Engelska i Mutant år noll

Zadrith

Hero
I Mutant år noll, hur mycket engelska skulle ni säga att det är rimligt att rollpersonerna (mutanter) och andra zoninvånare förstår? Jag har en ide till en zonsektor med en bio där en sekvens från en film spelas om och om igen, men iden fungerar bara om de som bor där i alla fall hjälpligt kan förstå vad som sägs.

Det som jag tycker talar för är att unga människor idag ofta föredrar engelska framför svenska.
Det som talar emot är att allting i spelet har väldigt svenska benämningar som rötan och krubb vilket gör det osannolikt att folkets språk är väldigt uppblandat med engelska.

Tänk dig frågan såhär istället: "Hur mycket BEHÖVER de förstå?". Det är så mycket de förstår.

Tänk dig frågan såhär istället: "Hur mycket BEHÖVER de förstå?". Det är så mycket de förstår.
Jo, jag vet men jag tycker om att försöka förankra sådant i världen på något sätt, men egentligen biter jag mig nog bara i foten och lägger fokus på fel sak.

När man inte har tillgång till vare sig skolgång eller medier förstår man bara språken som talas i ens närhet. Det är väl rätt etablerat att de stackars mutanterna i detta spel talar svenska fast i den form som brukas 250 år efter katastrofen.

Pratar de ens tekniskt sett Svenska? Jag har lite dålig koll på år 0, men svenska finns väl inte senare i världen så det faller ju bort någonstans från undergångarna.

I Mutant år noll, hur mycket engelska skulle ni säga att det är rimligt att rollpersonerna (mutanter) och andra zoninvånare förstår? Jag har en ide till en zonsektor med en bio där en sekvens från en film spelas om och om igen, men iden fungerar bara om de som bor där i alla fall hjälpligt kan förstå vad som sägs.

Det som jag tycker talar för är att unga människor idag ofta föredrar engelska framför svenska.
Det som talar emot är att allting i spelet har väldigt svenska benämningar som rötan och krubb vilket gör det osannolikt att folkets språk är väldigt uppblandat med engelska.
med tanke på att mutanterna är uppfostrade av forskare från rymden, så är det väl ganska rimligt att vetenskapstjommarna är bekanta med engelska och har haft det som huvudspråk uppe på stationen, då det är typ det främsta språket i forskarvärlden och ser ut att fortsätta vara det. Så ändå relativt rimligt att de skulle prata engelska snarare än svenska.

med tanke på att mutanterna är uppfostrade av forskare från rymden, så är det väl ganska rimligt att vetenskapstjommarna är bekanta med engelska och har haft det som huvudspråk uppe på stationen, då det är typ det främsta språket i forskarvärlden och ser ut att fortsätta vara det. Så ändå relativt rimligt att de skulle prata engelska snarare än svenska.
Med tanke på att folket varken kan läsa eller skriva förrän arken kommit upp några utvecklingsnivåer i kultur men då kan börja uttyda gamla löpsedel-artefakter från innan katastrofen tycker jag världsbygget håller bättre om de pratar det lokala språket än om de pratar ett internationellt forskarspråk.

Men det är svårt att ha facit på det här, mycket av det här är ju skrivet ur ett spel-först-perspektiv.

Med förbehåll för att det var ett tag sen jag läste MÅ0 och inte har läst Elysium:
Givet den bakgrunden vore det väl inte orimligt att arkens folk inte alls pratar svenska, utan engelska, franska, hindi, japanska, ryska eller vad nu man föreställer sej att den bakomliggande titanmakten har för språklig bakgrund. Det finns väl inget tvång till att mutantkolonisationen behöver ha någon anknytning till traktens förapokalyptiska kultur, även om det säkert är praktiskt att kunna läsa gatuskyltar och dylikt. Att Pyrisamfundet senare har någon slags svenskättling som riksspråk beror väl då på att zongastarnas kultur blev dominant i den såsmåningomliga blandningen av mutanter och zongastar.

Nu är ju svenska rätt etablerat i illustrationer och terminologi, och det finns väl inget som tyder på någon språkbarriär mellan arken och zongastarna, men kan vara en intressant tanke att utforska.

Förklara varför din "dem gamle" kan engelska så har du etablerat varför (en del) rollpersoner har lärt sig lite engelska. Generellt föredrar jag att folk i mutantvärlden kan pratar någon rotvälska som bottnar direkt i svenskan och kan förstå forntida (dvs nutida) svenska behjälpligt. Så ignet konstigt med lite andra populära språk som överlevt till viss del.

Vill du göra en grej av det skulle ju engelska kunna vara krönikörernas "hemliga" språk.

Jag kommer att köra så här, för att även etablera att folket splittrades för länge sedan, något jag hade tänkt få in ändå.

Språket i arken​

I arken används två språk: fadersspråket och modersspråket. Fast egentligen är folkets eget språk en blandning av de båda.

Fadersspråket är det som används mest och som talas till vardags i arken. Det är också det språk som den Gamle oftast använder, även om han kan tala modersspråket. De zonstrykare som är duktiga på att läsa kan berätta att de flesta skyltarna ute i zonen är skrivna på fadersspråket.

Modersspråket talades av en kvinna som bara de äldsta i folket minns ordentligt. Hon levde i arken för länge sedan, men en morgon var både hon och många ur folket försvunna. Varför hon försvann är det ingen som vet, utom möjligen den Gamle. Han stoppade alla försök att leta efter henne och blev sur och tvär så fort någon frågade vad som hade hänt.

De flesta i folket, särskilt de äldre, kan en hel del modersspråk, men det är framför allt skrotskallarna som använder det. De har upptäckt att många av den gamla tidens maskiner verkar förstå modersspråket. Det är som om det är maskinernas eget språk.

Med tanke på att folket varken kan läsa eller skriva förrän arken kommit upp några utvecklingsnivåer i kultur men då kan börja uttyda gamla löpsedel-artefakter från innan katastrofen tycker jag världsbygget håller bättre om de pratar det lokala språket än om de pratar ett internationellt forskarspråk.

Men det är svårt att ha facit på det här, mycket av det här är ju skrivet ur ett spel-först-perspektiv.

Samtidigt finns ju det här i texten om den gamle som tyder på att mutanterna har lärt sig läsa och skriva "På dagarna var det skola, då han lärde Folket läsa och räkna. På kvällarna samlades vi runt elden och lyssnade på historier om den gamla världen."

Pratar de ens tekniskt sett Svenska? Jag har lite dålig koll på år 0, men svenska finns väl inte senare i världen så det faller ju bort någonstans från undergångarna.
Med tanke på att de antas kunna kommunicera med andra de träffar i zonen så måste det nästan vara svenska eller någon variant på det som de talar. Samtidigt nämns "det gamla språket" i reglerna så det är lite inkonsekvent och kanske inte helt genomtänkt.

Samtidigt finns ju det här i texten om den gamle som tyder på att mutanterna har lärt sig läsa och skriva "På dagarna var det skola, då han lärde Folket läsa och räkna. På kvällarna samlades vi runt elden och lyssnade på historier om den gamla världen."
Det tycker jag ändå håller. Om folket ska utveckla ett eget skriftspråk från noll eller lära sig från fornskrift så skulle det ju ta flera generationer. Att de lär sig läsa när kulturnivån ökar handlar mer om att de får böcker och fritid nog att omsätta det de lärde sig som barn till att bli läskunniga, men att den gamle som ensam lärare till 200 barn inte lyckades lära dem mer än alfabetet och att ljuda ut några ord var.

Men det här behöver inte vara en begränsning i spel, det kan vara kul att fundera på ändå.

När man inte har tillgång till vare sig skolgång eller medier förstår man bara språken som talas i ens närhet. Det är väl rätt etablerat att de stackars mutanterna i detta spel talar svenska fast i den form som brukas 250 år efter katastrofen.
Kan bero på om Arken har ett rejält mediearkiv eller ej. Om inte kommer engelskan och svenskan som talas att flyta ihop till en bokstavlig svengelska, med andra inslag från invandrarspråk.

Kan bero på om Arken har ett rejält mediearkiv eller ej. Om inte kommer engelskan och svenskan som talas att flyta ihop till en bokstavlig svengelska, med andra inslag från invandrarspråk.
Vad jag förstår är det idag sällsynt att 80-talselektronik funkar innan man har nytt ut kondensatorerna. De är en färskvara eftersom de är fulla med metallfolie och saltlake.

Back