Nekromanti Enkät - Sverige och militära insatser

Rake

Veteran
Joined
30 Jan 2011
Messages
8
Hejsan!
Har som del av en kurs vid Uppsala Universitet gjort en enkät om Sveriges medverkan i internationella militära insatser som jag nu försöker få ett relativt slumpmässigt urval att svara på. Då besökarna på det här forumet verkar vara en rätt varierande skara tänkte jag testa att lägga upp det här också.

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGlvOU5xdDQ4Mk4tMl9lWU5iWHczaXc6MQ

Det är en klart begränsad undersökning och jag kan inte påstå att jag är någon expert på att sätta samman enkäter, men det skulle uppskattas om ni vill ta några minuter för att svara lite snabbt!

Tack på förhand!
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Klart!
Bra frågor tycker jag rent spontant. Bra med en förklaring till fredsbevarande insatts och fredstvingande insatts, många som inte förstår skillnaden dem emellan i sverige idag.
 

Rake

Veteran
Joined
30 Jan 2011
Messages
8
Tack så mycket till alla som medverkar, och självklart kommer jag presentera resultat här när jag sammanställt dem : )
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Jag har svarat. Tycker att det var en bra enkät, men en av frågorna är lite märklig:

Tycker du att Sverige bör vara aktivt i internationella militära insatser?

Ja, i stor utsträckning.
Ja, i liten utsträckning.
Nej, förutom vid särskilda omständigheter.
Nej.
Jag tror att det är få som tycker att Sverige ska delta i militära insatser bara för sakens skull, vilket gör att de två första svarsalternativen blir märkliga, då de utgår från kvantitet.

Om man ställer sig postitiv eller neutral till internationella militära insatser torde alternativ tre bli självklart, då jag misstänker att väldigt få människor tycker att man ska genomföra militära åtgärder utan att det råder särskilda omständigheter. Ändå inleds svarsalternativet med ett nekande, vilket gör att det uppfattas som ett negativt svar.

Det fjärde alternativet är bra och tydligt :gremsmile:

Jag hoppas att jag lyckades framföra kritiken förståeligt, misstänker att jag ev. svamlar lite :gremsmile:
 

Rake

Veteran
Joined
30 Jan 2011
Messages
8
Tack för responsen Vitulv! Jag förstår vad du menar, funderar på om det skulle fungera bättre om man använder alternativet "Endast i undantagsfall" istället för "Nej, förutom vid särskilda omständigheter".
I vilket fall som helst, bra att få synpunkter så jag kan förbättra den : )
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tack så mycket till alla som medverkar, och självklart kommer jag presentera resultat här när jag sammanställt dem : )
Har också svarat & tänkte precis fråga om du kunde presentera resultatet. Dock han jag läsa detta innan...
 

Rake

Veteran
Joined
30 Jan 2011
Messages
8
Återigen tack till alla som medverkat; här följer en sammanfattning av resultaten.
Enkäten besvarades av 66 personer, 51 män och 15 kvinnor i åldrarna 17-59 år. 44% hade personlig erfarenhet av militären, 50% svarade nej på samma fråga och resterande 6% övrigt.
Nedan en sammanfattning av svaren på de olika frågorna, både antal svarande och procent är angett. Tyvärr har jag lite svårt att få till formateringen i inlägget, men jag hoppas det går att läsa ändå.

Anser du dig insatt i Sveriges internationella militära insatser?

Mycket väl (7) 11%
Ganska väl (29) 44%
Inte speciellt väl (25) 38%
Inte alls (5) 8%

Anser du att Sverige bör vara aktivt i internationella militära insatser?

Ja, i stor utsträckning (16) 24%
Ja, i liten utsträckning (25) 38%
Nej, förutom vid särskilda omständigheter (22) 33%
Nej (3) 5%

Hur viktigt anser du det vara att en militär insats där Sverige deltar är sanktionerad av Förenta Nationerna (FN)?

Mycket viktigt (36) 55%
Viktigt (12) 18%
Ganska viktigt (8) 12%
Inte särskilt viktigt (10) 15%
Oviktigt (0) 0%


Vilken typ av militära insatser anser du att Sverige ska delta i?

Endast fredsbevarande (26) 39%
Endast fredsframtvingande (0) 0%
Fredsbevarande och fredsframtvingande (36) 55%
Inga (3) 5%
Other (1) 2%


Anser du det rätt att avbryta en pågående insats för att svenskar blivit dödade?

Ja (3) 5%
Ja, om risken för fler dödsfall är hög (14) 21%
Nej (41) 62%
Other (8) 12%

Vilken/vilka faktorer anser du vara viktigast när man ska bestämma om Sveriges eventuella deltagande i en internationell militär insats?

Behovet av hjälp (60) 91%
Risken för den svenska personalen (12) 18%
Tidigare svenska relationer eller intressen (13) 20%
Vem/vilka som leder/står bakom insatsen (29) 44%
Other (7) 11%
Svarande kan fylla i mer än ett alternativ, vilket gör att summan är mer än 100%


Anser du att Sverige borde fortsätta delta i insatsen i Afghanistan?

Ja, fullt ut (21) 32%
Ja, i begränsad omfattning (15) 23%
Nej, enbart med humanitär hjälp (17) 26%
Nej, inte alls (0) 0%
Vi borde inte ha deltagit alls (11) 17%
Other (2) 3%
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Tack för redovisningen.

Mycket intressanta svar. Iofs. lite litet urval för att dra några stora växlar på det, men damn vilket engagemang för insatser i andra länder...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Sapient said:
Tack för redovisningen.

Mycket intressanta svar. Iofs. lite litet urval för att dra några stora växlar på det, men damn vilket engagemang för insatser i andra länder...
Jag blev också överraskad! Positivt överraskad, faktiskt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,654
Location
Rissne
Jag tänker inte uttala mig om resultaten, men hoppas att man kanske kan få fram lite mer sammanhang också - till exempel huruvida de som ser sig som insatta har andra åsikter än de som inte ser sig som insatta, etc.

Jag skulle personligen också ha varit intresserad av att se de svarandes personliga militära erfarenhet; är man till exempel mer positivt inställd om man själv gjort militärtjänstgöring/yrkesarbetat i militära sammanhang?


Och nu har jag fått slut på vara-diplomatisk-poäng, så jag skriver nog inget mer =)
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Haha. Jag skulle aldrig klara av att fylla i den enkäten. Jag har två förebilder: kejsaren i 40k och Jesus. —De är inte överrens.
 
Top