Enkla sätt att gestalta en viss tid i svensk historia

Lanina

Oneironaut
Lite inspirerat av Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel och Snabbguide för olika kunskapsområden.

Det finns många svenska rollspel som utspelar sig i vår värld, eller en variant av den, men under en viss tidsepok. Diverse vikingarollspel. Götterdämmerung och Askhem Anno 1713 har sitt 1700-tal. Nordiska Väsen på 1800-talet. Call of Cthulhu Sverige fokuserar väl främst på 1920-talet, och jag har spelat ett Kutulu-äventyr som utspelade sig strax efter andra världskriget. Ur Varselklotet för 1980-tal, och uppföljaren Flodskörden för 1990-tal.

Många av de här böckerna ger ju förstås tips hur den tiden var. Men jag tänkte att vi kan ha en tråd med hur du snabbt kan skapa en tidstypisk stämning för olika tidsåldrar, med fokus på just Sverige. Namn och titlar, maträtter, klädsel, teknologi eller vad det nu kan vara. För att det är ju skillnad att äta fläskgryta kryddad med långpeppar hos jarlen, och att dricka lindblomste hos eckleastikministern.

Lite inspirerat av Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel och Snabbguide för olika kunskapsområden.

Det finns många svenska rollspel som utspelar sig i vår värld, eller en variant av den, men under en viss tidsepok. Diverse vikingarollspel. Götterdämmerung och Askhem Anno 1713 har sitt 1700-tal. Nordiska Väsen på 1800-talet. Call of Cthulhu Sverige fokuserar väl främst på 1920-talet, och jag har spelat ett Kutulu-äventyr som utspelade sig strax efter andra världskriget. Ur Varselklotet för 1980-tal, och uppföljaren Flodskörden för 1990-tal.

Många av de här böckerna ger ju förstås tips hur den tiden var. Men jag tänkte att vi kan ha en tråd med hur du snabbt kan skapa en tidstypisk stämning för olika tidsåldrar, med fokus på just Sverige. Namn och titlar, maträtter, klädsel, teknologi eller vad det nu kan vara. För att det är ju skillnad att äta fläskgryta kryddad med långpeppar hos jarlen, och att dricka lindblomste hos eckleastikministern.
Musik är ett enkelt men effektivt sätt att få rätt känsla. Jag spelade med i ett Call of Cthulhu-äventyr där spelledaren inte var sådär jättebra på de historiska detaljerna, men spelade mycket inspirerande tidsenlig musik (20-tal). Det gjorde susen.

Och vilka häftiga spellistor det kommer att bli av de spel du räknar upp! 🤩

Alltså, klyschor funkar verkligen. Bred på med saker folk känner igen och gör enkla kopplingar till, fokusera mindre på de strikt historiskt korrekta detaljer och mycket mer på vibes.

När jag kört Call of Cthulhu Sverige så är ju min kanske största svaghet som både SL och skribent till spelet att jag varken är särskilt insatt eller sådar fruktansvärt intresserad av Sverige på 1920-talet. Men jag är ju lite nödgad att spela just i den settingen av uppenbara anledningar.

Min lösning, som funkar för mig, är att hitta väldigt enkla men tydliga estetiska drag som jag kan etablera tidigt och sedan betona. Alla har fickur i kedja, det springer barn i äppelknyckarbyxor som slår på hjul mitt i gatan, tvätten hänger i linor mellan husen i de fattigare kvarteren och på ölcafét sitter de sorgsna diversearbetarna och spenderar dagens lön. Spårvagnar rusar fram och folk hoppar på och av i farten, bilar är relativt ovanliga och följer inte direkt några trafikregler, cyklar swishar förbi och folk går mitt i gatan.

Marknader och grönsaksstånd, i butiken så handlar du vid disken, hamnarbetarna slåss och alla tilltalar varandra med titel och "herr" eller "fru".
Man går på kabaré och gör allt för att fuska med motboken så man kan dricka mer sprit.

I Expert Partisan (1982) och Basker Blå (1986-89) skriver jag om låtlistor och blandband. Dessutom rekommenderar jag användningen av tidsenliga företeelser -- såsom telefonkatalogernas kartbilagor, telefonkiosker, walkie-talkies (istf mobiler), telefaxmaskiner -- bland annat för orientering och kommunikation.

Back