Nekromanti enkelt stridssystem till ett rollspel

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
Jag håller på med ett simpelt humorrollspel och behöver hjälp med ideer till ett stridssystem. Någon som kan hjälpa mig?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Jag håller på med ett simpelt humorrollspel och behöver hjälp med ideer till ett stridssystem. Någon som kan hjälpa mig?
Snackar vi "Tom & Jerry"-humor, "Ensam hemma"-humor*, Terry Pratchett-humor, "Vänner"-humor eller "Pulp Fiction"-humor? Det är ganska stor skillnad och den skillnaden bör avspegla sig i spelsystemet. Vad är det för miljö du har tänkt dig?

/tobias

*Nej, filmen är inte rolig, den är bara otäck, men vissa människor definierar den som humor av någon obegriplig anledning!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Jag håller på med ett simpelt humorrollspel och behöver hjälp med ideer till ett stridssystem. Någon som kan hjälpa mig?
Såna här frågor älskar jag! Jag var egentligen lockad att bara svara "Ja" och inget mer, men då hade jag behövt skriva ett inlägg till...

Humorspel ska vara snabba och okomplicerade. I de flesta fall bör de också vara mindre dödliga.

Någta lösrykta tankar på detta tema:

Enkelt skadesystem, inga hitpoints. Kör med enkla skadenivåer som Pigg, Mör, Yr och Avtuppad. Det räcker. Om du måste så lägg på Död. Det beror på vilken sorts humor du vill ha.

Ha attacker i stil med Snyting, Vrida näsa, Peta öga, Stampa fot, Sparka bak, Dra i öra och Krokben.

Enkelt stridssystem. Inga komplicerade regler för försvar och sånt. Kör ett initiativslag, med modifikationer för bra distraktionsmanövrer, fintar och bluffar. Slå ett enkelt färdighetsslag för att träffa. Ge modifikationer för kreativitet, variation och målande beskrivningar. Alternativt skippa initiativet och låt den som lyckas bäst få in sin träff och den som träffar sämst missa. Mitt förslag är att slå så högt som möjligt men under färdighetsvärdet. Kräver ingen matematik och det är lätt att bara se vem som har högst siffra på sin tärning.

Får se om jag kommer på mer senare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag håller på med ett simpelt humorrollspel och behöver hjälp med ideer till ett stridssystem. Någon som kan hjälpa mig?"

Kikat på Playelf?
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Jag tycker stridssystemet kanske ska vara så att man slår t.ex. 1T6 och lägger ihop det med värdet för ev. vapen och figurens styrka (pecision om det är distansvapen). Den som får högst resultat är den som lyckas attackera.
Nån kom ju med idén om att figuren blir t.ex. avtuppad om den blir skadad
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
"Mitt förslag är att slå så högt som möjligt men under färdighetsvärdet. Kräver ingen matematik och det är lätt att bara se vem som har högst siffra på sin tärning."

Eller den som får lägst, för det är ju precis lika enkelt det med...

å andra sidan så spelgar det kanske inte om den andra är bättre eller inte då, men chansen att lyckas med sitt slag är ju ändå större för den som är bättre så jag tror det går ganska på ett ut ändå.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Eller den som får lägst, för det är ju precis lika enkelt det med...
Jo, men det ger lite mindre fördel till den som är bäst än vad min variant ger.
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Jag gjorde ett nybörjar rollspel där jag använde det enkla stridssystemet. Det är gjort för att vara så enkelt som möjligt.
Rollspelet finns på min hemsida som står här under.
 

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
utspelar sig i (ungefärlig) nutid på en annan planet. vapen som används kommer inte vara pistoler utan mer diskborstar.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Våldslöst våld...

Humorspelet Teenagers From Outer Space (rymdvarelser invaderar jorden... och allt de vill är att deras barn skall få gå i jordiska skolor) har en regel för strid som är ganska enkel: I icke-farlig (på serietidningmanér) strid tar man Bonk, som fungerar ungefär som KP. Bonk går på 0, åsså tuppar man av.

Om någon GÖR en dödlig attack... om den pankroboviska spionen som avbröt er friluftsdag och tror att du är CIA-agent skjuter ett varningsskott med sin pistol... så innebär en träff att den attacken gick väldigt nära, och rev upp dina kläder eller klippte av dig kalufsen eller något. Då måste man slå ett slag för sin 'Cool' (mycket viktigt för en tonåring, så det är en grundegenskap) och missar man ger man sig, eller något liknande. Det är inte MENINGEN att folk skall dö, men det är helt OK om RP ser löjliga ut.

Erik
 
Top