Enkla skräckäventyr

Ram

Skev
Dottern testade rollspel lite mer på riktigt häromdagen. Vi spelade Skräck i Warrick House till Chock. Det är ju väldigt intro-mässigt med en ganska väl snitslad bana och högläsning av rum och händelser.

Nu vill hon spela igen. :) Så jag letar efter något mycket liknande, ett enkelt, linjärt introscenario i skräck/övernaturlig genre.

Gratis eller köpe kvittar och egentligen system också. Bara det är väldigt enkelt och har bra stämning och intressanta handouts.

Dottern testade rollspel lite mer på riktigt häromdagen. Vi spelade Skräck i Warrick House till Chock. Det är ju väldigt intro-mässigt med en ganska väl snitslad bana och högläsning av rum och händelser.

Nu vill hon spela igen. :) Så jag letar efter något mycket liknande, ett enkelt, linjärt introscenario i skräck/övernaturlig genre.

Gratis eller köpe kvittar och egentligen system också. Bara det är väldigt enkelt och har bra stämning och intressanta handouts.
Både I trettonde timmen och Skymningens fasor till Chock - Åter från graven är ju utformade för att snabbt fixa kontent till spel. De är inte äventyr per se, men hela systemet bygger ju lite på att köra skräckfilmsgrejen på utvald plats/med utvalt monster, så en platsbok och en monsterbok ger ju fler äventyr att köra på. Bara välj en av platserna eller ett av monstren och kör på krokformeln som finns där. Sen finns ju också Sju sorters skräck med som innehåller kortare äventyr i smidig form till samma spel.

omslag_lme.jpg
Leka med elden
skrev jag som en liten spökhistoria för typ 20 år sedan och jag vet att många som har använt den som en uppskattad introduktion till hobbyn. Det är väldigt avgränsad och fokuserad. Troligen kanske 2 timmars spel, något mer om man är en full grupp.

I varje svensk by eller stad finns det alltid ett hus som ingen riktigt vet vem det tillhör. De vuxna bryr sig sällan om det, men bland barnen frodas ryktena om vad som egentligen döljer sig därinne. Är det hemsökt? Bor det en hemsk mördare där? Är det byggt på en gammal kyrkogård?

Leka med elden är ett komplett rollspel där man tar rollerna av ett par barn som utforskar det gamla husets mysterium. Vad finns därinne egentligen? Samla några vänner och ta reda på det!

Du kan läsa mer om Leka med elden på MylingSpels hemsida och ladda ned den fria PDF:n härifrån.

Back