Nekromanti Enkelt färdighetssystem

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Har spelat Shadowrun på SNES en del nu, och det spelet har ett ganska intressant färdightetssystem. Det bygger på att man börjar med, säg, 2 i alla färdigheter. Sen krävs det 2 färdighetspoäng (eller "karma", som det heter i spelet) för att höja från 2 till 3, 3 färdighetspoäng för att höja från 3 till 4 osv. Något man kan använda i rollspel?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Det bygger på att man börjar med, säg, 2 i alla färdigheter. Sen krävs det 2 färdighetspoäng (eller "karma", som det heter i spelet) för att höja från 2 till 3, 3 färdighetspoäng för att höja från 3 till 4 osv. Något man kan använda i rollspel?"

Det är väl ganska vanligt att erfarenhetssystem fungerar på just det sättet? Nå, i vilket fall så håller jag med dig om att det överlag en bra modell.

Allra bäst blir det om man har en tabell som underlättar stora färdighetsköp, från exempelvis FV:8 till FV:13 i ett enda svep utan att man ska behöva räkna 8+9+10+11+12=50 osv hela tiden.

/Riz
 

General

Veteran
Joined
26 Aug 2002
Messages
88
Location
Mölnlycke ....(GBG)
Har tyvärr aldrig spelat Shadowrun men iden verkar bra... har du tänkt använda det till ett sxisterande rollspel eller till ett eget? Förresten vad är Shadowrun för någotslags spel?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Shadowrun-spelet är baserat på ett rollspel med samma namn, och det är därifrån systemet är taget. Shadowrun brukade ges ut av FASA, nu vet jag inte vem som gör det.

För övrigt är Shadowrun till Sega flera magnituder bättre :gremgrin:

/Feliath - har spelat alla tre
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Förresten vad är Shadowrun för någotslags spel?"

Cyberfantasy.

Någon gång under början av 2000-talet så inleddes den Femte Cykeln (vill jag minnas): magin återkom till världen och mängder av folk förändrades i och med det plötsliga influxet av magi i världen, till vad som senare kom att kallas "alver", "dvärgar", "orcher" och "troll".
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Jag håller på att bygga mitt system för att använda just den tekniken när det gäller att förbättra sina färdigheter.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
" till vad som senare kom att kallas "alver", "dvärgar", "orcher" och "troll"."

Jag vill bara poängtera att det inte är sådarna troll man hittar på forum som Krille menar, utan de man hittar i fjantasy och så. ^_^


Storuggla, så ingen missförstår
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Det är ett enkelt, ganska smart system som är väldigt lätt att ta till sig, om man tänker på tex systemen att man ska få en plupp för att sedan slå för att se om man går upp så upplevs dom ofta (av mig och många andra tydligen) som väldigt slumpartade och enbart som...en regel...medans detta mer uppplevs som en naturlig utveckling.

Shadowrun har jag spelat hysteriskt mycket då det ett bra tag var det enda spel som hela spelgruppen vill spela! Det är ett synnerligen trevligt och mysigt spel, om man gillar både fån-SF och fantasy. Det har väl inte de bästa reglerna jag sett men dom är lättlärda och inte så tidsödande så dom duger bra. Den som gillar att spela utan andra krav än att ha kul och gillar "cyberfanatsy" så är shadowrun ett bra alternativ som man borde ta entitt på.....ska nog själv försöka få igång lite speland igen!
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Hm, men är inte papper-och-penna-Shadowrun ganska mycket annorlunda då? Brukar vara så när rollspel ska konverteras till tv-spel..


(ursäkta bump-et :gremcrazy:)
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Nja, Sega-Shadowrun är ganska rejält likt rollspelet, faktiskt, åtminstone regelmässigt. Största skillnaden jag kommer ihåg är skadesystemet. SNES-Shadowrun är betydligt nerbantat i jämförelse, men just systemet med Karma är bevarat intakt.


/Feliath - ursäktar bumpen :gremgrin:
 
Top