Nekromanti Engelska

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Ojoj (OT? Kanske inte?)

Jo tack, skulden tog tolv år att betala av. Jag har varit skuldfri i ett år nu, ungefär.

Hur det gick till har jag nog tjatat om tillräckligt, men när TSR ville ha $2 per producerad låda och $1 per producerad modul... i förskott! Ja, man kan ju förstå att bara licensavgifterna stod för en avsevärd del av skulden. Lägg sedan till tryckkostnader, så hjälper det inte att vi gjorde allt det andra själva. Och ett banklån växer ju gärna när man inte har pengar nog att betala tillbaka det.

Så översättning av amerikanska spel är ingen lysande affär. Fast det är rätt så lärorikt...

/Mikael
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Svengelska forever![ANT]

såklart det ska vara svengelska, allefall enligt mig :gremwink:
det blir mycket roligare då :gremlaugh:

Jag kill:ar honom!
jag Castar en spell på monstret


johan - som faktiskt aldrig använt ordet die istället för tärning, tots min tro på svengelskan...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Svengelska forever![ANT]

Glöm inte vakten som kommer på en cross-båge, klädd i kedjebrev!

Skämt åsido, de jag spelar på är tillräckligt bra på engelska för att inte störas av ett visst språkläckage. Man tänker inte på det, ungefär som att man kan se en hel film och sista tio minuterna komma på att den inte är textad eller att den är på tyska. Det är betydelsen man hör, inte orden. (Jag tror jag har argementerat samma sak när det gäller regelsystem, illustrationer och programmering också. Måste vara ett användbart koncept eller så är jag enkelspårig...)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hur är det med resten av världen då?

"men nej. det finns inga företag i sverige som gör sådant. "

Hur är det med övriga europeiska länder som Tyskland och Frankrike där man redan dubbar filmer och serier? Finns det någon som översätter även rollspel där?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hur är det med resten av världen då?

Hmm, jag vet att flera spel kommer ut på franska, bland annat WFRP, Call of Cthulhu, Hero Wars och Agone (Okej, Agone är fransk till en början...)
Sen sker samma sak i Japan, GURPS är jättestort där (finns ett suplement om "female wrestling" till och med o_O) likaså AD&D. Dock sker det inte bara översättnignar, utan all layout och alla teckningar ändras. Vilket gör att de flesta rollspelen har teckningar på folk med stora ögon, liten mun och stort hår... Runequest är riktigt stort i Japan, Greg Stafford får årligen gott om pengar därifrån för att utvecka Glorantha mer. I det Japanska unequest hålls dock teckningarna på mer... realistiska proportioner. ^_-
Så antagligen så är det en business.


Storuggla, som vill åt de japanska spelen
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Engelska, Svengelska eller Svenska?

Vi spelar oftast svenska rollspel, vilket sällan leder till några språkliga problem. Men de fåtal gånger vi spelat engelska rollspel har det smygit sig in en del svengelska även om jag iallafall försöker undvika det så är det lätt att det dyker upp märkligheter när man minst anar det. Det viktigaste är att man förstår varandra vare sig man talar engelska, svenska eller svengelska. En gång när vi var yngre och spelade D&D så fick vi någon knäpp idé om att alverna skulle tala engelska och dvärgarna tyska. Jag var spelledare och fick hacka mig fram på knagglig engelska när rollpersonerna mötte en alvfurste. Som tur var överlevde ideén inte längre än just det spelmötet. :gremsmile:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Hur är det med resten av världen då?

Åtminstone AD&D (2n edition), Rolemaster, CoC och Stormbringer har funnits utgivna på tyska. Vet inte hur det är med D&D, men Laurin som gav ut de tre sistnämnda finns inte kvar längre.
Det har nog varit lite av samma problem för dem där som Titan hade i Sverige - det finns redan ett inhemskt spel - Das Schwarze Auge - som totalt dominerar den lokala fantasyspelmarknaden.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Rosen var först

Iofs delvis inspirerat från en översättningsmiss av våran SL, som ansåg att "canines" var små hoppande djur med stora öron. Inte fullt så farligt som att springa på en flock vargar... (-:

--
Åke
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Hur är det med resten av världen då?

"Det har nog varit lite av samma problem för dem där som Titan hade i Sverige - det finns redan ett inhemskt spel - Das Schwarze Auge - som totalt dominerar den lokala fantasyspelmarknaden."

Jag har tyska släktingar som spelar rollspel så det har jag hört talas om. Verkar vara ganska mycket standard-fantasy med nordmän och pirater. Någon som vet mer om det? Hur länge har det funnits och vem ger ut det?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rosen var först

"Iofs delvis inspirerat från en översättningsmiss av våran SL, som ansåg att "canines" var små hoppande djur med stora öron. Inte fullt så farligt som att springa på en flock vargar... (-:"

Säger bara Usagi Yojimbo. :gremwink:

Och man ska heller inte glömma bort vare sig rubbittar eller mördarkaninen i Quest for the Holy Grail. Kaniner är helt enkelt livsfarliga!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Haha! [ANT]

Måste dock erkänna att jag stal den från någon rollspelstidning för sådär 10-15 år sen...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Hur är det med resten av världen då?

Frankrike, Japan och Tyskland är större länder (befolkningsmässigt sett) och har en mindre andel engelsktalande än vad vi har i Sverige. Det kan därför vara möjligt att översätta där.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Das Schwarze Auge

Verkar vara ganska mycket standard-fantasy med nordmän och pirater. Någon som vet mer om det? Hur länge har det funnits och vem ger ut det?

Gammalt inlägg om saken finns här.



DSA har funnits ungefär lika länge som DoD, sen tidigt 80-tal. Det har tydligen också en liknande historia med olika ägare genom åren (fast de har hållit fast vid spelvärlden Aventurien); spelet gjordes ursprungligen av Schmidt Spielen, men ägs visst numera av nåt som heter "Firma Fantasy Productions".

--
Åke
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Hellre varg än "små hoppande djur med stora öron"

Nja det beror på ifall man kör den verkliga versionen av vargar eller "filmversionen/rollspelsversionen" (d.v.s. den mer aggresiva versionen av vargen)

Om man har en mer verlighetstrolig varg så skulle jag nog föredra att träffa den framför "små hoppande djur med stora öron" För då har man ingen aning om vad man kan förvvänta sig. Jag menar, dom kan ju vara rent ut sagt livsfarliga dom små liven! They probably have BIG nasty teeths!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Hellre varg än "små hoppande djur med stora öron"

Om man har en mer verlighetstrolig varg så skulle jag nog föredra att träffa den framför "små hoppande djur med stora öron"
Min erfarenhet säger samma sak. Jag har flera gånger blivit biten av kaniner, men aldrig av vargar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Hellre varg än "små hoppande djur med stora ör

"Jag har flera gånger blivit biten av kaniner, men aldrig av vargar."

För att du liknar en grönsak eller? :gremsmile:

Har du någonsin varit tillräckligt nära en varg för att kunna bli biten?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Hellre varg än "små hoppande djur med stora ör

För att du liknar en grönsak eller?
För att jag har haft folk med elaka kaniner i bekantskapskretsen. Med tanke på vad kaniner äter så borde det dessutom inte vara en höjdare ur infektionssynpunkt...

För att du liknar en grönsak eller?
Inte vad jag vet, såvida inte en Cavalier King Charles Spaniel räknas (eller en Irländsk varghund för den delen). Se på bifogad bild hur han gör sig redo att för att hugga mot strupen!
 
Top