Enkelt gratis layout program?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hej! Jag har skrivit lite rollspelsbös och skulle vilja layouta det till snygga pdf:er på ett enkelt sätt, med text och bilder och tabeller. Är det någon som har tips på baby's first layout program?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Jerker Sojdelius (of former Target Games fame) säger så här:

“I use Google Slides for almost everything these days. It's refreshingly simple, is cloud-based, has built-in version control, and both tablet and mobile apps are very elegant, allowing you to do edits wherever you are, on any device, without access to a hard-drive with files on it. A plethora of fonts are easily available and docs can be viewed by anyone without needing to have those fonts installed. It's very easy to share docs since the tool is cloud-based, and you can even work multiple ppl in the same file simultaneously. The table editor is quite capable and easy to use. Docs can be saved down as images, PDFs or PowerPoint files.”
 

Jarnhand

skriver KRÄL
Joined
26 Jan 2023
Messages
46
Location
Uppsala
Google Slides
Jag tänkte här om dagen på hur enkelt det borde vara att layouta i Slides. Har suttit i Docs och lagt textblock i tabeller senaste tiden vilket funkar ok, men blir klumpigt pilligt om man ska ha bilder också. Ska definitivt prova Slides.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Jag blev också lite nyfiken på Google Slides.

Inte för proffsjobben som i allmänhet är månghundrasidiga böcker, men för egna grejer.

Och kanske särskilt för samarbetsprojekt.

När jag får en stund över (yeah, right) ska jag sätta mig och se vad man kan göra.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Det finns många alternativ att layouta med så länge inte sakerna skall tryckas. Rätt säker på att det finns gott om gamla trådar här på forumet där detta diskuterats flitigt.
 
Top