Nekromanti enheter och yrken

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
varför får en perfekt krigare både mer yrkesenheter OCH valfria enheer om man jämför med en misslyckad?

min grupp har börjat köra med att om man är perfekt så får man yrkesenheterna från en perfekt och valfria från en misslyckad..

det är ju inte naturligt :gremconfused:
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Håller med om att det är konstigt. När jag är SL får rollpersoner med misslyckade karriärer åtminstone valfria enheter som om de hade fått lyckade eller normala karriärer. Annars uppmuntras spelarna att spela enbart framgångsrika karaktärer, vilket är tråkigt i längden. I vissa yrken kan det vara tufft att vara lite misslyckad, typ magiker, läkare mm.
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Ja det funkar väl också, särskilt om man tycker att det är viktigt att det finns balans mellan hur skickliga olika rollpersoner är. Jag tycker iofs inte att detta är så jätteviktigt. Det kan också finnas en poäng med att simulera att en person som inte tagit sitt yrke på så stort allvar har haft mer tid på sig att lära sig sådant som inte har med yrket att göra.

Det rimligaste tror jag egentligen är att ha ett fast värde för valfria enheter, så att man får lika många oberoende av hur man lyckas med karriären. Dock bör det variera från yrke till yrke, för att symbolisera att vissa yrken är mer krävande att lära sig.

/Erik
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
Funkar??
då tjänar man ju inget på att vara perfekt...lite utrustning kanske. själv hatar jag det. dom har ju bara gjort allt sämre...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Få se nu här... du vill spela misslyckad, utan att vara sämre?

Man får acceptera att en intressant karaktär kan betyda att man får göra eftergifter på hur "bra" han är.
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
men för det borde han ju inte få mer valfria än en åerfekt. då måste han ju lägga ner mer tid på sitt yrke för att få pengar
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Alltså... man lär sig inte saker hela tiden. Man blir inte konstant bättre. Mycket fritid gör snarare att du stagnerar och blir sämre.

/Joel - framgångsrik slackerkarriärist
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Nothing succeeds like success

Om man är misslyckad så har man ju typ spenderat livet med att stå och stånga sig blodig mot sina motgångar. Inte så konsigt att man lärt sig mindre.

Om det här systemet sen är kul är en annan fråga. Personligen så tycker jag att det väldigt lätt blir kass stämning om en spelare har slagit fram en väldigt duktigt karaktäre och den andra har slagit en tämligen värdelös sådan. Det är min erfarenhet att folk _vill_ vara tuffa. På ett sätt eller ett annat.

I våran nuvarande eonkampanj så har våran snälla sl låtit oss alla vara framgångsrika. Å andra sidan så skulle kampanjen inte funka om vi spelade loosers, utan våra roller kräver framgångsrika personer.

/Naug, så gör vi
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
ok.
du tycker inte att det är rimligt att om man är misslyckad så får man misslyckad yrkes och framgångs valfria då?
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Bara för att man misslyckats med sitt yrke betyder det ju inte att man misslyckats med allt man tagit sig för i livet. Det är konstigt att den som lyckats bra med sin karriär automagiskt lyckats bra med sådant som inte har med yrket att göra (om det nu är det som de valfria enheterna är till för. Det kan ju kanske diskuteras.)

Jo, man måste göra eftergifter för att spela intressanta karaktärer. Helt klart.

/Erik
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
Re: Nothing succeeds like success

håller med dig om att då får väl spelledarn vara snäll och låta alla vara perfekta/normala istället
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
men en som har en naturlig fallen het för sitt yrke får ju mer tid över till annat oxå
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nej. Misslyckad ger den Misslyckades enheter både på yrkes- och valfria färdigheter.

Jag trodde ordet "Misslyckad" hade tillräckligt med negativ klang för att det skulle vara självklart att rollpersonen skulle vara prestationsmässigt sämre.

/Joel - saknar prestationsångst
 
Top