Nekromanti Enkla regler?

Mr Blood

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
8
Vilket är bäst regler som man lär sig på en timme eller såna som tar flera månader att lära sig?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hugget som stucket..

Jag tycker att dte är hugget som stucket om man ska ha enkla eller svåra regler. Vill man ha fart & fläkt så kanske man ska ta en enklare reglerna. Vill man sen ha lite mer utformade regler som förklara mer & sånt så skulle iaf jag föredra de lite mer "svåra" reglerna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
"Vilket är bäst regler som man lär sig på en timme eller såna som tar flera månader att lära sig?"
Till rollspel antar jag, då frågan är i rollspelsmakarforumet.. Tja.. En kväll eller två borde väl maxgränsen ligga på för att lära sig grunderna till ett rollspel.. För att lära sig det nästintill fullständigt beror lite på seriöst rollspelet är, hur inlärningsrik SL är, hur mycket man SL:er i veckan, hur många rollspel SL har, hur ofta rollspelen skiftar i gruppen, o.s.v.

Själv tycker jag att det borde räcka med att läsa igenom regelboken, göra ett par testgubbar och testa några strider med dem för att få lite flyt.. Fattar man fortfarande inte så borde rollspelsmakaren lära sig lite pedagogik..

/[color:448800]Han</font color=448800> som borde lära sig lite pedagogik
 

Mr Blood

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
8
Tja...

Det blir en korta snabba stridsregler och lite längre färdighetsregler.
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Enkla regler är ju bäst förutsatt att de fungerar, tyvärr blir det ju lätt så att ju enklare regler man försöker ha dessto lättare blir det att reglerna inte fungerar ordentligt. Själv försöker jag hålla grundreglerna lätta, smidiga och realistiska (vilket kan vara en väldigt svår kombination) och sen kan man alltid ha lite mer invecklade men inte oblihatoriska regler, tillägg och sånt, för tex olika attacktyper i närstrid och liknande, jag följde dessa regler när jag utvecklade mitt stridsystem och det resulterade i att det är lätt att lära sig grunderna men om man tex vill ha en bra krigare så räcker det inte att karaktären är bra utan man ska helst kunna stridssystemets finesser också för att man ska kunna utnyttja sin krigare till max, det finns väl för och nackdelar med ett sånt system, fördelarna är ju att reglerna är rätt bra bara man kan dem nackdelen äratt det inte är så lätt att bara göra en bra krigare och spela den om man inte är helt insatt i stridsreglerna
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det beror på vad du menar, grundprincipen eller alla regler?

Själv gillar jag snabba regler som inte kräver en massa tabeller och refererande.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Allt annat varande identiskt är det självklart bättre om man lär sig reglerna snabbt. Det finns fler faktorer man bör ta hänsyn till dock; Om det är mycket roligare att spela med reglerna som tar flera dagar att läsas in kanske det är värt det. Annars skulle man väl nöja sig med regler som "sl bestämmer" eller "singla slant vid tvister" som man lär sig (förstå, inte bemästra) på tio sekunder :)

Det krävs nog ganska mycket i kvalitet för att motivera ett riktigt svårinlärt system dock. Titta på Eon t.ex: det tar säkerligen veckor att bemästra alla speciella manövrer man kan göra i strid och förstå hur de interagerar. Om slutresultatet inte känns _enormt_ mycket roligare än t.ex. Västmark (som knappast borde konsumera mer än en dag för samma grad av inlärning) är det ganska mycket slöseri med hjärnceller. /images/icons/smile.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vilket är bäst regler som man lär sig på en timme eller såna som tar flera månader att lära sig?"

Själv föredrar jag en enkel grund, på vilken man senare kan bygga mängder med detaljer (om man nu skulle vilja det). På så sätt får man båda världarna.
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Jag föredrar enklare regler.
Är inte sugen på att tillbringa sena kvällar med lusläsande och hårkliande för att förstå alla finesser och special tilläggsregler som finns. Nä enkla och snabba regler skall det vara!
 
Top