Enkel, snabb bildvisare for Windows med minimal redigering?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ännu en tråd där Krank letar mjukvara som inte finns men som han tycker borde finnas? Ja, varför inte?


Jag försöker minska ner på antalet program jag använder och som startar med Windows.

Just nu kan min dator ta screenshots på tre sätt:
  • Greenshot, som är mitt primära. Jag trycker på PrintScreen, får markera en rektangel, och får sedan välja i en liten meny ifall jag vill spara bilden till hårddisk, redigera den eller bara lägga den i clipboarden.
    • Greenshots inbyggda bildredigerare är precis lagom: Jag kan titta på bilden, beskära den, rita på den för att markera saker, och jag kan välja områden som ska bli suddiga eller mosaik-censurerade.
  • ShareX, som är mitt sekundära. ShareX har en liknande funktion för att markera en rektangel till mina printscreens, men jag får inte välja att redigera eller spara till disk, utan det sker automatiskt. ShareX har ingen inbyggd bildredigerare.
    • ShareX' huvudsakliga funktionalitet för mig är att den kan skärminspela och spara resultatet antingen som en gif eller en filmfil. Det här är fantastiskt anvöändbart för mig som lärare, som ibland vill göra små giffar för elever som visar dem hur man gör saker.
  • Windows Snipping Tool, som jag aldrig använder till någonting. Dess markera-rektangel-verktyg är sämre än både Greenshots och ShareX, eftersom det inte finns något förstoringsglas som visar mig exakt var jag är på väg att markera just nu. De har en bildredigerare, men den saknar de viktiga funktionen att kunna lägga till sudd/mosaik.
Detta känns som overkill. Både ShareX och Greenshot startar med Windows.
  • I idealfallet skulle jag vilja klara mig med enbart Windows Snipping Tool, alltså noll extra program. Men det är det för dåligt för – man kan numera spela in saker med Snipping Tool, men bara till mp4, inte gif. Och utan maskeringsfunktionalitet är editorn värdelös för mig. Här skulle jag alltså behöva komplettera med både en mp4→gif-lösning och en bättre bildvisare/editor.
  • Jag skulle inte kunna klara mig med bara Greenshot, för där saknas filminspelning. Även om det är det bästa programmet jag vet för just screenshot-delen.
  • Jag skulle kunna klara mig med bara ShareX, om jag bara hade en vettig bildvisare/redigerare som komplement.
Just nu använder jag ImageGlass för att kolla på bilder. Brett stöd för olika format, bra och enkla kortkommandon för att byta mellan bilder, och inget överflödigt bjäffs som albumfunktioner eller liknande. Och snabbt! Windows Photos närmar sig, men är inte riktigt där. Men varken ImageGlass eller Windows Photos kan maskera bilder.
Jag har program som kan maskera, såklart. Jag betalar för Photoshop, jag har en licens för Affinity. Men de är ju jättelångsamma.

Så… Jag vill ha ett program som i första hand är en snabb bildvisare som klarar av alla bildformat och navigering med rimliga kortkommandon (piltangenter t.ex). Och som i andra hand har enklare redigering: beskärning, rotation, maskering med mosaik och/eller sudd, kanske möjlighet att infoga text och pilar och sånt. Men inga liksom riktiga fotoredigeringsmöjligheter eller lager eller så, sånt är overkill. Jag vill ha nå't slimmat.


Alternativt, såklart, om nån känner till ett screenshot-verktyg som gör allt jag vill. Eller något sätt att modda in maskering i windows snipping tool. Och snabbt göra om mp4-filer till gif.
 

Renberg

Veteran
Joined
11 Jul 2015
Messages
29
Location
Sollentuna
Du kan väl använda Greenshot/ShareX för att maska?

Själv använder jag Greenshot, ImageGlass och GIMP.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Jag har använt ACDSee i 25 år. Helt suveränt för bildvisning. Snabb, går att ta bort det mest i UI-väg. Kan till och med läsa pdf-filer. Numera kräver gratisvarianten ens e-post. Om du använder Snip & Sketch tool som är inbyggt i Windows (windows-tangent + SHIFT + S) så kan du kopiera in urklippet direkt i ACDSee.

Finns massor av bildredigerings-funktioner om man vill betala. Kan ingenting om det. Kan flippa och rotera i gratis-versionen.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Du kan väl använda Greenshot/ShareX för att maska?

Själv använder jag Greenshot, ImageGlass och GIMP.
Jag kan maska med Greenshot, men jag kan inte spela in GIF-skärminspelningar med det.
Jag kan spela in GIF-skärminspelningar med ShareX, men inte maska.
Jag vill helst bara ha ett av programmen installerat, eftersom båda är sådana som startar med windows…
 

Renberg

Veteran
Joined
11 Jul 2015
Messages
29
Location
Sollentuna
Vilken version av ShareX använder du? Jag provade att installera v15.0 och det har både Blur och Pixelate i sin editor. Däremot verkar det inte kunna öppna så många bildformat: jpg, png, tiff, bmp, gif & jfif. Webp och Apples HEIC/HEIF hade väl kanske varit önskvärt.

fyPMdwo5ay.png
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Vilken version av ShareX använder du? Jag provade att installera v15.0 och det har både Blur och Pixelate i sin editor. Däremot verkar det inte kunna öppna så många bildformat: jpg, png, tiff, bmp, gif & jfif. Webp och Apples HEIC/HEIF hade väl kanske varit önskvärt.

View attachment 11905
Sedär! Då lärde jag mig något nytt. Jag antog bara att eftersom ingen bildredigerare öppnades när jag klickade på mina screenshots efter att jag tagit dem, så fanns där ingen redigerare alls. Men det finns det ju.

Då kan jag ju helt enkelt slänga Greenshot och behålla ShareX framöver.

Tack!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag har använt ACDSee i 25 år. Helt suveränt för bildvisning. Snabb, går att ta bort det mest i UI-väg. Kan till och med läsa pdf-filer. Numera kräver gratisvarianten ens e-post. Om du använder Snip & Sketch tool som är inbyggt i Windows (windows-tangent + SHIFT + S) så kan du kopiera in urklippet direkt i ACDSee.

Finns massor av bildredigerings-funktioner om man vill betala. Kan ingenting om det. Kan flippa och rotera i gratis-versionen.
Jag använde länge ACDSee, men i min strävan att använda så mycket öppen programvara som möjligt så gick jag över till XNView, som är typ en open source spirituell arvtagare till ACDSeee.

Irfanview förtjänar också ett hedersomnämnande för sin "hot directory"-funktion, där den kan sättas att automatiskt visa nya filer i ett dir efter hand som de skapas (Måste dock vara filer skapade av den lokala maskinen, det funkar inte om de skapas av en annan maskin på en nätverksenhet. Jobbig begränsning i Windows, inte IrfanViews fel.).
 
Top