Nekromanti Enhörningshornet

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Jag och en polare städade hans källare och hittade till vår stora förtjusning gamla äventyr till DoD Expert.
Enhörningshornet, Oraklets Fyra Ögon och Den Femte Konfluxen.

Rätta mig om jag har fel men är inte de båda sista äventyren delar i en kampanj som hette... hmm nu kommer jag inte ihåg men jag vet att samma kampanj inleddes med Svavelvinter och en annan del hette Kristalltjuren. (?)

Nåväl vi tänkte att vi sliter fram alla andra gamla DoD 91 böcker och spelar äventyren EN GÅNG FÖR ALLA! De har legat hemma hos han i säkert sju-åtta år utan att ens blivit öppnade!!!

Vi tänkte oss att vi börjar med att spela Enhörningshornet för det är ett "ensamt" äventyr och inte del av nån kampanj, för att få upp stämningen lite /images/icons/grin.gif
Är det någon som spelat Enhörningshornet någon gång? Är det bra? Jag har såklart läst igenom boken och det verkar vara ett väldigt roligt äventyr, men om någon som hade spelat kunde ge sin kommentar hade det varit perfekt!
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Vi spelade Enhörningshornet för ganska många år sedan (cirka 12) och hade ganska kul då vi sprang runt och försökte finna ledtrådar, samt unvika svartprästerna vi hade efter oss.
Det kanske inte är det mest unika äventyr, många tycker till och med det är rejält dåligt, men väl förberett och med eventuellt lite modifikationer kan de ge ett mycket trevligt spelmöte.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag spelledde Enhörningshornet som en del av just Svavelvinter-kampanjen (eller Den Femte Konfluxen-kampanjen om man så vill) för bara ett par veckor sedan, tom.

Jag gillar äventyret faktiskt, mest för att det har en lite magisk känsla. Annars är det ju väldigt standard-fantasy, väldigt standard-äventyr. Ett perfekt startäventyr, med andra ord.

Äventyret består ju av två olika delar, dels resan, dels själva staden Kandra. Det är ett perfekt sätt att vänja sina spelare vid långa och detaljerade resor! Dessutom är det ett bra sätt att introducera spelvärlden om man tänkte låta fler äventyr utspela sig i området.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
väl förberett och med eventuellt lite modifikationer kan de ge ett mycket trevligt spelmöte.

ETT spelmöte hehe! Med min grupp är jag säker på att det skulle ta säkert 5-6 olika möten om man spelar 8 timmar varje gång (!!!!)
De ska alltid strula till det för sig och det slutar antingen med att de hamnar i arresten eller blir ordentligt uppspöade.

Är det något man bör tänka på när man spelar äventyret? När rollpersonerna är i Kandra t ex. Det kan ju hända ganska mycket i en lite större stad som Kandra.
 

Steverud

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
29
Location
Göteborg
Det är, som man redan har konstaterat, ett bra äventyr men det har ett par brister som vi upptäckte då vi spelade det för två år sedan.

Jag spelade en dvärg och då uppstod ett ganska enkelt problem. Man skall undersöka ett antal olika platser som är byggda av dvärgar och de är såklart utrustade med fällor, problemet är bara att de är försedda med små varningstexter "Se upp fälla!" eller "Dra i den vänstra!" på dvärgiska. Det är logiskt att skyltarna finns där men finns det med en dvärg i sällskapet så blir det lite västgöraklimax över det hela.

Jag tror att man antingen skall ta bort skyltarna eller inte ha med en dvärg i sällskapet.

Annars är det ett mycket bra äventyr, jag är dock inte helt förtjust i ramberättelsen, varför de skall till Kandra och varför de skall springa runt i staden. Det finns ingen anledning till att inte spela det.

/Jonas, som allt sedan han läste DoD för första gången för 17 år sedan älskat dvärgar. De är Fräckast.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Oj det var länge sedan, sisådär 10-12 år sedan man spelade det. Jag mins visserligen inte så värst mycket av det men vi hade roligt vet jag. Bla en incident med en anka i spelargruppen och några ondsinta präster eller nått, den lilla gynnaren (Salvar Kwack hette han) Sålde information om oss. Men det var hyfsat varierande om jag inte missminner mig, så det är nog en bra idé att börja med det för att komma igång.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
resor

"Det är ett perfekt sätt att vänja sina spelare vid långa och detaljerade resor"

Jag kan ju passa på att fråga, hur gör ni för attfå till era resor och få med det lilla extra i dom? Själv har jag aldrig sl:at en resa som jag varit 100% nöjd med, visst kanske jag fått till vissa delar med jämna mellanrum, men överlag tycker jag de blir tråkiga resorna... Och i den dod kampanj jag just nu pular med lär det bli en hel del resa, så snälla hjälp!

kanske skulle jag ha startat en ny tråd? men men...
 
Top