade True Grit med John Wayne bättre än Coen-bröderna
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Re: Ode to Coen [OT]

Han said:
Vad du säger här är: "Jag tycker du säger att Star Wars och No Country For Old Men har samma struktur". Det har de inte.
Nej, det är inte vad jag säger. Jag säger att du förenklar och exemplifierar på ett sätt som jag inte upplever som vettigt. Jag håller alltså inte med dig. Så kan det vara ibland.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,987
Location
Umeå
Min version av snabbprepp som kan göras på 20 minuter och räcka en till ett par tre spelmöten minst är denna (obs helt snott från spel som Sorcerer, Sorcerer & Sword, Dust Devils och Trollbabe):

1: Skit i spelarnas karaktärer. Vi plockar in dem sen. Fundera på den plats där allt skall utspela sig, hur ser det ut? Vilka bor här? Vad gör de? Vad står de ut med från dag till dag? Men också mycket ren färg, hur ser gatorna ut? Träd? Växtlighet? Mode? Osv. Skriv inte så mycket, tänk mest, försök få upp bilder av flera olika platser.

2: Tänk på något som i er spelvärld och på den här platsen du förställt dig är rätt eftertraktat, viktigt, symboliserar något stort, något som typ folk slåss om eller som folk håller hemligt om de får tag på. Hitta på en person som har detta något.
Ex. En ung man har dräpt sin far med hjälp av kaoskrafter, han försöker nu dölja dess inverkan på hans kropp.

3: Tänk nu ut två tre personer som bryr sig om personen i steg 1. De kan vilja ta detta från honom, rädda honom från det, eller vad som helst, de har i vart fall ett intresse i det här och är villiga att handla för att få det ordnat.
Ex. Den unga mannens syster och den lokala kyrkans präst, bägge har misstankar om vad som hänt. En polisman som undersöker faderns död, han vet att kaos på något vis är inblandat men vet inte hur. En demon på planeten, tillkallad och fjättrad i av en underjordisk kult som nu använder demonen för sina egna syften, demonen har identifierat att ytterligare en individ har fallit för kaos och håller på att dras ned, den kräver av kulten att mannen skall föras till honom som ett offer.

4: Säg lite om alla dessa, antingen skriv ner det eller säg det till dig själv. Varför bryr de sig? Vad vill de?
Ex: Systern älskar sin bror med hela sitt hjärta, fadern hade misshandlat dem bägge som barn och brodern utfall mot fadern skedde bara dagar innan hon själv ämnade göra detsamma. Prästen vill rena sin församling, han håller av systern mycket men bryr sig egentligen inte om den unga mannens hälsa så mycket som den risk han utsätter systern och församlingen för. Han ämnar anlita råskinn för att leta rätt på och göra sig av med ynglingen så fort han är säker på att han är bortom räddning. Polisen vill bara hitta den skyldige, han är en laglydig innevånare och söker med alla medel till sitt förfogande efter den skyldige. Demonen vill i själva verket alliera sig med ynglingen, han har känt något hos denne och vill använda det för att bryta sig fri från kultens bojor. Kulten vill hålla demonen fången, de är villiga att gå med på dennes krav oavsett vilka de är, för att den skall fortsätta lyda dem.

5: Nu, in träder rollpersonerna. Rollpersonerna anländer till den här platsen där den här skiten finns. Eller så kanske de redan är där. Vem vet? Oavsett. När de är här så kommer de stå ut, de kommer vara sådana som alla SLPs vi beskrivit försöker påverka, de vill att de skall uträtta saker åt dem, osv. Skriv nån rad om detta per SLP.

Systern vill att rollpersonerna skall rädda brodern och om de har möjlighet hjälpa honom. Prästen vill att rollpersonerna skall hålla sig ur vägen och är villig att använda kyrkans militär för att hålla dem borta. Han identifierar dem som ett hot mot kyrkan i det att de kanske besitter möjligheten att rädda pojken. Polisen vill att rollpersonerna ska hjälpa honom med att undersöka brottet, kanske kan de göra saker han själv inte får göra, som faller utanför lagens gränsen? Demonen vill att rollpersonerna skall hålla sig djävligt långt borta eller tillbe honom och slakta kulten och släppa honom fri. Kulten vill mest få rollpersonerna ur vägen, är de inte kandidater för ett medlemskap och inte utpekats av demonen som lämpliga offer, så är de bara ivägen om de blandar sig i.

6: Inledningen, skiv något ord om detta. Låt alla dessa karaktärer identifiera rollpersonerna som potentiell hjälp, låt dem besöka dem och be om hjälp. Splittra upp dem, låt inte en och en besöka dem i deras gemensamma hotellrum och be om hjälp. Skriv nån inledande rad om hur de kanske kan komma att identifiera rollpersonerna som vettig hjälp, men försök att mest agera i stunden, vad gör rollpersonerna nu, finns det någon SLP som skulle kunna vara här, se dem och agera på det?

Ex. systern kanske besöker en, prästen en annan, kanske någon av rollpersonerna är religiös eller kanske någon redan känner systern? Kanske stöter de samman med polisen på ett annat sätt och han har ett förslag, låt demonen söka upp dem i deras drömmar, kanske två olika och introducera olika förslag till dem.. låt kulten skugga dem, men på avstånd, och om de blir ett hot försöka ta livet av dem, en och en...

7: Ställ ett par frågor till dig själv. Först, du vet den där grejen som du identifierade i steg 1? Ställ en fråga om den. En rätt öppen fråga som du själv är nyfiken på, typ "vad kommer hända med x?" eller "vem kommer kontrollera x?" Väcker situationen mer frågor så var inte rädd att ställa dem heller, men försök hålla det till frågan om grejen i steg ett plus kanske en eller två till...

Ex. Kommer pojken bli räddad från kaos påverkan? Det är grundfrågan. Shit, den är ju vad allt annat bygger på. Men mordet är rätt intressant, och demonen. Så: Kommer den verkliga mördaren någonsin avslöjas? och Kommer demonen bli fri från sina bojor och till vilket pris?

8: Rollspela. Du känner ju alla personer nu. Vet vad de vill. Så du behöver inte ens improvisera i den mening att du ska hitta på så mycket nytt. Ha en lista över vanliga namn med dig, det är alltid bra om någon ny person behöver namnges, en lista över lite platser som kan komma att figurera kan vara bra. Men annars, se dig själv som en spelare och rollspela de här karaktärerna precis som om de vore dina karaktärer som spelare. Agera utifrån dem. Och hela tiden, ha frågorna i bakhuvudet. Ställ dem inte direkt till spelarna. Utan se vad som händer. Förr eller senare så kommer allt fler av personerna i spel vara så nära att agera på dessa frågor, situationen har eskalerat till en sådan nivå, att det helt enkelt inte längre går att lämna dem obesvarade. Släpp då loss allt och låt allt ske och så fort frågorna har ett definitivt svar så är det klart, försök avrunda och kanske vill spelarna säga något om deras färd från platsen, eller vad de gör direkt efter att det här har hänt.

Ex. Ja, inte mycket exempel att ge förutom denna: Istället för att ställa frågor: kan pojken räddas, tror ni det? Så skapa situationer där det finns med. Låt prästen försöka med en brutal exorcism, låt dem söka rätt på specialistläkare, osv, och bestäm inte du hur det går utan låt tärningsslag och regler avgöra det. Men vad också beredd att eskalera. Eskalera demonens försök att bryta sig loss, eskalera ynglingen sjukdom, eskalera snuten letande, introducera ledtrådar, osv. När frågorna är besvarade, när pojken har blivit räddad eller ej, när demonen är fri, bedriven från vår dimension eller dödad, när mordundersökningen är klar eller nedlagd, låt då de resultaten spela ut sig naturligt och be fråga sen spelarna vart de befinner sig nu, vad gör de, vad tänker de på, hur känner deras karaktärer för vad som hänt...


klart.
 

oolaa

Veteran
Joined
13 Mar 2005
Messages
85
Location
Uppsala
Stilig modell! Påminner om Unknown Armies fast inte lika strikt.

Använder den just nu för att skriva mitt äventyr.

Stort tack till alla som tipsat!

Jag återkommer senare om hur mitt äventyr blev!
 

oolaa

Veteran
Joined
13 Mar 2005
Messages
85
Location
Uppsala
Här är mina anteckningar inför kvällens äventyr. Minus min realtionskarta som beskriver de olika gruppernas känslor inför varandra.

Rollpersonernas nagivatör Haxtus av huset Fatidicus har blivit som besatt och för rp:s skepp mot planeten Telmun VII i koronus-vidderna. Telmun VII har genomborrats av det gigantiska rymdskeppet Salvator som är nästan lika stor som själva planeten. Då rollpersonernas skepp kommer i närheten av Salvator skjuter han ut sin villa ur skeppet och beger sig mot det gigantiska skeppet.

Vad ingen vet är att skeppet varit på en avlägsen plats i galaxen och där plockat upp en främmande signatur som resonerar från några sarkofager som skeppet har i sin basilica.

Flera grupper har emellertid redan anlänt på platsen och vill olika saker med Salvator och Haxtus.

Vas Intolerantia och dess besättning ledd av Pontifex Hurulus vill förgöra Salvator då översteprästen menar att skeppet har vidrörts av mörka krafter. Likaså vill han fånga Haxtus, förhöra honom och tvinga honom till bikt. Vas Intolerantia är lätt bestyckat men Hurulus är expert på att använda propaganda för sina egna ändamål.

Ork-kaptenen Svartsnut och hans rövarband, kallade ”blodsbröderna”, vill plundra skeppet och även hyra ut sina tjänster till de som är intresserade. De flyger små, svårupptäckta skepp och målar sig svarta i ansiktet.

Huset Fatidicus representant, Octus, eskorterad av hyrsvärdskaptenen Enoch Varn vill rädda Haxtus men vill inte återlämna honom i rollpersonernas vård eftersom de anser att navigatören måste renas och observeras.

Befolkningen på planeten Telmun är desperata då deras planets kärna håller på att brista. Om Salvator förstörs kommer även planeten att slitas i stycken men om det sitter kvar kommer det, på grund av sin konstgjorda gravitation, att knäcka planeten itu. Telmunerna köpslår därför gärna med de som kan tänkas hjälpa dem att stabilisera läget.

Vad kommer hända med Haxtus?

Vad kommer hända med Telmun VII?

Vad finns i Salvators innandöme?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Ser schysst ut. Jag skulle nog börja omgången med att de kränger ut ur hyperrymden, larmet går igång och rollpersonerna hör hur någonting lossar från sitt skepp.

Vad har du funderat kring vad ska sätta stämning? Jag gillade det där med skeppet som genomborrade en planet men jag funderar mer på ord och metaforer som får just det här scenariot att kännas annorlunda.

/Han som frågar efter rollspelens motsvarighet till filmernas färgade kameralinser och bakgrundsmusik
 
Top