Nekromanti Enkät: Varför är det få tjejer i hobbyn?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Det här är en ren enkättråd, dvs svara på enkäten men ge fan i att diskutera tills den sammanställts. OK?

Det har diskuterats lite vad som gör att det är få tjejer i hobbyn. Anledningar som diskuterats är bland annat ordval, attityder, illustrationer, kön på exempelpersoner, teman osv. Jag tänkte göra något slags pseudo-vetenskap av det genom att fråga.

Jag tänkte starta två undertrådar till den här, en där tjejer svarar och en där killar svarar. Detta för att lättare sammanställa resultatet.

Frågorna är:

1. Vad ser du som största hindren för tjejer (till skillnad från killar) som vill börja spela? Indikera gärna deras allvarlighetsgrad.
2. Vad kan man göra för att undanröja dessa hinder?

När tråden börjar dö av så försöker jag göra något slags sammanställning.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Tjejer svarar här [ANT]

Frågorna är:

1. Vad ser du som största hindren för tjejer (till skillnad från killar) som vill börja spela? Indikera gärna deras allvarlighetsgrad.
2. Vad kan man göra för att undanröja dessa hinder?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Killar svarar här [ANT]

Frågorna är:

1. Vad ser du som största hindren för tjejer (till skillnad från killar) som vill börja spela? Indikera gärna deras allvarlighetsgrad.
2. Vad kan man göra för att undanröja dessa hinder?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Killar svarar här [ANT]

Endast mina personliga åsikter, jag hävdar inte att detta är några världssanningar:


1. Vad ser du som största hindren för tjejer (till skillnad från killar) som vill börja spela?
Det första och största hindret tror jag är att de flesta introduceras till rollspelshobbyn via kompisar som spelar, och mönstret är att killar framför allt introducerar killar. Man kanske kan kalla det för att tjejerna exkluderas pga sociala nätverk.
Det näst största hindret tror jag är de förutfattade meningar som finns om hobbyn, många tycker att rollspel är nördigt utan att egentligen veta något om hobbyn, och är inte intresserade av att ens prova.
Det tredje största hindret tror jag är de teman som finns i många rollspel. Det är mycket "pojkboksäventyr" som kanske inte lockar tjejer.


2. Vad kan man göra för att undanröja dessa hinder?
Om man tycker att detta är ett problem och väljer att försöka undanröja hindren tror jag att det handlar om att försöka sprida information om vad rollspel är och hur det faktiskt går till. Det minskar problemen med de två första sakerna jag listade ovan.
Angående teman så kan det nog bara åtgärdas genom att tjejer börjar skriva rollspel. Och det betyder inte att inte killar kommer att kunna spela dessa spel...

Gordeg
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Killar svarar här [ANT]

tja, svår fråga, måste ta mig en funderare på det.. och fråga lite tjejer i bekantskapskretsen... har mina aningar (har med killars förmåga att snöa in på detaljer, "nördigheten" alltså), men ska bolla det lite med lite tjejer som sagt...

..men tills vidare ett oseriöst svar:

Tjejer spelar inte rollspel för att, handen på hjärtat, hur SEXIGA är rollspelskillar egentligen? Det är ju inte direkt HUNKAR som frekventerar spelkonvent i allmänhet. he he he
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Tjejer svarar här [ANT]

1. Då det redan konstaterats att det är färre tjejer så går jag till hindret - just det faktum att det är få tjejer som spelar rollspel minskar chansen för en osäker tjej att börja spela rollspel, det är ju tyngre att spela mot motsatta könet det första man gör. Det finns väldigt få tjejer som kan lura med tjejer i spelträsket helt enkelt. Det är iofs bara ett hinder. Ett annat är att många spel är gjorda av killar - inget fel i det, men det föder förutfattade meningar (sätt in valfri Nördvarning "Finniga tonårsgrabbar kring ett bord" "Slarvsylta på väg 666" eller liknande bilder poppar upp i mångas huvuden) som nog kan anses hindrande för vilken tjej/kvinna som helst. :gremsmile:
Det här är iofs inget nytt problem och inga nya tankar jag tar upp nu, men det är också problemet för rollspel. Men nu ska vi ju inte glömma att det är en oerhörd mängd kvinnor som ger sig in i Lajv (minns inte siffrorna) och där minskar alla motstånd dramatiskt fort.
2. Fler kvinnor som gör sig profil i skapandet av rollspel (något vi ser mer och mer av i svenska träsket - Western, Mindless gaming (ursäkta felskrivning om sådant skett), och även tillbaka i tiden, ingen nämnd ingen glömd) och skrivandet av artiklar i rollspelstidningar. Fler kvinnor (och män över tjugo) som erkänner sina hemliga laster i det öppna medierna.
Fler öppna möjligheter att provspela, rollspelsgrupper kan ju te sig lite som hemliga sällskap där alla kan koderna.

Att avdramatisera en företeelse, må så vara att det rör sig om rollspel, akvaristik, hockey eller målning gör det mer lättillgängligt för osäkra potentiella deltagare att prova på. Ta inte allt på för stort allvar. Kvinnor/tjejer blir mer och mer aktiva inom rollspel, ge det Tid och Tålamod.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Killar svarar här [ANT]

"1. Vad ser du som största hindren för tjejer (till skillnad från killar) som vill börja spela? Indikera gärna deras allvarlighetsgrad."

För lite enkäter, som alla vet så älskar kvinnor endast strykning, barnfödning och söta små hundvalpar mer än enkäter.

"2. Vad kan man göra för att undanröja dessa hinder?"

Mer enkäter helt klart. Dessutom borde man fundera över möjligheten att göra rollspel av hundvalpar och/eller barn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
1. Vad ser du som största hindren för tjejer (till skillnad från killar) som vill börja spela? Indikera gärna deras allvarlighetsgrad.
Okunskap och sociala nätverk. Nördiga killar dras in i hobbyn av sina nördiga killkompisar. Många, även ickenördiga killar, dras med en hel del okunskap om vad rollspel egentligen handlar om.

Om man ska snacka om hur könsstrukturerna ser ut, vilket jag gärna tar tillfället i akt och gör, så kan man generellt säga att tjejer har fler och större sociala nät, som generellt håller på med saker som inte är rollspel. De har alltså vare sig de sociala kopplingarna eller den tid som ofta krävs för att engagera sig i hobbyn.

Individuella tjejer kan alltid dras in i hobbyn. Jag har gjort det själv, och det har fungerat ypperligt.

Sedan är en hel del av rollspelen därute riktade mot en mycket specifik grupp som till stor del är killar - dvs, de som gillar orkslakt och barbarfantasy. Jag tror inte att personliga pronomen eller antal bilder i boken spelar lika stor roll som det faktum att rollspelsmarknaden är nerlusad av dungeonbashingspel. Däremot är pronomen och antal män vs kvinnor i själva materialet nog relevant vad gäller huruvida tjejerna stannar i hobbyn, och dessutom handlar det ju också om att fortsätta negativa könsstrukturer. Att många tjejer är vana vid att möta mansdominerat material gör fdet inte till något fint eller bra.

2. Vad kan man göra för att undanröja dessa hinder?
Framförallt kan vi se oss om i våra bekantskapskretsar. Ofta undrar folk vad rollspel är, och då gäller det att komma med en förklaring som inte har så mycket med tärningsrull och orkbashande att göra, utan som kanske mer bejakar teaterinslagen etc. Det tror jag vi vinner mycket på.

Som SL kan man se till att skapa eller bjuda in till "nybörjargrupper". Jag har själv gjort detta med gott resultat. Om alla i gruppen är nybörjare, finns mindre press och de nya känner sig mindre osäkra. De får möjlighet att utforska hobbyn och dess möjligheter utan att de mer erfarna tröttnar och hastar vidare och tar all plats.

Som speltillverkare kan man försöka skapa rollspel som inte inriktar sig till specifika "kön". Mindre hårig barbarfantasy tror jag är en bra början. Mer fokus på socialt spel etc - går att lära mycket av WoD - tror jag är en god idé. Att försöka skapa rollspel som fungerar för publiker som normalt sett inte håller på med rollspel, tror jag också är bra. Lite som att Amber nog (tror jag) tilltalar en grupp som mer är "bokläsare" och Nobilis kan tänkas tilltala den som är inne på poesi eller liknande. Där har vi två enligt mig mycket goda exempel på spel som trots att de ofta betraktas som "smala" egentligen passar en väldigt bred publik - om publiken fick möjligheten.

Vid tillfälle ska jag försöka dra ihop lite teaterfolk, allmänna pretton och poesiälskare och försöka köra Nobilis. Det tror jag kan bli skitbra. Jag älskar att köra med nybörjare, de är inte lika fästa vid spelmekaniken eller sina ingrodda rollspelsvanor...
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Killar svarar här [ANT]

varför,

1.för att det känns som en grabbig hobby med grabbiga värderingar och att produkterna riktar sig till killar.

Alltså:

Upplevelsen är att rollspel riktar sig till män, vissa tjejer tycker det är helt ok att ingå i en grabbhobby, och därför finns det en del tjejer här.


2. tjejer som gör rollspel enbart för sina tjejkompisar, skulle vara en intressant väg, det skulle kunna visa vad som saknas. (för tydlighets skull, det betyder inte att jag inte tycker tjejer och killar kan spela ihop)

först därefter skulle männen kunna apa efter vad en 100% tjejgrupp vill ha.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Enkät: Varför är det få tjejer i hobbyn?[OT]

Okunskap och sociala nätverk. Nördiga killar dras in i hobbyn av sina nördiga killkompisar. Många, även ickenördiga killar, dras med en hel del okunskap om vad rollspel egentligen handlar om.
Jag känner mig inte särskillt nördig och jag spelar fortfarande rollspel. Jag drogs inte in i hobbyn av någon vidare nördig person och de personer som jag känner är inte heller särskillt nördiga. Så jag förstår inte riktigt varför det ska klassas som nördighet att spela rollspel?

- Jocke, undrar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Re: Enkät: Varför är det få tjejer i hobbyn?[OT]

"Så jag förstår inte riktigt varför det ska klassas som nördighet att spela rollspel?"
Nä, jag känner mig inte heller (längre) som en nörd. Dessutom så har det varit inne att vara nörd i flera år (i Nyköping var det inne redan -99), så det argumentet krank förde fram är rätt förlegat. Har fått ett gäng kommentarer från tjejer om hur gulligt det är att vara nörd, eller hur de dras till nördar.

/Han som inte hämtar stöd från de trovärdigaste källorna, men ville stödja sina ord med något
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Det där var väl onödigt ...

Skärpning Walle, du har ju för farao ett »M« efter ditt namn.

Det där inlägget var både onödigt och under din värdighet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Enkät: Varför är det få tjejer i hobbyn?[OT]

då måste det vara LUKTEN på rollspelskonventen som skrämmer bort tjejerna ;-) ..om de nu annars dras till nördar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Re: Enkät: Varför är det få tjejer i hobbyn?[OT]

"då måste det vara LUKTEN på rollspelskonventen som skrämmer bort tjejerna ;-) ..om de nu annars dras till nördar."
Ja, en kompis flickvän vägrar gå in på ett konvent just av den anledningen. :gremsmile: Fast hon är väl ett undantag. Brorsan berättade att de inte hade några problem att hitta icke-rollspelande tjejer på skolan som de arrangde, som ville stå i kiosken och vara med i piazzavan när han arrangerade LinCon, eftersom det fanns massvis med killar på konventen (som stötte på dem). Detta sagt med reservation för mitt dåliga minne, vill säga.

/Han som kan säga att det var för tio år sedan
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Enkät: Varför är det få tjejer i hobbyn?[OT]

nu är ju Lincon inte direkt ett ROLLSPELSKONVENT, känns lite som rollspelen får mindre och mindre plats där.. men det kanske kan vända? Tjejerna kanske var ute efter Magic-spelare? ;-)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Killar svarar här [ANT]

1: Det verkar inte vara så förfärligt många som börjar spela rollspel nuförtiden, oavsett kön. Men varför det är så få tjejer tror jag beror på kontaktytorna. Eftersom unga tjejer ofta umgås med unga tjejer och unga tjejer tidigare inte spelade rollspel så har de lite sämre chans än unga killar att överhuvud taget höra talas om hobbyn. För alla ickerollspelare jag talat med från 90-talet och framåt är rollspel=lajv. Och i lajv finns en hel del unga tjejer. Tror jag. :gremsmile:

Jag tror inte att tjejer spelar så mycket annorlunda än killar. Det är inte min erfarenhet iallafall, möjligen med undantag för att unga tjejer ibland fäster större vikt vid karaktärens familjeförhållanden än unga killar. Tjejer tycker det är precis lika kul att vara slaktande barbarer som killar.

Sedan måste ren sexism bort. En del i detta är att införa könsblandade pronomen och samma andel lättklädda killar som lättklädda tjejer på barbarbilderna (och med samma grad av aktivitet/dominans).

2: Klämma in rollspel där det inte fanns förut. Det finns rollspel i en del ungdomsverksamhet, men det kan finnas i ännu mer, t ex.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Re: Killar svarar här [ANT]

Tjejer tycker det är precis lika kul att vara slaktande barbarer som killar.
Det tror jag också.
I min kamratkrets finns det vare sig killar eller tjejer som tycker att dylikt är särdeles skoj... =)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Killar svarar här [ANT]

Tjejer spelar inte rollspel för att, handen på hjärtat, hur SEXIGA är rollspelskillar egentligen? Det är ju inte direkt HUNKAR som frekventerar spelkonvent i allmänhet.

Tjejkompis på gammalt LinCon, ser två andra tjejer strosa förbi i korridoren:
"Inte spelare. De där har bara gått in här för att spana på killar. (...) De sticker snart."

--
Åke
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Re: Killar svarar här [ANT]

Tjejkompis på gammalt LinCon, ser två andra tjejer strosa förbi i korridoren:
"Inte spelare. De där har bara gått in här för att spana på killar. (...) De sticker snart."

Hmmm... Man kanske borde ta och skramla ihop och börja åka på konvent ändå... =)
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
1. En del hinder har ju redan berörts och diskuterats. En del som jag allt som oftast slås av såväl i rpg som i den rioktiga världen är ju könsrollfördelning och dess fortdsatta etablering. I jämlikhetens tidevarv blir detta en alltmer svåravvägd fråga. rpg har ju (som sagts tidigare) skapats av 'nördar' (här i betydelen: svag social förmåga och låg interpersonaell erfarenhet), vilket lett till både att rpg visar en tydligt 'pojkäventyrsanda' i innehållet. Jag tror mig förstå att just den presterande delen av äventyr inte tilltalar majoriteten av unga tjejer/kvinnor utan att dessa har ett större intresse för just social interaktion och spelandet av gruppdynamik och social konflikt snarare än fysisk. Här fungerar lajv och imrpoviserad teater ebtydligt bättre eftersom de i mindre respektive ingen mån handlar om hjälteprestation. ett rpg som ger större utrymme för spel av social inriktning ger åtminstone förutsättningar för en emotionellt mer mogen målgrupp (mognad sker ju som bekant individuellt och i viss mån könrelaterad takt) där mognadsgrad i sig inte går att värdera. detta ses ju tydlig bara i det faktum att fokus var och ens eget spel har skiftat genom åren allt eftersom mognad, erfarenhet och livssituation förändras.
Ergo. ahck n slay tilltalar i allmänhet en yngre, pojkdominerad publik, social fokuserat spel tilltalar en lite äldre pojk eller yngre kvinnopublik och en relationsfokuserad eller slutligen 'komplett' livssituationsfokuserad spelstil vänds mer till en vuxen spelgrupp.
2. de delar som för fokus till endast en av ovanstående (självdefinierade) grupper blir ett hinder för de övriga. Alla grupper behöver stimuleras för att hobby skall bli/vara stor.
Bildspråket i form av stereotypt lättklädda, nästan kulisslika kvinnor lockar ju näppeligen unga kvinnor. Inga vill ju rollspela någon annans rekvisita. Trots allt vill alla ha en roll. Kvinnor vill sällan spela mansroller och vice versa, alltså krävs såväl manligt tilltalande rollerutrymme (vilket knappast råder brist på), men även kvinnligt tilltalande rollutrymme, där exempelvis adeldamer och medföljande socialt fokuserat hovliv kan utgöra en klar nische, som ges synnerligt lite utrymme.
90talets white wolf spel tycker jag ger ett relativt gott utrymme för alla könsroller, där spelgruppens stil i sig avgör mer än vad spelets utformning begränsar.

vid svårigheter att följa mina resonemang: fråga igen, jag uttrycker mig inte alltid lättfattligt i skrift. :gremlaugh:
 
Top